hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mental straff
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Mental straff
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 20/08/2003 :  11:33:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg er en av de som absolutt fordrar fysisk straff. Det er so unoodvendig, og veldig daarlig metode som man absolutt boor unngaa mener naa jeg. AA fysisk straffe en hest utlooser chemicals som blokkerer for laeringen.

I stedet for aa bruke den korte fysiske straffen, bruker jeg den lange snille veien. Jeg har testet ut en del forskjellige metoder for straff. Fysisk straff har virket noen ganger, men det er saa unoodvendig aa gjoore ondt naar man kan lure hesten andre maater.

I gaar var jeg ute paa tur. Ei jente hadde ridd hesten i gaar, og med hun gjoor han stortsett det han vil, noe jeg ofte maa rette paa. I gaar stoppet iallefall hesten min og nektet aa gaa opp bakken(han var kanskje litt sliten, og gadd ikke jobbe, ville jo helst slippe, og det er noe jeg respekterer, saa jeg ba han ikke gaa opp hele veien, bare til han hoorte etter). Jeg ble foorst ganske irritert paa han, og jeg tok av meg sporer og pisk. Jeg snudde hesten rundt og rundt, vi sto stille, vi rygget, alt mulig rart proovde jeg. Hesten min er utrolig sta, og mye sterkere, men jeg er staere, for jeg ER lederen. Stallfolka sto aa lo ganske hardt naar vi "sloss" i nesten en time. Etter en time kom de med en pisk og ba meg ta imot. Jeg blaa nektet, og sa jeg trengte ikke det. Da lo de enda mer. Saa proovde vi i en time til, og etter 2timer fant jeg ut at det ikke virket. Saa jeg hoppet av. Ingen forbedring. Dette var etter 2 TIMER. Jeg var ganske frustrert, men jeg er veldig sta, og tvang meg selv.

Jeg unngikk all ooyekontakt med hesten, og snudde han rundt i ring hver gang han stoppet. I begynnelsen gikk vi bare rundt uten aa gaa fremover. Men etter rundt 20min uten ooyekontakt, begynte hesten aa bli engstelig. Jeg kjente det igjennom tooylene, han begynte aa bli beldig myk, og foolgte bevegelsene mine, og jeg maatte ikke tvinge han rundt. Og vips, saa kom han ett skritt rett forover mot meg. Da fortsatte jeg rett fram, og gikk bort fra han. Han foolgte engstelig etter, og til slutt gikk han veldig villig etter meg. Naar jeg kom til mitt maal, saa jeg paa han, roste han, samtidig som jeg gikk forover, foor jeg snudde han og gikk hjem med ett smil. Riktignok tok det meg rundt 3 timer, men jeg fikk resultat uten vold.

Fysisk straff er veldig ueffektivt. Hesten er mye stoorre og sterkere enn oss. De kan ta igjen mye hardere om de vil, men de unngaar det, fordi de er avhengige av oss. Men hester kan ogsaa gjoore som hesten min og blokkere ut alle signaler. Ta bittet mellom tenna og ignorere harde spark og piskeslag. Det er saa ueffektivt. Hater det rett og slett.

Det hender faktisk at jeg ikke vet hvordan jeg skal bruke hode til straff, og da hender det faktisk jeg bruker andre former for straff. For eksempel nappet hesten min meg engang fordi jeg ville flytte han over til den andre siden av boksen. Det er meg som er lederen og meg som skal flytte han bort fra meg, og han skal ALDRI dytte meg rundt. Jeg straffer aldri uten at jeg vet 100%sikkert hva grunnen er, saa jeg straffet ikke foorste gangen. Neste dag etter jeg hadde tenkt over saken, skjedde det jammen igjen. Da ble han satt paa plass. Jeg trengte bare aa stampe litt med footene, loofte armene og si "Nei!" i sint stemme. Hesten min var jo helt sjokkert, for det er veldig sjelden jeg bruker slike metoder. Og det var mer en nok korreksjon. Han har aldri gjort noe lignende igjen. Og jeg har ALDRI slaatt han. Trengte bare forandre kroppsstillingen min litt...

