hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - krasse kommentarer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 krasse kommentarer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  19:54:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
heija ...
skulle da ri en hest på stallen i dag, siden det er vinterferie og ikke noe ridekurs denne uken...
og denne hesten går med hjelpetøyler, tiedemans tøyler, greit nok det men...
jeg spurte min ridelærer om å få plukke de av, for jeg har jo ridd den hesten uten hjelpetøyler før, og det gikk veldig bra..
men nei det kunne jeg ikke, for jeg klarte ikke å ri han ned uten hjelpetøyler...

men det kan jeg, jeg har gjort det før..

er sånne kommentarer som får en føle seg ubrukelig når det kommer til ridning..jeg ble så lei meg da jeg fikk slengt den mitt i trynet

hva gjør man når man lissom får slengt i trynet at du ikke kan ri over hode?
blåse i det eller ta det til seg?

Ina_R

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  19:56:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Jeg vet at sånt kan såre.
Men om du vet inni deg selv så vil jeg bare blåse i det den personen sa, for du vet bedre selv.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/02/2006 :  20:02:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blås i det. Still opp neste dag med nytt mot! Smil å vær glad, lat som alt er bra.
Vet det ikke er like enkelt.

Har selv vært borti noe sånt. Akkurat der å da var jeg forbanna, men så roet det seg. Stillte opp dagen etter med nytt mot. Endte med bare ros.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 27/02/2006 :  20:05:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmmm... vanskelig... Vet ikke i ditt tilfelle da jeg aldri har sett deg ri, men om jeg sier noe slikt, så mener jeg det nok... Mener det aldri for å såre, men bare for å påpeke fakta. Faktisk spurte jeg en av jentene i dag om hun ville ri en av skolehestene, men hun svarte nei. Jeg kan! sier en annen jente, men da svarte jeg at hesten skal jobbes og bøyes også, ikke bare mosjoneres, så nei, du får ikke ri han. Stygt gjort av meg? Kanskje, men folk vet jo sånn ca hvor langt de er kommet i sin "utdannelse". Men hadde de skulle ridd på tur eller noe slikt for mosjonens skyld, så hadde saken vært annerledes.
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  20:10:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
du kunne jo spurt om å få prøve og ri uten først, for så heller sette det på om det ikke gikk så bra..
syns ikke du skal la deg såre av slike komentarer, selv om det ikke alltid er like lett..

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  20:39:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg burde vel egentlig ikke ta meg så nær av det, kan ikke unngå det..
TORHILD: jeg skjønner poenget ditt..hadde jo vært enklere å kommentere det om dere hatt sett meg ri, jeg er ingen verdens mester, og vil aldri bli det, men jeg kan da hvertfall å ri etter mine øyne..
men skal prøve å legge det bak meg

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  15:05:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Dette hørtes ikke særlig logisk ut spør du meg, er da vel uansett bedre ( selvom du kan, jeg snakker genrelt) Å lære elever samle hesten uten hjelpetøyler? Jg synes ikke hjelpetøyler har noe i en rideskole å gjøre. Man skal da ikek bruke hjelpetøyler om man ikke kan samle en hest uten? O_o
synes ikke du skal ta deg nær av det jeg kross,

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  15:15:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Uff, dette minner meg om da jeg var med en på den tidligere kollega på den forrige jobben min på rideskolen hun rei på. Jeg hadde ikke ridd på 1.5 mnd, og var litt desperat. Og fikk en ridetime da en av hennes venner ikke kunne stille opp den dagen. Hesten gikk med strikk, og jeg spurte om å ri uten, noe jeg ikke fikk (*grrr*). Vedkommende hadde aldri sett meg ri, men likevel.. Resultatet var en time som både var lite utfordrende for meg, hesten bar store preg av å gå med denne strikken, og min jobb ble i stor grad hindret fordi hesten jobbet mot stikken. Hesten hadde det rett og slett ikke godt i det arbeidet jeg ønsket å utføre på den. Helt tragisk, og det skal sies at jeg aldri satt mine bein ned på denne rideskolen igjen. Det var slik alle hestene gikk, visstnok fordi de ikke skulle kaste av rytterne. Man kan klø seg i hodet, og lure på hvordan andre rideskoler lykkes.

Jeg er heller av den oppfatning av at hjelpetøyler (med unntak av martingal) er en tabu ting, som de færreste er erfarne nok til å bruke. Jeg vil deriblant plassere meg selv i denne kategorien. Jeg er villig til å kunne bruke hjelpetøyler (da gramantøyler) i samsvar med en trener dersom jeg ser det som nødvendig, og vi legger opp et treningsopplegg og mål for dette. Men ikke ellers. Iallfall er 1.5-2 uker maksimal periode for slik trening. Jeg har sett hjelpetøyler brukt med god effekt, men dessverre alt for ofte, med dårlig effekt. De skal brukes riktig, og det er svært vanskelig.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 28/02/2006 15:18:43 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  16:32:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
sier meg veldig enig i innlegget ditt spoff..
jeg får ikke gjort noe med den hjelpetøylen, personen går nok i flint om jeg gjør det..
kan ikke bare slutte å ri der, jeg jobber nemlig der til daglig..
denne hesten går med thidemans tøyler dag inn og dag ut...på innerste hakket..
skjønner ikke hvorfor personen spør om jeg vil ri den hesten, om jeg ikke kan ri den uten noenting, da blir lissom treningen så meningsløs..

