hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Terrengritt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Feltritt
 Terrengritt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  13:57:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Noen spm. ang. terrengritt.

- Hva slags beskyttere på hesten er nödvendig? Har senebeskyttere. Trenger jeg kopper? Ponnis slår endel borti hindrene med hövene.

- Hvordan bör treningen legges opp? Mye intervaller og klatring samt sprang, eller helt vanlig trening med vekt på kondis og styrke?

- Hva slags sal? Ei på stallen mener sprangsal er best, og jeg har vurdert det. Erfaringer med sprangsal i forhold til allroundsal?

- Er fortöy nödvendig? Fordeler/ulemper?

www.hestene.no

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2006 :  21:34:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har da ikke så mye erfaring med konkurranse og feltritt, men siden jeg skal starte selv i sommer, kan jeg fortelle deg hva jeg kommer til å gjøre.

- Jeg kommer til å bruke senebeskyttere på frambeina, høye stryksokker på bakbeina (bare fordi hun tråkker seg veldi fort), muligens kopper på bakbeina (tråkking igjen), pluss kopper på frambeina. Kopper er kanskje ikke nødvendig hvis du "bare" skal starte 60cm?

- jeg trener veldi mye intervall o.l. Også klatring, hopping av grøfter o.l. i terrenget hvis det er trygt, pluss galopp/trav i nedoverbakke. Mye dressur, plasking i vann ++

- Jeg har allroundsal i rettning sprang (omtrent det samme som sprangsal), og den er helt grei og bruke den, det eneste minuset er at den ikke er så god å trene dressur i.

- Jeg kommer til å bruke fortøy, men det er fordi hoppa mi trenger det hele tiden. Hvis hesten ikke trenger det, og du ikke skal hoppe en meter opp/ned, vil jeg ikke si at det er nødvendig.

Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/03/2006 :  19:34:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for svar :-)

Siden dyret bare er 117 skal nok ikke rytteren (på 12 år) starte med henne i särlig höye klasser akkurat

Skal bruke hele sommeren på å trene henne skikkelig opp, og starte henne i september. Rytteren trenger også litt ekstra trening för de kan starte sammen. Rytter er litt urutinert, og det utnytter dyret fult ut, dessverre..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

metteR

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  17:48:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott at du vil prøve deg i terreng/feltritt, det er superkult! :D

Stort sett enig med det "MP og Nehemyah Mulan" sier, men vil også legge til at det kan være lurt med beinbeskyttere som dekker rundt hele beinet til hesten, i stedet for vanlige stryksokker/senebeskyttere der det er "åpent" foran...(Skal se om jeg kan finne et bilde/modell av slike på nettet)
Det har i alle fall jeg brukt i terrenget, og også de fleste andre fra klubben min; det gir jo ekstra beskyttelse. I tillegg er det i terrenget alltid lurt og feste belegg skikkelig, med f.eks smal elektrikertape. (OT: F.eks litt "in" å ri med matchende tapestriper til antrekk, eksempelvis rød tape og og rød sjabrak, genser osv, men det har aldri brydd meg)

Hva gjelder kopper må det bli opp til deg hva hesten trenger, er jo greit å ha det som en ekstra beskyttelse, men jeg har ikke behøvd det på "min" hest, fordi han svært sjelden tråkker seg eller slår borti faste terrenghinder.

Angående trening står det mye bra i innlegget til "MP..", er spes enig i MYE PLASKING/LEKING i vann...Da jeg startet feltritt de første gangene gikk jeg som regel ut da vi kom til vannhinderet, fordi hesten hadde alt for liten erfaring med det. Men etterhvert lærte han seg at det ikke var skummelt, og da gikk det helt fint.
Det er også lurt å ri noen ganger for en feltrytter/instruktør som kan "guide" deg gjennom hindrene på en terrengbane, da hesten kanskje bare har hoppet vanlige spranghindere. Jeg hadde en hest som hoppet ALT på sprangbanen, men som ble skikkelig pingle da han møtte noen små tømmerstokker og litt vann som han måtte GÅ OPPI og ikke kunne hoppe over:P Men etterhvert blir det like morro som hesten som for rytteren!

I de lavere klassene tror jeg en allroundsal skal gå meget bra! :) Dressuren er ikke så vanskelig at man trenger en god dressursal, og sprangen/terrenget er såpass "snilt" at man ikke trenger noen sprangsal. Men det må du også føle på selv, kan jo hende du føler at du sitter bedre og dermed blir tryggere i en sprangsal.

Fortøy skal vel egentlig ikke være nødvendig om du ikke bruker det ellers når du hopper. Men hvis du vet at ponnis kan bli sprek ute i terrenget kan det jo være lurt med fortøy med martingal, så den ikke kan sette opp hodet og løpe.

Ble kanskje litt rotete dette her, men uansett; ønsker deg masse lykke til! Og husk at det er viktigere at du og ponnis er trygge på dere selv og har nøvdvendig trening, enn at du har masse dyrt utstyr ;)

Jeg kjenner et sted...

Monique! :D
Gå til toppen av siden

metteR

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  18:14:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Stort sett enig med det "MP og Nehemyah Mulan" sier, men vil også legge til at det kan være lurt med beinbeskyttere som dekker rundt hele beinet til hesten, i stedet for vanlige stryksokker/senebeskyttere der det er "åpent" foran...(Skal se om jeg kan finne et bilde/modell av slike på nettet)

Opprinnelig postet av metteR

http://horze.com/product_info.php?cPath=41_16&products_id=19221

Slike er det jeg mener, heter visst boots ;) De på bildet er bakbeinsmodellen, men den til frambeina er nesten helt lik. Har god erfaring med dem!