Poenget mitt er at hvis man truer en hest hver gang den gjoor noe feil, vil den etterhvert finne ut at trusselen egentlig ikke er noe farlig, og man trenger en sterkere straff. Da slaar man. Og etterhvert er ikke det saa ille lenger, og da kan man ikke straffe saa mye mer. Hesten er nemlig sterkere, og det kan bli farlig om man ikke kan korrigere den.

Det finnes mye mere effektive straffe metoder enn fysisk straff, og det oonsker jeg at flere skal forstaa.

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2003 :  11:46:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det kommer nå an på hva slags situasjoner det dreier seg om. En ting er at det finnes bedre metoder, men enkelte typer "adferd" må slåes ned på umiddelbart da det kan være regelrett farlig.

Ta utgangspunkt i en hesteflokk, og se hva som skjer hvis en "underlegen" ikke adlyder lederen. Ingen alltid noen pen behandlig det heller.

Det viktigste er å være konsekvent, og gi straffen på rett tidspunkt. Ikke 5 minutter senere, og ikke i form av regelrett juling. Der syndes det mye!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/08/2003 :  13:53:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med Vixi, noe oppførsel bør faktisk slås hardt ned på.
Noen her som har sett hester på jordet stå og drive "mental" straff for ting som kan være til fare for omgivelser og dem selv (med hensyn til flokk osv.) evt. når rangen trues?
Samtidig er det ofte fysisk nok å si fra slik Beauty gjorde når hesten nappet.

Og som et lite apropo, jeg oppfatter ikke pisken som straff, jeg slår aldri for å fortelle at noe er galt, jeg slår for å fortelle at "hei jeg ber deg om dette.." altså kommer slaget på et sted med mening, og det ber om noe. Derfor syns ikke jeg det vil være straff for hesten din om du forteller han at det var framover du ba om!?
Mulig jeg er på vidda!?!?

Guro

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/08/2003 :  18:48:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjære deg!

Sett deg ned i gresset ved et beite å studer hvordan hestene beter seg imellom. Da vil du nok lære litt RASKERE hvordan du skal komme "på nett" med hesten..Dette "maset" du driver med er ikke bra for psyken til hesten,den kommer til å gå drittlei alt som har med deg å gjøre! Dette vanskliggjør du selv..
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 22/08/2003 :  17:02:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine hester får fysisk straff av meg når det trengs (nesten Aldri), og det forstår de med en gang fordi jeg snakker et språk som de skjønner. Det er slik de har det selv i flokken, prøver en av de nederste i gjengen seg på noe blir de raskt satt på plass av sjefene på beitet.
De skal oppfatte meg som sjefen, en person man ikke bør yppe med. Jager jeg etter dem skal de flytte seg raskt, og roper jeg på dem skal de komme eller stoppe opp og vente. Alle hestene her hos oss blir behandlet på denne måten og de er utrolig tilittsfulle og rolige. Når jeg går ut på beitet kommer de mot meg med senket hode og ørene ut til siden (et tegn på underkastelse), står rolig når de får grimen på og følger meg rolig ut av beitet.

Når det gjelder unghester under trening bruker jeg ikke fysisk straff, kan ikke straffe dem for noe de ikke skjønner når de lærer noe nytt. Men jeg kan heve stemmen veldig om de ikke følger med eller gidder å prøve.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2003 :  21:32:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jeg er heller ingen tilhenger av fysisk straff i utgangspunktet, men må det gjøres - da gjør jeg det i varierende grad.

Jeg bruker heller ikke pisken til straff. Pisk vil i fremtiden bli et verdifult verktøy for meg (dressurridning), og jeg ønsker ikke at hestene skal være redd pisk. Pisken skal være for korrigering, og en forlenget arm. Event. en "wake up", smelle med lonsjeringspisk f.eks. vil gjerne påkalle en viss oppmerksomhet til tross for at man ikke berører hesten.

