hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - den mørke siden av hesteløp....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 den mørke siden av hesteløp....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/04/2006 :  16:06:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Galskap" var dine ord Braastad, og du skal få lov til å reagere. Gå til toppen av siden

jetzac

Skrevet - 22/04/2006 :  16:50:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hinderløp er en tøff sport for både jockey og hest, og baneulykker intreffer. det vet alle som holder på med sporten. det er utrolig trist når d skjer, men det er umulig å unngå noen ganger. og det er mye vanskeligere for jockeyen i hinderløp å gå klar av fall en i flatløp. De aller fleste hestene som er med på hinderløp er topptrente atleter og helt klar for utfordringen som møter dem. de er blandt annet eldre enn hestene i vanlig galopp. Dessuten er det sånn at det er mye mer penger involvert i vanlig flat løp enn i hinderløp, så det er nok ikke det største motivet for mange, men spenningen som driver dem til å drive med sporten! og det er en fin sport så lenge det ikke er alvorlige baneulykker når man ser på! Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  01:44:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ja, det var jo disse pengene da... Men hysj! Ikke si det til noen, det er så mange som ikke er enige
Opprinnelig postet av Birre

*Lar meg provosere*

Har vært i travsporten i mange år etterhvert,eid travere og trent travere,jobbet på trav-stall og hatt hester "i hagen"...
Og kjenner absolutt ikke igjen det bildet enkelte her tegner av travsporten...

Tror kanskje noen ser det de helst vil se?

...men ser ikke poenget med å prøve å diskutere med noen som ikke ser lengre enn sin egen nesetipp...og ser ut til å være mest opptatt av å provosere og strø om seg med dårlig skjult ironi...

Mvh Lene,travhest-eier med lite penger...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  11:10:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det var sikkert ikke deg det var ment til,da de sikkert vet at det er mange flinke folk både i travsporten og galoppsporten som bryr seg virkelig om hesta sine:)
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 23/04/2006 :  15:09:53  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
forferdelighater det Gå til toppen av siden

ClaireMichelle

Sweden

Skrevet - 24/04/2006 :  22:22:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk skikkeli tårer i øyene! Helt utrulig at det finnes folk som presser hestene til slikt.. Hestene gjør jo bare det dem blir bedt om..
Æ e flytta til Sverige Gå til toppen av siden

reaching nirvana

Skrevet - 25/04/2006 :  07:59:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen

Jeg må si det er mye uvitenhet og mangel på insikt i denne diskusjonen. For det første er det pisk regler i england også. Man har kun lov til så os så mange slag. Man for ikke lov til å slå sammen hengende bak men må flytte hånden sin tilbake til tøylene og så slå igjen. Med denne regelen har ikke jockeyen sjangs å slå like hardt. For å kunne flytte hånden tilbake til tøylene må man gjøre en bevegelse med hånden som oftest ser ut som slag men er det ikke. bare prøv hjemme stå i korte stigbøyler slå bak og så prøv å flytte til bake pisken i riktig retning og å holde et dobbelt tøyletak. skall si at kan du ikke denne "bevegelsen" går nemlig ikke det an uteb å miste balansen. For alle vet at jockeyer sitter ikke på hesten men står til absolut ALLE tider under et løp.

Og den neste punkten jeg vil nevne her er at om et trent øye ser nøye på den videoen ser man at ofte er dette absolutt høyt nødvendig piske bruk! Det er spesielt en del i videoen hvor den ene hesten håper ut av boksene og legger på ørene til hesten ved siden av reagerer ikke jockeyen fort nok med pisk i emn sånn "klem" situasjon da går det alvorlig galt og hestene kræsjer!!! Og dette er unghester og urutinerte heste mest utsatt for. Har sett en del slike situasjoner i denne videoen. man må se helheten i denne videoen.

Jeg må også si at pisking i et løp det er slitsomt for jockeyen de må bruke dobbelt med krefter og rir man ca 8 hester på en løpsdag da gjør man ikke sånt av faenskap.

