hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Akademisk Ridekunst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Akademisk Ridekunst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  19:01:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
De åpenbare forskjellene på barokkridning og vanlig dressur er at i barokkridningen har vi som mål å kunne utdanne hesten til å kunne bli ridd på en hånd med blank kandar (dvs: kunn kandar). Hesten skal trenes til hele tiden å bli under rytterens tyngdepunkt, slik at man ved hjelp av endring av tyngdepunktet og endring av posisjonen av sittebenet og skuldre kan få hesten til å flytte framdel og bakdel sidelengs, samt bestemme graden av fremdrift og samling (samling=hvor langt bakbena svinger frem). Bittets oppgave blir da å løsgjøre, vise hesten rammen (lang eller kort) og å gi hesten en høyre eller venstre stilling. Bittet blir da ikke lenger brukt til å styre, stoppe eller å samle hesten. Det er også mange som liker å ri i barokksaler (skolesaler) når man rir barokk, men det er overhodet ingen forutsetning.
I vanlig dressur er målet å kunne ri hesten med kombinert trinse og kandar på to hender. Denne kombinasjonen bruker vi også i barokkridning før man går over fra trinse til stang.

var dette greit lopke??

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  20:15:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
egentlig ikke.. sorry men når du skriver "vanlig dressur" hva i fkjsdlgkj mener du da? klassisk? engelsk??

Om du klarer å lese innleggene mine prøv igjen!! (5 ganger) og se om det ikke er 3 spørsmål jeg har stillt deg flere ganger nå som du IKKE svarer på!!

Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  20:30:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Lopke: noe av forskjellene jeg har fått med meg er at i akademisk så har man levade, capriole osv, mens i vanlig dressur har man de mer tradisjonelle øvelsene som du sannsynligvis allerede vet om..

litt usikker på om jeg bare gjorde deg mer forvirra nå da, men det er iallefall slik jeg har forstått det.

i akademisk er de også mer nøye på harmoni med hesten enn i vanlig dressur..?!

Opprinnelig postet av susanne

Etter hva jeg har forstått så spør ikke Lopke om forskjellen mellom vanlig dressur og akademisk dressur, men mellom klassisk (som ikke er det samme som vanlig, moderne dressur) og akademsik dressur, samt barokk.

Jeg, for min del, holder meg til; barokk, akademisk, klassisk = same shit , men noe annet enn vanlig dressur

Opprinnelig postet av Natalie_S

NEMLI!!!! Natalie endelig en som forstår hva jeg mener her!
jeg kjenner utmerket "engelsk dressur"

har også selv tidligere kalt barokk, akademisk og klassisk for det samme og trodde det var samme gren som lå under disse begrepene. Det gjør det ikke leser jeg så???

Oki, da ønsker jeg en info om hver enkelt gren!! og IKKE bland inn engelsk dressur i sammenligningen!! for det er IKKe det jeg spør om!!

Opprinnelig postet av Lopke

sorry da bare misforsto jeg

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  20:31:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
går bra det.. :) Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  20:24:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
lopke:spør du fordi du lurer eller er det for å *disse* hva jeg mener??kan gjerne svare på det du spør om,men gidder ikke bruke tid på et innlegg for at du skal finne setninger,å kverulere rundt det??
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  20:34:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
lopke:spør du fordi du lurer eller er det for å *disse* hva jeg mener??kan gjerne svare på det du spør om,men gidder ikke bruke tid på et innlegg for at du skal finne setninger,å kverulere rundt det??

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Lopke kverulerer ikke i det hele tatt, hun har spurt utallige ganger hva som er forskjellen mellom klassisk dressur (igjen; dette er ikke det samme som vanlig dressur), akademisk ridekunst og barokkridning, og du svarer hele tiden med å forklare forskjellen mellom vanlig dressur og akademisk dressur...det var jo ikke spørsmålet!!

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Svingen

» VIP

Skrevet - 21/03/2006 :  23:41:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hele tiden skjønt hva Lopke mener, og lurer på det samme.
Veni, vidi, visa... Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 22/03/2006 :  00:16:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
"for det første må jeg bare informere om at ingen har ridd kapriol med med to bitt og neserem.... "

Hei!

Jeg har da sett flere i Spania ri capriole med to bitt og nesereim?? Fra bakken bruker de som regel et bitt som de fester innspenningstøylene i, og en cereta som de fester linene i. Det er enten en eller to personer på bakken som holder i linene som er festet til ceretaen.

