hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Akademisk Ridekunst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Akademisk Ridekunst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

lucky june

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  14:28:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
forstår ikke spørsmålet ditt..

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

jeg forstår helt fint spørsmålet til lopke, men kan ingenting, derfor prøver jeg heller ikke gi noen svar...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  17:33:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
forstår ikke spørsmålet ditt..

Skal jeg forklare for deg?

1, Hva er klassisk dressur?
2, Hva er akademisk ridekunst?
3, Hva er dressur?
4, Hva er barokk?
5, Hvorfor er det viktig å ikke blande begrepene, slik du skrev i det første innlegget ditt ?

Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  18:05:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror vi får glemme å få svar på dette. Desverre noen som liker å lufte sine påstander uten å egentlig vite hva de snakker om.. tar litt her og litt der..

Så er det veldig lett å kopiere svar fra andre og vri seg rundt spørsmålene. For ikke å beskylde meg for å *disse* fordi jeg ønsker svar på tiltale.

Holder meg til Destriers forklaring jeg. Den var god!
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  18:31:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men Destrier, du må ikke slutte å skrive lange, gode og informative svar nå som debatten begynner å bli interessant! Dessuten er kanske innleggende til s,b&r grunn nok til å skrive lange, utfyllende svar i seg selv?

Det du skriver om Elisabeth Furth og ridekunsten er ganske interessant, midt oppe i all denne akademiske ridekunsten.
For når blir egnetlig ridningen kunst, og hva er kunsten i ridningen?
Og når selv ikke som virkelig kan dette vil kalle det de driver med kunst, hvem er da vi til å kalle vår ridning kunst?
Kanskje er det slik at andre må kalle noe kunst for at det skal være kunst?
For ridningen er jo aller mest det som skjer mellom hesten og rytteren, i motsetning til annen kunst, som i større grad involverer tilskueren (litteratur, skulptur, malerier osv). På den måten er vel kanskje ridekunsten mest i slekt med musikken? For det er musikerens kontakt med instrumentet og rytterens kontakt med hesten som er det skapende her, og gjennom denne kontakten kan kunsten oppstå. I det rytteren trer av hesten, slutter ridningen å eksistere, og et musikkstykke eksisterer jo kun mens den spilles.
Men det er vel ikke slik at det er kunst, bare man rir med stangbitt og tøylene i en hånd?

Huff, nå er jeg vel kanskje helt på villspor. Tror en lyspære elle noe slikt har gått i toppen på meg i dag, skrive rett klarer jeg visst heller ikke.
Men jeg vet iallefall at den ridningen jeg driver med må befinne seg ganske langt på minussiden på "ridekunstskalaen". Sist gang jeg red, greide jeg ikke å få til en skikkelig volte engang. (Riktignok var det en rekke uheldige omstendigheter akkurat der og da, men..)

Of-topic ble det også....

Renate
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  18:45:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tror vi får glemme å få svar på dette. Desverre noen som liker å lufte sine påstander uten å egentlig vite hva de snakker om.. tar litt her og litt der..

Så er det veldig lett å kopiere svar fra andre og vri seg rundt spørsmålene. For ikke å beskylde meg for å *disse* fordi jeg ønsker svar på tiltale.

Holder meg til Destriers forklaring jeg. Den var god!

Opprinnelig postet av Lopke

Du har nok rett i det... Det var forresten noen svært så kjekke herremenn du har valg ut for Lopke! Det er ikke akkurat bare-bare å drive med frieseravl.. Du får passe på føllet i noen år, så kommer jeg og kjøper det når jeg er ferdig som student og nyrik

Disse nyansene minner meg altfor mye om oppgaven som skaffer meg hodepine om dagen: "Forklar begrepene det moderne, modernitet, modernisme og postmodernisme med historiske eksempler".
Problemet her er at ingen av pensumbøkene skiller mellom disse begrepene! Jeg kommer til å få grå hår i meget ung alder

Dette ble til og med enda mer off-topic enn det forrige. Beklager. Skal slutte med det. Men hvis det skulle finnes noen eksperter på modernitet her, er det bare å melde seg

Renate
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  22:37:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Svar på noen spørsmål:
Er boken til denne Elisabeth Fursth interessant for "folk flest"? Eller blir den for riktet mot å forklare "feil og mangler ved moderne konkurransedressur"?
Ja, den er interessant for folk flest. Det er mange fine bilder og intervjuer med ulike ryttere fra Spanske Rideskolen i Wien, Cadre Noir i Frankrike, Jerez i Spania, Lisboa i Portugal, en rekke kjente konkurranseryttere, trenere, internasjonale dommere etc. Ingen riktning mot å finne feil, men heller finne det positive ved de ulike rideformene innen dressur. Jeg kjøpte den i 'bokavdelingen' på Spanske Rideskolen i Wien, vet ikke om den er å få tak i her i landet, men den kan sikkert bestilles. Den heter 'Visions of Dressage'.

