hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mental straff
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Mental straff
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2003 :  14:21:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Først og fremst, hadde det vært min hest som nektet å gå "i trass" så hadde den fått seg en smekk i baken - klar beskjed om FRAM. Nekter den å gå p.g.a. redsel for noe, så greit - da får man heller prøve å lirke den fremover på en måte.

Du beskriver bukking i galoppfatninger. Hadde hesten min "bukket" inn i en fatning så hadde jeg ganske enkelt tatt den ned i skritt/ trav umiddelbart, og så gjort en ny fatning.

Det at pisken ikke skal brukes til avstraffelse er vi forsåvidt enige om - til en viss grad. Jeg mener fortsatt at pisken fint kan brukes til korrigering (ikke juling). Korrigering kan være så mangt, alt i fra rettledning (flytt deg) - til "smekk" - som HALLO!!! Nå gjør vi som vi har fått beskjed om.

Jeg prøver i det lengste å ikke gjøre ting ubehagelig for hestene mine. Skal jeg velge mellom å gi dem ubehag i noen sekunder eller flere minutter velger jeg selvsagt alternativ 1 - en rask korrigering, og ferdig med saken.

Helt ærlig så tror jeg ikke hester tenker tilbake og "lurer" på hva de gjorde galt. Tror de lever mer i "nuet".

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/09/2003 :  16:45:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det jeg oonsker aa oppnaa i mitt hestehold er en hest som er lydig, ser paa meg som en leder, og selvfoolgelig at hesten har det best mulig. Jeg oonsker aa oppnaa dette med minst mulig vold, og paa en maate som virker som en positiv opplevelse for hesten.

Det ønsker vi alle. Det er ikke sånn at vi føler for å slå hesten uten grunn osv. Men det er faktisk en tanke at det er mer enn enn å slå osv som er vold. Å psyke ut hesten er jo også vold, bare på en annen måte, og en måte som for oss kanskje virker snillere...men om den er det for hesten er vel mer "så som så"

Kopi av melding:

og har vel mest lyst til aa piske han i vei, men hva hjelper det neste gang? Da husker hesten at "det var ikke noe gooy" og vil helst ikke gaa neste gang heller...

Nå er dette tatt noe ut av sin sammenheng, så alle sammen: les innlegget til Beauty, ikke kommenter på bakgrunn av den ene setningen jeg siterer her:)

Men iallfall, det er da ingen som har bedt deg "piske i vei". Det eneste som er blitt nevnt er at muligheten for at en forsterkning av din hjelper, da gjerne gjennom pisken skulle kommet på rett sted og til rett tid. Dvs. ingen slåing umotivert på hestens hals osv. (i og med at slåing på hals har lite å gjøre med å gå framover)
Ville bare presisere det..

Til slutt vil jeg si at det er forskjell på hvordan forskjellige problemer behandles (iallfall av meg) jeg ville, som også Vixi skriver ved et bukk i galoppfatningen bare ta av og gjøre en ny, med ros når han gjør det riktig. Da _har_ jeg nemlig korrigert hesten. Jeg har fortalt at "nei, det var ikke sånn vi skulle gjøre det" ved å ta ned til trav.
Akkurat som jeg om jeg hadde vært i din "hesten stopper på trass" situasjon prøvd med litt mer sjenkel, og siden med litt pisk. Om han da bare rørte seg _ett_ lite skritt framover ville jeg rost _masse_.
Hva skulle det hjelpe om jeg i en galoppfatning slo hesten!? Ikke noe, fordi da ville han bare ta det som et hint om forflytning til siden eller framover...

ok, dette ble sikkert litt langt. Men jeg ville bare fremme mitt poeng om at jeg ikke slår hester i hytt og pine...og at jeg egentlig prøver å "pine" dem minst mulig i det hele tatt .

Guro

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.