hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stresser på leietur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Stresser på leietur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

amadeus+

» VIP

Skrevet - 01/03/2006 :  02:48:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forponnien min er verdens greieste hest på alle måter, bortsett fra når man er ute å leier han.
Går vi til og fra paddocken, eller andre korte turer sånn som det går alt bra, men over lengre strekninger er det bare såvidt jeg klarer å holde følge med han rett og slett :S
Og SÆRLIG på turen hjemover (naturlig nok).

Jeg har ikke hatt denne hesten særlig lenge på for, men merket raskt at han ikke var særlig villig til å la meg bestemme tempoet.
I dag var vi ute på en ganske lang leietur for å se hvordan han oppførte seg, men han stresser veldig fremdeles. Han har veldig dårlig kondisjon og puster og peser for hver minste lille oppoverbakke, men likevel er han fast bestemt på å stresse, trippe og småtrave hele veien. Jeg prøvde mye forskjellig for å roe han ned: snakke beroligende og si "rooolig" o.l, ut på volte rundt meg, rygge noen steg, gå motsatt vei noen steg osv osv, men det hjelper kun noen steg før lille ponnien min raser avgårde i turbofart igjen. Ene gangen var det like før han rev tøylene ut av hendene på meg :S

Det merkelige er at han er rene engelen når vi er på ridetur, bortsett fra å stå rolig over en lengre periode. Ikke noe særlig tegn til stress hvertfall..

Jeg lagde også en tråd for en liten stund siden: STÅ på tur, men jeg må i første omgang få han til å respektere mitt tempo.. Føler at dette er en viktig ting å ta tak i, da dette ikke er noe særlig gøy for noen av oss..

Tips, forslag, kommentarer.. blir glad for hva som helst :)

edit: Glemte å føye til at jeg er rask med å rose og gi etter på tau/tøylen han når han roer ned :)

(Tidligere Line Kristine)
Redigert av - amadeus+ den 02/03/2006 00:04:46

carambee

Skrevet - 02/03/2006 :  00:26:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Er du komfortabel med å lære han til å gå bak deg?
Da mener jeg noen meter bak deg, slik at du har sjans til å reagere hvis han skvetter o.l.
(sikkert noen som kommer til å kommentere at dette er farlig, men det er etter min mening mer skummlt å henge som et slips ved skuldra til hesten...)

Det jeg gjør når jeg leier "mine" hester er å lære dem at jeg har en grense rundt meg som de ikke får krysse. Han skal gå ca 2-3 meter bak deg. Når du stopper, skal han stoppe. Hvis ikke må han rygge ut av din "sone". Du må be han rygge med en gang han kommer for nært deg (følg hele tiden med over skulderen. Kommer han for nært, stopp og rygg han).

Om du bruker taugrime som du rister i, har en dressurpisk du dytter i bringen hans e.l. er forsåvidt det samme. Det viktige er at du er rask med å be han rygge. Og rask med å slutte påvirkningen når han hører etter. Når vi lærte det inn på hesten jeg steller snudde vi oss raskt og laget en "sssj" lyd samtidig medå heve henda litt mot hesten.

Når hesten forstår at du ikke vil ha han nært deg, at det er mindre plagsomt å gå noen meter ifra, skal dette hjelpe.
I begynnelsen bør du vise tydelig at du har tenkt til å stoppe, gå saakte, og så stoppe. Gi han en sjans til å reagere rett.

Ikke krev for mye i starten, og vær obs på om du gjør noe som skremmer han eller gjør han irritert.Hester reagerer forskjellig, og hvis de blir bedt om å gjøre noe de ikke forstår, eller som gjør de usikre kan de reagere på uventede (skumle) måter.
Mitt tips er å øve på dette i nærheten av stallen først. Når han forstår det der kan du begynne å trene på tur

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 03/03/2006 :  13:22:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Hesten min var sånn før, helt til samboeren min brukte god tid på å lære han at han skal gå bak den som leier.
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

amadeus+

» VIP

Skrevet - 03/03/2006 :  18:46:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
carambee: Tusen tusen takk for tipsene :) Håper virkelig at jeg klarer å lære han til dette..
Prøver i morgen, så kan dere få oppdatering på hvordan det gikk!

(Tidligere Line Kristine) Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 04/03/2006 :  00:08:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Husk å ta tida til hjelp. Når jeg skal lære inn noe på en hest gir jeg meg etter to tre vellykka responser. Ta heller flere økter med en time, to timers mellomrom.

Bra å la hesten tenke seg litt om, også viktig å vise hesten at den har gjort rett, ved å slippe den løs, og gå ut av gjerdet...
Lykke til:)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.