Når øves hesten med blank stang? eller for å si det slik, hvor langt skal man nå før man kan sette på kandar istedet for alm. trense/muffe bitt?
Man blir aldri 'ferdig' med å ri på trinse. Når man ikke lenger trenger tøylen til å styre med, kan man ri på stang. Blank stang er ikke noe mål i seg selv, tenk heller at man skal kunne ta av hodelaget å ri uten - det er et bedre mål - selv om man kansje aldri går lenger enn å ri kun på hengende tøyle. Om man er i stand til det - spiller det liten eller ingen rolle hva hesten har i munnen. Et stangbitt vil gjennom tyngdekraften alltid innvirke på hestens hodestilling. En rytter som kan få til det samme uten stangbitt som med, er i mine øyn en bedre rytter enn en som kun 'får det til' på blank stang.

Godt spørsmål. Før man begynner å definere hva som er ridekunstens mål, burde man kansje se litt på hva ridekunst er.

Målet for de aller fleste er å utvikle hesten slik at den får tilbake de naturlige og frie fremadbydende gangartene som den hadde før den ble innridd, samt balansere den slik at den ikke forstyrres av ryttervekten. For å oppnå dette, er det nødvendig å gymnastisere og løsgjøre hesten, noe som gjøres gjennom ulike metoder.

Men hva er så ridekunst?

L'Hotte definerer ridekunst som det å kunne koordinere hestens muskulære krefter. Jeg synes dette er en bra definisjon, i og med at den er generell og kan gjelde all ridning. Den er heller ikke begrenset til noen spesiell tidsepoke.

Videre så forteller han at kunst er kompleks, avhengende av tre faktorer:

1. Utøveren selv
2. Instrumentet, d.v.s. hesten
3. Hvordan kunsten formidles

Når det gjelder utøveren selv, vil man finne individuelle variasjoner. En kunstner må derfor finne sin egen stilart eller særpreg. Det er vel kansje dette som skiller håndtverk og kunst. Kun noen få har talent eller kvaliteter til å stå ut fra mengden. For å bli kunstner innen ridekunst, må man først være en svært kompetent rytter. Dette skiller en 'ridekunster' fra en maler eller skulptør, da disse ikke har slike krav over seg. Mye kan sies om kvaliteter som er nødvendig for å gjøre en god rytter, noe som vel ligger utenfor dette forumets rammer. Men at det er mange krav som skal tilfredstilles før man kan snakke om kunst, er det ingen tvil om.

Instrumentet, d.v.s. hesten er minst like individuelt som utøveren selv. Ikke bare er det store variasjoner fra hest til hest, men den samme hesten er i tillegg forskjellig fra dag til dag. Stein eller keramikk er ensartede materialer som forandrer seg lite. Et musikkinstrument vil som regel produsere samme effekt fra dag til dag. En rytter vil komme i den situasjonen som en musiker aldri vil komme: Han vil miste sitt instrument, som han har brukt mange år på å forme. En musiker kan erstatte et instrument med et nytt fra den ene dagen til den andre. En rytter har ikke samme mulighet.

Innen andre kunstarter har man i tillegg ulike metoder for å formidle kunsten. Hvordan formidles ridekunst? Et øyeblikk med total harmoni og fullkommenhet mellom hest og rytter - er normalt noe som kun kan oppleves av den enkelte utøver, og i korte sekvenser av gangen. Vanskelig eller kansje til og med umulig å formidle videre.

Tøylene i en hånd og på stangbitt er ikke det samme som ridekunst nei, helt riktig antakelse det der. Du er slett ikke på villspor, Ildfuglen - jeg tror tvert imot at du begynner å forstå hva ridekunst er, og at det samtidig er et håndtverk. En dyktig kunstner må samtidig være en god håndtverker i 'yrket' sitt, mens kun noen få håndtverkere blir til kunstnere. En kunstner er i stand til å gi håndtverket sitt et spesielt særpreg.

