hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - den mørke siden av hesteløp....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 den mørke siden av hesteløp....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Musical Missile

Skrevet - 14/06/2006 :  20:40:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Innlegget var ment for å provosere ja. Jeg har sett meg så lei på at alle skal rakke ned på andre fordi man ikke har så mye kunnskap om den sporten de misliker der og da. Er også veldig lett å henge seg på tråden om "Ja, hinderløp må avskaffes og all trav/galoppsport er mishandling" når 5 stykker før deg har skrevet akkurat det samme. Og da mener de at slik er det over hele fjøla.

Jeg har ingenting imot andre grener, tvert imot burde man samarbeidet mer på tvers av de. Alle hester har godt av forandring og anderledes tenkning fra eierens side. Bare slik kan man komme inn på noe nytt som kanskje ikke ville dukket opp om man satt å kjørte på samme vei hele tiden. Innen alle grener er det dessverre folk som ødelegger "sin" grens rykte, og slik kommer det vel alltid til å være.
Gå til toppen av siden

absinthe

» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  20:58:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
var ikke mye gøy å se på nei :( fikk helt vondt!!!
sånn blir det ofte med penger i bildet, folk bruker dyr som pengemaskiner, dessverre....

www.serox1983.piczo.com Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  22:24:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
trodde ikke at den første debatten jeg noen gang la ut skulle ta så av...hmm.
noen har visst misforstått.bare les overskriften:den mørke siden av hesteløp..
jeg har i hvert fall tro på at det er kjempemange positive sider med denne sporten.men som noen sier her,så stemmer det at man har vansklig for å kommunisere på tvers av sportene.merker det da jeg har en hest som går mange grener:western,dressur,barokk,kjøring,sprang....
folk;ha et mer åpent sinn
begynner å bli litt lei all den drittslenginga sportene i mellom..

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

Redigert av - sigyn,brauta og rubin:) den 16/06/2006 22:32:40 Gå til toppen av siden

CamillaB

Skrevet - 16/06/2006 :  22:45:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Harneshaug skriver mye bra!
De fleste av oss er nok enige om at hestene våre skal ha det bra!
Forskjellige hester egner seg til forskjellige ting og det skal de respekteres for!!!
Gleder meg til å ta Opis-pånnien til Opal en liten svingom på banen igjen snart, det er tydelig at hun (hesten, altså ) liker det!
og må bare si meg enig med Musical Missile i at man skal huske på at den videoen ble laget for å provosere - på samme måte som man kan lage en j"##€%&g film om alt annet innenfor hestesporten. Det er mye som burde vært annerledes innenfor alle hestegrener, så kan vi for en gangs skyld fokusere på det positive og lære av hverandre?
mvh
Camilla
Gå til toppen av siden

absinthe

» VIP

Skrevet - 19/06/2006 :  14:02:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
forøvrig, hørt noe snakk om en video der de pusher hesten så hardt at den begynner å blø neseblod, og bare knekker sammen etterpå og ligger og skjelver og må avlives eller noe i den duren... noen som har hørt om den, og eventuell link??
www.serox1983.piczo.com Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 19/06/2006 :  14:28:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Må bare fortelle en ting om dette.
jeg var på øvrevoll med klassen min her for ikke så lenge siden.
Da snakka vi med en sånn galopp fyr.
Det er faktisk lov å ri med pisk i Norge, men regelen er at man MÅ holde BEGGE hendene på pisken,
som jo gjør pisken MILDERE.
(Ikke at jeg i det heletatt er FOR denne grenen, for det er jeg ikke.)

han sa også at siden det er såppas mange dødsfall i sånne hekkeløp,
regnet han med at denne grenen ble forbudt om ikke mange år.
Så det kommer nok, og det ser jeg frem til.
STAKKARS, STAKKARS hester !

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

reaching nirvana

Skrevet - 20/06/2006 :  09:35:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
katrine:

Man må ri med pisk i gallop løp! Pisken er til for å korigere og eventuellt unngå ulykker. Pisken er det kun lov å bruke forran på halsen og skuldrene og å vifte forran øynene. Det er ikke lov å slå hesten bak. Det er ikke dyremisshandling i dte hele tatt. Har dere noen gang sett galloppisker? Jeg har aldri sett stygge episoder med pisk i løp. De er rett og slett så korte og ryttern rir med såpass korte bøyler at det er umulig å oppdrive en stor styrke slik at hesten for ordentlige smerter. Man må også tenke på at ryttern kun har armen og kroppstynden og har ikke noe bein å styre hestene med! Da må man ha pisken slik at den kan bli brukt som et hjelpemiddel..

da du var på øvrevoll la du merke til noe du syntes var rart eller ikke likte? om ja kan du bare spørre om det her så skall jeg prøve å svare deg.
Gå til toppen av siden

CamillaB

Skrevet - 20/06/2006 :  10:12:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ikke så lenge siden.
Da snakka vi med en sånn galopp fyr.
Det er faktisk lov å ri med pisk i Norge, men regelen er at man MÅ holde BEGGE hendene på pisken,
Opprinnelig postet av Katrine & Sandore

Hei,

Hyggelig at du og klassen din var på Øvrevoll. Det er alltid fint når det kommer folk utenifra og ser "på ordentlig" hva vi driver med.

