hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Virkning av pessoabitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Virkning av pessoabitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

metteR

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  01:35:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kom til å gruble over en sak i dag, som noen helt sikkert kan svare meg på.
For en god del år siden var en venninne av meg innom en hesteutstyrsbutikk og spurte hvilken innvirkning et pessoabitt har på hesten. Svaret hun fikk var at det legger trykk bak ørene på hesten. Flere av oss syntes dette hørtes fryktelig rart ut, inkludert vår daværende instruktør. Ja, jeg har faktisk selv tenkt på det og smilt av tanken i ettertid.

Men så i dag, satt jeg og kikket på et bilde av ponnien til en annen venninne, som gikk med pessoabitt på bildet. Og så slo det meg: Hadde damen i butikken rett? For se for deg når tøylene er festet i den nederste ringen på bittet, og sidestykkene i den øverste ringen (den over hovedringen på et pessoa med 4 ringer) :
Hvis du da trekker tøylene litt opp og bakover, vil ikke det kanskje trekke sidestykkene nedover fordi bittet blir liggende mer vannrett i lufta, og slik lage et lite trykk bak hestens ører??

Ok, dette gir mening i et øyeblikk, og virker totalt idiotisk i det andre, så kan noen være så snill å prøve å hjelpe meg? Sikkert mange her som rir på denne typen bitt, selv har jeg bare gjort det et par ganger, selvfølgelig uten å tenke på bittets virkning ;) Det eneste jeg vet er at dette i alle fall ikke kan være den eneste virkningen!

Håper noen forstår spørsmålet mitt, kunne selvfølgelig funnet det et annet sted på nettet, men spennende å få kommentarer, tanker og erfaringer fra andre:P

Jeg kjenner et sted...

Monique! :D

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  08:57:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I tillegg til at pessoabittet har vektstangeffekt på selve tøyletaket, slik at tøyletaket forsterkes, har det også den effekten at det strammer nakkestykket over nakken. Som du forteller i din beskrivelse, ganske opplagt når du tenker over det. Bittet sitter jo ikke fast i hestens munn. Jeg tror denne siste effekten er en effekt veldig mange ikke er klar over, og ikke tenker over, i forbindelse med pessoabittets effekt.

Det finnes flere bitt som kun har denne "stramme nakkestykke"-effekten. F.eks. gag (på bildet jeg viser til her, bruker du sidestykkene som vises i menyen til høyre til å tre gjennom bittet, og fester disse i trinsen og i tøylen. Alternativt bilde) og kinnbitt (henvisning til dressurreglementet. Se tillegg 1 a), og bitt nummer 8 som er beskrevet som "trinsebitt med sjenkler på oversiden med øye til å feste i hodelaget").

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  08:57:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pessoabittet som de andre bittene med hevstangeffekt virker også bak ørene,ja.
Det er "poenget" med å ha sjenkler på bittet at du også påvirker i nakken.

Nå kunne jeg snakke meg arg og opprørt om hva som er mine erfaringer med akkurat dette bittet... men det tror jeg at jeg skal la være.
La meg kun si at jeg mener det er bedre alternativer om man ønsker et bitt med sterkere virkning på hesten.

Altså,din observasjon er korrekt.
Ja,det trykker på nakken.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/02/2006 :  12:26:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja...det er riktig..... Og jeg som Kurre, har kun ett ord å si om dette: Møkkabitt.....
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  12:39:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Dette bittet har ikke fungert for meg heller

MEN, det kan sikkert fungere for noen. Hester reagerer forskjellig.

Min er faring med pessoabitt, er at det ikke "slipper" når du gir ettergift. Det henger seg litt opp på en måte, så ettergiften ikke kommer når du gir den. Frustrerende for hesten sikkert!

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

metteR

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  13:31:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for alle svar ;)
Godt å lære noe nytt hele tiden!

Jeg har jo som sagt lite erfaring med bittet selv, men har jo tidligere hørt at det er et sterkt bitt som ofte blir "misbrukt" av alt for uerfarne ryttere. Så da har jeg på en måte også hatt den meningen, og derfor aldri brukt bittet selv.
Men for all del, det har nok en positiv virkning på enkelte hester.

Jeg kjenner et sted...

Monique! :D
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  13:39:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
dette bittet funka på den gamle hesten min...
jeg brukte det kun i sprang jeg da... og det var ikke førstevalget mitt... prøvde mange bitt, før jeg prøvde pessoabittet, og det funka kjempebra på min hest...

men det varierer jo fra hest til hest... så det som funker bra på en hest, trenger ikke å fungere på en annen...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 27/02/2006 :  14:56:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Dette bittet er desverre mye brukt på "sterke" fjordinger på en rideskole her...
Virker som om folk tror det er et snillt bitt, som gir en "lettere å stoppe" effekt.
Alt fra nybegynnere til erfarne rir hestene med disse bittene... Ikke bra.
Men selvfølgelig, noen kan ri med dette bittet hvis hesten fungerer på det, og man vet hva man gjør.