Altså, om vi skal gi L'Hotte rett, så er ridekunst det å kunne koordinere hestens muskulære krefter. Jeg holder fast ved den beskrivelsen, da jeg tror den er rett. Den kan implementeres på alle ridegrener, og har ikke noe med metode eller utstyr å gjøre.

Lykke til med bedekning, oppgaver etc. Høres ut som dere har nok å henge fingrene i.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  22:37:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Svar på noen spørsmål:
Er boken til denne Elisabeth Fursth interessant for "folk flest"? Eller blir den for riktet mot å forklare "feil og mangler ved moderne konkurransedressur"?
Ja, den er interessant for folk flest. Det er mange fine bilder og intervjuer med ulike ryttere fra Spanske Rideskolen i Wien, Cadre Noir i Frankrike, Jerez i Spania, Lisboa i Portugal, en rekke kjente konkurranseryttere, trenere, internasjonale dommere etc. Ingen riktning mot å finne feil, men heller finne det positive ved de ulike rideformene innen dressur. Jeg kjøpte den i 'bokavdelingen' på Spanske Rideskolen i Wien, vet ikke om den er å få tak i her i landet, men den kan sikkert bestilles. Den heter 'Visions of Dressage'.

Når øves hesten med blank stang? eller for å si det slik, hvor langt skal man nå før man kan sette på kandar istedet for alm. trense/muffe bitt?
Man blir aldri 'ferdig' med å ri på trinse. Når man ikke lenger trenger tøylen til å styre med, kan man ri på stang. Blank stang er ikke noe mål i seg selv, tenk heller at man skal kunne ta av hodelaget å ri uten - det er et bedre mål - selv om man kansje aldri går lenger enn å ri kun på hengende tøyle. Om man er i stand til det - spiller det liten eller ingen rolle hva hesten har i munnen. Et stangbitt vil gjennom tyngdekraften alltid innvirke på hestens hodestilling. En rytter som kan få til det samme uten stangbitt som med, er i mine øyn en bedre rytter enn en som kun 'får det til' på blank stang.

Godt spørsmål. Før man begynner å definere hva som er ridekunstens mål, burde man kansje se litt på hva ridekunst er.

Målet for de aller fleste er å utvikle hesten slik at den får tilbake de naturlige og frie fremadbydende gangartene som den hadde før den ble innridd, samt balansere den slik at den ikke forstyrres av ryttervekten. For å oppnå dette, er det nødvendig å gymnastisere og løsgjøre hesten, noe som gjøres gjennom ulike metoder.

Men hva er så ridekunst?

L'Hotte definerer ridekunst som det å kunne koordinere hestens muskulære krefter. Jeg synes dette er en bra definisjon, i og med at den er generell og kan gjelde all ridning. Den er heller ikke begrenset til noen spesiell tidsepoke.

Videre så forteller han at kunst er kompleks, avhengende av tre faktorer:

1. Utøveren selv
2. Instrumentet, d.v.s. hesten
3. Hvordan kunsten formidles

Når det gjelder utøveren selv, vil man finne individuelle variasjoner. En kunstner må derfor finne sin egen stilart eller særpreg. Det er vel kansje dette som skiller håndtverk og kunst. Kun noen få har talent eller kvaliteter til å stå ut fra mengden. For å bli kunstner innen ridekunst, må man først være en svært kompetent rytter. Dette skiller en 'ridekunster' fra en maler eller skulptør, da disse ikke har slike krav over seg. Mye kan sies om kvaliteter som er nødvendig for å gjøre en god rytter, noe som vel ligger utenfor dette forumets rammer. Men at det er mange krav som skal tilfredstilles før man kan snakke om kunst, er det ingen tvil om.

Instrumentet, d.v.s. hesten er minst like individuelt som utøveren selv. Ikke bare er det store variasjoner fra hest til hest, men den samme hesten er i tillegg forskjellig fra dag til dag. Stein eller keramikk er ensartede materialer som forandrer seg lite. Et musikkinstrument vil som regel produsere samme effekt fra dag til dag. En rytter vil komme i den situasjonen som en musiker aldri vil komme: Han vil miste sitt instrument, som han har brukt mange år på å forme. En musiker kan erstatte et instrument med et nytt fra den ene dagen til den andre. En rytter har ikke samme mulighet.

