hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - det å trene hesten!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 det å trene hesten!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

angelina1
» VIP

Skrevet - 13/03/2006 :  20:30:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.hauteecole.ru/en/

har sett litt av filmen til Nevzorov i kveld...kan si jeg får dårlig samvittighet...
han forklarer blant annet hvordan bittet fungere i hesten sin munn..
ikke særlig behagelig kan jeg tro.jeg har kuttet nesereimen på min hest,og jeg kan love at det blir mer bittløst for min del fremmover...

angelina1
» VIP

Skrevet - 13/03/2006 :  20:33:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
..så ikke at det var en tråd til om dette.. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 13/03/2006 :  21:46:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Bare husk at bittløst kan gjøre stor skade det og hvis det ikke gjøres riktig. Som en del andre her inne tror jeg ikke et bitt som brukes rett gjør så mye skade som nevzorov mener...
Lykke til mot en ny og bedre hverdag for deg å hesten uansett:)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  22:51:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
begynner å bli oppgitt over bitt/ikke bitt, nesereim/ikke nesereim debatten..vi som bruker begge deler, blir nesten sett på som dyremishandlere til tider...
alt med måte i grunn..uansett hvor mange stygge bilder av bitt jeg ser, så slutter jeg ikke med det for det akkurat..

*kross litt frustert i dag *

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  23:11:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei men da er du i alle fall klar over hva som skjer inni munnen til hesten om du skulle føle deg fristet til å "dra etter" en gang og i tillegg har nesereim slik at den ikke kan gape for å slippe unna trykket i ganen. DET er poenget....
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2006 :  23:16:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bittless Briddle er ikke sammenlignbar med andre bittløse hodelag som legger trykket over nesen på hesten. Det påfører INGEN smerte og er ikke farlig i noen annen forstand enn om du har en dårlig trent hest som tar ut eller blir skremt.
Det kan jo skje de beste at hesten får panikk og da tror jeg nok man kan "tvinge" hesten bedre med bitt enn uten. Så helt risikofritt sånn sett er det jo ikke, men hva er vel det?

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  08:57:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan ikke tvinge hesten mer med et bitt enn uten. Får den panikk, så får den panikk. Da stivner den helt i nakken og blokker ut rytteren, ikke noe bitt kan tvinge den til noe som helst da.

Og jo, man kan gjøre masse skade med et Bitless Bridle. Har hesten tannspisser, så kan man skape digre sår i munnen til hesten, som kan gjøre veldig vondt. Så vondt at hesten en dag endrer adferd, og begynner å protestere mot trykket fra BB, eller hvilket som helst annet bittløst hodelag.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  10:06:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ser jeg helst at du forklarer litt... Lederene går på siden av hodet, kjakene, ingenting rund munnen på hesten, hvordan i all verden skulle den "tannspisse" av det? uten at jeg helt skjønner hva det er? Det er klart at om hesten får panikk vil den likvel kjenne smerten fra bittet om den blokkere ut rytteren aldri så mye! Har du sett filmen?

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  10:08:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å... nå leste jeg det skikkelig... om den HAR tannspisser! Det har den vel ikke om man følger opp som man skal med rasping men ser likevel ikke problemet?

angelina1
» VIP

Skrevet - 14/03/2006 :  10:23:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
tanx carambee:)

nå ville nok jeg heller ri med bosal en et typisk bb hodelag..jeg sier ikke at jeg vil kutte ut bitt totalt,men jeg har en hest som jeg stoler på og som jeg tror vil fungere bra uten.
jeg sier ikke noe stygt om de som bruker nesereim/bitt...hadde noen spurt meg for 10 år siden,ville jeg nok ha svart det samme som deg kross..
men for 10 år siden viste jeg heller ikke det jeg vet i dag..
men kross..etter som jeg har skjønt har jo du hatt et par problemer med din hest.så det å fjerne bitt/nesereim på din hest ville sikkert vert farlig for din del...som sagt..det er jo hesten sin feil at du ikke har kontroll...
men missforstå meg rett...det jeg mener er at vi rytterfolk skulle fått en hel annen opplæring da vi begynte i rideskolen..på de rideskolene jeg har gått,har jeg fått en pisk i hånden hvis hesten var vanskelig..strikk eller innspenningstøyler hvis hesten var litt sprek en dag..beskjed om å sparke til hvis hesten ikke hørte..huff...hva hvis vi heller hadde lært hvorfor hesten gjorde diss tingene som den gjør..
hvordan et bitt fungerer,hvordan vekten fungerer,hvordan sjenklene fungerer..tenk om verden hadde vert et bedre sted dere
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  10:35:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vi rytterfolk skulle fått en hel annen opplæring da vi begynte i rideskolen..på de rideskolene jeg har gått,har jeg fått en pisk i hånden hvis hesten var vanskelig..strikk eller innspenningstøyler hvis hesten var litt sprek en dag..beskjed om å sparke til hvis hesten ikke hørte..huff...hva hvis vi heller hadde lært hvorfor hesten gjorde diss tingene som den gjør..
Opprinnelig postet av angelina1

veldig enig i det du sier her!

