hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva er tynn hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 hva er tynn hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  19:56:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei..
når er en hest egentlig tynn?
når man ser ribbbeina?
jeg mener at når man ser ribbbeina til en hest, da burde man tatt et hint for en stund siden..

hva mener dere er en tynn hest?

jeg er blitt redd hesten min begynner å litt tynn, er en som skal se på han, og veie han i morgen, og sette opp en forplan til han...

er vanskelig å bedømme dette over nett men jeg vil få frem noen meninger om hva som er en tynn hest..

har ingen bilder som kan vise om han er litt tynn for en som bare ser bildet, og ikke ser hesten...

hva skal man kjenne/ikke kjenne når hesten er i normalt hold, og ikke under ernært?

jeg vet jo man skal kjenne ribbbeina på hesten, men er det noe mer jeg kan se etter?

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  20:45:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Dette er en TYNN hest!!

Det spørs jo på hvor godt du kan se ribbeina på hesten som sier HVOR tynn den er. Om de synes litt ville ikke jeg kallt det tynn. Daytona's ribben synes litt på grunn av at hun har litt vanskelig for å legge på seg.

Ta bildet som eksempel: Du kan se hva som synes tydeligs på hesten. det er vel det som vises mer om hesten holder på å bli tynn.

(Beklager for dårlig forklaring)

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  20:58:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Man vet jo hvordan sin egen hest ser ut i normalt hold. F.eks fullblodser har veldig tydelige ribbein, uansett hvor godt muskelsatt de er, derfor kan ikke ribbeina brukes som "alarm" for alle typer hester.

Bildet av den hesten over her var rett og slett forferdelig, fikk helt vondt inni meg.. Ser ut som kroppen til ei ku jo..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  21:13:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
den hesten var ekkel!!
sjelden jeg har sett en fjording som er "kantete" og hadde jeg sett det så ville jeg syns den var tynn.
du kjenner hesten din best, hvis du syns den begynner å bli tynn så er det sikkert ikke uten grunn?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  21:35:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hesten på bildet er det jeg kaller avmagret, og det til de grader...
er jo forskjellige meninger om hva folk kaller tynn..og det er det jeg vil frem til..
har lett for å bli litt hysterisk når det gjelder hesten min gitt...

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  21:54:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja...hvis jeg skal gå ut fra min egen hest da, så kjenner jeg på ribbeina. kjenner jeg de veldig godt så syns jeg hun begynne å bli litt tynn, men ikke noe farlig tynn. og hvis hun begynner å få antydning til "trekant"rumpe så syns jeg hun kan legge litt på seg igjen.
hvis du skjønte noe av det jeg mente?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  22:02:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg skjønte hva du mente
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  22:33:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil kjenne ribbeina godt jeg... Men, så jeg er litt unntak selv da, for på Lolita vil jeg ha litt ekstra. Hun hadde veldig vanskelig for å legge på seg da jeg fikk henne, ville ikke spise nok grovfôr, og ble koko av kraftfôr. Ikke bra for en hest i vekst... Dette har satt en skrekk i meg, og jeg er livredd for at hun skal bli tynn. Men nå har det slått andre veien da, og hun er blitt alt for tykk.

Roter meg helt vekk nå. Det jeg skal frem til er, når du ser ribbeina når hesten står normalt, så er den for tynn. Hesten skal være rund i formene. Men man skal kjenne ribbeina godt, og gjerne skimte dem om hesten snur på kroppen (Da snakker jeg hest med kort pels).

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 10/03/2006 :  22:43:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åhhh... stakkars hesten.... Den har nok vært en riktig skjønnhet i sin tid, men nå var den jo et skjelett med litt skinn på....

Men til poenget! Hva som er tynt eller ikke tynt kommer mye an på rasen. Mange sier -for en tykk hest når den har grasvom, men den kan jo være veldig tynn likevel. Andre sier -for en tynn hest dersom manken er spiss, men det kan jo også være mangel på ryggmuskler. Selv synes jeg at du skal kjenne ribbebena, men de skal ikke være for synlige. Må du trykke med fingrene er hesten for feit. Rumpa/hoftekammen skal heller ikke være spiss, men også her kan mangel på muskler være problemet. Altså det er vanskelig å si hva som er hva uten å se hesten.

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  22:48:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min nå er i tynneste laget. Jeg ser ikke ribbeinene hennes, men hun har blitt veldig kantete, oppdratt i magen(fysj for en dårlig forklaring), og innsunket.. Høres veldig ille ut, men er ikke livstruende, hehe... Driver å fôrer på henne nå, men "dumme" hesten skjønner ikke at hun skal spise masse grovfôr, ikke sparke det rundt og ligge på det!! Er slitsomt å ha en hest som taper seg sånn... Nå står hun på fri tilgang, så håper det hjelper...

