hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - den mørke siden av hesteløp....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 den mørke siden av hesteløp....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

-Azze-

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  15:06:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Azze-  Svar med kopi av melding
Forferdelig
Du kan finne mange gode venner, men en hest er en venn for livet!

MVH Azze & Ferill
Gå til toppen av siden

Lunah

Skrevet - 12/05/2006 :  03:06:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLunah  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLunah  Svar med kopi av melding
Jeg blir lei meg for hvor lite innsikt de som kritiserer galoppsporten har. Det er virkelig trist. Har selv ridd galopphester i 8 år. Og det er så mange misforståelser. Ja, jeg kan si ting som ikke er helt bra i galoppsporten, men jeg kan lover dere at jeg også kan si en del om trav, sprang og dressur osv også. MEN alle sporter har sine mørke sider. Og det er somregel de mørke sidene som kommer frem i media, men det andre hører ingen om. Desverre... Media tjener også penger på å selge disse sjokkhistoriene, men solskinshistoriene, og den vanlige værdagen selger de ikke mye på. Sett dere inn i sportene før dere kritiserer dem og beskylder hele sporten for hva noen enkeltpersoner gjør.
"Oh, come on. You heard them, just behind the veil, didn’t you? They were just lurking out of sight, that’s all. You heard them." - Luna Lovegood

http://www.hildeogreggy.piczo.com/
RIP bebin min </3
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  14:28:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg blir lei meg for hvor lite innsikt de som kritiserer galoppsporten har. Det er virkelig trist. Har selv ridd galopphester i 8 år. Og det er så mange misforståelser. Ja, jeg kan si ting som ikke er helt bra i galoppsporten, men jeg kan lover dere at jeg også kan si en del om trav, sprang og dressur osv også. MEN alle sporter har sine mørke sider. Og det er somregel de mørke sidene som kommer frem i media, men det andre hører ingen om. Desverre... Media tjener også penger på å selge disse sjokkhistoriene, men solskinshistoriene, og den vanlige værdagen selger de ikke mye på. Sett dere inn i sportene før dere kritiserer dem og beskylder hele sporten for hva noen enkeltpersoner gjør.

Opprinnelig postet av FoXy

bra skrevet:)

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

LilleBille

Skrevet - 02/06/2006 :  23:27:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herregud. Jeg klarer ikke se ferdig noen av de videoene der hester faller, og du ser at de brekker nakken eller en fot, eller ikke klarer å reise seg, BARE pågrunn av at rytteren skal ha dem til å vinne ETT løp! Et helt liv går tapt på grunn av ETT løp! Jeg driver selv med trav, og hestene mine trener ikke å bli smattet på/slått på i det hele tatt, de løper med ørene på topp og de LIKER hva de driver med, men jeg tror med en gang hestene begynner å bli slått i løp, så forandrer psyken seg også..

Det er jo ikke bruk for pisk, egentlig. De beste hestene er de som ikke blir slått utallige ganger oppover oppløpet eller underveis i løpet..!

Pippi ... My Peace Of Mind <3 Gå til toppen av siden

LilleBille

Skrevet - 02/06/2006 :  23:30:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette gjelder selvfølgelig bare noen. Og jeg vet at det ikke er lov med piskbruk her i Norge, og det er jeg glad for. Det er noen som behandler hestene kjempebra, og rir med omhu. Men noen rir bare for penger og ære og slikt, og det ender somregel galt. Men gjelder jo selvfølgelig noen, heldigvis.. ! :)
Pippi ... My Peace Of Mind <3 Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 06/06/2006 :  22:01:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde valgt jockey med omhu om det var min hest, og nekta han å ha pisk. Heldigvis er det forbudt med pisk i norge i trav, og man får bot/blir diska hvis man bruker den for mye på hesten i sverige.
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

spanne_tuna

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  21:28:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespanne_tuna  Svar med kopi av melding
uansett hvordan det er her i landet er det forferdelig andre steder! synes at man skulle sluttet med alle disse trav/gallopløpene fordi hester blir skadet! tenk dere at noen kommer å pisker, sparker og presser dere til dere ikke har krefter igjen! og fortsetter dere ikke da blir det mer pisking og dere kommer dere ikke frem, snubler og blir pinet inn i døden!

misshandling! det er det det er!

*Cathrine & Spanne Tuna for alltid<3*
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  21:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jøsses! Det var da en ganske så sterk påstand. Driver selv med travhest, og har da ikke inntrykk av at jeg driver ut de siste kreftene av hesten min i løp:)
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  23:27:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
....men la meg tilføye at jag hadde ikke satt min lille kriger på trav stall. Han hadde ikke passet der. Jeg er veldig opptatt av å bruke tid og omsorg på trav hesten min:) På mange trav staller er det mange hester, skal ikke påstå at de får sitt stell, men de får kanskje ikke det lille ekstra??!!

