hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utstyr for kjøring??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Kjøring
 Utstyr for kjøring??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lopke

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  16:47:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke skal innkjøres nå og derfor vurderer jeg å anskaffe med litt utstyr og lure meg.. men har NULL peiling på kjøring ++

Hun er en 3 års hoppe (frieser) 165 høy. Hvilken type sele skal jeg gå for?
Hva heter de forskjellige selene og hva brukes de til?

Vogn typer?

Jeg har kanskje mulighet for å låne en sulky meeen.. jeg vet ikke helt ennå. Fordeler/ulemper ved vogner??

ja som sakt kan noen gi meg en pekepinne for hva jeg skal se etter??

Takker og bukker

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  17:53:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kommer an på hva du vil med kjøringen? Konkurrere eller kjøre på tur? Til turkjøring så passer det greit med en roadcart og en vanlig arbeidssele (anbefaler bogtresele), evt travsele hvis du ikke skal dra tungt. Men til konkurranse er det maratonsele og 4 hjuls maratonvogn som er tingen. Fordel med maratonvogn vs roadcart er at man sitter høyere og har mye bedre oversikt, samt bedre tøylekontakt, bedre med 4 hjul enn tohjul pga bedre styringsmulighet (spes i presisjon og maratonkjøring). Må bare si at det er en helt annen verden å kjøre maratonvogn fremfor roadcart (blir aldri mer roadcart på meg), jeg har dog en 2 hjuls maratongigg, fungerer greit foreløpig, men det blir nok 4hjuls etterhvert I høyere klasser dressurkjøring er ikke maratonvogn tillatt (tror jeg), da må man ha egen dressur/presisjonsvogn.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  18:10:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
takker, her kom det fram masse ord jeg aldri hadde hørt om før. Jeg tror det blir mest tur på meg da :) så da leter jeg etter bogsele? ikke dra tungt med travsele, hva er tungt 2 eller 4 personer? eller 8 (hva vet jeg )..

Tror jeg får dra et par søk på google og se de vognene du beskriver.. (og selene)
Dette blir gøy!!
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  18:32:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Bogtresele er en god gammeldags arbeidssele, med eller uten komte. Bogtreet er det som er rundt halsen på hesten, tror nok kanskje du finner ut mer på google (for jeg er ikke særlig god på å forklare

Dessuten får jeg ikke til å legge ut bilder her, så jeg får ikke vist...

Hvis du ser i høøks f.eks, på tranemoselen, det er en bogtresele (hesten drar da mer med skuldrene istedet for med bringa (travsele, maratonsele), mer behagelig når man drar tungt.

Og foresten; en fordel til med maratonvogn fremfor roadcart (som jge lærte av Olaf i helga), er svingelen, gjør det mye mer behagelig for hesten å svinge med vogn, da denne gjør at dragene følger hestens bevegelser). Nå ble det vel sikkert enda flere ord å slå opp...

Sjekk sidene
www.hestogvogn.no
www.nor-pol.no (her har de t.o.m Frieser maratonsele

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 22/03/2006 18:40:05 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  18:34:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hva er tungt? Tja, Holter og selen min syntes det ble litt vel tungt å dra roadcart m/traktordekk bak opp bakker
Mvh Natalie

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  18:57:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
OI friesersele, SÅNN MÅ JEG JO HA DA!!

Bra linker, satt akkurat å leta etter sånne sider. Liker wagonetter har jeg funnet ut..på google
eh he...
Sånne flotte vogner, men tror jeg må holde meg til det som er litt mer enkelt.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  19:00:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå tuller jeg litt og.. trøtt.. jeg kjenner jo www.tweespan.com , har bare utstyr for friesere og om jeg husker rett noen veldi lekre vogner/seler. Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 22/03/2006 :  21:27:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skal ikke ha en friesisk sjees (gig) da?
Og her med et par foran.. Staselig!

Hva slags vogn er også et økonomispørsmål, men personlig foretrekker jeg 4-hjulinger. Har (heldigvis) bare sittet i en roadcart en gang, og det holdt for meg. Gig er bedre, da har man bedre oversikt siden den er høyere en roadcarten.
Dersom du bestemmer deg for å kjøpe firehjulsvogn, tror jeg at jeg vil anbefale maratonvogn til å begynne med. Da har du en robust vogn som tåler en røff skogstur, og som du dessuten kan starte alle klasser i kjøring med, om du skulle ønske å begynne med det. Som Nathalie S. sier, så sitter man høyere og har bedre oversikt i en maratonvogn i forhold til en roadcart, der man oftest ser mere hesterumpe enn noe annet. (synes jeg, da)
På en annen side er jo roadcart en god vogn å begynne med, man slipper å betale skjorta av seg, og den gjør jobben sin! Og man kan også starte konkurranser med den, om man ønsker.

