hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utstyr for kjøring??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Kjøring
 Utstyr for kjøring??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  12:28:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Har ikke villet hatt bogtresele på frieser heller... Særing jeg

Ta en titt i galleriet mitt Lopke, så er det mange bilder av både vogna og selen. Tror det er fra side 4 og utover.

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  13:02:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp det skal jeg gjøre..

Fant dette bildet av en frieser, Likte egentlig selen og, hva er det for en type?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  13:04:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
eller denne:
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  13:13:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Den øverste kan minne litt om min, men saletten er annerledes.
Den nederste er vell en friesersele hvis jeg ikke tar helt feil.

Har sendt deg en PM Lopke

Løkki

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  13:18:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Har akkurat kjøpt same vogn og sele som Stjerneskudd. Kjempefornøgd! Absolutt å anbefale, prisen er ikkje så verst når du ser på kvaliteten, dette er utstyr som varer i årevis! Vil anbefale å kjøpe slikt utstyr når du først skal kjøpe, med bogtresele og roadcard begrenser det moglegheitene dine litt når det gjeld å køyre konkurransar. Mest turkjøring seier du? Det sa eg også Er no totalt fullstendig hekta på konkurransekøyring.. hehe.
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  13:21:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har kjørt frieser med både maratonsele og bogtresele, jeg...
Hver til sin bruk, men skal hesten trekke tungt, så er det best å sette på en bogtresele som ikke klemmer sammen brystet på samme måte som brystseler gjør når det blir tungt nok.
Hestens komfort fremfor min estetikk Komtesele er selvsagt finere enn bogtresele, da.. Bare jeg blir riiiik!

De selen på bildene er forskjellige former for brystseler. Brystsele er en samlebetegnelse, og maratonsele og finsele går innunder dette begrepet, og passer best til lette og mellomtunge vogner.
Bogte eller komte altså hvis hesten skal trekke tungt (men kan jo selvsagt brukes til alle andre vogner også) Og travsele er kun til de aller letteste vognene.

Renate
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  13:27:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kom på en ting til når det gjelder frieser og kjøring:
Har bare kjørt roadcart på fjording, og det gynget! Frieseren har - litt - større bevegelser enn en fjording, så jeg tør nesten ikke tenke på hvor mye det kan gynge..

Friesersele er vel strengt talt bare en vanlig brystsele (det er vel egentlig ingenting som heter freisersele?), men tradisjonelt skal jo frieseren kjøres med hvitt seletøy. Upraktisk, men sikker flott.

Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  13:34:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Friesersele er vel strengt talt bare en vanlig brystsele (det er vel egentlig ingenting som heter freisersele?), men tradisjonelt skal jo frieseren kjøres med hvitt seletøy. Upraktisk, men sikker flott.

Opprinnelig postet av Ildfuglen

jepp, hvitt i alt. grime og hodelag og. kun for show da
Hvilken frieser er det du har kjørt??
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  13:38:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mest turkjøring seier du? Det sa eg også Er no totalt fullstendig hekta på konkurransekøyring.. hehe.

Opprinnelig postet av Gunvor, Løkki og Belinda

Samme her

Jeg har foresten syntetisk maratonsele fra Olaf Nyby (koster 7000,-), utrolig myke reimer, ift lærreimene. Også trenger det jo ikke pusses, kun vaskes litt innimellom, og kvaliteten er det ingenting å si på, tipptopp. Når det gjelder gigg, så liker jeg best de som har ståplass bak, blir mye tryggere å kjøre maraton da (hvis man da ikke mister groomen på veien da)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  14:27:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding

Du kommer neppe til å dra så tungt med frieseren din at du trenger bogtresele, eller hadde du tenkt å ta den med til skogs å dra tømmer?

Maratonsela drar ganske bra den også! Da drar hesten med brystet og dralinene som er festet i vogna. Hvis du har sett en maratonkonkuranse, ser du at det kjøres ganske så friskt til tider! Opp og ned og gjennom vann, så selene er drar nok en del ja...