Når de rir capriole har jeg ikke sett at de benytter cereta, men enten spansk stangbitt eller to bitt. Nesereim har alltid vært på de gangene jeg har sett.

Mvh Irene

Opprinnelig postet av Irene A

Og den påstanden sigyn, brauta og rubin... Kan du utdype den litt mer...?
For fakta er vel heller det Irene beskriver...

Jaja, er man nyfrelst så er man nyfrelst. Skal ikke påstå at jeg ikke tar litt av når det er noe jeg brenner for

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  08:32:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Herregud!!! du har jo ikke svart meg på et eneste spørsmål!
Nu nevner litt her og litt der men ikke noe håndfast. Veldig lett å kopiere innlegg fra hest.no fra Schackt som ikke besvarer mine spørsmål men omhandler emnet. DU har ikke forklart noe som helt ved DIN egen påstand at det var veldig viktig å IKKE blande begrepene BAROKK; KLASSISK DRESSUR OG AKADEMISK RIDEKUNST!

Fint forklar følgende (for 4 gang)

Hva er barokk
Klassisk dressur
Akademisk ridekunst

nevn utstyr, øvelser, hva som gjør dem så forskjellige
(ikke bland inn "vanlig" dressur eller hvem som utøver hva for dette er (for 2 gang) ikke interessant!
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  09:08:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Klassisk dressur kan sammenlignes med at man følger en veldig åpen vei som er bred nok til at den omfatter alle slags hester, den tilhører ingen spesiell tidsepoke, og bygger på mange hundre til tusen års erfaringer. Fra Xenophon (400år F.K.) og opp til 2. verdenskrig. Den begrenser seg ikke til noe spesielt utstyr.

Konkurranseridningen er basert på den klassiske dressuren. Man har her begrenset utstyret til mer moderne 'engelsk', og det er stort sett moderne halvblodshester av fullblodstype som benyttes, iallefall i de høyeste klassene internasjonalt. Man kan si at veien smalner til 'oppover', da et krever nokså mye resursjer for å kunne 'henge med' på stevnefronten.

I Frankrike benytter de uttrykket 'akademisk' der andre sier 'klassisk'. Uttrykkene brukes derfor om hverandre.

Her i Skandinavia tenker man nok først og fremst på Akademisk dressur ala Bent Branderup. Dette er også en nokså smal sti, hvor man gjerne rir på blank stang, noen ganger i kombinasjon med (ride-)kapsun, man har spanske eller portugisiske skolesaler, rir med islands-jodpurs, med enhåndsfatning og med pisken vendt opp. Noe av det viktigste er å arbeide hesten mye i bøyning, helst i skritt i begynnelsen. Alt som ligner på konkurranse-dressur er 'forbudt', men man diskuterer (og kritiserer) mer enn gjerne andre treningsmetoder som f.eks. rollkur, mens man samtidig ikke har noe problem med å overbøye sin egen hest. Den Nordiske kaldblodshesten er en populær rase, og de fleste som er med har liten eller ingen dressurmessig bakgrunn før de adopterer metoden. Det finnes selvsagt unntak fra dette.

Barokk har iallefall to betydninger, en betyning er den læren man brukte i barokken, spesielt læren til Gueriniere er mest kjent (mye av teksten i KRIV er hentet fra Gueriniere, så grensene er ikke så klare som man kansje skulle tro), og man rir barokk om man rir en barokk hest, slik som Andaluser, P.R.E. Frieser, Lipizzaner, Lusitano etc.

Når man går inn på disse begrepene, så forstår man at det ikke er nok å bare si at man rir 'klassisk', 'akademisk', 'barokk', eller 'dressur'. Man må i tillegg legge til hvilken lære man følger. Som f.eks. at man rir en barokk hest etter læren til Gueriniere, man rir akademisk etter Bent Branderups prinsipper, man rir klassisk dressur etter den gamle Østerrisk/Ungarske læren ogsåvidere. Gjør man det, blir det klarere hva man mener.

Til den klassiske dressuren hører det til at man ikke bare skal kunne ri etter metodene, man skal også (helst) kjenne til historien bak. D.v.s. kunne fortelle bakgrunnen til hvorfor metodene er slik de er, hvem som har 'inventet dem', eller gjort dem kjent, hva som er hensikten, hvordan det fungerer biomekanisk, hva som er viktig med øvelsen, og hvilke feil man skal unngå.