Når det gjelder sele, fungerer alt på en roadcart. (Og man kan montere svingel på den, slik at den blir mer behagelig). Det skal godt gjøres å få en roadcart tung, dersom man ikke fester vekter til den, da.
Snø og gjørme kan også gjøre en vogn tyngre.
Med en maratonsele kan hesten trekke enda tyngre (anbefales til alle tyngre vogner enn roadcart), men ikke altfor tungt, da er en arbeidsele best.
Hva som er tungt avhenger av hva slags hest det er, hvor sterk/godt trent den er, hva slags føre, bakker osv. Men ideelt skal hesten gå som om den ikke trakk noen vekt i det hele tatt, altså skal den helst ikke "legge seg forover med all sin vekt og DRA".

En god kjørebok er Kjøring med hest og vogn - Dressur av Lene kragh. Anbefales på det varmeste!

Masselykke til med innkjøring og kjøp av utstyr Spennende!

Renate
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 22/03/2006 :  22:23:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om jeg ikke hadde så peiling på kjøring så hadde jeg sendt Frieseren min til en som kunne kjøre den inn for meg først.
Da kan du tenke på seletøyet etterpå
Jeg er en sånn som er gal etter utstyr og av erfaring så er det lett å gjøre noen tullekjøp.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  08:10:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om jeg ikke hadde så peiling på kjøring så hadde jeg sendt Frieseren min til en som kunne kjøre den inn for meg først.
Da kan du tenke på seletøyet etterpå
Jeg er en sånn som er gal etter utstyr og av erfaring så er det lett å gjøre noen tullekjøp.

Opprinnelig postet av marcello

Det er akkurat det hun skal.. hun er borte de neste 6 ukene regner jeg med på innkjøring og innridning.. Tenkte jeg derfor skulle sette meg inn i hva det er av seler og vogner og hva som passer mitt bruk.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  08:12:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du skal ikke ha en friesisk sjees (gig) da?
Og her med et par foran.. Staselig!

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Der har du det jo Det var akkurat sånn jeg skal ha!! og litt fler penger...
Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 23/03/2006 :  08:54:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og for å legge til... Lene Kragh som har skrevet den boka bruker maratonselen/finsele til oppdragskjøring. Greit at det er to hester som da drar opp til 10 personer. Det samme bruker vi når hesta våres går oppdrag.

Men skal du uansett kjøre roadcart som da bare har plass til 2 voksne personer hadde jeg gått for en maratonsele og montert på svingel. Men kjøp en såpass høy roadcart, så får du litt mer oversikt også! Min er faktisk lagd med motorsykkeldekk, så fram kommer jeg meg og jeg sitter litt høyere. Kan vel se noen bilder av min i galleriet mitt. Men de Giggene du finner på nord-pol.no er sikkert også fine å bruke. Får jo god oversikt i dem. Dessuten er Tom hyggelig å handle med.

Så får vi se, kanskje du blir bitt av kjørebasillen og begynner å konkurrere etterhhvert!
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  10:50:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Jeg har handlet både vogn og sele av Tom på www.nor-pol.no

Kjøpte en lux sele som jeg kan bruke til både dressur, presisjon og maratonkjøring.

Vogna er en økonimigigg, og den er helt super. Er storfornøyd med både vogn og sele!!

Vurderte travsele og roadcart jeg også, bare for å ha noe å begynne med, men fant ut at det var ikke mange 1000 lappene som skilte til finsele og finvogn.

Er temmelig opphengt i utstyr jeg da! Syns ikke roadcart og travsele er hverken pent eller godt å kjøre med. Du får en totalt annen opplevelse med kjøringa når du kommer litt høyere opp og ser noe annet enn "hæstrævva"

Roadcart og travsele på Frieser... huff, huff, huff

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  11:43:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Roadcart og travsele på Frieser... huff, huff, huff

Opprinnelig postet av Stjerneskudd

Helt enig men jeg blir nok ikke noen "kjører" uansett så vil ikke kjøpe alt for dyrt utstyr..

Så du anbefaler en bogtresele?
og finvogn?? som jeg får for minimum how much???
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  12:16:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også handla av Tom RognlienBlant annet selen som Marcello går med på vippen min.I tillegg har jeg French collar som virker bra når jeg kjører i terrenget.
Har hørt bare positivt om de treningsvognene hans ,ikke er prisen avskrekkendes heller.Har ikke Ideal Harness seler til friesere?
Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 23/03/2006 :  12:23:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som Stjerneskudd, så vil nok jeg anbefale maratonsele/finsele og en Gigg som den Stjerneskudd har. Prismessig koster en maratonsele (lærteck som jeg har fra nor-pol) ca 5000-6000, kommer an på str. Du får også samme selen i syntet til 3000-4000 mener jeg (har planer om å kjøpe den til trening, er bare å spyle rein). Det som er fint med den selen for meg er at den kan brukes i både enbet og par, trenger bare noen ekstra ting for å kjøre par med den, så da slipper jeg å ha to seler (kjører par i konkurranser).

Som Stjerneskudd sier, så er det ikke mangle lappene du må legge imellom og så har du plutselig utstyr som du kan starte med hvis det frister seinere. Og som sagt er vel ikke akkurat travsele noe for en friser. Men hadde jeg vært deg hadde jeg ringt til Tom hos nor-pol og sagt at du trenger utstyr til det og det formålet og hørt hva han mener.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.