hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nyskodde høver.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Nyskodde høver.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  22:00:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
(vanskelig å finne på god overskrift)

Jeg trenger litt råd og vink her. Cisco blei skodd på mandag, var halt på onsdag (noe tre andre hester skodd samme dag av samme smed også var). Hva synes dere om denne skoingen?

Har ikke tatt noen bilder av selve lengden på høvene, men det har vært snakk om at de er blitt beskåret alt for mye. Kan evt. ta noen bilder av det om det er interessant. Men hva synes dere om bildene? Tenker spesielt på HF1 (beinet han var halt på).

HF = Høyre fram
HB = Høyre bak
V = Venstre

Kurre

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  00:05:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denna var da trangt skodd du..?
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 21/03/2006 :  01:04:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Utrolig trangskodd...
Har den baksko på fremhøvene? Det så slik ut på det ene bildet av venstre fram...

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  01:39:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Trangt ja, og såg nesten ut som den kan trykke litt på draktene. Vanskelig å sjå fra bildene da, men synest ikkje skoen såg heilt bein ut. Litt skeiv mot høgre på bildet av HF1. Og skoeren har satt i 4 søm. Det bruker eg ALDRI.

Ser ut som skoen kan ta borti ,trykker på strålen.

Redigert av - Lucinda: den 21/03/2006 01:41:44 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  10:05:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke jeg hadde latt denne hovslageren ta i beina på hesten min..
Ser ut til at det er brukt baksko foran,for trange sko,og i tillegg ser det ut til at de er lagt fullstendig feil på.
Ser også ut til at det er skåret mye og feil,selv om det er vanskelig å se av disse bildene. Går hesten din med feil vinkler eller nesten på lærhuden,er det jo ikke akkurat så sunt.

Når det gjelder bruken av søm,har hesten min 4 på hver side foran,og 3 på hver side bak. Når hesten er så trangskodd som denne,i tillegg til at det er brukt mye søm der det ikke burde være nødvendig,er det jo ikke så rart at den blir halt. Jeg ville ha fjernet skoene straks,og fått en annen hovslager til å se på den.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/03/2006 :  15:30:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
En smule skev også? Synes det så litt sånn ut, men vanskelig å si utifra bildet.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  17:06:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Enig med de andre her. Utrolig trangt skodd, selv jeg som ikkehar særlig greie på skoing ser det. Få en annen smed til å gjøre det opp igjen, evt. klag til den som gjorde det.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 21/03/2006 :  18:37:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Henger meg ikke så mye opp i hvor sømmene sitter eller hvor trangskodd den er,men når en hest(eller flere)halter etter noen dager etter skoningen så er dette typisk sømtrykk.

Ta en visiter tang og visiter på de sømmene du ikke mistenker først så tar du den du har mest tro på til slutt.
Dette fordi hester har en tendens til å ømme seg uannsett om man går rett på den sømmen som trykker.
Om du ikke drar av skoen så dra ut den sømmen det gjelder.
Om du er usikker,så kjenn etter om den pulserer på kodeleddet.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  18:53:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Godt å høre at det ikke bare er jeg som reagerer. Skal bytte smed. Høyre frem (HF1) er ikke en rar kameravinkel ellerno, det er så skeivt som det ser ut som. Det er dog den poten som er mest ekstrem, og den han halta på.

Baksko på frembeina? :\ Åssen ser dere forskjell på fremsko og baksko?
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  20:18:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her ser du tydelig forskjellen på fram- og baksko. Framsko er mer "runde" i formen,bakskoene er laget for å passe fasongen på bakhøvene. http://www.travutstyr.no/index.php?action=display_productlist&kategori_id=26&subkategori_id=73 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/03/2006 :  20:21:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
.. og bakskoene er ofte mindre.

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  22:22:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Få av han skoene fortest mulig og la han gå uten mens du venter på EN ANNEN hovslager. Dette kunne 8-åringen min gjort bedre, fytti grisen for en "SLODOT"!!!
(er nornorsk for udugelig slamp)

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  11:16:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Trangt ja, og såg nesten ut som den kan trykke litt på draktene. Vanskelig å sjå fra bildene da, men synest ikkje skoen såg heilt bein ut. Litt skeiv mot høgre på bildet av HF1. Og skoeren har satt i 4 søm. Det bruker eg ALDRI.

Ser ut som skoen kan ta borti ,trykker på strålen.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Hvorfor bruker du ikke 4 søm? Det kommer jo alt an på størrelsen på hesten det! Her hos oss selges/brukes det over 60% 4-søm!

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  11:19:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
.. og bakskoene er ofte mindre.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Mindre i nummer eller i størrelse? Alle mine hester har brukt likt nummer både framme og bak. Er det størrelse på skoen du mener. så er det formen som er annerledes.

Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  12:25:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det skiller ca et halvt nr på fram og baksko.Har du brukt denne smeden før eller er det første gangen?
Grunnen til at jeg har slutta å uttale om hvordan en skoning ser ut er at jenter i dette yrket får så hatten passer om de synes noe om andre(menn) sin skoning.Det er så mye stygg skoning at dere vil ikke tro det.

Kan godt skjønne at mange går over til barfot,så har eieren litt bedre kontroll selv også.

Synes du bør ta av skoa ,få en annen til å sko og send regning til den forrige smeden
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  13:38:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor mange sømmer man bruker kommer ikke an på hvor stor hesten er. Jeg har en relativt stor hest, og har alltid brukt 3 søm. Elher, det er feil da, nå går hun med 4 søm på frembeina fordi hun mister venstre framsko konstant. Det er ikke bra, men det er heller ikke bra å måtte slå på sko en gang per uke. Egentlig går hun uten sko, men i vinter har hun fått på sko igjen på grunn av holkeføre. Når man bruker 4 søm, så er det da siste utvei. Skoen holder på lengre, men hovspillet minimiseres betraktelig. Og nå hovspillet ikke får fungere som det skal, så blir det dårligere blodgjennomstrømning, og faren for skader øker.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.