Og en siste ting er:
-Det å være og å bli jockey er blod slit! Det er dårlig betalt og jockeyer jobber omtrent hele dagen. Å bli suksess full er ennå mer slit det er kun jockeyer som for kjeft de er siste del i lenka. Rir du et dårlig løp kan du glemme å ri den hesten igjen for alltid!! spesielt om du ikke er stjerne jockey franki dettori!
Så absolutt alle jockeyer er glade i hester ! hadde de ikke vert det hadde de sluttet for lengst.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  10:41:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så absolutt alle jockeyer er glade i hester ! hadde de ikke vert det hadde de sluttet for lengst.

Opprinnelig postet av reaching nirvana

Jeg registrerer det du skriver men det får meg alikevel ikke til å se alt helt klart. Som ungdom jobbet jeg på en av Norges største galoppstall på den tiden, stalleier et MEGET kjent navn i galoppsporten.

Mye skjer når man blir eldre og man får tenk igjennom ens eget hestehold, hva ens hest betyr og hva en vil med sitt hestehold. Jeg kan ikke på noe tidspunkt forsvare måten de håndterte og trente hestene på denne stallen.... Det værste er at jeg fatisk er plaget med dårlig samvittighet en dag i dag for at jeg aldri sa noe høyt og tydelig, som jeg i dag ville gjort uten å blunke.... Er ikke sikkert det ville hjulpet men kanskje..det får jeg aldri vite.

Beklager...men slik er sannheten for meg.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 25/04/2006 10:43:48 Gå til toppen av siden

reaching nirvana

Skrevet - 25/04/2006 :  11:28:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei oleo

Kan du kansje beskrive det nærmere hva de gjorde?
Når jeg først begynnte i gallopsporten så jeg også veldig mye jeg da syntes var dyremisshandlig. Jeg var 10 år hadde kun lest penny bøker og vert lit i ridehest staller. Og jeg må si det tok meg mange år å lære grunnen til det de gjorde og hva og hvordan de gjorde alt. For å trene gallophester gode trenger man kunnskap og mange års erfaringer.

Kansje hvis du kunne skrive lit nærmere om hva det var de gjorde når på året du var der hvor gode hester ogv. kan jeg kansje prøve å forklare deg grunnen til at dette ble gjort. må også si at mye ser mye værre ut en det det egentlig er. Og alt har en grunn. Om du ikke har lyst å ta det på et åpent forum kan du kansje sende meg en mail.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  12:48:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette var året mellom 16 - 18 år(r i dag 30 år) og jeg hadde allerede hatt en egen hest, da fullblod fra den aktuelle stallen. Har senere også vært i nær tilknyttning til galoppstall hvor treningen og holdningen til hestene var av bedre karakter. Forskjellen er at dette da var mere en stasjon enn treningstall.

Håndteringen generelt finnes det ingen forklaring på i mine øyne, da galopphest er hest på lik linje med alle andre hester. Hestene var i meget høy klasse og noen av hestene var kjøpt for flere millioner fra England, som føll.

Ungehester - ble tatt fra mor da de var 5-6 mnd. Da de var 1,5 år gamle ble de innridd og fikk rytter fra da til første løp som 2 åring. Jeg vet det meste om grunnen til dette men kan ikke forsvare at en liten baby blir ridd...uansett all verdens gode forklaringer. Her er det valuta for pengene som gjelder. Måten de blir ridd inn på i forhold til den mentale tilstanden en så ung hest er i er overhodet ikke noe god opplevelse. De brukte maks to dager på å få rytter på ryggen, da de var oppe på ryggen tok det kanskje drøyt en måned før hesten var ute i sporet. Får sko på, når de alt fra 1 - 1,5 år. Håndteringen av noen av de yngste når de ble skodd var av god gammel hard way metode, vi binder deg opp med brems og 4 menn til å holde fast. De får stygge bitt i munne akkuratt i en periode hvor de feller tenner og gjør hestene motstand så røsket de bare med full kraft for å dressere de. Mange av de yngste gikk ute maks 1 time om dagen, resten av døgnet sto de inne og utviklet seg sammen med resten av veve og luftslukegjengen. Når de da kom ut og ble håndtert så var de så fulle av energi at de kjørte de 1 time i steppen/walker før de ble ridd... Fikk de skader ble de behandlet med sterk blister og bokshvile døgnet rundt..

10 liter kaftfor om dagen og 5 kg høy. Er det rart de får uvaner!!!