Jeg vil ikke sammenligne en slik sele med en brystsele. Brystsela er en spinkel sak man kan dra akebrett med. For å sette det litt på spissen

Den selen jeg har, heter ideal lux enbet. Den har såpass kraftige remmer at den også egner seg til presisjon og maraton.

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  17:23:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var hestepasser for en frieservallak som heter Bearn i over 2 år. Flott hest, desverre måtte jeg slutte på grunn av skole og studier og alt det der. Kjipt å bli voksenere.

Stjerneskudd: Jeg lurer på om vi har samme definisjon av brystsele? Brystsele er for meg et samlebegrep, som omfatter bl.a. maratonsele, finsele, lettsele (den spinkle greia du kaller brystsele?) osv. De har felles det at hesten trekker med brystet, i motsetning til bogtresele og komtesele som ligger langs skuldrene til hesten.
Tingen med brystseler (også maratonsele) er at blir det for tungt, vil den "klemme sammen" brystet til hesten. Derfor passer den best til lette og mellomtunge vogner. Maratonvogn er en forholdsvis lett vogn, og jeg er klar over at vogna kan tung i maraton, har selv vært med på en del kjørestevner (mest som hestepasser og groom) i både enbet og par opp til landslagsnivå.
Det er jo forresten utviklet en ny type sele for maraton som virker som en slags komte for maraton. Husker ikke akkurat hva den heter nå, men jeg skal se om jeg finner bilde av den.
Den begynner å bli veldig populær i "toppen", nettopp fordi hesten drar bedre med den.

Og man trenger ikke dra tømmer for at det skal bli tungt. Vi har pleid å bruke bogtre dersom det har vært over 6 i vogna (wagonette) på enbet, og tja.. 7-8 med par?. Dersom vogna veier 4-600 kg, og 6 mennesker á 70-90 kg i vogna så er det tett oppunder et tonn hesten drar.. Spesielt i oppoverbakker.
Men særlig pen er ikke bogtreselen. Det skal den ha.

Edit for å si at jeg har ikke funnet noe bilde av denne selen, men den er iallefall et slags hybrid mellom komte og brystsele.. heller ikke særlig elegant, men visstnok ganske bra.

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 23/03/2006 18:57:00 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  18:02:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Du kommer neppe til å dra så tungt med frieseren din at du trenger bogtresele, eller hadde du tenkt å ta den med til skogs å dra tømmer?

Opprinnelig postet av Stjerneskudd

Ha ha ha.. kanskje det? nei det blir nok bare meg i vogna og kanskje en som jeg må overtale litt hjemme. Så jeg går nok ikke for bogtresele da. Synes egentlig heller ikke den er så pen. Minner meg litt om klara ku fra Donald Duck var det ikke det hun hadde hengene rundt seg hele tiden??

Men det står litt på økonomien og. Jeg har 6 ukers innkjøring/innridning og kommende opphold på hingstestasjon foran meg. Det er IKKE gratis

uansett takker for mange gode råd. takk for meldingen Stjerneskudd, jeg får regne litt på det og se om det ikke blir Lopke og jeg som vinner NM i kjøring til neste år.. ha ha ha så skal dere få bakhjul jenter.. kødda..
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  19:01:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hihi, Klara Ku, ja
Skal se dere ikke kommer dere ut og fr(i)eser litt rundt i konkuranser også! Da skal jeg være heiagjeng!

Ja, ta det på økonomien. Det er jo ikke værre enn at dersom det skulle falle i smak, og behovene bli større, er det bare å oppgradere etterhvert.
Lykke til med innridning og innkjøring!

Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  19:03:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
bukker og takker.. meen hrrmt det er jo ikke jeg som skal innkjøre da he he.. sender henne bort og får en "proff" til å gjøre det.. Jeg har desverre ikke tid. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.