hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Akademisk Ridekunst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Akademisk Ridekunst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Lopke

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  10:44:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå til helgen ja.. typisk, skal kjøre Lopke på innridning i helga og vet ennå ikke hvilken da de kan ta imot henne. Så er hun borte i 6 uker tror jeg, men det går vel å dra på kurs uten hest og?

Håper må masse kurs deltagelse til sommer jeg og. Da er jeg/hun ridbare begge to :) og inseminering overstått (håper jeg)

Venter på bestillt bok fra BB, men er det andre bibler å få tak i? helst på dansk eller norsk...
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  13:26:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det går fint å være med uten hest.

Finnes desverre få - eller ingen - bibler på Dansk og Norsk. Spennende med føll da, Friesere er flotte!

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  15:57:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
nå tror jeg faktisk at det har begynt å klarne i de små grå jeg har oppi her også=)

destrier:hører at du holder til i horten, er det mulig å gå faste ukentlige timer hos deg?
lurer også litt på pris og sånt, hadde vært fint om du kunne sent noe info på mail, eller gitt meg en side med prislister osv hvis du har=)
mailen min er: susgiske@hotmail.com

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  17:41:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
akademisk ridekunst og barokk:dressur på hestens primisser,går blandt annet ut på å få hesten så myk så mulig uten å varme opp.
klassisk dressur:dressur på rytterns primisser.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  17:44:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
akademisk ridekunst og barokk:dressur på hestens primisser,går blandt annet ut på å få hesten så myk så mulig uten å varme opp.

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Jeg begynner å tvile litt på om du overhodet vet hva hva jeg spør om..
Tror egentlig ikke du var så kompetent til å svare heller. Så jeg tror bare vi skal droppe å få et ordentlig svar på påstanden din.

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  18:02:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Jeg begynner å tvile litt på om du overhodet vet hva hva jeg spør om..
Tror egentlig ikke du var så kompetent til å svare heller. Så jeg tror bare vi skal droppe å få et ordentlig svar på påstanden din.

Opprinnelig postet av Lopke

Jepp

Og takk til Destrier for oppklarende svar

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 22/03/2006 :  20:33:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Venter på bestillt bok fra BB, men er det andre bibler å få tak i? helst på dansk eller norsk...

Et lite tips (på dansk): Ridelære av Wilhelm Müseler.
Vet ikke om den finnes i bokhandlerne lenger, men jeg har sett den til salgs på www.antikvariat.net

Det er stusselig hvor få virkelig gode bøker som er tilgjengelig på norsk... Synd!

Og Destrier: Tusen takk for mange gode og interessante svar!
En ting jeg har lurt på en stund; jeg har hørt så mange si at den klassiske dressuren varte til ca. 1950-tallet. Men hvorfor sluttet den da? Regnes ikke ryttere som Arthur Kottas, Egon von Neindorf, Oliveira osv til den klassiske dressuren?

OT: Lopke: lykke til med innridning og bedekning! Det blir kjempespennende med føll til våren, kan jeg tenke meg.. Hvem vil du inseminere med?

Renate
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  21:59:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg har overhodet ikke peiling på dette her, men for tiden er jeg utplassert på Grytenholm Isigard, som Inger Lise Fosmo driver. Hun driver en del med barokkridning og akademisk ridekunst, så bare for moroskyld spurte jeg henne hva forskjellene var. Svaret jeg fikk var at forskjellene var så små og ubetydelige, at det ikke hadde noe for seg å skille de 3 "grenene" så klart fra hverandre.

Jeg skal å se på ei neste onsdag, som driver med akademisk ridning, jammen gleder jeg meg! :)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  22:33:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Joda, Kottas, Neindorff & co tilhører den klassiske dressuren, ingen tvil om det.

Det man mener er nok at det ikke er skrevet noen så mange bøker om klassisk ridning etter 2. verdenskrig. En av grunnene til det, er at mange av dem som skrev gode bøker bodde i Øst, og ble 'stengt inne' bak muren når grensene ble stengt etter 2. verdenskrig. Dermed 'mistet' man veldig mye kunnskap. I vest begynte man i steden å konsentrere seg om avl, og dermed ble standarden på ridningen dårligere etterhvert som man mistet de gamle trenerne som var utdannet før 2. verdenskrig. Jeg håper dette vil ta seg opp igjen, også innen konkurransedressuren. Balkenhol & Co har nå laget en forening, det samme har de i Frankrike, hvor de forsøker å opplyse og utdanne så mange som mulig slik at flere blir i stand til å se forskjell mellom en hest som beveger seg korrekt og en som ikke gjør det. Tiden vil vise...

