hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Virkning av pessoabitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Virkning av pessoabitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  20:03:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja.. Utifra dette her er jeg vel ultimate dyreplager siden jeg bruker både pessoabitt og sele på hesten min.. Men får så være siden hesten fungerer godt og trives med det.. Skal tillegge at jeg har prøvd flere forskjellige bitt, men har endt opp med pessoa`n i sprangen da det er dette hun fungerer best på.. Trinsen blir hun fort "ufin" på og pelham aksepterete hun ikke i det hele tatt.. ER klar over at pessoabitt kanskje ikke er det optimale, men heller kunne korrigere pent med det enn "taue og dra" i et mildere et.. Rir på trinse ellers.. Selen ser jeg ikke problemet med så lenge den er riktig justert - ponnis jobber fint i den uten å gire seg opp, avslappet og fint med et rolig utrykk i øya.. Ja, ble litt OT detta her, men måtte bare..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  20:48:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
en vennine av meg bruker det på fjordingen sin ja, og jeg ville ikke ridd den uten.. men aldri i verden om jeg ville brukt noe slikt på mine hester om det ikke var strengt tatt nødvendig..

ser forøvrig for meg at pessoa sitter og syr på sy maskinen sin og banner over farens dumme oppfinnelse.. hihi..

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/02/2006 :  21:21:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
hybridbitt konstruert frem av Brasiliansk sprangrytter Nelson Pessoa,ja det er pappa'n til Rodrigo,med hoveddelen av ideen fra kjørebitt

Hvor har du hørt/lest dette? Jeg har nemlig hørt at Rodrigo er forbanna over at bittet kalles 'pessoabitt' i Norge, da han og synes det er et drittbitt som han ikke vil forbindes med.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Opprinnelig postet av kristy

Jeg sitter med nøyaktig samme informasjon som Kurre når det gjelder dette bittet....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  21:47:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, hørt /lest akkurat det samme jeg å..

metteR

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  22:12:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, jeg så også for meg en liten brasiliansk sprangrytter ved symaskinen :P Pessoa-sjabraken er good ^^ Go Rodrigo :P

Jeg har brukt mye pelham på "min" hest når jeg må ha litt "godt tak" i han, f.eks i terrengdelen i feltritt og på store sprangbaner. Dette er et vanlig todelt pelham i stål, selvfølgelig med kjede. Det har fungert kjempegodt på han, og har aldri vurdert noe annet bitt til samme formål. Anbefaler å prøve et slikt bitt før man går over til pessoa. Ellers rir vi på vanlig todelt trinsebitt :)

Jaja, dette var i alle fall et tema som folk ville snakke om, også litt morro når vi nå skal finne ut hvorvidt Pessoafamilien står bak bittet eller ikke. Hihi. :D

Jeg kjenner et sted...

Monique! :D
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  22:17:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har prøvd pelham før pessoa ja, og det ville hun ikke ha i munnen sin.. Fikk helt hetta da jeg prøvde å ta tøylene i skritt.. Så det bittet kom fort av igjen.. Desverre er det pessoaen jeg tydligvis må bruke selv om dette er et ganske forhatt bitt av mange..

metteR

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  22:32:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner, mente ikke at det skulle være noen personlig anbefaling til deg altså ;) Flott at du har funnet et bitt som fungerer for deg og hesten din!
Jeg kan heller ikke sitte her og si at jeg "hater" pessoa, da jeg har svært liten praktisk erfaring med det selv... :P

Men, det jeg glemte å spørre om i det forrige innlegget; Selen, er det det samme som "pessoalinen" som jeg er kjent med, som er en type longerings-"sele"?
Jeg har sett et par spranghester blitt longert med den, og de så i alle fall ikke ut til å være "plaget" av den. De gikk avslappet og godt, motsatte seg ikke noe av det den ble bedt om. ;)

Jeg kjenner et sted...

Monique! :D
Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 27/02/2006 :  22:38:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Problemet med pessoa er ikke at det er noe "torturredskap".
Det er signalene det gir. Som nevnt tidligere i debatten gir det bl.a ikke ettergift på riktig sted , og det er "vinglete".
Hester som går med pessoa har etter min erfaring veldig lett for å knekke i nakken også, å glemme bakpart ov overlinje.

