hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - snur rompa ut i veien når det kommer biler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 snur rompa ut i veien når det kommer biler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

missile

» VIP

Skrevet - 26/02/2006 :  17:33:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!!
når jeg rir alene på veien med hesten min, snur han rompa rett ut i veien når det kommer biler!! Å STÅR DER!!
er det noen som har forslag på hva jeg kan gjøre for å få han til å ikke gjøre det?
ellers så står han sammen med en annen hest.
han har også spist opp mye av boksen sin, men det virker som om han har sluttet med det.. kanskje han synes det er blitt kjedelig!!?
Håper på svar

TORHILD

» VIP

Skrevet - 26/02/2006 :  17:58:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje han snur rompa ut i veien fordi han er blitt "opplært" til det, dvs at rytteren hans tar tak i utvendig tøyle når bilene kommer for å liksom styre han skikkelig ut i grøften, men samtidig glemmer innvendig sjenkel for å presse rumpa ut. 90 % av tilfellene er iallefall dette årsaken synes jeg. Så mitt råd er å ha mer bevegelse på innvendig tøyle (den mot bilen) og masse innvendig sjenkel. Da vil han bøye rundt sjenkelen din, få skulderen ut, og gå ut med hele seg, ikke bare rumpa. Funker ikke dette, må du øve mer på banen slik at han virkelig skjønner hva å vike for sjenkelen betyr. For jeg går ut fra at DU skjønner det, eller???
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  20:34:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min var sånn før. trente masse på sjenkler slik at hun skulle reagere med en gang.
hadde med dressurpisk i begynnelsen, og hvis jeg kjente at hun ikke ville vike for sjenkelen la jeg på pisken samtidig.
i trafikken syns jeg det er viktig at hesten hører, bilene her viser ikke hensyn i det hele tatt, noen er faktisk ute etter å skremme hestene. da er jeg avhengi av å ha hester som er eksemplariske i trafikken. så får de heller ta igjen tuller på banen...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/02/2006 :  00:03:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest som ikke er helt trafikksikker. Men, hun er trygg alikevel fordi hun trekker ut mot kanten av veien. Det gjorde hun ikke før... Så jeg begynte å trene henne med sideførende bevegelser når vi red... Nå trekker hun helt automatisk lenger ut i kanten når vi møter biler og unngår panikkliknende unnamanøver....
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 27/02/2006 :  10:04:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Helt enig med de som skrev over her.

Tren litt på sjenkelvikninger, så får du dytta den unna! Det har egentlig litt dobbel effekt også, for da må hesten faktisk konsentrere seg og høre på hva du vil, i stedet for å konsentrere seg om det den ikke liker - dvs mer kontroll/ kontakt med hesten.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.