hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Avisdebatter om utegang....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Avisdebatter om utegang....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Supermaja

» VIP

Skrevet - 20/02/2006 :  10:12:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg blir såååå provosert. Sitat: " kjørte forbi noen hester i dag, de sto uten dekken i -18. TA INN HESTENE DERES!!!"

Javel tenker jeg... Hestene er ikke plaget av kulda. Uvitenhet hos menneske lyser gjennom.. Hvorfor gidder man og uttale seg når man i hovedsak ikke har peiling?

Hestene mine har det så godt som aldri før. De går inn og ut av hvert sitt hus med halm, har dekken etter værforhold, har god pels og får godt emd for og lunkent vann.... Kom ikke her og si at mine må stå inne fordi det er noen skarpe kuldegrader!

Enig? Uenig?

Det er mye mer skadelig for en hest å stå inne om natta i en stall på 10-15 varmegrader, for så å gå ut i minus 18 om dagen, differansen blir på over 30 grader, og DET er skadelig!!!!!

lucky june

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  10:23:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
enhver eier må se an sin(e) hest(er).
noen hester tåler ikke gå ute i kulden uten dekken av ulike årsaker, noen hester er kalde av seg, mens andre kan gå ute i -25 grader uten å bry seg.
man skal ikke kaste stein når man selv sitter i glasshus, det er noe folk, hvertfall oppi her burde lære.

var det dine hester det var snakk om i sitatet?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  11:39:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det kommer veldig ann på hesten, som lucky june sier. Viktig å se ann sine egne hester. Miss går ute uten dekken i -30 uten å "ta skade" av det.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  11:51:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Blida og Brana går på total utegang med tilgang på å gå innendørs. De går uten dekken(untatt når ejg har ridd og Blida er rimelig svett) og trives veldig godt med det. Så lenge de har det bra og ikke plages vil jeg la dem fortsette å gå ute.
Mende andre to hestene som er her ville jeg ikke satt på utegang, tror det blir litt tøft for det i den værste kulden.

Ta fks den ene hesten som har stallplass her. Der han sto tidligere var det kladt ute og godt og varmt inne. Pga gradeforskjellen ute og inne endte det opp med at lille tassen fikk skikkelig lungebetennelse... Nå er det såvidt plussgrader inne i stallen og det ser ut til å funke veldig bra =)

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  13:29:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
He,he! Har sett dissa spaltene jeg og.. Den med dama ikke fikk sove om natta pga. de stakkars hestene og det var jo en til i dag.
Nå veit jeg ikke hvilke hester de sikter til,men så vidt jeg veit er det ikke mange hester i området her som går ute hele døgnet uten tilgang på ly. Langs veiene har jeg kun sett de som kan gå ut og inn som de vil. Veit om et par steder der de tidligere har hatt holdt hester uten tilgang til ly og skikkelig liggeplass i det hele tatt,DET vil jeg si at er plageri.

Jeg tror at valgfrihet er det som gagner hestene best,ser ikke alltid like pent ut når "innehester" står ute fra morgen til kveld i striregn og blåst uten tilgang til ly. Eller at hestene blir stående mye inne i en boks pga. været.

Nå som den ene hesten min er oppstallet på annen stall,er det lett å se at han trives godt med å være ute hele døgnet her hjemme. Han synes rett og slett at det er litt kjedelig å måtte stå så mye i boks uten å ha noe å foreta seg.

Kanskje et innlegg i lokalavisa kunne vært noe,fått forklart folk litt? Tror ikke noen mener noe vondt med innleggene,men tror at hestene har det vondt. Lett å menneskeliggjøre dem..

Redigert av - Kine og Tassen den 20/02/2006 13:31:22 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  18:44:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er vel det samme med dekken på de robuste hesten i følge mange..
jeg har faktisk fått spørsmål hvorfor i huleste jeg har dekken på fjordingen min...
er jo opptil hver enkelt hva man gjør syns nå jeg..