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  17:45:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rart du ikke en gang for prøve uten, det er jo idioti! Syns du burde kjefte litt og fortelle hvorfor du vil ri uten osv.

Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  20:06:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Kvifor ikkje berre ta den av, og bevis at du kan ride uten? Det er jo ikkje bra for hesten i det heile, og det er hesten si helse som kjem framfor "skjønnheita" ved å gå ned på bittet.

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 28/02/2006 :  20:38:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns du skal spørre din ridelærer hvorfor du ikke skulle klare å ri hesten uten hjelpetøyler. Og...uansett, det er da hennes jobb å lære deg å RI.. ikke å ri med hjelpeutstyr??!!! Få argumenter, få svar, vær kritisk og være selektiv. Det er ikke alle ridelærere som er gode ridelærere. Dersom du stiller krav og spørsmål til ting vil du lettere finne ut hvor god din ridelærer er og hva hun står for, og du kan lettere finne deg en ridelærer du virkelig liker.
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 04/03/2006 :  15:26:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
God, og VIKTIG tråd!

Spoff sitt innlegg traff midt i blinken i forhold til ting jeg har sett og opplevd også, og det gjør meg så sint at jeg nesten blir KVALM! Man får jo ikke sjansen til å lære noe heller, og hestene får ikke sjansen til å protestere, og gi rytteren/eleven signaler på at han/hun gjør noe feil. Hvordan skal man lære å lese hestens oppførsel da?

Finnes det ikke noe etikkråd eller liknende, som kan få stoppet denne møkkapraksisen innen mange rideskoler?

(Jeg har selv sittet på tribunen og sett det samme foregå, og foreslått for hestepassere at de skal ta en runde gjennom selerommet og klippe av alle "strikker" de finner. REVOLUSJON!)

Ubrukelig redskap er det forresten også, vanlige innspenningstøyler riktig justert er bedre for hesten, om rytteren ikke klarer å være stabil nok i hånda. Dessuten inviterer ikke innspenningstøylene til at hesten går og DRAR i dem og bygger underhals. Og så får ikke hesten kastet ut skuldra som mange rideskolehester med strikk gjør, for å komme unna... Menmen...

Men å ha hjelpetøyler PÅ som hovedregel og AV som unntak, det er bare ufyselig. Sier kanskje litt om det pedagogiske oplegget på rideskolen ellers også, kanskje???

Uansett, Kross, det høres ut som om du vet bedre enn å ta deg nær av sånt!
Gå til toppen av siden

Campari.

Skrevet - 08/03/2006 :  19:18:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hei...

skjønner problemet ditt men jeg har det med å tro at treneren vet best... red selv med hjelpetøyler på den gamle ponnien min til treneren min sa jeg kunne ta de av... Selv har jeg en veldig, veldig god trener, men vet ikke hvordan din er. Jeg føler treneren min vet best ihvertfall:) hvis du føler du klarer den fint uten så møt opp på timen uten hjelpetøyler da vel;)
Men en ting skal være sagt! Man er ikke dårlig til å ri selv om man rir med hjelpetølyer! Det spørs helt på hesten du rir på. Jeg rir ikke min egen hest med hjelpetøyler, men rir en av venninne mine sin med det. Du kan være kjempeflink stå på!
Gå til toppen av siden

j.i.m

» VIP

Skrevet - 09/03/2006 :  22:22:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei hei.

Vet ikke hvilken hest du skulle ri, men jeg kjenner ridelæreren din. Jeg vet at hun kan virke krass innimellom, men jeg vet også at hun har greie på det hun driver med. Men hvis du synes det var litt feil av henne å si at du måtte ri med hjelpetøyler, så hvorfor ikke ta det opp med henne? Da får du helt sikkert svar på hvorfor hun sa det hun sa:)
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 10/03/2006 :  10:53:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner godt til hesten det er snakk om har ridd han en god del tidligere. Han er en hest som ridelæreren min kalte ¨født på tøylen¨. Han er veldig ærlig og enkel, og går veldig sjeldent imot. Han viker godt for sjenkel og er generelt en veldig allright hest og man kan lære mye av han.

Nå har ikke jeg verken ridd eller sett han på snart to år, men jeg vet han gikk en stund i rideskole. Han står på samme stallen enda, men vet ikke om han fortsatt går i skolen eller ikke. Ei venninne av meg har ridd han en del, men sluttet å ri fordi hun også ble ¨tvunget¨ til å ri han med hjelpetøyler.

Jeg har ikke sett Kross ri, men jeg kjenner hesten veldig godt og vet veldig mye om han og hvordan man skal ri han. Han er absolutt ikke en vanskelig hest å ri overhodet. Det er synd at ridelæreren pakker på han så mye for han er virkelig en hest som ikke hadde trengt det, og jeg er 100 % sikker på at Kross klarer å ri han uten noen form for hjelpetøyler.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.