Måten de ble behandlet på varierte fra dag til dag, helt avhengig hvordan treningen hadde gått. Husker en del av stallen fra Øvrevoll hvor de som ikke ¨duger¨lenger bare står å venter på slaktebilen eller å håp om å bli funnet av en samaritan som ikke hadde hjerte til å la en seks år gammel hest dø, kun for dens prestasjoner på banen.
Var det forikringspenger av vesentlig betydning inne i bildet ble de kjørt i steppen til de fikk en skade/knakk et ben slik at slaktebilen kunne komme. Maks levetid på 8 år eller noe slikt...da full av skader og psykiske lidelser. Nok et liv uten mening for noen andre enn den det gjelder.

Jeg har masse minner og dårlige tanker fra denne tiden, og jeg var ikke så ung at jeg bafant meg i et penny land...men på det meste sto det 100 hester på den aktuelle stallen og en klarte til slutt ikke å engasjere seg i alle, endte med at jeg flyttet....

Jeg kan nok høres ganske sort/hvit ut og jeg vet det er sikkert mange gode der ute også... Men når en har sett sporten fra denne siden så frister det på en måte ikke å blande seg igjen da dette er så stor kontrast til hva jeg ser på som godt hestehold årene etter og i dag.
Jeg kommer ikke til å informere om stall eller navn hverken her eller på mail.

redigert da jeg hadde glemt endel bokstaver...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 25/04/2006 13:07:41 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  12:55:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
uff... leit at det er sånn flere steder.. Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  13:34:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oleo: Trist lesning, og det er leit at du opplevde sporten på den måten og sitter igjen med slike minner.

Jeg var bare barnet da du var på denne stallen, men jeg har vært i galoppsporten i ca 10 år nå og kan forsikre deg om at jeg ikke har vært borti noe nært så ekstremt som det du beskriver. Og jeg har vært/jobbet hos flere trenere på Øvrevoll selv. Så ting er absolutt ikke slik som du beskriver det på de aller fleste staller
Gå til toppen av siden

reaching nirvana

Skrevet - 25/04/2006 :  14:27:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei oleo

For å være ærlig hvet jeg hvem trener du snakker om. Jeg tror i alle fall at det er han du snakker. En meget omdiskutert trener i den tiden men dog med gode resultater. Om det er han jeg snakker om så har han mistet trener lisensen sin. Det ble tatt fra han av diverse nevnte grunner.

Jeg må si at han var tøff men han kunne hest og han kunne se om en hest ble god på milevis avstand. Jeg må bare si at i dag så er det ytters få gallophester som blir slaktet. Som regel er det kun de som har brukket et bein og ikke er gode nok til å bli avls hingster eller hopper og om det går an å i det hele tatt fikse beinet. Om beinet blir fikset for de aldri lov til å gjøre noe mer. Og beinbrudd er sjeldent uanset hva folk må tro

Og å la hestene gå i walkeren før trening har hensikt i å minske muskel skader slik at hestene blir sikrett å være godt nok varmet opp. Desverre så er det få paddocker på øvrevoll og færre blir det. men det er veldig mange som sender hestene bort hele vinteren slik at de kan stå ute og kose seg. Vår stall har en slags vinter resort hvor hestene er på vinteren. OM det ikke er muligheter til å sende dem vekk blir dem ridd mye på i skogen-lange turer.
Jeg hadde anbefalt deg en tur på øvrevoll i dag så kan du se hvordan det er.
Må bare nevne at eks løpsehster går som "hakka møkk" i det siste de er blitt utrolig populære som ridehester
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  17:53:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg er vet at det finnes gode også så jeg skal ikke dra den ut i evigheter...dette er ikke unikt for Galopp sporten, dette skjer i både sprang, dressur og trav...slik vil det alltid være. Men jeg er glad jeg ikke er en galopp hest nedeover i Europa og i Østen...

Avsluttningsvis vil jeg bare si at den aktuelle teneren ikke sto på Øvrevoll på det tidspunktet, det er først i nyere tid hvor han har havnet der. Men han trener enda, det vet jeg 200%....Beklageligvis

Knegg knegg.....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

reaching nirvana

Skrevet - 25/04/2006 :  18:12:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei o

Synd jeg var nesten 100% på at det var den treneren som lenge siden trente på stall nor sine staller ute i drammen. (jeg må si og gjenta det ordet lenge siden also ikke han som trener der nå)
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.