hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - den mørke siden av hesteløp....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 den mørke siden av hesteløp....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

LisaFi

Skrevet - 21/03/2006 :  20:07:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Enig med Kristine og Tassen og Natalie S. Hop og Solhus er ekle eksempler på hva driving er uten pisk.... Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  09:29:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Helt enig i at det burde vært lov med pisk i travløp, og at det hadde vært skikkelig regler for vettig piskbruk.

Når man slår slik med tømmene får hesten ett skikkelig rykk i munnen.

Du kan prøve selv ved å ta pekefingrene inni tømmløkka på kjøretømmenne, så får du noen andre til å riste/slå med tømmen.

Au au!!!

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 19/04/2006 :  15:01:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes det burde vært ulåvelig med slike løp. de som står bak vet på forhånd at faren er stor for at hestene kan skades, eller i hverstefall dø. men likevel sender de de uskyldige hestene ut, bare for å tjene penger. hestene gjør bare det de blir "fortalt" at d eskal gjøre. vi kan vel kalle det å tjene sin herre! at et slikt løp kan bety slutten for dem vet de ikke noe om!! men det vet rytterne!! blir kvalm av tanken. etter min mening er det en form for dyremisshandling!! Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  15:07:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Dette er grunnen til at jeg er helt i mot veddeløp/hekkeløp!
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 19/04/2006 :  16:38:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner at folk reagerer på slike videoer. Men problemet er at det viser et feil bilde på sporten slik den foregår i Norge. Det mange ikke vet noen ting om danner de seg et bilde av selv, utifra uriktige opplysninger. Slik som i denne saken. Tror nok ikke den forrige innleggs forfatter hadde vært imot veddeløp/hekkeløp hvis personen hadde visst hvordan dette foregikk her i landet. (Og må forresten tillegge at hekkeløp og løpene som disse hestene døde i ikke er det samme.)
Er så synd at eneste oppmerksomheten fra media er negativ...skaper mye vrangforestillinger blant folk.
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  18:18:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Det er ikke sikkert, men jeg har heller aldri sagt at jeg er i mot den typen som foregår i Norge, for den vet jeg absolutt ingenting om! Men den typen som er på den videoen (og den typen som snakkes om i dette innlegget!!!) er jeg i MOT! Dermed basta, min mening!
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 19/04/2006 :  23:36:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Begynner nesten og grine når jeg ser slikt... Hvordan kan folk greie og se på slike løp? Og langt mindre stille hesten sin i slike løp? Det er noe jeg aldri kommer til og forstå...
Jeg har alltid tatt avstand fra slike løp, og kommer til og fortsette med det. Stakkars hestene som blir skadet... Hjertet mitt gråter for dem..

Opprinnelig postet av Bente71

Jeg har ikke lest alle svarene, men dette dreier seg kun om penger. Det samme gjelder trav. Penger, penger, penger...
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 19/04/2006 :  23:38:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
synes det så ut som alle hestene ble piska en eller annen gang jeg..synes det skulle vært forbudt å ri med pisk i trav og andre løp for å straffe hesten for å løpe fortere.ødelegger så mange hester altså.har aldri slått hestene mine med pisk,å det kommer jeg aldri til å gjøre heller..driv med hestene deres hver dag,så slipper dere å oppdra dem hver gang dere er i stallen..

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

I Norge er det forbudt å ha pisk i løp. Heldigvis. Skulle gjerne vært internasjonalt for min del..

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Når ble pisk forbudt i løp? Det var lov før.
Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  04:07:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slike filmer er 'fine' for å sette fokus på problemer, men samtidig drar de alle under en kam. For de som kjenner til veddeløpssporten så vet de at hestene i de aller fleste tilfeller ris riktig, gis en sjanse og de får slippe om de ikke greier mer.

I filmen ang pisking nevner kommentatoren at tilfellene av alvorlig pisking i disse løpene ikke ble tatt hånd om av 'the stewards' (løpsdommerne). Heldigvis så slipper ikke slike jockeyer unna hver gang de behandler en hest på denne måten - de får tunge bøter og utestengelser om de bryter regler og behandler hestene på denne måten.

Fokusering på de negative sidene ved sporten har også ført til forbedringer for hestene. Bl.a. her i Australia har RSPCA (dyrebeskyttelsen) og galoppsporten kommet sammen og laget nye hekker som brukes i hekkeløpene. Disse hekkene er laget av gule 'kosteskaft' som går helt ned til bakken. Dersom hesten ikke hopper vil den gå rett igjennom hekken, for den er løs helt ned til bakken, og sjansen for at hesten da vil falle og skade seg er MYE mindre. Det nevnes jo også i denne tråden at andre utbedringer, bl.a. i Skandinavia, er på gang, noe som er utrolig positivt.

