hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rett bitt.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Rett bitt.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  19:06:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Var på et kurs for Klassisk dressur i helgen, Lange tøyler dressur.

Aromayo har dette med å dra bittet opp i munnen, om dere skjønner. Han ble sjekket og raspet for ikke så lenge siden, og har alltid vært sånn.

Poenget er altså det at hun som instruerte mente at jeg burde ri han på et rett bitt, per dags dato rir jeg med et to delt trinsebitt. Helt alminnelig.

Så jeg er litt usikker, et rett bitt virker jo noe hardere enn et trinsebitt. Dessuten er han også følsom i munnen, som en unghest skal være.

Hva mener dere om dette?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  20:16:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så jeg er litt usikker, et rett bitt virker jo noe hardere enn et trinsebitt. Dessuten er han også følsom i munnen, som en unghest skal være.

Vanlig misforståelse... Et rett trinsebitt er faktisk mildere mot hestens munn enn et delt. To-delt er det sterkeste, da det kun legger press på munnvikene og kan trykke opp i ganen. Et tredelt fordeler trykket jevn over munnenvikene og tunga, og et rett (Obs! Det skal være en svak bue på det, for å ikke presse ned tunga/løfte munnvikene) bitt fordeler trykket over hele munnen. Jeg merker det lett på hesten min, som vanligvis er kjempefølsom. Jeg varierer mellom tredelt og rett bitt, og hun blir faktisk en god den tyngre å ri på det rette bittet.

En del hester har litt problemer med å tilpasse seg rett bitt, da det ikke gir helt de samme signalene som et delt bitt. Men, på hesten min var det ingen problemer.

OT: Hvem var du på kurs med?

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 14/03/2006 :  21:27:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Helt riktig som Tone skriver, folk tror rette bitt er hardere enn andre, noe de ikke er. Jeg har selv gått over til tynt rett trinsebitt, og det er det eneste bittet hvor jeg har fått hesten min til å slappe av i kjeven med (hun er følsom og myk i munnen, og legger seg ikke på bittet, uansett hvilket bitt jeg har brukt). Ulempen med rette bitt er at når man tar i ene tøylen, så legges det også trykk på motsatt side av munnen, man må derfor være ekstra flink å (f.eks) gi ut på utvendig tøyle dersom man tar i innvendig tøyle når man rir på rette bitt.

Og som jeg har sagt utallige ganger før; Det er hånda som avgjør hvor sterkt et bitt virker

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2006 :  08:37:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Enig med Tone og Nathalie.
Jeg bruker kun rette bitt, både når jeg rir og kjører.
Har prøvd både todelt og tredelt trinse, men det ligger så urolig i munnen på han.

Har også fått rette bitt anbefalt av to veterinærer som har spesialisert seg på tenner.

Jeg kjører på postkandar, og rir på kimblewick og rett trinse.

Som Nathalie sier, bittet er ikke sterkere enn hånda

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2006 :  12:02:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hmm... takk for svar!

Kristy: var på kurs med Anne Grundvig, så jeg regner med at hun vet hva hun snakker om. Da kan jeg vertfall prøve, og se om han blir roligere i munnen med et rett et.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 15/03/2006 :  13:21:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stort sett vil en hest som er veldig "urolig" i munnen bli bedre med et bitt med færre brytningspunkter.
Ellers kan jeg bare anbefale sidene her: http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.