hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av pisk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Kjøring
 Bruk av pisk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kajsa

» VIP

Skrevet - 05/02/2006 :  14:05:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg traller videre på of-topic`en jeg da

Kopi av melding:
Jeg kjører en del i trafikk jeg også, men kjenner hesten min såpass godt at jeg vet at den aldri ville finne på å rygge hvis den blir skremt. Da tar den heller ut. Og dermed er pisken overflødig.. Så denne gjelder ikke for min del. Men skjønner det kan være OK for hester som har det med å rygge da.

Min hest har *bank i bordet* aldri tatt ut eller blitt skremt og rygget når vi har vært ute og kjørt. For meg er pisken ved kjøring i trafikk med på samme måte som jeg bruker hjelm når jeg rir og sikkerhetsbelte når jeg kjører bil. Jeg bruker ikke bilbelte fordi jeg krasjer så ofte, eller hjelm fordi jeg ramler av hele tiden. De er på "i tilfelle".

Jeg regner med at dette med pisk og kjøring henger litt sammen med hva man er vant med. På samme måte som at mange ikke setter seg opp på en hest uten sikkerhetsvest, mens for andre så er bruk av vest utenkelig.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 05/02/2006 :  19:45:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig i at det med pisk ved kjøring henger sikkert sammen med hva en er vant med, på lik linje med sikkerhetsvest o.l.

Syns alikevel generelt at hjelm er et mer "selvsagt" sikkerhetstiltak ved trening av hest, og kan ikke likestilles med bruk av pisk, på en voksen, innkjørt hest.

På en eldre, trygg hest som aldri har snudd i vogna, rygget eller er lettskremt, hadde jeg nok ikke tatt kjørepisk med meg. Men som du sier, det har nok mye med vane å gjøre.

Liker generelt ikke å bruke pisk hvis det ikke er nødvendig, syns det er litt tungvindt å holde den i hånda eller å sitte på den under en vanlig treningsøkt.. har nok med å holde i tømmeløkkene. Men; jeg trener trav, hadde kanskje blitt mer aktuelt med pisk under f.eks presisjonskjøring.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 05/02/2006 19:49:36 Gå til toppen av siden

indi

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2006 :  18:56:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
For meg som kjører klassisk er det helt naturlig å bruke pisk i tømmkjøring,men også fremmover når man har satt foreks. hester i par.
Pisken skal ikke bare være framaddrivendes men også for sideøvelser.
Om man har en hest som er skeptisk til pisken så skal du lære den å ta i mot ros fra pisken,når hesten har gjort noe bra så stryk han med pisken og si at han har vært flink.

Utdanning av en kjørehest som skal gå litt dressur/presisjon trenger noe av det samme som en dressurhest,det ville bli det samme som å ri inn en hest uten å bruke sjenkel.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  12:50:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg har med pisk når jeg tømmekjører 2 åringen og når jeg kjører den voksne. Den blir selvsagt ikke brukt til å slå med, men som en forsterker når smatting ikke er nok. Eks. kan toåringen være litt ukonsentrert. Da vifter jeg litt med pisken over rumpa samtidig som jeg smatter. Bruker den også når han trekker ut mot den ene siden ved å vifte ved siden og få han til å vike tilbake. Heller pisk enn å drive å vifte med tømmene slik mange gjør. Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 21/03/2006 :  18:52:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke akkurat stilig når man ser folk som kjører,driver og flakser med tommene på krysset til hesten,for å få den til å gå fram.
Når man kjører med lærtommer blir dette rykking i munnen til hesten nesten bare av vekta på tommene.
Få en vennine til å holde i ene enden og still deg i kjøre posisjon så finner man ut hvilken kraft man har.
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  10:09:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Ett lite tips:

Ta pekefingeren inn i tømmløkken, å få en annen til å stille seg i enden av tømmene å Riste/slå. Tenke at hesten får dette rykket i munnen...

Bedre å ha pisk som du leder hesten med, ikke slår.

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 22/03/2006 :  20:36:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker,det var en eksakt forklaring Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  21:23:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jepp, er enig med dere ang. at det er bedre med pisk enn å slå med tømmene osv.. Men det er unødvendig å slå en ung hest, synes jeg, noe disse folka i en mindre grad driver med innimellom.
Han tripper jo fremover som ingenting, og er kjempelydig...

Men,men, deres hest og deres business

www.hestene.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.