Mulig jeg også er på jordet, men jeg forlanger og krever at hestene mine skal adlyde meg. Det er jo unghester, så de kan gjerne protestere om de vil - uansett, det hjelper ikke. Skal hesten få respekt for deg som eier/ rytter/ trener (what ever) må du vinne de små "slagene".

Det hevdes jo fra mange hold at hester er dumme dyr, er vel kanskje ikke helt enig i påstanden (kan vel kanskje skyldes mine personlige følelser den uenigheten). Men om de har rett, at hester er "dumme", vil de da kunne tenke rasjonelt i forbindelse med psykisk/ mental straff?

Gå til toppen av siden

jockeyboss

Hong Kong

Skrevet - 04/09/2003 :  20:51:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
hester flest er langt fra dumme dyr. de skjønner utmerket når de blir straffet.

jb
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2003 :  21:42:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Dumme eller ei... det kommer vel an på hva man sammenligner med. De forstår jo straff, men forstår de bestandig hvorfor? Spes. med tanke på "mental straff". I hodet mitt kan dette ofte virke litt mot sin hensikt da dette tar tid å gjennomføre. Tenker hesten virkelig tilbake i tid 5-10 minutter når du er "ferdig" med å straffe den?

Uansett straff, jeg mener den bør komme umiddelbart når hesten gjør noe galt. Og dette krever faktisk en god del av både innsikt og "timing". Noen hester er late, noen er utspekulerte og noen er redde for alt mulig - både "ekte" redsel og de som er redde på pur f... bare for å slippe å gjøre det man ber om.

Hester er oppfinnsomme dyr, så en tankevirksomhet er det selvsagt snakk om. Allikevel styres de mer av innstinkt enn logisk tankegang.

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 04/09/2003 :  21:43:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heia!

Jeg er ikke helt enig i det der du sier, at vi ikke skal bruke mental straff.
Selvfølgelig, hvis hesten er redd, eller det er noe nytt, så skal du selvfølgelig ikke tvinge den, ved å brkue pisk eller sproer og slik.
Men hvis du har en hest som f. eks sparker, da nytter det ikke å bare stå å se på å tenke at jeg ikke kan bruke mental straff, da vil den jo aldri slutte med det.

Hesten min sparker meg veldig sjelden, jeg har hatt henne siden han var født, og hun har kun sparket etter meg 3-4 ganger (nå er hun 2 år). Det jeg har gjort hver gang hun har sparket etter meg, er å sparke igjen, midt i magen, hardt, mange mener det er feil, mange mener til og med at det er misshandlig, men hvor gale kan det egentlig være, hesten lærer jo av det, dessuten er det ikke hardere enn at en annen hest sparker den.

Er det noen her som vet hvordan de behandler hestene på island?
Der avliver de alle hester som sparker etter et menneske, de avliver dem på flekken, eller sender dem vekk, de mener det er ondskap i dem.
På island bruker de harde metoder for å få hestene til å oppføre seg skikkelig, og de får det til, hestene der nede er skikkelige hester.

Noen som har studert hvordan hestene oppfører seg mot hverandre?
Lederhesten i en flokk sparker og biter etter de andre i flokken, og de rører ikke en fot for å sparke igjen etter dem.
Vet dere hvorfor de ikke gjør det?
Fordi de allerede har valgt ut hvem som er sjefen, og da lyer de den.
Akkurat slik er det mellom hest og menneske også, har du først vist hesten hvem som er sjefen, så gjør den akkurat det den får beskjed om.

Dette er min mening om denne saken...klemz meg

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2003 :  23:11:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Er hesten redd eller usikker er selvsagt saken en helt annen, men da er det ikke snakk om straff heller (bør i hvertfall ikke være det). Men er hesten lunefull og sparker/ biter og/ eller andre ting som skyldes manglende respekt etc. Da mener i hvertfall jeg at den bør straffes "PANG" der og da - og ikke over et tidsforløp over minutter eller timer.

Hester er ikke dumme dyr, men mange har en tendens til å overvurdere hestens tankegang på mange områder. De er ikke nødvendigvis så mye dummere enn mennesker, men tenker nok på en ganske annen måte.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2003 :  04:07:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kjære "Beauty"; Hva er så "effektivt" med å bruke tre timer på å få en hest til å gå opp en bakke??? Og dette skyldtes etter ditt sigende at ei annen jente hadde ridd hesten dagen før??

