hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sjenkeldaff
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Sjenkeldaff
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2006 :  22:44:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Litt vanskelig å finne overskrift, men skal prøve å forklare hva jeg mener med det. Ciscopånnis er veldig fin for tiden, men han er ekstremt lite vár for sjenkler når det er snakk om å vike for dem. Type skulder inn på volte, sjenkelvikninger, bøye seg for innvendig sjenkel, egentlig det meste når det gjelder slike ting. Men når det gjelder å legge til sjenkel for å gå fremover, så reagerer han med en gang (etter litt oppvarming). Han kan være litt treig i reaksjonen når det er snakk om økninger, men han våkner etter litt.

Har sett meg nødt til å ri med sporer (type ponni, kulesporer) i det siste, bare for å kunne forsterke sjenklene mine. Dette er i utgangspunktet noe jeg ikke har lyst til, da jeg er redd for å komme inn i en "ond sirkel": Daff hest --> Sporer --> Hest vant til sporer --> Mer daff hest --> Enda mer sporer --> Hest som bare står stille. Sånn for å overdrive litt.

Spørsmålet mitt er vel egentlig om dere har noen gode øvelser som gjør en hest mer oppvakt og lydig for sjenkel? Overganger gjør jeg masse av, men det er liksom ikke der problemet helt ligger om dere skjønner?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  10:44:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting som jeg synes har fungert fint på slike hester, er rett og slett å begynne fra skratch. Tenk for deg at du har en unghest som ikke skjønner sjenkelhjelperne, og begynn i det små med å klemme lett med begge sjenkeler for å få den til å gå fram, en sjenkel for å få den til å flytte rompa osv. Lett opp trykket med en gang du får respons, og gjerne ros samtidig. Dette krever mye trening og tolmodighet (slik som med unghester), men det skal hjelpe:)

Rir selv en unghest nå, og jeg trener mye på å få han til å forstå hjelperne, slik at jeg kan ramme han inn, bøye han for sjenkel, få han til å flytte seg osv. Jeg har alltid med meg en dressurpisk når jeg jobber med han, slik at jeg kan rettlede og korrigere han. Pisken bruker jeg da i sjenkelleiet.

Hege Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  12:57:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Konsekvens, konsekvens, kosekvens...

Forsterk signalet gradvis, og ros med en gang han responderer.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  19:00:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig obs på det med å først "spørre pent" for så å forsterke til han forsøker. Prøver å være konsekvent. Men har dere forslag til øvelser som kan være lure å (prøve) å gjøre? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  23:11:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Vet ikke helt om det er direkte sjenkeldøv, eller rett og slett stiv hesten din kan være.

Når det gjelder sjenkeldøvhet kommer det gjerne av at ryttern har brukt hjelperne feil. Enten ved å drive for mye, slik at hesten oppfatter at driving er signalet for å adlyde en hjelper. Eller fordi signalene har kommet til feil tid, slik at hesten ikke oppfatter signalene riktig. For en sjenkeldøv hest (og for andre hester som ikke skal bli sjenkeldøve) er pisken et fint virkemiddel. Men her igjen, det er viktig at pisken også brukes korrekt, og at man koorigerer sjenkeldøvheten riktig. Å piske og gi signaler med sjenkel til feil tid fremdeles, er ingen effekt. Så vær sikker på at du ikke gjør noe galt her. Du ha kanskje en instruktør som kan hjelpe, og som også ser om du gjør tingene riktig her?

Når det gjelder stivhet er dette også en vanlig årsak for at en hest helst ikke vil gjøre øvelser som innebører bøyning. Hesten han unndra seg ved å virke sjenkeldøv, eller lure seg unna ved å utføre øvelsene enklere (f.eks. ved å skyte ut skuldern). Noen hester er mykere enn andre fra naturens side, og har veldig lett for f.eks. sideførende øvelser. Andre hester har vanskeligere for det. Å trene en hest myk, gjøres kun ved å ri masse løsgjørende øvelser, og fange opp med samlende øvelser. Det er egentlig enklest at en instruktør veileder deg i dette arbeidet, da det er vel så viktig at de gjøres rett, for gjøres de feil, gir det gjerne ingen effekt. Med hester som er stive liker jeg veldig godt å mykgjøre hesten i skritt og trav ved å ri masse volter og vendinger. Er veldig glad i serpentiner og øvelser ala 8-tall. Videre øvelser jeg pleier å bruke mye er sjenkelvikninger, travers og versader. Husk at disse øvelsene ikke nødvendigvis må gjøre på den klassiske måten, men at du kan ri f.eks. travers og versader på volter, som hjelp til å få mer kontroll særlig over utvendig side av hesten. Man må ha hesten til hjelperne på utvendig, for å kunne bøye hesten til innvendig.

Hva sier instruktøren din om dette problemet?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2006 :  22:48:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hehe, i fare for å bli litt for personlig sender jeg deg en pm jeg Spoff.. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.