hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - den mørke siden av hesteløp....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 den mørke siden av hesteløp....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  11:24:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg sa ikke at det ikke var sånn i trav oxo,men da det er dette miljøet jeg kjenner best.
å har heldigvis til gode å komme på travstall der det ikke er fornøyde hester.

men kom med eksempler,ja.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/04/2006 :  12:13:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:
Jeg synes da de benytter seg av minst like kraftige hjelpemidler i travsporten for å få hesten til å løpe riktig. Det er da ingen ting naturlig der. Det er nok mye man ikke ser innen trav også.
Opprinnelig postet av Birre

Som hva da?

Fint hvis du kommer med eksempler, i stedet for å slenge slik ut, på generelt grunnlag. Så blir det lettere å diskutere.

Opprinnelig postet av Braastad

galloppsporten har jeg ikke mye erfaring med,men vet det er mange der ute som er sinnsykt glade i hestene sine.å sett ofte på filmer fra sporten der hestene har fått skader og jockey\eiere står og gråter fordi hesten deres må avlives på grunn av brekte bein o.s.v.
som de fleste vet så er galloppsporten en veldig risikofylt sport og penger er vel noe som gjør at den overlever.men de fleste av oss har bare sett utsiden.så det er nok mye vi ikke vet..

når det gjelder travsporten hadde ikke jeg klart meg uten!
når jeg er lei av ridelærere som sier sett på strikk,nesereim..mas,mas,mas.
så er det så deilig å komme inn i travstaller der det rett og slett er et helt annet miljø både for hester og mennesker:)

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Dette var grunnlget for min uttalelse. Fordi jeg forstår ikke påstanden om maset rundt strikk, nesereim, mas, mas, mas, når man i travsporten setter på like mye, om ikke enda mer på hestene for å få de til å løpe slik vi vil. Alt dreier seg om hjelpemidler for å få den effekten "vi" ønsker.

Jeg kan da nevne ting som tungestrikk, cresendobitt og div andre varianter av bitt, nakkestropp og alt annet man putter på hesten. Hestene går hardt, de får ofte store skader som ikke kroppen klarer å reparere etc.

Jeg var ikke ute etter å krangle på dette, men jeg har en mening om travsporten. Jeg har tråkket beina av meg på en av storstallene på Bjerke da jeg var yngre iom at min far, onkel og betefar har hatt hest i trening i mange år.

Jeg så bare ikke sammenhengen med at man ikke kunne klart seg uten travsporten sett opp i mot bruken av kryssneserem, strikk etc. Fikk inntrykk av at det var så mye værre enn på travbanen.

MEN, som det har blitt nevnt andre steder under andre temaer så har gullmedaljen en bakside som vi ofte ikke ser.
(Min mening, andre får ha sine)
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/04/2006 :  12:17:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg sa ikke at det ikke var sånn i trav oxo,men da det er dette miljøet jeg kjenner best.
å har heldigvis til gode å komme på travstall der det ikke er fornøyde hester.

men kom med eksempler,ja.

Det er mange hester innen travsporten som er fornøyde og glade hester og som har det godt. Man poengterer gjerne det "ekstreme" i en debatt, som man vil finne innen alle grener av hestesport.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 21/04/2006 :  12:28:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Birre: Ja, jeg er enig med deg i det, strikk og nesereim fra ridesporten er ikke verre enn ting som cresendobitt og tungestropp fra travsporten. Alt er hjelpemidler som både kan forsvares og kritiseres, alt etter erfaringer og brukemåte.

Er enig med deg i at det ikke er verre i ridemiljøet enn i travmiljøet, med tanke på utstyrbruk og fokus på prestasjoner.

Men du skal være forsiktig med å skrive at det for alle som driver med trav bare dreier seg om "penger penger penger". Det sier du kanskje litt for å provosere? Dette er hvertfall ikke min erfaring. De aller fleste jeg kjenner i travmiljøet har trav som hobby, er kjempeglad i hesten sin, og ser på pengene som hesten løper inn som en bonus.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 21/04/2006 12:35:30 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/04/2006 :  12:49:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Birre: Ja, jeg er enig med deg i det, strikk og nesereim fra ridesporten er ikke verre enn ting som cresendobitt og tungestropp fra travsporten. Alt er hjelpemidler som både kan forsvares og kritiseres, alt etter erfaringer og brukemåte.

Er enig med deg i at det ikke er verre i ridemiljøet enn i travmiljøet, med tanke på utstyrbruk og fokus på prestasjoner.

Men du skal være forsiktig med å skrive at det for alle som driver med trav bare dreier seg om "penger penger penger". Det sier du kanskje litt for å provosere? Dette er hvertfall ikke min erfaring. De aller fleste jeg kjenner i travmiljøet har trav som hobby, er kjempeglad i hesten sin, og ser på pengene som hesten løper inn som en bonus.

Opprinnelig postet av Braastad

For å oppklare kommentaren min om at travsport er penger, så vil jeg forsvare den med at jeg ikke så trav som en hobby i dette tilfellet. (Det var feil av meg å ikke se lenger). Kommentaren var ment til de "proffe" som driver med trav som et yrke og livnærer seg av det.

I denne nisjen har jeg sett og hørt mye som jeg ikke er særlig fan av. Og i den sammenhengen er du vel enig i at det dreier seg om penger?
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  12:54:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
mener ikke at ridesporten er verre,men på de travstallene jeg har vært så er det ikke snakk om å bruke så mye dill.der er hester hester,å la det bli med det..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/04/2006 :  12:57:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
mener ikke at ridesporten er verre,men på de travstallene jeg har vært så er det ikke snakk om å bruke så mye dill.der er hester hester,å la det bli med det..