Mye kan sies, men jeg tror at man kommer langt med å kunne litt om historien bak hva man utøver, og hvorfor man gjør slik man gjør. Forklarer man det - så blir det lettere for andre å forstå. Jeg har ingen tro på å sette skarpe grenser mellom de ulike metodene, da man uansett hvilken metode man går inn på vil finne uklare grenser som går over i hverandre.

Det man kan være enig om, uansett metode, er at det er mye som kommer an på, og at man så langt det er mulig bør bestrebe seg på å følge humane metoder som tar hensyn til hestens natur og instinkter.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 22/03/2006 09:35:57 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  09:19:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier: skal jeg forstå det sånn at klassisk og akademisk blir brukt om samme gren? og at barokk har to betydninger, enten hvilken hest man rir eller læren?

Og at det uansett et viktig å understreke hvilke prinsipper man følger om det er den ene eller det andre?
Blir ikke dette litt som å si "jeg rir dressur etter Ankys prinsipper" eller Kyra? men at man uansett rir DRESSUR?

I mine ører virker det som om mange bruker samme begrepet om alle 3 grener.
Jeg har nå kjøpt boka av BB og gleder meg til å lese den. Så får jeg kanskje fred i sjelen... :)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  09:47:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Ja, du har fortstått det Lopke. Det er jo stor forskjell om man rir dressur etter Anky's metoder eller om man rir etter Kyra's. Begge deler er dressur.

Man må altså skille mellom prinsipp og metode.

Prinsipp kan man regne som målet; For eksempel å ri konkurranser. Metoder er hvordan man forbereder og trener hesten til å kunne gjøre de ulike øvelsene i konkurransen. Kort fortalt.

Og ja, du har helt rett i at mange blander sammen mye. Det gjør ikke saken noe bedre at de samtidig forsøker å lage skarpe skiller mellom noe som egentlig ikke har så klare grenser, og at dette gjøres uten å fortelle historien bak.

Det er først og fremst vann som har gjort at det har oppstått skiller mellom de ulike landene historisk. Det finnes ulike 'kulturer' ridemessig på hver side av Rhinen, på hver side av Donau, over den Engelske kanalen, over til Island og til det Amerikanske kontinentet. Den moderne dressuren har til sikte å gå på tvers av 'grensene'. Den klassiske trenger ikke gjøre det, her kan man være nærmest den stilarten man føler mest for. For å si det slik.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  09:57:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
P.S. Jeg venter også på forklaringen til sigyn,brauta og rubin...

Håper vi får den snart.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  10:22:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker Destirier. Bra forklart for en gnavpotte som meg som må har det inn med teskjeer :)
Tror jeg må bruke litt tid til å sette meg dypere inn i dette emnet. Virker utrolig interessant å trene hesten i dressur for hestens helses skyld og unngå belastningsskader. Så egentlig for meg at det var akkurat dette jeg ville bruke frieseren min til.

Blir vel litt kurs på meg og.. destrier eller andre innen for dette feltet, skrik ut om det blir kurs i Rogalandsområdet. (Det blir ett kurs på Soma Frieserstutteri tror jeg i påsken, men da er jeg i DK :(

sigyn,brauta og rubin: ønsker stadig din tolkning av emnet..
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  10:31:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Skal til Rogaland nå til helgen jeg, Kolsnes (eller noe sånt) heter stedet. Kontaktperson er Marianne Albretsen, telefon 41668155.

Begynner fredag kveld med teori, vi arbeider med hestene lørdag og søndag. Teorideltakere er velkomne. Vet ikke når neste gang blir, men jeg tror nok det vil bli flere kurs i Rogalands-distriktet, men ikke før etter sommeren - da alle helger er opptatt fram til det. Iallefall for min del.
Så det er bare 'å hive seg rundt', om man vil være med...

Det å få hesten til å bevege seg slik at den blir holdbar, er en av grunnpillarene i den klassiske dressuren. D.v.s. å få den til å bevege seg med elasisitet i kroppen slik at den 'fjærer' ned for hvert steg - noe som igjen er skånsomt for ligamenter og ledd. Sammen med å bygge den opp og forberede den for å bære ryttervekt uten å belaste den med rytter.

Selvsagt med metoder som er humane og bygget på hestens egne reaksjoner og instinkter.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.