En liten presisering til det du skrev: Det er begge hendene på TØYLEN, ikke pisken (begge hender på pisken er ikke fysisk mulig ). I galopp rir man med såkalt dobbelt tøyletak, dvs holder begge tøyler med begge hender i en slags "bro" over halsen. Grunnen til dette er for å få stabilitet i tøyleføringen og å gjøre det mulig å pushe hesten fremover på en ordentlig måte. Når man bytter tøyletak sier reglene at det må gjøres uten å slippe tøylen, derav begge hender på tøylen.

Vedr en over som hadde postet om noen hadde film om en hest som blir pushet til den døde. Jeg vet ikke noe om det finnes en sånn film og om det gjør det så er den sikkert ikke pen.
MEN, man skal også huske på at med film kan man fremstille ting som man vil. En hest kan plutselig falle om, men det er ikke dermed sagt at den er pint til døde. Alle typer dyr og mennesker kan plutselig falle om, fotballspillere som plutselig kollapser, mennesker som får hjerteinnfarkt foran tv'en, eller ja en hest som plutselig kollapser det være seg i galopp, trav, sprang, feltritt whatever. Alt KAN skje.

Og nå kommer jeg sikkert til å få masse pepper for setningen over... Poenget mitt er bare at man skal huske på at propaganda kan brukes i alle henseender, at man ikke nødvendigvis skal tro på alt man ser/hører og at både dyr og mennesker kan kollapse både i sofa'n og når de anstrenger seg, det er IKKE et forsvar for å pushe noen "ihjel".

Håper å se flere mennesker på løp på Øvrevoll!

mvh
Camilla
www.noark.info

Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  19:13:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er en uendelig diskusjon, men ALLE ridegrener har sine negative sider.
Jeg vokste opp i travmiljø og rir selv dressur og sprang.
Har vært på galoppbane én gang.
Jeg har sett mange travhester som har det veldig godt, pappa kjøpte selv en travhest han satte hos en travtrener, og han var ikke spesielt grei med hestene, så derfor løp hesten vår dårligere i løp. Vi solgte han til noen som han fikk det bedre hos, og han får bedre plasseringer nå!
Har også sett sprangryttere denge løs på hestene når DE faller av hesten uten at hesten gjorde noe for å få av rytter.
Har også sett dressurryttere slå sporene inn i siden på hesten om den ikke hører etter, noe som fører til sår.
Alle ridegrener har sine negative sider. Og alle har MASSE positivt. :)
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  20:10:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette er en uendelig diskusjon, men ALLE ridegrener har sine negative sider.
Jeg vokste opp i travmiljø og rir selv dressur og sprang.
Har vært på galoppbane én gang.
Jeg har sett mange travhester som har det veldig godt, pappa kjøpte selv en travhest han satte hos en travtrener, og han var ikke spesielt grei med hestene, så derfor løp hesten vår dårligere i løp. Vi solgte han til noen som han fikk det bedre hos, og han får bedre plasseringer nå!
Har også sett sprangryttere denge løs på hestene når DE faller av hesten uten at hesten gjorde noe for å få av rytter.
Har også sett dressurryttere slå sporene inn i siden på hesten om den ikke hører etter, noe som fører til sår.
Alle ridegrener har sine negative sider. Og alle har MASSE positivt. :)

Opprinnelig postet av wwkaja

Enig! Mye rart over alt.... De er vanskelig for oss å få gjort noe med det, dessverre. Det eneste vi kan er å gi uttrykk for at dette fenger ikke oss.

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Stirnirogannie

» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  18:22:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, dette var grusomt Stakkars hester! At noen kan gjøre noe slikt mot disse herlige dyrene Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  21:05:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Herregud så lett jeg begynner og grine:'( Dette er tragisk!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  02:18:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, det e so mykje forferdelig ute å går innen alle greiner av heste sport.
Når ej va lita so fikk ej eit teikneseriehefte om Black Beauty, det satte djupe spor i eit lettpåvirkelig barnesinn. "Uvitenhet e like ille som ondskap"...

Ej he ikkje videre mykje kunnskap om galoppsport, men det ej he erfart innen travsporten he desverre vore ganske så ille.

Komersiellt hestehold for å si det slik bere jo ofte preg av eit usunt forhold til det at det faktisk e levende dyr. Sjølvsagt e det slik med dei fleste som drive med hest ihvertfall i lille norge at dei drive med det av genuin interesse, men det e skremmande å sjå kor langt mange drive jakta på prestasjona uansett hvilken grein ein drive med og kor lett det e å begynne å akseptere direkte misshandling av dyr for noke so triviellt som prestisje.
Innen enkelte kretsa skal det usannsynleg mykje til før folk reagere-opne sår, synlig haltheit, sjukdom osv blir berre fnyst av som latskap..

Skikkelig trist.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  01:54:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
I tillegg til denne filmen skulle man hatt en film med det verste fra sprangmiljøet, dressurmiljø og travmiljø.
Da hadde man kunne diskutert mer rettferdig istedet for å angripe denne grenen.
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  04:14:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri sett stygge episoder med pisk i løp. De er rett og slett så korte og ryttern rir med såpass korte bøyler at det er umulig å oppdrive en stor styrke slik at hesten for ordentlige smerter.
klippklipp

synes nå det ikke er så pent jeg da,når jocyen denger løs på hesten bakpart i takt med steget...om sånnt er ordentlig smerter kan jo diskuteres...

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.