Pessoa er ikke med på å bidra til korrekt ridning eller korrekte signaler.
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  22:40:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neida, helt greit det.. Tok meg ikke så nær av det :) jepp, selen er det samme som pessoalinen/longeringssystem.. Noe som fungerer veldig bra på noen hester og andre klarer ikke å akseptere det i det hele tatt.. Der som med alt annet, noe som passer for en trenger ikke passe for en annen ;)

Guro
» VIP

Skrevet - 28/02/2006 :  00:21:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd med pessoabitt, fordi et stykk hest måtte mosjoneres, og et stykk hest veide godt og vel 700 kg, og var type "lokomotiv" når han fikk lov å dra på tur. Da var det for meg snakk om å ha nødbrems når han slo på "damplokomotiv"-genene sine.

Sånn ellers syns jeg ikke det er noe behagelig bitt å ri med. Men jeg innrømmer at jeg bruker det om det er det jeg får utdelt når jeg rir andre folk sine hester. Prøver å være veeeeldig snill i hånda (prøver jeg jo forsåvidt alltid) da. føler sjelden for å oppdra folk med mindre det er himla god grunn.

Guro
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  09:15:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde ikke hatt så store problemer med bittet jeg om det hadde hatt et kjede...men det er sjelden jeg ser hester som ser komfortable ut med det.
Uavhengig av om bremsen virker eller ikke,for det gjør den jo stort sett om man drar litt i det.

Selen...vel,for meg blir det feil med noe som er festet rundt bakbena og frem til munnen (dere som kjenner den forstår nok denne noe dustete forklaringen)
Det blir urolig fremme og teorien om at den skal få hestene til å arbeide så mye bedre med bakbena stemmer ikke.

I et forskningsprosjekt i Sverige studerte man virkningen av diverse hjelpetøyler,innspenningstøyler etc med måling av hvor mye kraft hesten brukte her og der.
Altså hvilke muskler som var i bruk og Pessoaselen ga ingen effekt,annet enn at de fleste ble gående for dypt og henge på fremparten.

Hadde en trener (på Islandshest) som elsket denne over det meste annet man kan putte på en hest (men Gud forby om vi kalte det Pessoasele,for det skulle være PASO-sele og var utviklet av i hvertfall ikke en sprangrytter...)
Den ble på en treningsdag puttet på ALT av små ulldotter med mer enn 3 gangarter bortsett fra min (Du ER jo litt sær og vanskelig da Nina)

Samtlige hester ble dyyype,jogget rundt på fremparten med nesa på knærne og bakbena 8 meter bak resten av kroppen.
Har jeg sett den fungere bedre på spranghester? Nei.
Travere? Nei.

Ikke imponert.

Urolig fremme og lite effekt bak.
Bedre å lære seg å longere ordentlig med to tømmer da.

Vil absolutt ikke kalle det et torturredskap,bare en dyr tingest som ikke holder det den lover.

Lille Rodrigo får heller fortsette med stoffvalg og fargekombinasjoner til tepper og schabracker...(Pappa,skal vi ha lilla eller rosa på denne her? Kan jeg få brodere på en lite blomst også?...
Midt i mobbingen må jeg si at jeg anser junior for å være en helt FANTASTISK sprangsytter og har den største respekt for både ham og pappa.)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  10:52:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg har lest det som Kristy sier, at Nelson Pessoa er forbanna over at navnet hans blir brukt i sammenheng med det bittet. Mener det sto i Ridehesten, husker ikke hvilket nr., men det var da Lars Rasmussen (?!) gikk igjennom forskjellige typer bitt.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  11:48:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lille Rodrigo får heller fortsette med stoffvalg og fargekombinasjoner til tepper og schabracker...(Pappa,skal vi ha lilla eller rosa på denne her? Kan jeg få brodere på en lite blomst også?...

Jeg tror jeg dør på meg!

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 28/02/2006 :  13:10:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stemmer at Lars Rasmussen nevnte det med at Rodrigo ikke ville forbindes med det bittet da han fortalte om bitt han foretrakk på sine hester.Husker desverre heller ikke hvilket nr av Ridehesten det var. Lars er vel heller ingen fan av Pessoabittet selv, som mange andre her. inkl meg selv. Mest fordi det ofte er å se i hendene til folk som ikke har nok kunnskap om virkningen til dette bittet. Det er et "uvanlig" bitt som har blitt altfor vanlig blandt ryttere på alle nivåer. Syns det er litt skummelt ja....
Hæ? Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  13:28:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
"The new Pessoarange.Knitwear for YOUR horse. "
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.