En helt fersk rytter gjør jo ikke det, de holder seg gjerne fast i det. Ser at bittet ofte går på linge med tøylen hele tida, de holder så stramt det går an på en måte, uff og uff

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  15:12:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som er et av "problemene" med Pessoabittet (hybridbitt konstruert frem av Brasiliansk sprangrytter Nelson Pessoa,ja det er pappa'n til Rodrigo,med hoveddelen av ideen fra kjørebitt) er at det lett blir svært "upresist".
Det er ikke lett å gi klare nok beskjeder gjennom et bitt som både har hevstang-effekt,løse ringer og er delt. på toppen av det hele er det ikke noe hakekjede til det.
Pessoabittet er vel et av de mest "misbrukte" bitt sett i riding idag (min påstand) etter at den tidligere så mye brukte "Gag'en" gikk av moten.
Det dukker mest opp på halvgode og mindre gode sprangrytteres hester, delvis/ellerkanskje stort sett ikke omskolerte travere eller kaldblodser som fremdeles SKAL være travere,men som en eller annen stakkars 14 åring sitter og drar armene av seg på,fordi treneren har funnet ut at det er så "nyttig" med ridetrening for løpshesta.

Delt bitt med hevstangeffekt er generelt ikke hverken særlig lett å ri på eller egnet å dra en hest i ansiktet med.
Det gir ofte stygge klemskader.

Annet eksempel er det Islandske stangbittet.
Her igjen har man både delt bitt og hevstangeffekt.
Dette er et bitt som virkelig krever sin rytter og at man så avgjort vet hva man sitter med og ikke bare "trenger litt mere brems".
Dette er også et bitt som STORT SETT er mest brukt på visning eller Gæddinga der vi ikke rir svinger,men kun frem og tilbake.

Forskjellen på Pessoabittet og den Islandske stangen vil dog ligge i at en Islandsk satng ALDRI skal brukes uten hakekjede(som hindrer bittet i å rotere i "hytt og gevær" og det er forbudt å bruke med lav (hannoveransk) neserem.
Ulykkeligvis har de ikke greid å tenke så langt at de skjønner at det ikke skal brukes med kombinert neserem,men vi får håpe noen etterhvert hvisker dem det i øret også.

For å summere opp...OM man tidvis trenger noe med litt mer "tak" i på en heit/sterk hest bør man helst prøve andre alternativer. Ihvertfall i første omgang.
Og nei,jeg synes IKKE det et bedre bitt om man kjøper en variant med eplesmak.Effekten er den samme.

Puh,skulle ikke skrive om dette her,men så ble det sånn allikevel.
Greier jo ikke holde kjeft. (Eller tastatur..)

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  15:53:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hybridbitt konstruert frem av Brasiliansk sprangrytter Nelson Pessoa,ja det er pappa'n til Rodrigo,med hoveddelen av ideen fra kjørebitt

Hvor har du hørt/lest dette? Jeg har nemlig hørt at Rodrigo er forbanna over at bittet kalles 'pessoabitt' i Norge, da han og synes det er et drittbitt som han ikke vil forbindes med.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  17:29:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Artig!
Husker ikke lenger hvor jeg i sin tid leste det.
Pappa var den første sprangrytter observert med det og er vel derfra mer enn at han har konstruert det at navnet sitter vil jeg tro.
Norge er ikke eneste sted det kalles Pessoabitt,så nå må junior moderere seg,ellers skal her brennes Brasilianske flagg!

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  17:43:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
På engelsk heter det jo 'dutch gag', noe som er mer beskrivende. Tror jeg har lest en plass hvor det ble konstruert, skal prøve å se om jeg klarer å lete opp det! Og jeg skal også prøve å lete opp hvor jeg leste det om Rodrigo.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  17:49:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott.
Uansett hva det kalles er det et møkkabitt og familien Pessoa,som består av et par gudegitte ryttere,trenger jo ikke assosieres med mer enn et ubrukelig møkkaprodukt! (selen.Liker ikke den heller jeg...)

carambee

Skrevet - 27/02/2006 :  18:01:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hadde ikke følt meg helt komfortabel med å bruke selen jeg heller. Synes heller vi skal lære oss hvordan ting gjøres uten for mye hjelpemidler, selv om det kanskje medfører mer arbeid, og mer krav om tålmodighet.. men det er bare meg da
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 27/02/2006 :  18:28:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Flott.
Uansett hva det kalles er det et møkkabitt og familien Pessoa,som består av et par gudegitte ryttere,trenger jo ikke assosieres med mer enn et ubrukelig møkkaprodukt! (selen.Liker ikke den heller jeg...)

Opprinnelig postet av Kurre

Men pessoa-dekkenene er iallefall gode synes jeg

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/02/2006 :  19:32:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Yep.
De ser fine ut.
Lille Rodrigo er nok en racer på symaskinen!! ;)

Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.