hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - den mørke siden av hesteløp....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 den mørke siden av hesteløp....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  22:17:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Greide ikke å se ferdig noen av videone jeg heller... Stakkars hester!!!! Det skulle være forbudt å ri med pisk i løp over alt! Er såååååååå glad det ikke er låv å ri løp med pisk i norge! Begynte nesten å gråte på første filmen, og orka ikke å se mer på en andre filmen når den første nesten falt... ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! AT DET GÅR ANN Å VÆRE SÅ SLEMME MOT HESTENE SINE!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tenk om du løp alt du kunne og ble slått! tenk om du ble presset i løp og falt og måtte dø?! Ville du likt det liksom?! Stakkars hester...
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  23:16:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
men desverre er det slik at de fleste hester elsker eierne sine,å vil gjøre alt for å gjøre dem til lags.å de er jo nesten desverre kjempesamarbeisvillige åkke som.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  01:33:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Farligt væddeløb skal måske afskaffes

Ledelsen af den traditionsrige, engelske væddeløbsbane i Cheltenham går nu med til at foretage ændringer, så løbene bliver sikrere for både heste og jockeys. Dyrevelfærdsmyndigeden RSPCA skal i samarbejde med Cheltenham og landets Jockey Club udarbejde en strategi for ændringer, der kan komme fremtidige tragedier i forkøbet, skriver The Times i dag.

Indrømmelsen af at væddeløbsheste skal beskyttes bedre, kommer efter at den netop overståede steeplechase-uge i Cheltenham kostede hele ni heste livet. Tre af dem døde som følge af styrt i The National Hunt Chase, som er forbeholdt amatørryttere og urutinerede heste. Løbet er Cheltenhams ældste - en rigtig publikumssucces - og blev i år afviklet for 136. og måske sidste gang.

Kilde/Læs mere: The Times

Gå til toppen av siden

Aquila&Ingvild

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  08:43:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAquila&Ingvild  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Farligt væddeløb skal måske afskaffes.

opprinnelig postet av Lopke

Det høres bra ut. 9 døde hester er 9 for mange.
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  09:05:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Er da lov å bruke pisk i galoppløp? Men ikke travløp?

Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 19/03/2006 :  09:38:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er da lov å bruke pisk i galoppløp? Men ikke travløp?

Opprinnelig postet av Bea

Er det? Jeg mener å ha hørt at det ikke er lov, men det er meget mulig jeg tar feil..

Renate
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 20/03/2006 :  12:09:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
det er ikke bare i veddeløpssituasjoner at folk utnytter hester på det groveste da, bare så en husker det... I rytterverden vises de grove overgrepene mot dyrene ofte ikke så godt, fordi overgrepene skjer på trening, og ikke i konkurransesammenheng.

Jeg har personlig overvært sprangtreninger hvor en av norges ledende sprangryttere barret hestene med hinderbommer, og lot dem jobbe så hardt ( dette var helgesamling) at hestene LÅ i boksene sine på mandag, og ikke orket reise seg for å spise kraftfôr fra krybba. Å få dem ut i luftegård mandag eller tirsdag var det bare å glemme.

Overgrep?

I dressursporten drømmer man om å ri som de som får de edleste medaljene i store mesterskap. Men det som de gjør med hestene sine i treningssammenheng (les rollkur) er vi kanskje ikke like ivrige på?

Overgrep?

Jeg har sett hester her i landet som skal være på Grand Prix nivå, med store væskende sår i flanken etter sporer. Og rytteren forklarte meg at "sånn er det bare, når en kommer opp på dette nivået. Hestene ER tunge å ri".. JAAAAda. Ryttersporten er så snill så....

huff.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 20/03/2006 :  15:48:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
I galopp er det lov, men ikke i trav. Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 20/03/2006 :  16:28:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tro det eller ei, men Norge er faktisk foregangs-land innen galoppsporten for å få bort bruk av pisk under løp. I Norge ris det kun med en pisk som er ca 50 cm lang, og det er ikke lov til å bruke den som fremdriftsmiddel, dermed må jockeyen bruke hender, hæler og stemme. I skandinavia jobbes det for et felles piskereglement, der man bruker den norske modellen. Og jeg vet også at flere andre land har sett til Norge hvordan vi gjør det her. Hvis noen bryter reglene vanker det bøter, og utestengelser. Dessuten er det mange eksempler på at hester løper bedre uten å bli slått.

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  18:26:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
lurte bare på hva barre er jeg?hørt det i flere sammenhenger,men har lissom aldri fått en god forklaring..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 20/03/2006 :  22:25:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
det er å løfte bommen mot beina på hesten, slik at den slår seg, for å få den til å løfte beina enda høyere neste gang.... Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  23:16:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
synes det så ut som alle hestene ble piska en eller annen gang jeg..synes det skulle vært forbudt å ri med pisk i trav og andre løp for å straffe hesten for å løpe fortere.ødelegger så mange hester altså.har aldri slått hestene mine med pisk,å det kommer jeg aldri til å gjøre heller..driv med hestene deres hver dag,så slipper dere å oppdra dem hver gang dere er i stallen..

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

I Norge er det forbudt å ha pisk i løp. Heldigvis. Skulle gjerne vært internasjonalt for min del..

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Vel, tror du ikke det gjør vondt å bli dratt i munnen hver gang kusken slår med tøylene for å få hesten til å løpe fortere (snakker om travløp foresten hvor det i Norge er forbudt med pisk?? I konkurransekjøring f.eks er det påbudt med pisk, og skikkelig FYFY å bruke tøylene som fremdrift.

Men bare så det er sagt, slik uvettig piskbruk har jeg ingenting til overs for.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 20/03/2006 23:21:37 Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  16:52:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Herregud, skulle øsnske mange flere av rytterene gikk til helvette jeg, sorry ass men herregud å behandle et dyr på den måten, husker før i tiden hadde de pisk i travløp i norge, heldigvis er det forbudt nå.... men er jo fortsatt lovelig i andre land... og galopp løp blir vel pisk brukt både i norge og utlandet..... nei jeg for min del holder meg til sjenkler, kansje en dressur pisk når jeg rir dresur, men bare for å korigere... hater pisk!!! Brutal måte å dø på.... hesten gjør alt for å få oss mennesker fornøyde men dette er takken de får!! FY F
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  17:06:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg peiling på galopp,men jeg hadde nesten foretrukket at det hadde blitt lovlig med pisk i travløp i Norge. Mer real form for driving,og det finnes dommere.. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  17:58:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå har ikke jeg peiling på galopp,men jeg hadde nesten foretrukket at det hadde blitt lovlig med pisk i travløp i Norge. Mer real form for driving,og det finnes dommere..

Opprinnelig postet av Kine og Tassen

Jeg tror faktisk jeg også hadde foretrukket det.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.