Må inrømme at jeg iblant lurer på hvorfor jeg bruker tid på å skrive utfyllende svar når jeg leser svaret til sigyn,brauta og rubin ... ?

De steder man forbinder mest med klassisk dressur i dag, er Spanske Rideskolen i Wien (Østerrike), Cadre Noir i Saumur (Frankrike), Portuguese School of Equestrian Art (Portugal), Jerez i Spania blant noen. Disse er nok av de største stedene, men det finnes langt flere rundt om.

Interresant nok, har Elisabeth Furth skrevet en bok som heter 'Visions of Dressage', hvor den første delen omhandler Classical Dressage. De andre delene handler om Competition riders, dressage to music, judges, recent champions, winning moments, lasting impressions. Hun var usikker på om hun skulle kalle den første delen for klassisk dressur eller klassisk ridekunst, og gikk ut og spurte de ulike beriderne om noen av dem drev med ridekunst. Hvilket ingen av dem innrømmet at de gjorde, men klassisk dressur derimot - det drev de med. Derfor valgte hun uttrykket klassisk dressur. Ingen av dem som er med i kapittelet har noengang konkurrert i moderne konkurransedressur, men de kan arbeide på lange tøyler, ri kaprioler, levader og andre øvelser tilhørende den høyrere skolen. Og de rir Fullblod, P.R.E. Lusitano, Lipizzaner, Varmblodstraver-krysning for å nevne noen av rasene. Om denne dressuren kun er til for menneskene, ikke for hesten, og om 'barokk' er til for hesten, hvorfor forteller ikke disse her om det, hvis det er noe annet? Flere av dem rir både klassisk og barokk, på en gang. Det er ikke mulig det om man skal skille mellom disse begrepene. Og hvorfor sier de i Cadre Noir at de driver med Akademisk dressur mens de i Wien sier at de driver med Klassisk dressur? Eller var det ridekunst - som ingen ville inrømme at de drev med, selv om de tilhører verdens beste ryttere? Nok om det, jeg tror de fleste forstår at det her som med alt annet er mye som kommer an på.

Muselers ridelære er fin lesning. Glemte den i farten. Jeg fikk min første utgave (på Dansk) i 1978, og leser i den fortsatt. Nå har jeg en nyere utgave men teksten er fortsatt den samme.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  22:41:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå til helgen ja.. typisk, skal kjøre Lopke på innridning i helga og vet ennå ikke hvilken da de kan ta imot henne. Så er hun borte i 6 uker tror jeg, men det går vel å dra på kurs uten hest og?

Håper må masse kurs deltagelse til sommer jeg og. Da er jeg/hun ridbare begge to :) og inseminering overstått (håper jeg)

veldig O.T; men jeg kommer hjem til helgen Lopke :) Så du får si i fra hvis du og Madammen vil hilsepå Spot og meg!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  08:33:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

veldig O.T; men jeg kommer hjem til helgen Lopke :) Så du får si i fra hvis du og Madammen vil hilsepå Spot og meg!

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

OOOTT: Jeg regner med det blir søndag så får vi se om hun gidder inn i hengeren. Hvor lenge er du hjemme søndag? Ringer deg anne!!!

Ildfuglen: Det med bedekning med frieser er ikke sånn bare, det vet du sikkert. Jeg har 2 hingster i kikkerten:
Nanning Onne 376

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  09:14:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
OT Lopke: For noe lækre hester...*sikle*
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  09:59:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
forstår ikke spørsmålet ditt..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 23/03/2006 :  09:59:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Destrier: Er boken til denne Elisabeth Fursth interessant for "folk flest"? Eller blir den for riktet mot å forklare "feil og mangler ved moderne konkurransedressur"?

Forresten syns jeg det er lett å gå meg vill i uttrykk og meninger. Mange mener veldig bestemt at de følger en slik eller slik linje, og at det er det eneste riktige. Mens andre igjen er mer liberale og følger litt "magefølelsen" utfra hva de har lest osv.
Så dine innlegg Destrier var i denne sammenhengen svært opplysende og gode, så tusen takk for at du tar deg tid til å skrive :-)

OT: lykke til med bedkning og innridning Lopke!

Guro
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/03/2006 :  10:13:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk :)

Jeg håper også at interessen for akademisk ridekunst vil stige de kommende årene. BB har gjort et godt arbeid å fremme denne "dressuren".. og jeg håper flere vil henge seg på.

Destrier: når øves hesten med blank stang? eller for å si det slik, hvor langt skal man nå før man kan sette på kandar istedet for alm. trense/muffe bitt?

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.