hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nyskodde høver.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Nyskodde høver.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

OleMarius

Skrevet - 27/03/2006 :  20:27:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er på vei til og bli vartfall. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  20:42:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så flott.. Norge trenger flere kvalifiserte smeder. Om du går på heste-nettet.dk står det en del om akkurat forbedring av smedens utdannelse for tiden. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  22:14:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vel. denne hesten som jeg "ser" på bildene som man ikke kan dømme en shit fra siden du har tatt bilder i helt feil vinkler. så kan jeg ikke si om det er skakt eller noe. og skjønner ikke helt hvordan resten av gjengen her kan bedømme uten noe utifra di bildene, og hvordan kan dere dømme hvordan denne hovslagern sitt arbeid er ? veit dere egentig hvordan det skal se ut ?

og det med søm(siden det har vært oppe her NOEN ganger) så har det egentig ikke noe betyding hvor mange man bruker. man bruker søm etter hvordan sømtak man har fått. sitter skoen gått på 6 sømer så setter man ikke i mer. jo mindre hull i hoven. jo bedre. derved hvis man har fått dårlig sømtak på noen setter man i flere for og få skoen til og sitte hele perioden som er 6-8 uker.

Og nei det er ikke brukt baksko frem. og hvis dere ikke ser dette bør dere ikke uttale dere om det.

derved om det er trang etter ei. dette er ikke VELDIG trangt. men hadde selv lagt den ut litt mer. men siden jeg ikke har sett den uten sko eller om den har mista mye sko. så vil jeg ikke uttale meg noe mer om dette.

og sist men ikke minst hvem har skod hesten din ? hvem er denne dyktige smeden som har sett på den ?

mvh

Ole Marius

Opprinnelig postet av OleMarius

Jøss og trøste og bære, det var da et krast innlegg. Jeg synes da selv at bildene viser ganske godt hvordan skoen sitter, f.eks. denne høyre fremskoen som er mye diskutert, da jeg faktisk kan sammenligne med virkeligheten.

Meget mulig at ingen av de andre her er smeder, men de er da dyktige hestefolk som jeg antar har sett en skodd hov før. Det er også derfor jeg spør. Hvis jeg ville hatt en smeds uttalelse hadde jeg spurt en smed, noe jeg og har gjort. Men jeg ville også ha "normale folks" uttalelser, derfor spør jeg her om hva de synes, og det må de da få mene hva de vil om.

Ang. trangt eller ikke. Du sier som denne "dyktige" smeden min har sagt. Det er trangt, men det går så lenge hesten ikke er halt lengre.

Hvem disse smedene er vil jeg ikke gå inn på da jeg ikke har lyst til å henge ut noen her på forumet, så det er bevisst valg. Kan si så mye som at han som skodde hesten ikke er en av smedene på den siden med smeder som har fagbrev (eller hva nå den siden er, husker ikke helt hva url er, anybody?). Den "dyktige" smeden som jeg refererer til står på denne listen på den siden jeg tenker på. Blei det forståelig?

Ellers, veldig artig at det er en som utdanner seg som smed her inne! :)
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  22:51:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg forstår at det blir litt tynt grunnlag når man ikke ser blandt annet hoven fra siden,men man ser faktisk at det er trangt.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 27/03/2006 :  23:00:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er utdanna for 11 år siden og er blitt en slepen diamant som klarer å beherske uttalelsene mine.(gikk hardt ut som nyutdanna)

Det er ikke lett å bedømme ting ut fra bilder,men noen råd og vink kan man da komme med,uten å prøve å legge andres hode på stabben.
Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 28/03/2006 :  10:09:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er utdanna for 11 år siden og er blitt en slepen diamant som klarer å beherske uttalelsene mine.(gikk hardt ut som nyutdanna)

Det er ikke lett å bedømme ting ut fra bilder,men noen råd og vink kan man da komme med,uten å prøve å legge andres hode på stabben.

Opprinnelig postet av marcello

Føler det litt sånn at de som er nyutdannet vanligvis er litt "krassere" i uttaelsene sine enn de som har vært i faget en stund.Sånn er det med de fleste nyutdannede,lærere,politimenn(faktisk!) osv. Kanskje dette var litt OT men..

Ride with the wind Gå til toppen av siden

OleMarius

Skrevet - 28/03/2006 :  10:17:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var bare for og gi litt info. og dette med trangt igjen. så kan det som sagt være flere grunner til dette jeg ikke veit om siden jeg ikke har sett hesten. men dette er ikke VELDIG trangt.

og du menner nok hovslagerforeingen. at denne dyktige står der. ganske bra og bruke den i grunn. siden der er det et krav om en teori prøve.

og om det er skakt eller noe, så vil jeg si at det er bedre og ta bilde fra både fremsiden og undersiden. siden det kan være ting på oversiden som gjør at man må gjøre det litt spes på undersiden.

mvh

Ole Marius
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  20:51:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
OleMarius:
Takker for råd. Var antagelig den siden du nevner jeg tenkte på. Har fått bekrefta at det er skeivt av denne andre smeden, dog, det var ikke noe krise. Alt går bra med både hest og poter og alt, og Ragnhild skal ikke bruke samme smed igjen.

Tusen takk for svar allesammen!
Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 05/04/2006 :  22:07:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å tyne denne debatten ytterligere haha så kan det faktisk være at sålen på hoven ikke blir "hulet" nok ut, noe som gjør at hesten får et stort trykk fremme i tåa. ikke uvanlig at noen latinger slurver litt der.
Hmmm, lurer på om det blir noe mere prat om dette jeg
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  22:29:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og hva mener du med å "hule ut" sålen? Hvilken hensikt skal det ha??
Mvh Helen

Jeg synes også denne hesten er skodd alt for trangt, men holder meg litt i bakgrunnen da slike tema har en tendens til å ta av (dvs. jeg tar av...)

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  22:35:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Hvis flere hester blir halt av å bli skodd av denne skoeren, hvorfor bruker dere han flere ganger?
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/04/2006 :  23:32:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke Ragnhild har brukt ham flere ganger? Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  00:22:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt han to ganger. Første gang blei hesten halt, men da fikk vi et heller utydlig svar av veterinær om at det ikke nødvendigvis trengte å være skoen som gjorde at han var halt, så jeg valgte å gi han en sjanse til. Om det var smeden så er det også mennesklig å gjøre feil, så var ikke villig til å avskrive han med en gang, da han er veldig dyktig med hestene (i motsetning til alternativet jeg hadde da han sist blei skodd). Derfor brukte jeg han igjen. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/04/2006 :  12:00:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og hva mener du med å "hule ut" sålen? Hvilken hensikt skal det ha??
Mvh Helen

Opprinnelig postet av Harneshaug

Jeg vil tro å hule ut vil være å ta av mere ved strålen.
Her har jeg merket av rundt der jeg tror Tømtern mener med å "hule" ut.

Ser for meg at en hensikt er at skitten og steiner faller ut fortere av seg selv, istede for at man må drive å grave med hovskråpa for å få det opp.

Men jeg er heller ingen hovslager, men det å ta av nede rundt strålen der er noe jeg alltid prikker på om hovslageren ikke gjør det. For ellers synes jeg ikke hoven ser ferdig ut.

Redigert av - Bustetrollet den 09/04/2006 12:02:45 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2006 :  16:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK var draktstøttene han mente... de skal jo selvfølgelig tas. Spesielt på denne hoven her som virker trang bak.
Trodde han mente i selve sålen, derfor jeg ble litt "skremt" he he...
Bare meg som misforsto

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.69 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.