Jeg forstod det
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 21/04/2006 :  14:15:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For å oppklare kommentaren min om at travsport er penger, så vil jeg forsvare den med at jeg ikke så trav som en hobby i dette tilfellet. (Det var feil av meg å ikke se lenger). Kommentaren var ment til de "proffe" som driver med trav som et yrke og livnærer seg av det.

I denne nisjen har jeg sett og hørt mye som jeg ikke er særlig fan av. Og i den sammenhengen er du vel enig i at det dreier seg om penger?

Birre: Hvis det er travtrener yrket du sikter til så er travtrenere forskjellige mennesker, og det blir feil å generalisere og si at alle travtrenere tenker bare på penger.
Alle travtrenere drømmer kanskje om prestasjoner ja, (og prestasjoner korrelerer som oftest med penger i travsporten). Men en må ikke glemme at å få frem en hest med store prestasjoner ikke kommer med dårlig/feil behandling.

For mange travtrenere er hovedinntekten oftest basert på inntektene de får fra temming og tilkjøring av unghester.
Oppsett og premier i løpskjøring og "å få frem de store stjernene" blir bonus.

Travtrenere flest er såpass oppegående at de vet (kanskje bedre enn noen av oss) at en får ikke prestasjoner (les: penger) uten trivsel og motivasjon hos hesten. En skaper ikke trivsel og motivasjon av å bruke feil utstyr på feil måte, eller å bryte dem ned psykisk.

Å få frem en stor stjerne krever absolutt trivsel og godt stell, ingen kan komme og prøve å overbevise meg om at Rex Rodney ikke ble behandlet som en stjerne.

Ekstremister og folk som behandler dyr urettferdig finner en i alle grener der en konkurrerer med hest.
Når det gjelder travkuskenes del oppdages det lett i løpsbanen, en får bøter og utelukkelser for uregelmentær driving, dessuten går det fort rykter hvis det er en som ikke er snill med dyrene. Ingen vil vel la noen som bryter ned hesten sin kjøre den i løp.

Ellers vil jeg tippe at det er en god del år siden du var i travmiljøet? Det kan virke slik siden du ikke hadde fått med deg at pisk er forbudt i løp. Det er ganske lenge siden denne regelen traff inn.
I tillegg la jeg merke til at du skrev "tungestrikk"- noe som heller ikke er lov i travløp lengre. Kun spesielle tungestropper i lær eller web skal brukes.

Det er blitt fokusert mer på dyrenes velferd de siste årene, og ting har blitt forandret til det bedre, heldigvis.

En har også innsett at penger kommer ikke inn av dårlig behandling i noen sportsgrener...

Jeg tror folk generelt også har blitt mer bevisste på hva som skaper en stjerne. Prøv å behandle Bjørn Dæhlie dårlig, gi han feil skiutstyr, for han på dårlig mat, press han for hardt i trening og se om han går et bra løp. Neppe...

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 21/04/2006 15:55:38 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/04/2006 :  14:27:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Braastad: "Tungstrikk" var ment som tungestrikk, beklager skrivefeilen. Og ja, det er noen år siden jeg var innom travsporten. Jeg har i tidligere innlegg sagt det samme som deg, at det har vært en oppvask innen sporten de senere årene som har gjort forholdene bedre for hestene.

Det er kjempebra! For det har vært mye "møkk" om jeg må få bruke det ordet.

Nå gjaldt innleggene mine her to ting: det var bruk av neserem, strikk etc innen ridning sett opp imot kjøreutstyr innen trav. Jeg går ut i fra at utstyret ikke har forandret seg stort de senere årene?

Samtidig forsvarte jeg kommentaren min om penger ved å presisere at jeg så for meg proffene og ikke de som driver trav på hobbybasis.

Dette blir til flisespikkeri som vi har drevet med innen andre temaer, noe jeg ikke har tenkt til denne gangen

Vi er igjen tilbake til meninger, holdninger og oppfatninger så la oss holde oss til det og ikke begynne å plukke fra hverandre innlegg fsetning for setning for så å sette de sammen igjen bak frem.
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  14:29:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herreguud.. Hadde jeg vært sjefen over alle slags hestesporter, hadde jeg helt klart kuttet ut det der! Stakkar hester.. :'-(
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/04/2006 :  14:34:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Herreguud.. Hadde jeg vært sjefen over alle slags hestesporter, hadde jeg helt klart kuttet ut det der! Stakkar hester.. :'-(

Opprinnelig postet av *Hrafn*

Hva hadde du kuttet ut?
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  15:31:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.. Det på videoen.. Aner ikke hav det heter, men har gitt det navnet ''Hekkløp''
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/04/2006 :  15:33:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmm.. Det på videoen.. Aner ikke hav det heter, men har gitt det navnet ''Hekkløp''

Ja, det var jo disse pengene da... Men hysj! Ikke si det til noen, det er så mange som ikke er enige
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  15:44:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Ja, det var jo disse pengene da... Men hysj! Ikke si det til noen, det er så mange som ikke er enige

Penger meg her og penger meg der..

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 21/04/2006 :  16:02:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg tror de fleste av oss støtter det at et løp som denne videosnutten er galskap og at motivasjonen er penger ja,
Det er når du begynner å generalisere dette med penger og galskap mot trav og galoppsport generelt at noen av oss protesterer.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 21/04/2006 16:04:45 Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.