Kan ikke tenke meg noe som varmer hjertet mit mer en når gutten humrer når han ser meg, og at de andre i stallen sier de kan skjønne at jeg kommer for hesten min har humret etter meg lenge før de så bilen min:)

Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 13/06/2006 :  13:24:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si det at jeg ville heller vært galopphest (eller traver) og dødd av noe jeg likte å gjøre. Enn å være en av disse hobbyhestene som går for lut og kaldt vann rundt om mange steder i landet... Stå ute i søle fra morgen til kveld fordi utegang er såå bra, gå på ridebane og bli dratt ned på tøylen av folk som ikke kan ri, og behandlet mest som en leke. Bli ridd 2 dager den ene uken og 7 den neste for så å stå i 3 uker.

Nei, takke meg da heller til trav eller galoppsporten der hest er hest, og får god behandling. Tror dessuten mange har misforstått videoen og tror at slik er forholdene i Norge også. NEI! Slik er det ikke. Ytterst få land driver med hekkeløp og steeplechase slik som i videoen. Husk at dette er en video som er laget for å provosere, og det har den jammen meg klart langt ut over landet grenser som den var laget for. Man skal huske på at det er andre tradisjoner på hestesiden i Storbritannia der denne videoen kommer fra, og tradisjoner er noe engelskmenn er flinke til å holde på. Men det har faktisk blitt, og blir stadig, enda strengere regler innen veddeløssporten der også.

Og siden man er inne på mishandlingtemaet, hvorfor har ingen laget en video om kjente sprangryttere som slår hestene på beina med tunge kjettinger for å få de til å løfte de høyere? Såkalt barring. Hva med roll-kür, og metodene denne bruker for å få hesten til å "naturlig" gå å "bite seg selv i bringen"? Hva med de tusenvis av felthester som hvert eneste år må bøte med livet for eierens trang til å starte feltritt? Avlshoppen som er 22 år og mett på livet men likevel får føll? Islandshesten som blir regelrett knekket for å få rytter på seg? Listen kunne holdt på i det uendelige....Det kunne vært laget en helaftensspillefilm fra hver av alle grener innen hestesporten hvis man skal holde på slik.

Tror nok vi må finne oss i at forskjellige mennesker driver med forskjellige former av hestesport, og har forskjellige meninger om hva som er bra for hesten. Hvis alle skulle blitt fornøyde måtte man sluttet med all hestesport.
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  14:08:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Enig med Musical Missile. Er mye vondt og ekstreme tilfeller i enhver gren, desverre. Vi ser gjerne det vi vil se, og "ser forbi" de ekstreme i våre egne grener/miljøer. Videoene er fryktelige, og slikt burde ikke skje! Men galoppsporten er nok ikke et "unntak fra den ellers så snille hestesport-verdenen".
Heldigvis er det ikke så ille i norge/på øvrevoll!

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  16:27:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
uansett hvordan det er her i landet er det forferdelig andre steder! synes at man skulle sluttet med alle disse trav/gallopløpene fordi hester blir skadet! tenk dere at noen kommer å pisker, sparker og presser dere til dere ikke har krefter igjen! og fortsetter dere ikke da blir det mer pisking og dere kommer dere ikke frem, snubler og blir pinet inn i døden!

misshandling! det er det det er!

Opprinnelig postet av catta&tuna

Jeg må jo si at jeg har sett betydlig mindre forståelse for hvordan hester fungerer både mentalt og fysisk innen ridehest miljøet enn innen galoppmiljøet. Den piskbruk jeg har sett på diverse sprangridetimer har jeg ikke sett noe i nærheten av i et galoppløp.

De fleste hester som løper over målstreken på Øvrevoll ser unektelig ganske så pigge og glade ut (til tross for at de nesten har blitt "pint inn i døden"). Dette er topp atleter og verken folk eller hester blir nettopp det uten beinhard trening. Å svette er ikke nødvendigvis negativt. Ikke alle hester passer til et liv som galophest og svært mange eiere tar hensyn til nettopp dette og velger å finne et alternativt liv som f.eks ridehest. Folen min kjøpte jeg rett fra banen fordi hun "ønsket seg et annet liv". Hun "lyser" alikevel opp de gangene jeg har tatt henne med på banen og hun har fått lov til å løpe (Hei Camilla! Vi kommer snart!) så helt traumatisert er hun ikke av livet som galopphest.

De fleste skader innen hestesport skjer IKKE i forbindelse med løp men i paddock, på stall osv.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  18:00:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Må si det at jeg ville heller vært galopphest (eller traver) og dødd av noe jeg likte å gjøre. Enn å være en av disse hobbyhestene som går for lut og kaldt vann rundt om mange steder i landet... Stå ute i søle fra morgen til kveld fordi utegang er såå bra, gå på ridebane og bli dratt ned på tøylen av folk som ikke kan ri, og behandlet mest som en leke. Bli ridd 2 dager den ene uken og 7 den neste for så å stå i 3 uker.