Fysisk korreks er etter ditt syn "ueffektivt", og du "hater det". Deg om det. Hadde du hatt kunnskap og timing ville ikke engang situasjonen du beskriver oppstått! 3 timer på sprøyt der du innrømmer å ha presset hesten på en for den såpass uforståelig måte at den ble engstelig pga det er jo rett og slett ukunnskap! Unnskyld meg, men jeg blir litt provosert! Du snakker jo sprøyt med ditt: "AA fysisk straffe en hest utlooser chemicals som blokkerer for laeringen."

Man skal ikke straffe en hest! Man skal korrigere den! Vet man ikke forskjellen på dét engang forstår jeg jo godt at man havner i tretimers unyttig stressende (for hesten) prøvelser for å få en eneste hest til å gå opp en eneste bakke!

Å unngå øyenkontakt bruker man kun i omgang med enten svært redde hester (fysisk mishandlede uten tilit til mennesker) eller villhester. Overfor alle andre hester vil dette være endel av det press man legger på hesten når man formidler en kommando. Å bevege seg opp en bakke er noe hesten gjør som svar på en kommando. Hvorfor i all verden er du så opptatt av å unngå øyenkontakt?? Hesten ble jo ridd av ei annen jente dagen før? Den er jo temt og innridd og i jevnlig bruk? En hest med respektproblem skal man ikke møte på denne måten. Ikke rart det tok deg tre timer å få hesten opp en stakkars bakke!

At det hender du faktisk ikke vet hvordan man bruker hodet til straff er ingen overraskelse akkurat... Start med å bruke hodet, du, så løser resten seg etterhvert! Huff....
Å grensesette en hest med å ta i bruk sitt eget kropps-språk er den enkleste og lettest forståelige måten å forholde seg til hest på. Å kommunisere vha mimikk og kroppen er jo det hester forstår enklest!
Jeg stusser over at du er så overrasket over at dette fungerte overfor en frekk hest... Kanskje du burde gå etpar kurs og finne ut hvordan hester kommuniserer seg i mellom? Sånn kan du gi hesten trygghet og visshet og en oversiktlig hverdag. Ikke på den måten du selv glorifiserer og påstår er den rette... Spør hesten, så får du svar!

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 06/09/2003 :  17:15:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
beauty....

Huff, jeg sitter igjen med nesten vondt inni meg av å lese det du skriver .... Mener du virkelig at det er bedre å stresse og mase en hest i tre timer enn å gi den klar beskjed om hva den skal gjøre??? Jeg vil tro hesten din oppfatter det som en ganske kraftig straff...Du sier det er unødvendig og gjøre hesten vondt når man kan lure den på andre måter... Tror du ikke det gjør vondt i hesten å bli stresset i tre timer? Og.. Lure den? Hvorfor skal man lure en hest? Man trener en hest til å lære seg kommandoer og tegn for det vi ønsker av den.. vi lurer den da ikke ? Hvorfor skal vi det?

Du sier du hadde på pisk og sporer, men tok dette av når du forberedte deg på å krangle med han. Hvorfor det? HVorfor hadde du det på i første omgang?

Du sier du er staere enn hesten din , for du ER lederen... hvis du er hestene leder, hvorfor slåss du da i tre timer med han for å få han opp en bakke? En leder er en som hesten følger. Ikke en som beviser seg i stand til å holde ut en stressende situasjon lengst....Å gjøre hesten redd og engstelig har ingenting med lederskap og gjøre. Ingenting!

Jeg lurer også på hva du egentlig bruker pisken til, eller mener en pisk skal brukes til, når du legger den fra deg (Du bruker den tydeligvis )og blånekter og ta i mot en når folk gir deg en. Pisken er ikke til å slå hester sønder og sammen med ...

denne setningen her reagerer jeg på:
>>forover, foor jeg snudde han og gikk hjem med ett smil. Riktignok tok det meg rundt 3 timer, men jeg fikk resultat uten vold. >>

UTEN VOLD???? Å drive en hest rundt, rygge og herje og gjøre den redd, i tre timer er ikke det VOLD????? Hva tror du hesten din sitter igjen med av opplevelse etter den turen???

