hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Akademisk Ridekunst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Akademisk Ridekunst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

susanne

Norway

Skrevet - 17/03/2006 :  18:30:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
hellu.
har nå tenkt litt på å begynne å ri akademisk Ridekunst til høsten med kaldblodsen til venninna mi, men jeg kan ikke si at jeg er "ekspert" innen hva det egentlig går ut på.
jeg har jo lest en del om det og hørt litt om det, men så lurte jeg på om det kanskje var noen her inne som drev med det her inne?
og evt noen som vet om noen som instruerer akademisk i tbg områdene.

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=)
Redigert av - susanne den 18/03/2006 13:23:52

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  11:18:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Start fra bakken, med lange tøyler, for så å overføre dette til ridningen. Men anbefaler deg å gå kurs, Anne Grundvig (Destrier) holder kurs i hele landet, se www.klassiskdressur.com
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  11:24:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
skikkelig barokk-entusiast her..pliz ikke kall det akademisk dressur,for dressur og akademisk ridekunst er to HELT forskjellige ting,bare for orienteringensynes det er veldig bra at du har tenkt å begynne å ri akademisk med hesten din,for deres begges skyldfor å ungå at jeg skriver en hel bok om emnet her,så undrer jeg på om du kan spørre litt mere konkret om hva du lurer på?er det ridemåten,forskjellen på barokk og dressur,utstyret eller hva er det du lurer på?så skal jeg prøve å svare deg så godt jeg kan
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  11:59:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Eh... kanskje dumt spørsmål, men jeg spør likevel: Hva er forskjellen på akademisk dressur, og barokkridning? *blååånd* He,he...
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  12:05:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Og finnes det noen side på nettet med bilder av barokkridning?
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  13:21:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
jeg beklager virkelig Akademisk ridekunst var det jeg mente, kan skifte overskriften også=P
nei jeg har jo sett en del på selve utstyret osv på internett, men jeg er mer intr i å høre om ridemåtene, jeg har fått med meg at man bare skal glemme alt man har lært fra før og begynne helt fra bunnen av.

hadde vært fint hvis du visst om noen små lette øvelser jeg kan øve på før jeg evt drar på kurs!

Wulfi:du kan jo bl.a søke på bent branderup på google, jeg var også innpå en bra dansk side med noen bilder, kan se om jeg finner den igjen til deg så kan du få se;).. (correct me if im wrong)

jeg har såvidt ridd en hest som ble ridd akademisk, morro:)

ellers så synes jeg det er noe som virkelig høres morsomt ut og ikke minst bra for hesten.

PS: er det ikke slik at man begynner med det vanskeligste?
mulig det ble litt rotete det her, men bare å si ifra hvis det var noe dere ikke skjønte=P

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  17:07:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
pliz ikke kall det akademisk dressur,for dressur og akademisk ridekunst er to HELT forskjellige ting,bare for orienteringen

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Hmm.. Hva er da forskjellen på:

Akademisk ridekunst
Barokk
klassisk dressur

Bent Branderup (som jeg regner for å være EKSPERTEN på dette kaller også akademisk ridekunst for klassisk dressur
(les på boka)

Siden Anne Grundvig kaller det klassisk dressur, ønsker jeg litt opplysning om hva som er hva sigyn,brauta og rubin???
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  18:03:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
pliz ikke kall det akademisk dressur,for dressur og akademisk ridekunst er to HELT forskjellige ting,bare for orienteringen

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Hmm.. Hva er da forskjellen på:

Akademisk ridekunst
Barokk
klassisk dressur

Bent Branderup (som jeg regner for å være EKSPERTEN på dette kaller også akademisk ridekunst for klassisk dressur
(les på boka)

Siden Anne Grundvig kaller det klassisk dressur, ønsker jeg litt opplysning om hva som er hva sigyn,brauta og rubin???

Opprinnelig postet av Lopke

Det lurer jeg også på, for etter min mening er det akkurat det samme. Jeg rir selv akademisk, og bruker dressur med lange tøyler til hjelp i ridningen

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 18/03/2006 :  19:10:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes en god debatt om dette på Hest.no som jeg synes forklarer begrepene godt.
Eller vil jeg legge til at den klassiske dressuren går helt tilbake til antikkens Hellas, med bla. Xenophon som den mest kjente fra denne perioden.

Barokkdressur er vel ridningen slik den foregikk i barokken (bl.a. Gueriniere), mens det man i dag forbinder med Akademisk ridekunst er Bent Branderups tolkning av den klassiske dressuren..

Dersom man leser svensk, finnes det noen bøker tilgjengelig på nett:

Alois Podhajsky - Den klassiska ridkonsten
François Robichon de LaGuérinière - Ridkonsten¨

På engelsk finnes:

Xenophon - On horsemanship(og også her for nedlastning)
Xenophon - The Cavalry General (og også her for nedlasting)

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 18/03/2006 19:14:48 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  19:12:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er ikke ekspert da, men har vært på kurs med Solveig Schacht. På det ene teorikurset nevnte hun både barokkridning, akademisk ridekunst og klassisk dressur, og hvis ikke jeg misforsto totalt, så er det noe det samme.

Jeg har prøvd det litt, men mest fra bakken. Lærte litt å jobbe på lange tøyler, tillitstrening og spansk skritt.

