hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Akademisk Ridekunst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Akademisk Ridekunst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Lopke

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  20:57:16  Vis profil  Svar med kopi av melding

Men kan du ikke besvare spørsmålet mitt da???

Redigert av - Lopke den 19/03/2006 21:13:21 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  21:14:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
for det første må jeg bare informere om at ingen har ridd kapriol med med to bitt og neserem....

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

men med neserem? et søk på google viser jo alle bildene med neserem..
Veldig fint om du ville spesifisere de forskjellige 3 grenene.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  21:20:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
*Mari er akkurat nå veldig forvirra når det gjelder forskjellen på de 3 grenene*

Enig med Lopke, skjønte ikke stort.. Ikke vondt ment, langt ifra, mulig det bare er meg som ikke er flink nok til å forstå.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 19/03/2006 :  21:37:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
for det første må jeg bare informere om at ingen har ridd kapriol med med to bitt og neserem....

Neivel?

Her er bilder fra Den spanske rideskolen i Wien High School Figures - Jumps
Fra hjemmesiden til Den spanske rideskolen , gå inn på Visitor Information --> Lipizzaner Horses, eller Programme --> Performances - the Programme

Nuno Oliveira blir ofte kalt for vårt århundrets store mester, og er bl.a. en av læremestrene til Brent Branderup, her er en levade utført av ham med to bitt og nesereim. Her kan man se flere bilder av ham, han har en utrolig rytterfølelse og kontakt med hesten, virker det som.... *sukk*

Rideskolen i Portugal Escuela Portugesa de Arte Ecuestre Ta en titt på det fantastiske albumet der..

Hjemmesiden til Real Escuela Andaluza de Arte Equestre i Jerez de la Fontera. Går du inn på fotogalleriet der, vil du finne mange hester i diverse skolesprang med dobbelt kandar og nesereim.
Her red forresten Branderup i to år

Her er Le Cadre Noir, den franske kavaleriskolen i Saumor (forøvrig verdens største rideskole) På denne siden ser det riktignok ikke ut som om kapriolen ris på dobbelt kandar, men trinsebitt i stedet. De andre skolesprangene har hesten dobbelt kandar og nesereim.

Og her er en nystartet rideskole med Lusitanohester i Versaille: Akadémie du spectacle équestre

Her er en rekke bilder av skolesprang:
Dressageworld

Og så til sist, det nyyydelige barokkgalleriet: Barockpferde

Men du har fremdeles ikke svart på de andre spørsmålene....

Og til Susanne (debattstarter), ser du kommer fra Tønsberg, det gjør jeg og
Anne Grundvig (Destrier her på forumet) holder til i Horten og trener etter klassiske prinsipper, og spesielt lange tøyler dressur. Ellers så holder Kari Steinhovden til på Hvasser. Hun har vært praktikant hos Bent Branderup, men har ikke tatt ridderprøven så vidt jeg vet.
Stall Verdens Ende hadde for noen år siden en rekke kurs med Christina Drangel, vet ikke om de har det fremdeles, men man kan jo høre..
Så er det Geir Nordbotten i Stokke, som trener en del for Solveig og Bent.
Så Vestfold er et fint fylke å ri klassisk dressur i

Lykke til, håper du og hesten din får det gøy

PS, unnskyld for at jeg spammer dere med linker, blir litt ivrig når det er så mye fint å se på..

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 19/03/2006 22:19:13 Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  21:43:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hehe,beklager..så det var noen rotete innlegg jeg la ut da jeg leste dem etterpå..sånn går det når man skal spise,passe barn og skrive samtidig!å da er det lett å misforstå..så nå skal jeg prøve på et nytt innlegg.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 19/03/2006 :  22:03:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
*Mari er akkurat nå veldig forvirra når det gjelder forskjellen på de 3 grenene*

Enig med Lopke, skjønte ikke stort.. Ikke vondt ment, langt ifra, mulig det bare er meg som ikke er flink nok til å forstå.

Opprinnelig postet av Mari^_^

I en lignende diskusjon på Bukafalos, kom det beste svaret jeg har sett hittil:
Kopi av melding:
Gränserna är mycket, mycket, MYCKET luddiga.

Ibland är det same shit, different name. Ibland är det same name, different shit.

Vad vi alla har gemensamt är att vi drömmer om att nå till no shit-stadiet!