Det hender du ikke vet hvordan du skal bruke hodet til straff, ...og tyr til andre metoder.. HVor ofte trenger du egentlig og straffe hesten din ??? Jeg har ingen superlydig hest, men jeg kan ikke huske sist jeg trengte å straffe henne. Jeg har hatt behov for å korrigere henne, men aldri straffe henne, selvom hesten selvfølgelig også ser som korrigering som en straff... Hesten min kan også utnytte seg av uerfarne menneskers mangel på kunnskap og gøre som hun vil, Men det skaper ikke enorme problemer for meg dagen etterpå. Hun vet hvor hun har meg hen. Og det ser det ut til at hesten ding også gjør.

Jeg bruker nå hverken "mental" straff eller fysisk straff (Skjønner fortsatt ikke hvorda ndu kan kalle det å sysisk driver og flytte en hest rundt mentalt) når hesten min gjør noe feil. Når hesten min gjør noe feil prøver jeg og forklare den hva jeg i utgangspunktet mente. Blir det noen uoverensstemmelser i forbindelse med noe hesten kan godt, kan jeg ty til korrigering. Jeg går ikke rundt og straffer hesten min på hverken den ene eller andre måten for feil den gjør.

Jeg hadde aldri stått og ledd av noen som i tre timer sto og slåss med hesten sin. Jeg hadde gått bort og vær så snill bedt deg la hesten få slippe.

sier meg ellers enig med alt det Line skrev foran her :(
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 06/09/2003 :  17:47:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er utrolig enig med Heidi.

Kan ikke huske sist jeg måtte sette en hestene på plass, de vet hvor de hører hjemme i rangen, langt under meg og prøver seg veldig skjelden.

Vi mennesker forstår knapt vår egen psykologi, hvorfor skal vi da prøve å få et dyr som er langt fra så inntligente som oss til å skjønne det?

Et slag/klaps forstår hesten godt, og det stresser dem ikke timer etter de har glemt hva de gjorde galt.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2003 :  17:43:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig med heidi p jeg også, synes synd på hesten din. ikke rart den ble "engstelig"..... etter å ha gått rundt i ring i 3 timer så er det sikkert rett før den går av hengslene! har det samme problemet med hesten min, hun nekter å gå framover, men jeg stiger ikke av å "straffer" den for det! jeg lar henne gå litt for seg selv. hvis hun rygger bakover så lar jeg henne gjøre det til hun stopper, da lar jeg henne få lange tøyler og står til hun går av seg selv, da begynner jeg å jobbe henne framover. slik kan vi holde på en stund, men aldri 3 timer!!! maks 20 min! hvis du må bruke 3 timer på å få han opp en bakke, selv om den er sliten, så er det noe galt... og hvorfor red du med pisk og sporer i det hele tatt på tur? jeg synes det er greit å ri med sporer på bane, men på tur så bør det være unødvendig... hvis jeg rir med sporer på bane og så bestemmer meg for å ri en liten tur så tar jeg av sporene.....

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2003 :  10:46:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har tatt meg den frihet å legge en link til denne diskusjonen samt gjenta hovedinnlegget på Ellen Ofstads forum. Det finner du her:http://pub96.ezboard.com/fhorse84124frm1.showMessage?topicID=398.topic
Håper du, Beauty, ikke har noe imot at emnet "Mental Straff" også fatter interesse utover diskusjonsforumet her... Har ikke funnet noen e-mail adresse eller andre kontaktmuligheter, derfor blir det ingen annen mulighet enn å skrive det her.

Jeg håper det ikke oppfattes som en heksejakt av deg eller andre at jeg ikke forstår helt din teori om mental straff. Jeg finner den interessant nok til å prøve å forstå hva du mener, selv om jeg ikke helt greier å se det logiske i det.

Mvh Line.