Innen andre kunstarter har man i tillegg ulike metoder for å formidle kunsten. Hvordan formidles ridekunst? Et øyeblikk med total harmoni og fullkommenhet mellom hest og rytter - er normalt noe som kun kan oppleves av den enkelte utøver, og i korte sekvenser av gangen. Vanskelig eller kansje til og med umulig å formidle videre.

Tøylene i en hånd og på stangbitt er ikke det samme som ridekunst nei, helt riktig antakelse det der. Du er slett ikke på villspor, Ildfuglen - jeg tror tvert imot at du begynner å forstå hva ridekunst er, og at det samtidig er et håndtverk. En dyktig kunstner må samtidig være en god håndtverker i 'yrket' sitt, mens kun noen få håndtverkere blir til kunstnere. En kunstner er i stand til å gi håndtverket sitt et spesielt særpreg.

Altså, om vi skal gi L'Hotte rett, så er ridekunst det å kunne koordinere hestens muskulære krefter. Jeg holder fast ved den beskrivelsen, da jeg tror den er rett. Den kan implementeres på alle ridegrener, og har ikke noe med metode eller utstyr å gjøre.

Lykke til med bedekning, oppgaver etc. Høres ut som dere har nok å henge fingrene i.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  22:38:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Ble visst dobbelt dette - sorry.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 24/03/2006 :  00:58:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Destrier! Du er utrolig flink til å informere om ting og tang. Blir alltid glad når du har skrevet et innlegg, får ofte noen aha opplevelser!
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  11:17:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det er sant som wenche sier,at det ikke er så stor forskjell på de forskjellige navnene...det jeg mente i første innlegg er jo at mange blander sånn dressur-ridning man rir på blandt annet konkuranse med barokkridning,å dette er som du kansje har skjønt to vidt forskjellige ting.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  12:19:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gode gamle Müseler er ikke vond å få tak i.

Jeg har en svensk variant kjøpt for et par år siden da den gamle vandret til de evige grønne dressurbaner...

Kjøpte på Globen på en stand der,men her: http://www.amazon.com/gp/product/0668039604/104-2037208-8861533?v=glance&n=283155 kan den bestilles...

Husker selvf ikke hva bokhandelen i Sverige heter nå som har den,men det gjør kanskje noen andre?
Er en liten pocketutgave sak,uten ISBN nr...
Eneste som står inni er:Björsells agenturer AB, Borås.

SÅ evt kan man ta kontakt der...

Fant her på "bokus" på tysk...Sida 1 av 1 Sortera efter Bästa träffTitel: A-Ö Titel: Ö-A Författare: A-Ö Författare: Ö-A Förlag: A-Ö Förlag: Ö-A Utg.datum: nya-gamla Utg.datum: gamla-nya Pris: lågt-högt Pris: högt-lågt

Reitlehre

av Müseler, Wilhelm
hardback. Mueller Rueschlikon Verla, Tyskland, 200602 (ISBN 3275015133).

Skickas normalt inom 5-8 arbetsdagar.
334:-

Her har de ikke Müseler,men mye annet moro...
http://www.blahasten.se/

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  12:22:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det er sant som wenche sier,at det ikke er så stor forskjell på de forskjellige navnene...det jeg mente i første innlegg er jo at mange blander sånn dressur-ridning man rir på blandt annet konkuranse med barokkridning,å dette er som du kansje har skjønt to vidt forskjellige ting.

Ja det har jo vært helt klart fra starten at denne tråden IKKE var en dressur tråd men akademisk/barokk/klassisk.

Det var påstanden din jeg ikke helt forstod hensikten med. Om du hele tiden har villet opplyse oss andre å ikke blande dressur og barokk tror jeg det er du som har missforstått hele temaet på denne tråden.

Mine spørsmål omhandlet og skille begrep innenfor samme gren. Om du virkelig har lest spørsmålene mine ser du vel også det gjør du ikke? For det var sånn jeg tolket innlegget ditt. Å ikke blande akademisk, barokk og klassisk.

Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  17:03:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
Destrier: hvem trenger vel bøker når man har deg?=P
jeg føler at jeg har fått mye utav å lese innleggene dine og kan ikke vente med å lære mer om dette=)

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  17:26:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
var det et hint til at jeg ikke kunne en dritt???????????+
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  21:56:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
var det et hint til at jeg ikke kunne en dritt???????????+

Hva da??

Redigert av - Lopke den 24/03/2006 22:15:14 Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.