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 19/03/2006 22:21:11 Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  22:25:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
for at ikke jeg skal gjøre dere enda mere forvirra her,fant jeg et innlegg på hest.no som forklarer det meste tror jeg:
Den klassiske ridekunsten består av høy og lav skole. Kort fortalt: I den lave skolen hører grunngangartene og skoleøvelser som versader, traverser, piruetter, piaff og passage. Til den høye skolen tilhører skoleøvelser over marken, levade, spansk skritt/trav, kaprioler etc.
Kjente utøvere:
Bent Branderup, Richard Hinrichs, Dorothee Faltsjek, Philippe Karl, Arthur Kottas, G. Oliveira, N. Oliveira, B. Millan-Ruiz. Piet Bakker, Egon von Neindorff. Det finnes flere. Og de ulike trenerne står for tildels svært forskjellige metoder, selv om alle går inn under begrepet klassisk ridekunst.

Dressur
Med dressur, tenker man først og fremst på dressur som sport. Også her finner man store variasjoner mellom de ulike treningsmetodene. Noen trenere benytter metoder som er hentet fra den klassiske ridekunsten, mens andre sverger til moderne metoder.
Noen kjente utøvere/trenere:
Rudolf Zeilinger, Dr. Josef Neckermann, Willi Schultheis, Harry Bolt, Henry St. Cyr, Dr. Reiner Klimke, Isabell Werth, Nicole Uphoff, Maria Gunther, Christopher Hess, Arthur Kottas, Klaus Balkenhol. Disse er kun noen få, det finnes mange flere.

Akademisk ridning
Begrepet stammer opprinnelig fra den Franske ridelæren, og handler om læren om hvorfor og hvordan. Denne læren ble introdusert av Baucher rundt 1850. General Decarpentry skrev boken 'Academic Equitaton' som utkom i 1939. Bent Branderup har i den senere tid adoptert begrepet.

Barokkridning
Blandes ofte sammen med begrepet Akademisk ridning. Sentralt i Europa finnes det ikke noe som heter barokkridning. I Sverige omtales læren til Bent Branderup som barokk.

Barokkhester
Hester av Iberisk/Spansk blod. P.R.E. Lusitano, Lipizzaner, Frieser og lignende. Disse finner man som en egen 'gren' sentralt i Europa.
En barokkhest utdannelse har tradisjonelt tilhørt ridekunsten, man har sett få av dem i sporten. I utdanningen følger man læren til de gamle mesterne fra renessansen og barokken, som f.eks. Pluvinel og Gueriniere. Målet er øvelsene tilhørende den høye skolen.
Kjente barokkhest-trenere:
Arthur Kottas, Bent Branderup, G. Oliveira, B. Millan-Ruiz, Christin og Wolfgang Krischke, Richard Hinrichs, Piet Bakker.

NRYF
Skiller ikke mellom de ulike trenigsmetodene og grenene. NRYF er et særforbund tilsluttet NIF. NRYF sin viktste oppgave: Å sørge for at alle lover og regler er til for å holde orden i systemet, og for å ivareta dine og hestens interesser. Hensikten med konkurranser er å rangere utøverne og gi en tilbakemelding om hvorvidt ekvipasjen er på rett vei i utdannelsen sin. Det er den klassiske ridekunsten som ligger i bunnen av reglementet, men fordi det er snakk om en sport, er man nødt til å lage regler som gjelder for alle. Ønsker man å drive ridning som kunst, kan dette for noen virke som en begrensning. I en konkurrranse på høyt nivå er det høy vanskelighets-grad, og det er viktig å huske på at ingen hester er gode på absolutt alt.

Spansk ridning
Også kalt akademisk ridning
Den Spanske/Portugisiske kulturen har lange tradisjoner innen 'tyrefekterdressur', show og oppvisninger og innen fritidsridning (akademisk).
Fritidsridningen består av grunnganartene, skolene versade, travers, vektfordeling etc.
Kjente utøvere/trenere:
Ellen Graepel, Luis Valenca, Eva Wiemers, Nathalie Penguitts, Ulrike Paulus, Horst Becker, Claus Penquitt. Selvfølgelig finner man enda flere.

Håper at dette lille bidraget hjelper til å forstå at emnet er uendelig stort. Kombinasjonene er mange, og bare man har kunnskap om hva som trengs/kreves så burde det ikke være noe i veien for en 'akademiker' å konkurrere. Heller tvert om, for om alt annet er likt, vil en tenkende rytter være klart overlegen en ikke tenkende.

å angående neserem:det jeg mente var at målet i akademisk er å ri på blank kandar,men mange bruker neserem fordi hesten blir seende så lang ut i ansiktet uten.de fleste tar i hvert fall av den nedre neseremmen og slakker den øvre når man begynner med akademisk..
solveig fortalte meg at hun red uten neserem når hun trente hesten sin til vanlig,fordi da visste man hvordan hesten reagerte på hva man gjør med hendene.i stede for å kamuflere problemet ved å sette på neserem.problemet=hesten gapte fordi rytteren dro for hardt i tøylene...

håper jeg gjorde en litt bedre jobb denne gangen(eller AG som skrev innlegget).å bare å spørre igjen om noe er uforståelig..