Jeg er helt sikker på at dersom Animal Aid hadde satt seg ned å laget filmer om andre deler av hestesporten, så ville vi alle sittet her og blitt like lei oss som når vi ser disse galopphestene. Ponnirytteren som haler og drar ponniene i munnen og pisker dem over hinderne, dressurryttere som rir hestene i unormale og skadelige former, hesteeiere som ikke har peiling på riktig hestehold og det derved resulterer i dårlige høver og andre sykdommer og skader. Listen kan bli lang, og filmene kan bli like forferdelige... Det finnes nok eksempler å ta av desverre.
Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  10:21:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
nei huff så fælt..:'( også når vi fikk se navnene på hestene som falt etterpå, og hvordan det gikk... flere ble jo skadet for livet, og mange døde....nei huff.. nå ble jeg lei meg..:(
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  11:07:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Huff, synes det var fælt å se den hesten i den andre videoen døde på banen.. Huff :
Men som flere her påpeker, det er ikke alltid slik ting er. Media kan vri og vende på ting, så vi ser nok det værste eksemplene her. Selvfølgelig, det er helt grusomt å se på, og det skal helst ikke bli gjort, men det finnes gode sider ved disse sporten!
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  21:53:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
galloppsporten har jeg ikke mye erfaring med,men vet det er mange der ute som er sinnsykt glade i hestene sine.å sett ofte på filmer fra sporten der hestene har fått skader og jockey\eiere står og gråter fordi hesten deres må avlives på grunn av brekte bein o.s.v.
som de fleste vet så er galloppsporten en veldig risikofylt sport og penger er vel noe som gjør at den overlever.men de fleste av oss har bare sett utsiden.så det er nok mye vi ikke vet..

når det gjelder travsporten hadde ikke jeg klart meg uten!
når jeg er lei av ridelærere som sier sett på strikk,nesereim..mas,mas,mas.
så er det så deilig å komme inn i travstaller der det rett og slett er et helt annet miljø både for hester og mennesker:)

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 20/04/2006 :  21:56:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
galloppsporten har jeg ikke mye erfaring med,men vet det er mange der ute som er sinnsykt glade i hestene sine.å sett ofte på filmer fra sporten der hestene har fått skader og jockey\eiere står og gråter fordi hesten deres må avlives på grunn av brekte bein o.s.v.
som de fleste vet så er galloppsporten en veldig risikofylt sport og penger er vel noe som gjør at den overlever.men de fleste av oss har bare sett utsiden.så det er nok mye vi ikke vet..

når det gjelder travsporten hadde ikke jeg klart meg uten!
når jeg er lei av ridelærere som sier sett på strikk,nesereim..mas,mas,mas.
så er det så deilig å komme inn i travstaller der det rett og slett er et helt annet miljø både for hester og mennesker:)

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Jeg synes da de benytter seg av minst like kraftige hjelpemidler i travsporten for å få hesten til å løpe riktig. Det er da ingen ting naturlig der. Det er nok mye man ikke ser innen trav også.
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 20/04/2006 :  23:14:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hekkene er på 2 meter og det er en enorm vei ned fra toppen av hekken som belaster beina helt sjukt.. en hel haug bli jo tråkket i hjel også..
Opprinnelig postet av hestefreek

Hekkene er ikke to meter høye.. Hekkene i vanlige løp ligger på litt over meter'n tenker jeg, og de har også noen skråa 'porter' som er lavere enn dette. Grand National er vel det tøffeste løpet dem har her i England, og ikke en gang der er hekkene så høye som to meter.

Og apropos piskbruk er det ikke alt som ser like ille ut. Mange ganger ser det ut som om de slår fremover og slår hesten i ansiktet; jeg trodde også at det var det de gjorde, men har fått forklart fra noen som kan dette at de faktisk bare vifter med pisken fremover for å drive på hesten..

Jeg skal være enig med at mye av det som skjer er ille, og jeg synes det er fælt hver gang noen raser over hekkene, men sitter med dette hele dagen på jobb nå, og er ikke enig med at det er dyremishandling. Det er få hester som skader seg ordentlig i forhold til hvor mange løp det er pr dag, men jada, hver hest er en for mye.

Det jeg kan diskutere angående dette, er lengden på løpene. Det er helt teit i grunn, når flat-løpene (vanlig galopp uten hindre) er såpass korte, at de da drar hinderløpene over lengder opptil 4 miles (ca 6,5 km) med 15-25 hekker avhengig av lengden..

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja

Redigert av - NinjaChristin den 20/04/2006 23:23:48 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 21/04/2006 :  11:01:07  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:
Jeg synes da de benytter seg av minst like kraftige hjelpemidler i travsporten for å få hesten til å løpe riktig. Det er da ingen ting naturlig der. Det er nok mye man ikke ser innen trav også.
Opprinnelig postet av Birre

Som hva da?

Fint hvis du kommer med eksempler, i stedet for å slenge slik ut, på generelt grunnlag. Så blir det lettere å diskutere.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.