Redigert av cowgirlchris den 08/09/2003 12:03:54
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 10/09/2003 :  13:31:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Heisann.. hmm... har vel faatt mye kritikk, og for aa vaere aerlig er jeg enig med mye av det. Det innlegget kom ut HELT feil. Jeg skrev igjen paa ett annet froum litt mer hva jeg tenkte aa skrive, og her kommer det:

Proover igjen: Og hversaa snill aa gidd aa lese ihvertfall NOE av dette, for jeg vil gjoore meg forstaatt;) Tenk igjen, glem det jeg sa tidligere;)

Det jeg oonsker aa oppnaa i mitt hestehold er en hest som er lydig, ser paa meg som en leder, og selvfoolgelig at hesten har det best mulig. Jeg oonsker aa oppnaa dette med minst mulig vold, og paa en maate som virker som en positiv opplevelse for hesten.

Hesten min har veldig daarlig selv tilitt og kan vaere veldig negativ i holdningen, og jeg oonsker derfor ikke aa slaa han eller straffe han fysisk. Har proovd mange maater rundt dette problemet, oonsker aa lure ut den positive siden i han. Jeg er forresten overbevist om at alle hester har noe godt i seg, det er ingen onde hester, bare mennesker. Metoder jeg bruker er:

-Holdning! Det er UTROLIG hvor overbevisende man kan vaere hvis man har rett holdning. Hvis jeg setter meg opp paa hesten en dag, er sint og sur, og litt sliten, blir hesten litt "gidder ikke" og gjoor ikke helt sitt beste. Hvis jeg smiler og er kjempe "dette klarer du" klarer han det! Virker slik med alt. Etter denne teorien skulle jeg egentlig ha oppfoort meg veldig "det er kjempe gooy aa gaa paa tur!" naar hesten stoppet og ikke ville gaa. Men det er vanskelig naar man er sliten aa oppfoore seg annerledes... Kunne ha blitt veldig irritert, og har vel mest lyst til aa piske han i vei, men hva hjelper det neste gang? Da husker hesten at "det var ikke noe gooy" og vil helst ikke gaa neste gang heller...

-Sett deg i hestens situasjon. Jeg gikk faktisk paa en ny sti i jungelen med en annen jente noen uker siden, for jeg ville se om det var mulig aa ri der, men det var faktisk utrolig skummelt. Hoores teit ut, men det var ekkelt aa ikke vite hva som var rundt neste sving. Hesten min er/har vaert(han er bedre naa) veldig redd paa tur, og jeg proover jo aa si "det er jo ingenting skummelt her", men det er faktisk NOE som er skummelt. Jeg foolte meg trygg med hesten, fordi han kan skremme bort alt mulig rart, men han kan ikke stole paa at jeg skal jage bort det farlige, og han maa vaere paa vakt for aa beskytte meg. Dette er ett instinkt, hvordan komme rundt det, er vel aa overbevise hesten om at jeg faktisk kan skremme bort det farlige... noe jeg egntlig ikke kan... hmmm.... tenker paa saken;)

-HVORFOR! Tenk alltid HVORFOR! Det er faktisk utrolig sjeldent man trenger aa korrigere, eller straffe en hest. Det er 99.9% av tilfellene rytteren/eieren/noen andre sin skyld! Men naar man LAERER hesten noe, foreksempel maatte jeg laere fullblodsen min at han ikke trengte aa loope som en gal, men kunne galoppere rolig. Da mener jeg det ville vaert feil aa straffe han, hva hjelper det? Det er en mental ting at hesten vil loope, han har jo laert det. Saa jeg viser han at hver gang han looper, maa han senke farten, eller at det blir vanskelig aa loope(for eksempel hvis jeg ikke foolger takten hans). Da maa hesten tenke om hvorfor det skjer. Tilslutt vil han forstaa at naar han gaar rolig, og slapper av, faar han ros og kos, saa da maa det vaere riktig;) Det tar tid, hester laerer av repetisjon.

