hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dere med hester på utegang...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Dere med hester på utegang...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  20:58:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Hva gjør dere når hesten har blitt skikkelig svett etter dere har ridd? Tar dere på dekken, eller bar slipper dere den ut igjen?
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  22:51:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva gjør dere når hesten har blitt skikkelig svett etter dere har ridd? Tar dere på dekken, eller bar slipper dere den ut igjen?

Opprinnelig postet av oOVictoriaOo

Kommer an på gradestokken ute.
Er det rimelig kaldt ute tar jeg på henne ullteppe(gammelt hesteteppe) og dekken oppå der igjen. Lar henne gå med det til kvelden og da jeg tar det av er hun helt tørr
Om det er mildere tar jeg på enten teppe eller dekken, kommer igjen ann på gradestokken.
Er det sommer og varmt lar jeg henne gå uten.

Med andre ord, ja jeg slipper hesten rett ut igjen men med dekken for å tørke henne opp.

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  23:23:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Jeg har på Alger svettedekken hvis han blir svett etter tur. Og det står han med til jeg skal dra. Hvis han fremdeles ikke er tørr og det er kaldt ute, får han på seg vinterdekken. Hvis det er mildt og fint, får han ingenting på seg. Men så har jo Alger tilgang til en trekkfri og god boks, om han ønsker å stå inne også da
I og med at Alger har ganske tykk vinterpels, skal det mye til før han fryser - brrr... Men hvis gradstokken blir på over 10 minus, og det er vind. Da får han klær på seg

Beate & Alger Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  14:00:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Nå er det vel 0 til plussgrader her. Om Winnie da blir veldig svett, og jeg drar med en gang jeg er ferdig, skal jeg bare la henne gå, eller ta på et mellom varmt dekken? Hun har jo en ganske stor boks sammen med de andre hestene, men hun bruker den vanligvis ikke.
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  15:51:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Ta på et svettedekken eller et tynt dekken som absorberer svette. Fleece er veldig bra, trenger ikke være tykt :)
The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  18:54:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Slenger på et dekken. men avhenger av hvor varmt/kaldt det er ute.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2006 :  02:25:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
vanligvis rett ut igjen,ja..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 31/03/2006 :  11:47:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg setter hestene rett ut igjen om de er svette. På en hest med skikkelig utegangspels vil svetten transporteres til overflaten i løpet av veldig kort tid, dekken vil hindre denne evnen til pelsen og hesten vil sannsynligvis bruke lenger tid på å tørke.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  12:02:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg lar ofte hesten stå inne litt først, før den slippes ut igjen. De gangene jeg ikke har tid til det, slippes hun rett ut.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 31/03/2006 :  15:48:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker nesten aldri dekken på utegangshesten min. Hvis det er 10 - 15 minusgrader og kaldere og hun er skikkelig svett - så får hun på svette-dekken. Men det er ikke ofte så kaldt her og da rir jeg ikke så hardt på de dagene at det er noe problem. Når jeg setter henne ut igjen har hun fri tilgang på høy og når det er kaldt spiser hun mer for å holde varmen.
En hest med god vinterpels tørker veldig fort inne ved huden. At den ytterste dekk-pelsen fortsatt er våt er ikke noe problem siden pelsen er så tykk. Etter en tur trenger hesten å kvitte seg med varme - hesten min ruller seg alltid i snøen så fort hun får sjansen etter en tur.
Det er litt som når jeg har langt hår og dusjer. Hvis jeg etterpå pakker håret inn i et håndkle og blir sittende blir jeg kald. Dersom jeg rister på håret og får mest mulig luft i det så tørker det raskt. En hest som settes inn med dekken vil ofte fortsette å svette og så bli kald mens den fortsatt er våt under dekkenet.
Dekken er viktigere høst og vår når hesten ikke har full vinterpels og det er null grader og mye regn. Da vil jeg bruke vinterdekken uansett.
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  20:05:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
om det er sola som varmer:
lar jeg de få rulle seg godt i snøen og gå noen minnutter før jeg legger over ett tynt stall/svettedekken eller et tynt ulldekken å lar de få stå ute

om det er under 0 grader: slenger over ett ulldekken med en gang.

om det er -15 til -25: på med ulldekken og setter de inne.

stallen min er ikke varm, den bare gir ly. bedre stall trengs ikke!

har islh. jag da..

hihi

enig med deg frkelin! Hester trenger ikke dekken på seg, bare om den svetter litt. men her er det veldig kaldt om vintrene. ca. -20

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 16/04/2006 :  21:55:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
har aldri dekken på. de trenger ikke dekken. hvis hesten er en ORDENTLIG utegang hest så har den så god og tykk pelsen at det vikser hesten selv:) jeg bare børster godt over og gir den litt mer mat. Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2006 :  22:11:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
HUSK:
villhester er ikke født med:
sko, grime, i en stall, dekken (men de er ikke født svette heller, så hvis det er veldig kaldt, sleng over max et ulldekken, vinterdekken, termodekken, regndekken osv, er plageri spør du meg (så lenge hesten ikke er barbert)),

tenk på en villhest når du driver med hest!!!!!!
det er ikke bra for hesten å bli <prakka> på alt dulldalle vi menesker har funnet på!

dekkenhester, f.eks. Varmblod, den kommer jo fra varmere stryk, men det går jo ann å bygge på den en solid vinterpels, om den står ute nok.. (mener jeg)

oleo

» VIP

Skrevet - 19/04/2006 :  01:28:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi har gått med dekken de siste årene, noe som fungerer flott men hun gikk tidligere helt ¨nude¨ og ble satt ut svett til en viss grad, men ikke gjennomvåt.
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  18:13:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
sleng over max et ulldekken!!!!

vinterdekken, termodekken, regndekken osv, er plageri spør du meg (så lenge hesten ikke er barbert)),

Opprinnelig postet av karentuppah

da ble det rett

Lukka, Solfari og Greta

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  20:20:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hestene mine slipper jeg bare ut igjen uansett ;o) de bruker ikke å bli helt våte om viteren så, har ikke noe problem med det :o)
Greta Lind, Lukka og Solfari<3 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.