Nei, takke meg da heller til trav eller galoppsporten der hest er hest, og får god behandling. Tror dessuten mange har misforstått videoen og tror at slik er forholdene i Norge også. NEI! Slik er det ikke. Ytterst få land driver med hekkeløp og steeplechase slik som i videoen. Husk at dette er en video som er laget for å provosere, og det har den jammen meg klart langt ut over landet grenser som den var laget for. Man skal huske på at det er andre tradisjoner på hestesiden i Storbritannia der denne videoen kommer fra, og tradisjoner er noe engelskmenn er flinke til å holde på. Men det har faktisk blitt, og blir stadig, enda strengere regler innen veddeløssporten der også.

Og siden man er inne på mishandlingtemaet, hvorfor har ingen laget en video om kjente sprangryttere som slår hestene på beina med tunge kjettinger for å få de til å løfte de høyere? Såkalt barring. Hva med roll-kür, og metodene denne bruker for å få hesten til å "naturlig" gå å "bite seg selv i bringen"? Hva med de tusenvis av felthester som hvert eneste år må bøte med livet for eierens trang til å starte feltritt? Avlshoppen som er 22 år og mett på livet men likevel får føll? Islandshesten som blir regelrett knekket for å få rytter på seg? Listen kunne holdt på i det uendelige....Det kunne vært laget en helaftensspillefilm fra hver av alle grener innen hestesporten hvis man skal holde på slik.

Tror nok vi må finne oss i at forskjellige mennesker driver med forskjellige former av hestesport, og har forskjellige meninger om hva som er bra for hesten. Hvis alle skulle blitt fornøyde måtte man sluttet med all hestesport.

Opprinnelig postet av Musical Missile

Det er noe som heter å synke ned på samme nivå.....
Jeg har ikke lagt meg opp i denne tråden tidlegre fordi det blir en "synse-debatt" og man kan ikke bli enige i noe man i utgangspunktet er enige om!

Dette innlegget Musical Missile håper jeg var bare for å provosere?
Kopi av melding:
Stå ute i søle fra morgen til kveld fordi utegang er såå bra, gå på ridebane og bli dratt ned på tøylen av folk som ikke kan ri, og behandlet mest som en leke. Bli ridd 2 dager den ene uken og 7 den neste for så å stå i 3 uker.

Mine hester trives ikke om de står for mye inne. 2 av de er eks-travere som har gått i luftegård og stått på boks. De var stressa, utilpass, vanskelige og sure.
Nå går de ute hele dagen på store beiter uansett vær fordi de VIL men fra sept-apr står de i stallen om natten.
Jeg har stall og jeg bruker dekken og hestene får selv velge om de vil være ute eller inne og det har de gjort.

Jeg er ingen dressur-tante og later ikke som jeg er det heller! Har aldri dratt hestene hverken opp eller ned. Jeg har ridd, eid og hatt hest siden jeg var 6 år med et opphold på bare 4 år. Jeg har god ballanse og rir i krevende terreng og bruker hjelperne jeg er sikker på at jeg mestrer, nemlig stemmen, sjenklene og setet.
Stressa travere er gått over til å rolig gå på løse tøyler, vike for sjenkel og øke/sakke vha signaler fra setet.

Jeg har aldri behandlet de som en leke. Jeg har ingen stalljenter/gutter som hjelper meg, men gjør alt selv.
De blir børstet og stelt hver dag, måket hver dag, foret etter alle kunstens regler hver dag.

Om jeg ikke rekker å trene alle 4 hver eneste dag, jeg har i tillegg 2 unger og 120% jobb, tror jeg ikke de tar nevneverdig skade av det.
De blir jevnlig ridd, kjørt og longert.
Jeg har de for kosen sin skyld ja, det betyr ikke at jeg synes ridningen er det kjekkeste å holde på med. Jeg trener hestene mine på MANGE andre vis.

Å si at det som kjennetegner trav og galloppsporten er "at hest får være hest" er like dumt som å si at alle trav og gallopphester blir misshandlet.

Hestene mine var IKKE slik pga at de fikk dårlig behandling, eierne var kjempesnille med de. Ulskaug har sprunget inn over 100 000 var i stålform og frisk som en fisk,men gikk lei og ble stresset i løp, ville bare ikke mer så da fikk han slippe.
One Eye ble syk av krysslammelse og ble ikke bra så hun også slapp.
De representerer 2 som ikke orket mer av psykiske og fysiske grunner, så har du andre hester som ELSKER å konkurrere, å løpe og trene! Klart de skal få holde på med det og jeg tror uansett at for å få en velytende hest må man ta godt vare på hesten og stelle den skikkelig!

Hva er poenget med å kaste skit til hverandre og rakke ned på de forskjellige grenene, når vi alle er enige om at poenget er at hestene skal behandles med respekt og verdighet.
Om noen velger å la konkurranseinnstinkt , økonomi og resultat styre sitt hestehold, tror jeg alle er enige om at det ikke gjelder for flertallet.
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 13/06/2006 18:06:54 Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  22:04:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Saklig og fint innlegg Harneshaug:)

Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  23:31:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
100 % enig! Deilig når noen klarer å skrive det man tenker men ikke får ned på "papiret"... Bra Harneshaug Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.