Men tilbake til spørsmålet, tror at tynn er helt forskjellig fra hest til hest. Man må bare se på helheten... Og man kjenner sin egen hest best, så da vet man hva normal form er på den, og hva som er tnn og tjukk... Jeg mener en hest kan være for tynn, selv om man ikke ser ribbeina...

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  02:09:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den utmagrede hesten var i sin tid den mest ettertraktede fullblods avelshoppen i russland pga den fantastiske farven. Etter å hatt henne konstant drektig og med dårlig stell ble hun avlivet 17 år gammel på lasterampen til slaktebilen, da hun var for svak til å gå inn selv. At en hest som har lidd hele sitt liv kan se slik ut, kan utstråle en slik fantastisk holdning,toppa ører, mildt blikk og styrke, ja jeg kaller det styrke... Alexander Nevzarov prøvde å kjøpe henne da hun var 15 men de nektet å selge henne. Han har nå berget en av hennes døtre fra å lide samme skjebne...

Til det du spurte om.. ser du har fjording, jeg har kaldblods, ingen av rasene er spsielt tynne. Den hesten jeg har nå er mye høyere og slankere enn den jeg hadde før. Du kjenner jo hesten din best og jeg tror det er like viktig å se på almentilstanden. Er hesten pigg, blikket våkent, pelsen fin, avføring fin, generelle tegn ok? Hestene forandrer seg jo også gjennom årstiden, etter hvor mye trim de får osv.
Er du seriøst bekymret må du jo snakke med noen som kan hjelpe deg, men er hesten som normalt kan du sikkert slappe av. Har sett en del av dine innlegg her og jeg synes du virker som en omtenksom og skikkelig hesteeier jeg

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  07:55:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har sett en del av dine innlegg her og jeg synes du virker som en omtenksom og skikkelig hesteeier jeg
takk, det varmet..

kommer en i kveld og skal sette opp forplan til han..da får jeg høre hva han mener ang om han kanskje er tynn..

han virker da frisk og fin bortsett at jeg syns han er tynn ;)

Redigert av - LivogZara den 11/03/2006 07:56:21 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  12:11:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Generelt er norske hobbyhester i for godt hold. Man skal med letthet kunne kjenne hesten ribbein, men man skal ikke se de. Må man trykke hardt for å kjenne noe, eller ikke kjenne noe da heller bør hesten slankes.

En liten misforståelse jeg ser ofte er at det ikke skilles mellom tynn og dårlig muskelsatt. Fett skjuler mer enn hva mange tror, ja faktisk er det mange som går rundt og tror at hesten dems har en flott ryggmuskulatur og veltrent rumpe, når sannheten er at det er et solid spekklag. En slik hest vil ofte se mindre pen ut når den slankes, fordi den ikke klarer å bygge muskler fort nok til å fylle "tomrommet" etter spekklaget.

Jeg synes folk burde bli mer obs på vekten på sin hest. Jeg kan selv til en viss grad i hvertfall velge vekten min, i det minste har jeg mulighet til å påvirke den litt. Det har ikke en hest. Gir man den H1 høy og godt med kraft så tenker ikke den at "oi, dette var mye energirik mat, jeg må spise litt mindre så jeg ikke blir tjukk". Fordi den ikke kan dette er det vår oppgave å sørge for at de har en vekt i nærheten av optimalen.

Det er klart det ser bedre ut (på avstand i hvertfall) med en feit hest uten muskler enn en passelig hest uten muskler, men jeg mener at det er sunnere for hesten å være passelig i vekt uansett muskulatur. Muskler får man da bare forsøke å bygge (min andre kjepphest mht hestehold; svært mange trener hestene for lite).

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  12:45:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
veldig nyttig innlegg xxxooxxx..kjenner ribbeina godt..selv med vinterpels..
men nok en gang, et veldig informativt innlegg ;)

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 11/03/2006 :  12:45:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
veldig nyttig innlegg xxxooxxx..kjenner ribbeina godt..selv med vinterpels..
men nok en gang, et veldig informativt innlegg ;)

Gå til toppen av siden

Dubblis

Norway

Skrevet - 12/03/2006 :  13:42:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å herregud, den hester var stygg og urmager - stakkars dyr. :(

Jeg har lenge gått rundt og ment at min hest er for tynn, men ingen andre synes det. Ribbena vises litt og ja jeg synes han generelt sett er for tynn.
Har hatt dyrlege til han to ganger pga dettte, men de mener han ikke er for tynn.
De mente at den dagen beinet oppå krysset kom til synet, da var han for tynn.

Dubba, Tore og Jojo.
:D
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.