hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nyskodde høver.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Nyskodde høver.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Bustetrollet

Skrevet - 23/03/2006 :  19:24:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
.. og bakskoene er ofte mindre.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Mindre i nummer eller i størrelse? Alle mine hester har brukt likt nummer både framme og bak. Er det størrelse på skoen du mener. så er det formen som er annerledes.

Opprinnelig postet av TORHILD

Begge deler. Kommer an på hvilken type sko du har. Enkelte merker er merket med F(ram) / B(ak), der det er forskjellige størrelse, men i samme nr.

Ang. det med sømmer siller det ingen rolle. Tror det kommer an litt på hoven selv. Hvor fast den er osv.
Selv bruker jeg bare 3. Og da har hovslageren problem med å ta av skoene når hoven skal smies. Så det holder nok i lage baner.

Redigert av - Bustetrollet den 23/03/2006 19:27:56 Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  20:48:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten har tynne hovvegger så kan man også bruke Slim søm.på en stor hest kan man da foreks.få litt høyere sømtak uten å sømtrykke den. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/03/2006 :  21:35:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slim søm? Aldri hørt om.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  22:20:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Trangt ja, og såg nesten ut som den kan trykke litt på draktene. Vanskelig å sjå fra bildene da, men synest ikkje skoen såg heilt bein ut. Litt skeiv mot høgre på bildet av HF1. Og skoeren har satt i 4 søm. Det bruker eg ALDRI.

Ser ut som skoen kan ta borti ,trykker på strålen.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Hvorfor bruker du ikke 4 søm? Det kommer jo alt an på størrelsen på hesten det! Her hos oss selges/brukes det over 60% 4-søm!

Opprinnelig postet av TORHILD

Tenker ikkje på søm størrelsen 4, men på antallet søm på kvar side. Altså antallet søm hovslageren har brukt til å feste skoen med. jo lenger bak sømmen sitter jo lettere for skader. Spesielt når skoen ligger trangt i tillegg.

Når det gjelder størrelse 4 så bruker nok eg også det sjølv om det er sjelden eg gjør det på min hest. Men vil nok tru att størrelse 4 er ganske vanleg ja.

Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  22:53:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Før når eg skodde på heiltid kjøpte eg alt på Heimer,men nå er det mest Fk butikken det går i.Fk forhandle Heimer sitt utstyr så da får eg fatt i slim -søm.Ellers skor eg med 4 søm på utsida og 3 på innsida.Ponnier skor eg som regel med 3 på hver side.Ellers like eg ikkje å bruke 5 og 6 i søm på vanlig ridehest,om skoa er riktig tilpassa så sitter de bra uannsett.
Har en hest som eg kjøpte som kom med 00 i sko ,den var 3 grader halt på 2 bein,skodde den om med str 1 den har aldri vært halt seinare så det seier litt om kor viktig det er å sko litt romslig.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  00:15:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det skiller ca et halvt nr på fram og baksko.Har du brukt denne smeden før eller er det første gangen?
Opprinnelig postet av marcello

Jeg har brukt han to (eller er det tre?) ganger før. Han blei halt forrige gang også, da på et annet bein, men det var også en annen hest som blei halt. Samme smed, skodd samtidig. Venter på annen smed for å se på det.. Han er dog noe treig...
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  22:38:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Er ikke helt med på det sømgreine..
Men det ser ut på et par av bildene som om hesten din er alt for godt skjært.
den går jo heller på sålen enn han går på skoen.
såpass vet jeg i allefall:P

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  12:27:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Tenker du på hovspill lucinda? Det blir mer hovspill om man bruker mindre sømmer hvertfall..

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  17:47:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hadde en annen (dyktig!) smed som så på han i dag. Han sa at så lenge hesten ikke var halt mer, så gikk det greit at han gikk sånn som han går nå, det var ikke noe krise, men han anbefalte å sko anderledes nestegang. Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 25/03/2006 :  18:18:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra du fikk ordna det Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  20:44:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tenker du på hovspill lucinda? Det blir mer hovspill om man bruker mindre sømmer hvertfall..

Opprinnelig postet av Bea

Ja på det også, både når man bruker mindre søm i størrelse og mindre søm i antall. Man skader hoven mindre og hovspillet blir betre.

Derfor skor eg min hest med 2 eller 3 i søm. helst slim søm og bruker aldri 4 stk søm på noko side av skoen.

Redigert av - Lucinda: den 25/03/2006 20:44:57 Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  21:18:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
dette så ikke bra ut!!hadde hovslageren noen form for utdanning??viktig å få sånne "hovslagere" ut av systemet.opplever litt for ofte jenter som bare betaler en pen sum til hovlageren,så får han slått på skoa på et vis..flott at du engasjerer deg
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/03/2006 :  21:45:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
dette så ikke bra ut!!hadde hovslageren noen form for utdanning??viktig å få sånne "hovslagere" ut av systemet.opplever litt for ofte jenter som bare betaler en pen sum til hovlageren,så får han slått på skoa på et vis..flott at du engasjerer deg

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Delvis enig.. det så ikke bra ut. Veldig stramt.. MEN hvor mange her på forum bruker en utdannet hovslager? her henger de IKKE på trærne.. Desverre
Gå til toppen av siden

OleMarius

Skrevet - 27/03/2006 :  18:32:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
vel. denne hesten som jeg "ser" på bildene som man ikke kan dømme en shit fra siden du har tatt bilder i helt feil vinkler. så kan jeg ikke si om det er skakt eller noe. og skjønner ikke helt hvordan resten av gjengen her kan bedømme uten noe utifra di bildene, og hvordan kan dere dømme hvordan denne hovslagern sitt arbeid er ? veit dere egentig hvordan det skal se ut ?

og det med søm(siden det har vært oppe her NOEN ganger) så har det egentig ikke noe betyding hvor mange man bruker. man bruker søm etter hvordan sømtak man har fått. sitter skoen gått på 6 sømer så setter man ikke i mer. jo mindre hull i hoven. jo bedre. derved hvis man har fått dårlig sømtak på noen setter man i flere for og få skoen til og sitte hele perioden som er 6-8 uker.

Og nei det er ikke brukt baksko frem. og hvis dere ikke ser dette bør dere ikke uttale dere om det.

derved om det er trang etter ei. dette er ikke VELDIG trangt. men hadde selv lagt den ut litt mer. men siden jeg ikke har sett den uten sko eller om den har mista mye sko. så vil jeg ikke uttale meg noe mer om dette.

og sist men ikke minst hvem har skod hesten din ? hvem er denne dyktige smeden som har sett på den ?

mvh

Ole Marius
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  19:06:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ole Marius: er du smed? Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.35 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.