Les mer her:

http://www.barokkridning.no/

Solveig kan virkelig dette, hun er å anbefale, både når det gjelder praktiske kurs og teori :-) Jeg lærte ihvertfall masse, og ved hjelp av hennes treningsmetoder har jeg lært en hest jeg har hatt på fòr å gå spansk skritt, både fra bakken og når han har rytter på ryggen. Denne var trent i akademisk ridekunst fra før av, men jeg fikk altså lære han å gå spansk skritt, etter Solveig sin metode.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  23:04:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
akademisk er en del av forskjellige ridegrener i barokk.akademisk dressur skjønner jeg ikke helt for å ri dressur og ri akademisk er to veldig forskjellige ting.kansje det er voltesits som menes??.mange forskjeller på dressur og akademisk..blandt annet er målet konkuranse messig i dressur,den vanskligste øvelsen levade??+at de rir med neserem og 2 bitt.men i barokk er det kapriole på blank stang.mellom det er det blandt annet courbetten og terr a terr.å synspunktet i barokk er at alle hester kan klare hvert fall opp til piaff.men i vanlig dressur menes det at fjordinger og sånnt kunn kan gå MB i dressur fordi de ikke har swung nok,men dette stemmer ikke.for swung betyr egentlig svingninger i ryggen og ikke hvor mye hesten hopper og spretter..er også et problem at de internasjonale målene på en dressurbane er tilpasset hester på en 170-180 cm.forslag til øvelser kan du lese på solveig sine svar på hest.no der står det også mye mer utfyllende om barokk versus dressur.hun kan virkelig anbefales til alle,kjempeflink ridelærer..fikk til og med "årnings" på den gærne kaldblodsen min
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  01:06:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
akademisk er en del av forskjellige ridegrener i barokk

så da mener du at barokk er generell?

Kopi av melding:
akademisk dressur skjønner jeg ikke helt for å ri dressur og ri akademisk er to veldig forskjellige ting.

???

Kopi av melding:
kansje det er voltesits som menes??.

med hva?

Kopi av melding:
mange forskjeller på dressur og akademisk..blandt annet er målet konkuranse messig i dressur,den vanskligste øvelsen levade??+at de rir med neserem og 2 bitt.

mener du klassisk dressur nå? og mener du da at i akademisk så ris uten neserem og et bitt (blank stang)

Kopi av melding:
men i barokk er det kapriole på blank stang.

Kopi av melding:
mellom det er det blandt annet courbetten og terr a terr.å synspunktet i barokk er at alle hester kan klare hvert fall opp til piaff.men i vanlig dressur menes det at fjordinger og sånnt kunn kan gå MB i dressur fordi de ikke har swung nok,men dette stemmer ikke.for swung betyr egentlig svingninger i ryggen og ikke hvor mye hesten hopper og spretter..

blander du ikke engelsk dressur nå eller snakker du stadig om klassisk dressur?

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  01:45:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
med forbehold om å stikke hånda i et vepsebol,ja..

akademisk er en del av det barokke,ja.er det feil?har jeg lært i den akademiske rideklubben jeg er medlem i i hvert fall..
men er ridning som er viktig for meg,ikke hvilke navn som man bruker.

hva skjønte du ikke med at barokk og dressur er to forskjellige ting?

vet det er en side som snakker om akademisk dressur,å der snakker de jo om akademisk,så er vel sikkert bare litt forskjell på ordbruken fra hvem man har snakka med.
det som menes med akademisk dressur..så de skrev litt om dette inne på den sida.

mente levade i klassisk dressur.blank stang og uten neserem i barokk,ja.målet i hvert fall.snakket om klassisk dressur på neste spm ja

håper dette ble litt klarere for deg nå,å bare å spørre igjen.beklager ble litt rotete skrevet i ste,men drev med noe annet samtidig.sendte inn svar for å hjelpe debattstarter,ikke for å krangle med alle om hva som er rett og galt..sier bare det jeg har lært...

Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 19/03/2006 :  02:47:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis akademisk ridning er en del av det barokke, hva mener du da barokkridning er?
Og hva legger du i de forskjellige begrepene? (klassisk dressur, dressur, barokk, akademisk o.l.)
Til sist lurer jeg på hva du kaller det hvis man rir kapriole med to bitt og nesereim?

Som du selv sier; det er ridningen som er det viktige, ikke hva man kaller det.
Men siden du er så nøye på å skille begrepene og mener det er så forskjellige ting, hadde det vært fint å vite hva du legger i dem..

Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  11:54:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig, synes ikke het du svaret på spørsmålene mine. Iom at BB og anne Grundtvig bruker andre begreper enn deg da? så hadde det vært fint om du skrev hva er:

Barokk:
akademisk ridekunst:
Klassisk dressur: (Og her mener jeg IKKE engelsk som vi ser på TV/stevner)

Kunne du skrive hva som er spesielt for de forskjellige grenene? og hvorfor amn ikke må blande dem?

Skriv en liten innføring under hvert tema. og ikke bland dem så det blir lettere å forstå. For jeg synes innleggene dine ble veldig rotete og vanskelig å vite hva du egentlig mente med å skille dem.
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2006 :  20:25:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
for det første må jeg bare informere om at ingen har ridd kapriol med med to bitt og neserem....
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.