jeg har en hest jeg stoler på, lyder stemmen og stopper uten tøylebruk.
men alikevel...hvorfor skal jeg ta av et bitt hun har fungert fint med i "alle" år og som aldri har gjot noe skade?
er det en slags seier det å kunne fjerne nesereim og bitt? det høres nesten sånn ut.
skjønner veldig godt hva kross mente i sitt innlegg.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 14/03/2006 :  10:57:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
vel...hesten min går med bitt i dag den..skal på tur med ei jente...
ikke det at jeg skal fjerne bittet totalt.men de ganger hvor jeg kan jobbe uten vil jeg gjerne begynne med det..
åå jaa jeg synes faktisk det er seier å ri uten bitt og nesereim..det synes sikkert hesten oxo
hvorfor ri med dette når hesten fungerer fint uten?
men jeg ser jo at det ville vert livs farlig for enkelte hvis de gjorde dette..
men igjen..hva hvis vi lærte å kontrollere hesten på en annen måte?
tror ikke det finnes et basic svar på alt..derfor må vi søke etter nye kunnskap og forståelse hele tiden..
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 14/03/2006 :  11:36:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Veldig enig angelina1 at man bør søke ny kunnskap og forståelse hele tiden!!!
Det jeg mente med at bittløst også kan gjøre stor skade er at alt kan brukes feil. Kan godt være det finnes folk som tror det er bare å gjøre hva de vil så lenge det ikke er et bitt i munnen på hesten, men hele hodte til hesten er følsomt, og som kristy sier kan man gjøre skade på hestemunnen "fra utsiden" også.

Men så lenge man tenker på at man vil gjøre det beste for hesten regner jeg med at man også følger med på hvordan hesten reagerer, og er oppmerksom på skader som skal oppstå.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  12:11:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
BB kan også gi trykkskader, om man bruker det hele tiden. Variasjon er det beste for et hestehode. Det som er anbefalt er å variere mellom et udelt bitt, et tredelt bitt og et bittløst hodelag. Selv varierer jeg mellom de to første, da jeg ikke har funnet en sidepull som passer min lommebok.

Hesten min stanser også på stemmekommando, særlig om jeg blir i ubalanse. Da reagerer hun på alle lyder jeg kommer med. på hengende tøyle. Selv om hun kun går med bitt. Tenk det'a...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  14:34:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan ikke dy meg...sorry...

Alt det dere sier er jo greit i og for seg...men det finnes faktisk hester "der ute" som ikke bare fungerer best på bitt,men som faktisk ikke kan fungere i enkelte situasjoner uten...
Travere som et eksempel,dersom den går aktivt løp er den faktisk opplært til å støtte seg på bittet i løp! Det er den ekstra støtten som gjør at de kan klare å komme opp i den farten...
Dette har bla med balanse å gjøre.
Mulig det en gang i fremtiden kommer bittløse hodelag for løpshester også...men jeg kan love dere at da er ikke jeg den som varmer hesten før løp...

Omskolerte travere,og ridehester blir en helt annen sak...

Jeg syns det blir helt feil fokus,når man snakker om å kutte ut bittet helt,og kun ri bittløst. Man burde heller se på bruken av diverse bitt,og hvordan man kan jobbe med seg selv,for å få en mykere hånd...
Hestene er ikke født harde i munnen Og selv den tøffeste eks-traver,med munnviker som "betong" blir myk som smør om man bare jobber rett...og da snakker jeg om rytters hånd og rytters måte å håndtere hesten på fra bakken... Og ikke minst,ha tid til å lære hesten bla å vike fra bittet...på samme måte som den viker for det bittløse...

Misforstå meg rett her...jeg er ikke imot bittløse hodelag,bruker selv bittless bridle innimellom,men man må ikke svart-male bruk av bitt totalt. På enkelt hester er det en mye større risiko,for både hest og rytter,å ri uten...
Om rytter er kommet så langt at h*n er så myk i hånden,og så flink å bruke kroppen(uten å bruke tøyler) som både bremse,gass,og ratt...så ser jeg helt ærlig ikke problemet med å ha bitt....da er en jo såpass i balanse og forståelse med hesten at bittet umulig kan gjøre større skade enn noe annet vi bruker på hesten?

Innimellom syns jeg det blir litt vel stor "penny-faktor" når det er snakk om å gjøre ting på mest mulig naturlig måte...det er faktisk ikke ville mustanger rett fra steppene vi har i hagen...

Og nå ligger jeg meg i skyttergraven...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  14:47:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
meget bra skrevet lene!
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.