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  22:27:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Mari^_^

I en lignende diskusjon på Bukafalos, kom det beste svaret jeg har sett hittil:
Kopi av melding:
Gränserna är mycket, mycket, MYCKET luddiga.

Ibland är det same shit, different name. Ibland är det same name, different shit.

Vad vi alla har gemensamt är att vi drömmer om att nå till no shit-stadiet!

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Ahaa

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  23:05:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
sigyn,brauta og rubin:): sorry altså, det er ikke for å grave MEN jeg mener stadig ikke jeg har fått noen forklaring fra deg hva som er hva og hva som gjøre grenene så forskjellige at vi ikke må blande dem. Der gir F i hvem som rir hva for BB blir omtalt i alle grener så for meg gir dette ikke noen som helst forklaring på hva som er så spesielt for AR, B og KD.
Det hjelper ikke så mye heller å kopiere et innlegg fra hest.no for dette forklarer overhodet ikke spørsmålene mine. Kan du prøve igjen?

Hva er klassisk dressur? øvelser, utstyr, typisk for denne grenen:
Barokk? øvelser, utstyr og typisk for denne:
Og Akademisk ridekunst, øvelser, utstyr og typisk

Og hva som inngår i disse som ikke gjør i de andre?

Kan du det??
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  15:47:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
Lopke: noe av forskjellene jeg har fått med meg er at i akademisk så har man levade, capriole osv, mens i vanlig dressur har man de mer tradisjonelle øvelsene som du sannsynligvis allerede vet om..

litt usikker på om jeg bare gjorde deg mer forvirra nå da, men det er iallefall slik jeg har forstått det.

i akademisk er de også mer nøye på harmoni med hesten enn i vanlig dressur..?!

Ildfuglen: takk for info;) skal se om jeg klarer å få kontakt med hun som bor i Horten, leste også senest for en uke siden om han fyren på stokke=)

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  16:37:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lopke: noe av forskjellene jeg har fått med meg er at i akademisk så har man levade, capriole osv, mens i vanlig dressur har man de mer tradisjonelle øvelsene som du sannsynligvis allerede vet om..

Opprinnelig postet av susanne

Det gir meg stadig ikke noen pekepinn om hvorfor det er SÅ viktig å skille på grenene. Om sigyn,brauta og rubin:) har rett, så klarer BB og de andre åpenbart ikke å bruke ordene RETT.. dette tviler jeg på så derfor vil jeg gjerne ha en utdypelse av det.

Destrier: om du leser dette, kunne du kommet med en forklaring på hva som er hva?
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  16:41:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

litt usikker på om jeg bare gjorde deg mer forvirra nå da, men det er iallefall slik jeg har forstått det.

Etter hva jeg har forstått så spør ikke Lopke om forskjellen mellom vanlig dressur og akademisk dressur, men mellom klassisk (som ikke er det samme som vanlig, moderne dressur) og akademsik dressur, samt barokk.

Jeg, for min del, holder meg til; barokk, akademisk, klassisk = same shit , men noe annet enn vanlig dressur

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  16:44:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Der var du ja Lopke

Håper også Destrier kan komme med litt oppklaring her

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  17:19:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
"for det første må jeg bare informere om at ingen har ridd kapriol med med to bitt og neserem.... "

Hei!

Jeg har da sett flere i Spania ri capriole med to bitt og nesereim?? Fra bakken bruker de som regel et bitt som de fester innspenningstøylene i, og en cereta som de fester linene i. Det er enten en eller to personer på bakken som holder i linene som er festet til ceretaen.

Når de rir capriole har jeg ikke sett at de benytter cereta, men enten spansk stangbitt eller to bitt. Nesereim har alltid vært på de gangene jeg har sett.

Mvh Irene

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/03/2006 :  17:26:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Etter hva jeg har forstått så spør ikke Lopke om forskjellen mellom vanlig dressur og akademisk dressur, men mellom klassisk (som ikke er det samme som vanlig, moderne dressur) og akademsik dressur, samt barokk.

Jeg, for min del, holder meg til; barokk, akademisk, klassisk = same shit , men noe annet enn vanlig dressur

Opprinnelig postet av Natalie_S

NEMLI!!!! Natalie endelig en som forstår hva jeg mener her!
jeg kjenner utmerket "engelsk dressur"

har også selv tidligere kalt barokk, akademisk og klassisk for det samme og trodde det var samme gren som lå under disse begrepene. Det gjør det ikke leser jeg så???

Oki, da ønsker jeg en info om hver enkelt gren!! og IKKE bland inn engelsk dressur i sammenligningen!! for det er IKKe det jeg spør om!!

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.