Jeg kjenner et sted...

Monique! :D
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 04/03/2006 :  18:17:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for svar :-D

Vi skal nok ikke ri feltritt med det første, bare uoffisielle, lokale terrengritt ;)

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2006 :  20:15:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for skryt, Mette! Det finnes også innlegg til å putte under strikkene på senebeskytterne. De har slike i Hôôks (som du sikkert har sett). Enig også med deg ang. utstyr. Du trenger ikke kopper hvis hesten ikke tråkker seg. Men kanskje det kan være lurt hvis han slår borti hindrene. Lykke til begge to! :D

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/03/2006 :  14:24:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Rytteren stiller til konkurranse med dette på hesten:

Senebeskyttere, hodelag u. neserem, halsreim og allroundsal. Utstyret er ganske enkelt, men jeg tror at pånnis klarer seg bare med det der jeg.

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  16:17:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må huske på at du må ha nesereim i dressuren, da :)

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/03/2006 :  17:54:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du må huske på at du må ha nesereim i dressuren, da :)

Opprinnelig postet av MP & Nehemyah Mulan

Som jeg sa: Vi starter bare terrengritt med det første. :-)

Liker ikke neserem, men hvilken er å anbefale da? Håper noen kan anbefale en uten å starte den lange debatten Lurer litt på hannoveransk..

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  01:21:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor må man ha nesereim i dressuren????
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  13:15:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor må man ha nesereim i dressuren????
Mvh Helen

Opprinnelig postet av Harneshaug

Fordi det er påbudt med nesereim i dressurkonkurranser generelt. Også i dressuren under et feltrittsstevne.

Kopi av melding:
Som jeg sa: Vi starter bare terrengritt med det første. :-)

Liker ikke neserem, men hvilken er å anbefale da? Håper noen kan anbefale en uten å starte den lange debatten Lurer litt på hannoveransk..

Opprinnelig postet av Mari^_^

Finnes det stevner hvor det kun er terreng? Jeg har aldri sett det, så et helt generelt spørsmål.. Hva slags stevne er dette?

Hvis du vanligvis ikke bruker nesereim er det greieste å bruke en engelsk nesereim (høy nesereim). Denne trenger du ikke å stramme hardt, og kun ha den som pynt. Siden det er påbudt.. Hannoveransk nesereim vil ligge mer i veien dersom du bruker den uten hensikt. Dessuten bør den være litt strammere for at den skal ligge noenlunde stabilt.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  06:49:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jada! Det finnes "bare" terrengritt!
Her hvor jeg bor, Tana, har det vært en årlig tradisjon for rideklubben og arrangere terrengritt på høsten!
Men i fjor høst var det for aller siste gang..
For nå skal det bygges Feltritts bane her!! Gleder meg virkelig til den er ferdig!
På disse terreng-rittene klubben har arrangert vil jeg tro at hindrene likner de i Feltritt.
Noen faste hinder, og noen "løse". + En elv som måtte forseres to ganger.
Synes å huske at løypa var ca. 4 km lang.. (og blei uhorvelig kjedelig for folk som rei der mange høster på rad).

Jeg personlig er ikke mest glad i dressur konkuranser.. Føler at alt blir galt med sits osv... OG blir redd for å få hjenteppe!
Sprangen og terrengdelen ELSKER jeg!

Jeg skulle ønske at det eksisterte flere "bare" terrengritt!!
Men nå blir jeg nødt til å starte dressur også dersom jeg vil ri i terreng delen.. Kanskje likså bra sånn at jeg blir kvitt min prestasjons angst!

Noen som vet hvorfor det ikke er flere terrengritt, uten sprang og dressur,
her i landet???
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  10:47:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Spoff: Ja, dette er et stevne kun med terrengritt og turritt (noe det samme som distanse). Dette er bare klubbstevner da, og ikke noe 'offisielt'. Det er lette løyper med enkle hindre og det er perfekt for unge og uerfarne hester/ryttere.

Jeg synes det er helt greit med dressur og sprang, men jeg er utrolig glad for at vi har muligheten til å øve litt ekstra på terrengdelen ;)

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  11:55:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
Om du går inn på min vip kan du se på terreng bildet som er avbildet påsiden her nå...
Der ser du NEW Felt belegg.. viklig fornøyd med de;)

FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  14:54:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg skulle ønske at det eksisterte flere "bare" terrengritt!!
Men nå blir jeg nødt til å starte dressur også dersom jeg vil ri i terreng delen.. Kanskje likså bra sånn at jeg blir kvitt min prestasjons angst!

Noen som vet hvorfor det ikke er flere terrengritt, uten sprang og dressur,
her i landet???

Opprinnelig postet av Fatal-Attac

jeg lover deg at du blir tryggere på dressuren etter hvert! Du må
bare få ridd noen ganger.. hehe jeg var LIVREDD de første
gangene...
Det arangeres ikke så mye lenger pga fler skader da ryttere ikke rir/har ridd dressur før.. Mye handler
faktisk om kontroll;)

Håper du fikk svar..

FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.