hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av pisk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Kjøring
 Bruk av pisk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  09:57:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Skal være med og se på en hest som er under innkjøring. Pleier å være med å se på (learning by seeing :p) og har et spørsmål.

Er det nødvendig med bruk av pisk under tidlig tømmekjøring...?

www.hestene.no

lucky june

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  10:18:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kommer helt ann på hesten. skal egentlig ikke uttale meg så kraftig, jeg har aldri vært borti hester som har hatt problemer med å gå fram, uansett om det er tidlig el ikke.
har sett noen slenger tøylene i siden for å prøve å få hesten fram, men jeg syns det er bedre å touche den litt med pisken, og holde hendene i ro.
var kanskje ikke det beste svaret men...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  11:22:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er enig med deg lucky june, men problemet her er at de heller bruker pisken på han isteden for å oppmuntre han til å gå frem på annen måte, og jeg synes det er unødvendig.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  12:09:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det er unødvendig. tok liksom det som en selvfølge at det ikke var sånn...
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  12:15:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er veldig greit å ha med seg pisk når man kjører/tømmekjører, så sant man bruker den på en sunn og fornuftig måte. Jeg kjører alltid med pisk selv, syns det er mye bedre å kunne legge til pisken, og kjøre mindre på tøylene enn å bare kjøre på tøylene.

Om det er nødvendig må vel vurderes fra hest til hest, men jeg ville tatt den med.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  12:22:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Joda, bruker pisk selv jeg, men dette er en liten fyr på 2 år som akkurat er blitt vant med tømmekjøring, og de bare bruker pisk, de prøver ikke å ha ham til å gå frem ved bruk av stemme eller noe.

lucky june

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  12:51:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville ikke gjort det sånn, men det er meg...vi har alle forskjellige metoder.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 04/02/2006 :  12:54:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri brukt pisk ved innkjøring av noen av våre hester, men så har jeg hatt hester som har "gått fram" også da..så pisk har ikke vært nødvendig. har heller slitt litt med å stoppe dem, for å si det sånn..
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  12:57:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har aldri brukt pisk ved innkjøring av noen av våre hester, men så har jeg hatt hester som har "gått fram" også da..så pisk har ikke vært nødvendig. har heller slitt litt med å stoppe dem, for å si det sånn..

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Jeg har tømmekjørt han selv, og han er kjempeivrig, og koser seg, men han er litt redd pisken, så jeg forstår ikke hvorfor pisken er nødvendig her...

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 04/02/2006 12:58:32 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  13:10:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis han er ivrig og koser seg så skjønner jeg ikke hva som er vitsen med pisk? skremme han framover istedefor at han skal ville gå fram??
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/02/2006 :  13:18:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvis han er ivrig og koser seg så skjønner jeg ikke hva som er vitsen med pisk? skremme han framover istedefor at han skal ville gå fram??

Opprinnelig postet av lucky june

Jeg forstår det heller ikke, men eieren ble sur på meg og sa at hun ikke ville la en liten jypling (er jeg såå liten da..?) kritisere metodene hennes. Skal holde kjeft jeg.

Kajsa

» VIP

Skrevet - 04/02/2006 :  16:16:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg kjører med pisk men har en hest som overhodet ikke mangler fremdrift. For meg er pisken mer ment som en sikkerhet enn en fremdifts-forsterker. Jeg kjører mye i traffikert vei, og hvis og om og men og atte at hesten skulle bli skremt og begynne å rygge, så skal jeg ha pisken der til å kunne (sorry to say) knalle til hesten så den flyr framover (forhåpentligvis). Jeg vil trolig ødelegge hestens muligheter til å gå med vogn ved å dra til en redd hest, men heller det enn at en panikkslagen hest skal fly bakover og på mennesker/utfor skråninger osv. Akkurat i den vanlige kjøringen gatelangs så er pisken med som en ekstra trygghet.

Når vi trener bruker jeg pisken til å legge til f.eks på en skulder som "tutter" ut, eller ved å vippe den til siden (altså ut på siden av meg) på den siden hesten evt drar til. Det er svært sjeldent jeg bruker pisken til å øke tempoet. Jeg har aldri brukt pisken til noen som helst for for slagvåpen og forhåpentligvis slipper jeg det også. Pisken er en hjelper på lik linje med sete/vekt/sjenkler/tøyletak/osv når man rir.

edit fordi jeg ikke leste hovedinnlegget skikkelig og for å føye til at hesten selvsagt skal kunne stemmekommandoene for å gå frem. Man skal ikke lære den at "klask med pisken" betyr gå.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Redigert av - Kajsa den 04/02/2006 16:19:15 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 04/02/2006 :  23:18:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg kjører mye i traffikert vei, og hvis og om og men og atte at hesten skulle bli skremt og begynne å rygge, så skal jeg ha pisken der til å kunne (sorry to say) knalle til hesten så den flyr framover (forhåpentligvis).

Jeg kjører en del i trafikk jeg også, men kjenner hesten min såpass godt at jeg vet at den aldri ville finne på å rygge hvis den blir skremt. Da tar den heller ut. Og dermed er pisken overflødig.. Så denne gjelder ikke for min del. Men skjønner det kan være OK for hester som har det med å rygge da.

tror også det har en del med hvilken type vogn en kjører. Jeg kjører somregel en veldig lett speedkart i trening. Den veier ikke mer enn at jeg lett klarer å løfte den opp fra en grøft, etc. Dermed blir det ikke så risikofylt for meg om rygnging skulle forekomme.

lucky june

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  00:34:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
men denne hesten var vel bare så vidt begynt med tømmekjøring slik jeg forsto det? det blir litt annet enn å kjøre med vogn i trafikken med en ferdig innkjørt hest
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 05/02/2006 :  11:49:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men denne hesten var vel bare så vidt begynt med tømmekjøring slik jeg forsto det? det blir litt annet enn å kjøre med vogn i trafikken med en ferdig innkjørt hest

Opprinnelig postet av lucky june

Denne har blitt tømmekjørt i 2 uker nå.

Tone_

Skrevet - 05/02/2006 :  12:53:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok...

Ja, da blir jo situasjonen litt annerledes..

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.