opps... snakket meg litt bort;) Det jeg mener med mental straff, er at det er unoodvendig aa straffe hesten fysisk, med pisk for eksempel(som IKKE er ett straffemiddel, men en forlengelse av skjenkelen), naar man kan LAERE den at det er feil, ved aa gjoore det ubehagelig, uten at det er vondt, eller ved aa faa den til aa tenke over det den gjorde galt. For eksempel faar hesten min bestandig ros naar han gjoor en galoppfattning riktig, mens hvis han bukker seg over i galoppen(det er vist letter for han) faar han ikke ros, og lurer paa hvorfor han ikke fikk ros. Da vil han tenke til slutt at det er en sammenheng: Naar han bukker faar han ikke ros, men naar han gjoor det riktig faar han det, saa derfor er bukking feil, og ikke bukking bra;) Fysisk straff for dette ville vaere aa piske hesten for at den bukket, for bukking er jo feil, men vet hesten at bukking er feil? Synes det er bedre aa laere en hest ting igjen, minne den paa det, en aa gi ett rapp med pisken. Hvis laereren min slo meg hver gang jeg fikk ett spoorsmaal feil, vil jeg ikke gidde aa proove til slutt, men hvis han ikke sa "bra", lurer jeg paa hva svaret var, og vil proove igjen helt til jeg faar ros. Man trenger ikke aa straffe fysisk, heller faa hesten til aa tenke...

Og hjelperene var det mange som lurte paa hvorfor jeg hadde i det hele tatt:
Pisk: Dette er en forlengelse av skjenkelen. I dressur bruker jeg den som en forlangelse av skjenkelen(dressur pisk). For eksempel, hvis jeg vil at hesten skal flytte bakparten, vil han(som fortsatt er ganske uerfaren) booye seg rundt skjenkelen min, fordi signalene er ganske like, da kan jeg bruke dressurpisken til aa hjelpe litt og si"hint hint, presset skal flytte bakparten" -"Oja! Naa skjoonner jeg.... " tenker hesten;) Den er utrolig nyttig naar man laerer hesten nye oovelser. Og det er absolutt ikke noodvendig aa slaa, bare peke, eller kile!
Sporer: Dette har jeg begynt med i det siste, for jeg vil bli kvitt pisken og kun ri med sporer. Sporer konsentrerer press over ett mindre punkt, og signalene blir klarere for hesten. Dette er ogsaa noe som er utrolig nyttigf i dressur. Og presset trenger for all del ikke vaere hardt! Sporer virker ogsaa samlende, men jeg trenger ikke bruke de saa mye til dette, for jeg samler hesten min best med sete, for han er veldig sensitiv, og strammer seg litt naar kalde sporer kiler han... saa sporene bruker jeg vel egentlig ikke saa mye, de er bare der saann i tilfelle...

Jeg er veldig interesert i horsemanship, men har aldri faatt mulighet til aa dra paa kurs, saa jeg er vel selv laert. Noen ganger gjoor jeg ting, og tenker dagen etter at "det var kanskje ikke saa lurt". Har litt forskjellige tanker.. hehe... varierer veldig... debatterer litt mot meg selv om hva som er rett og galt;)

Hjalp det litt? Har veldig vanskelig for aa forklare hva jeg virkelig mener;) mener ikke at inlegget skal hete "straff", for det er jo det det ikke er;) vanskelig... hehe

For aa vaere aerlig er jeg egntlig litt missfornooyd med maaten jeg fikk hesten min igjennom problemet, for det var ikke helt slik jeg vanligvis ville gjort det. Hvis det skjer igjen, skal jeg proove aa ha en bedre holdning, og helst skulle det tatt litt mindre tid. Men hesten min saa ikke egentlig ganske engasjert ut igjenom hele situasjonen, og han foolgte hele tiden med, ventet liksom paa at jeg skulle gi meg. Men jeg er sta! Og det gikk jo... Har aldri hatt det problemet igjen. Hesten stoppet faktisk en gang dagen etter, men etter jeg snudde han, og rygget han, ombestemte han seg og tenkte hvor kjedelig det var sist gang...

Ikke vet jeg.... debatterer med meg selv;) iallefall.... hva synes dere NAA?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.