Gå til toppen av siden

stall grønli

Skrevet - 11/03/2006 :  15:53:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten trenger dekken eller ikke, er vel opp til eier og hesterase, samt bruk/oppstalling av hesten.
De fleste hestene tåler kulde mere enn vi aner, det er regn, vind og annen nedbør som bringer med seg kulda.
Jeg kjøpte et nytt regndekken til dølahoppa mi,foret med saueskinn, da været kan være nokså fukitig og kaldt her ute.
Jeg tok det fornøyd på, å slapp henne ut i - 15 kuldegrader, med iskald vind og sno. Et kvarter senere kom hun hun ruslende med dekkenet i tusen filler mellom frambeina, veeldig fornøyd med seg selv!!
850 kr rett ut vinduet, ingen dekken her i gården nei! Siden har jeg bare brukt dekken når det regner mye, å da har det holdt seg på der det skal være. Enkelte er i stand til å si fra selv hva de mener om dekkenbruk
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 14/03/2006 :  13:33:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg veit ikke hvem de siktet til, men tror det var noen uti høland... Jeg mener at det generelt blir uttalelser fra mange som ikke har kunnskap. Ja man må se an hest, og om forholdene er tilrettelagt, og ja jeg syns det er plageri at hester går ute uten le. ( se promillevegen......).... Men jeg som driver lovlig utegang, syns det er dumt å bli tatt under samme kosten. Jeg blir provosert. Det ER mest naturlig for hesten å gå ute, i vær og vind. MEN ikke alle er vant til det, eller blir vant til det. Men det er en annen sak.... Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 11/04/2006 :  10:52:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Har hørt at det er mange med utegangshester som blir anmeldt også. Av folk som syns synd i de stakkars hestene som står uten dekken og masse snø på seg.

Det de ikke sjønner er jo at hestenes pels isolerer bedre når de ikke har dekken. Så lenge det er tørt vær kan de fleste hardføre raser fint stå uten dekken i -20, som dere andre og skriver.
når det regner derimot blir det noe annet.

Har selv opplevd at angloaraberen vår valgte å stå ute i masse vind og regn istedet for å gå inn i boxen (med dekken vel og merke, fryser lett). Til og med når vi putta maten inn så ble hun ute.
Hun skulle vel ikke legge seg!!! hehe

må jo være frustrerende for dere som får anklager om å mishandle hestene da. Jeg tviler ikke på at noen mener vi mishandler våre og. De står jo ute fra 06 om mårran og ofte til kl 21. Skikkelig mishandling ja. En uten, og en med dekken. Angloaraberen fryser så lett, og er inget matvrak. Så skal hun holde seg så må vi ha dekken på.
Kaldblodsen har det helt flott i masse minusgrader uten dekken. Eneste gangen hunfrøs så hun skalv var når det var plussgrader og høljregn, da fikk hun komme inn kose seg. Så vi har begynt med regndekken når det er mildt

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  11:12:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
noen har bare ikke pailing..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 16/04/2006 :  22:01:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
enhver eier må se an sin(e) hest(er).
noen hester tåler ikke gå ute i kulden uten dekken av ulike årsaker, noen hester er kalde av seg, mens andre kan gå ute i -25 grader uten å bry seg, (skrev lucky june)

Hva er det du tenker med??? noen hester tåler ikke å stå ute? det er det bare eierne som tror. alle hester tåler å stå ute! Hvis ikke hestene har fått ordentlig med vinterpels er det ikke så rart at den fryser, men alle hesteraser som har ordentlig vinterpels kan gå ute i alle slags vær men de trenger noe å gå under da:D
Gå til toppen av siden

samor

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  19:18:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesamor  Svar med kopi av melding
har lest i en undersøkelse om når kyr begyner å fryse.. en normal ku begynner ikke å fryse før temperaturen kommer ned til -25 -30 grader.. det sto også i undersøkelsen at en normal hest ikke vil komme til å fryse før -20 -25 grader..

men gradern før den begynner å fryse reduseres sterkt ved sludd eller regn, ikke nødvendig vis ved mye vind..

Si Hei og vær glad

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  21:48:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Uff da, jeg er slem jeg, som har latt åringen min stått ute hele døgnet i hele vinter, uten dekken!!!!!

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  00:41:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ble hengt ut i lokalavisen da jeg var 12 år fordi Islandshesten min gikk ute om vinteren når det var snø. Han var inne hver natt og hadde det jo selvfølgelig bra men jeg husker jeg syntes det var utrolig leit )-:
Sto selvfølgelig ikke noe navn, men jeg var den eneste i Laukvika med hest så veldig anonymt ble det jo ikke... Skrev en forklaring på rim tilbake (mitt ungdommelige opprørske poetiske sinn (-:
og avisa trykket det over en halv side med en nydelig tegning av Dafinn Bakke til! Da ble jeg glad...
Den illustrert en glad og lykkelig rufsete ponnis som travet ute i snøføyka med ørene rett frem og ei jente med musefletter og topplue som sto og så på og smilte... veeeeldig søt!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.