hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Virkning av pessoabitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Virkning av pessoabitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

kjerstikur

Skrevet - 28/02/2006 :  13:48:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
"The new Pessoarange.Knitwear for YOUR horse. "

Hi hi... Du er rasende morsom du Kurre...

Hæ? Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/02/2006 :  15:26:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
OT: Gliser godt av Kurres gode fantasi og formuleringsevne :-)

Hvis noen husker hvilket år det var disse bittgreiene sto så kan jeg jo se om jeg klarer å finne bladet hjemme:-)

Guro
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  16:41:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
den artikkelen er faktisk bra..har bladet, men vet ikke helt hvor..

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  18:31:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Tror det var 05, hvis ikke 04. Har det jeg også, kan se etter seinere.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/02/2006 :  21:46:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er vel også en av dem som går motstrøms og har et OK forhold til pessoabittet. Det er ikke hvilken som helst hest jeg putter det på og jeg rir alltid med to tøyler - en festet i den "vanlige" bittringen og en festet i den ringen jeg finner passende. Den sistnevnte tøylen ligger nede og er kun til bruk dersom jeg føler at det trengs et ekstra signal om å roe ned hodeføringen litt. Bruker kun pessoa på hester som har en viss trening innen å bli ridd etter vekt. For meg er ikke pessoa en bremse, men en måte å forsiktig fortelle hesten at det er mulig å plassere hodet et annet sted. Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 01/03/2006 :  13:32:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror kanskje jeg ville brukt andre hjelpemidler til å få plassert hodet et annet sted enn et pessoabitt, men jeg har igjen ikke peil på ridning av islendiger.

Uansett, tror bladet med artikkelen om Lars Rasmussen var et fra siste halvår av 2004.

Hæ? Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/03/2006 :  17:09:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Sorry for å dra opp en litt gammel tråd, når jeg ikke har annet å tilføye at jeg nå har funnet det bladet det er snakk om lenger fram her.
For spesiellt interesserte er det snakk om Ridehesten, nr 5 2004.

Dessverre gir det ikke mye ny kunnskap utover nettopp det Kristy har skrevet lenger opp, jeg siterer direkte (og litt mer en vi trenger):
"Noen gag finnes ikke i salrommet til Lars. -Det er et bitt for viderekomne. De fleste tar det på fo å dra hodet ned. Det blir helt feil, hensikten er å få fleksibilitet, at kontakten ikke skal bli død. Folr å bruke dette må man ha en virkelig god hånd, sier Lars med ettertrykk. Pessoa-bittene er det verste Lars vet, han mener det er som å ha et brekkjern i hestens munn. Nelson Pessoa har selv til Lars uttrykt sin fortvilelse over at han navn er blitt knyttet til dette bittet"

Så dessverre står det ikke hvorfor det er knyttet til Pessoanavnet, men det står som Kristy nevnte at godeste Nelson ikke er så happy for det.

Guro
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2006 :  23:31:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk Guro, det var det jeg og mente jeg hadde hørt.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

gogogirl

Skrevet - 04/04/2006 :  00:45:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitat fra websiden http://www.sustainabledressage.net om effekten av Pessoa-bittet:

"Many dressage riders resorted to this bit while training at home, because it could control hot horses, and most of all, put unwilling horses "on the bit". People generally speak of 'lever action' and how it was 'softer' than a pelham or a curb. But what this bit really does is create leverage, and by this leverage pull itself up towards the teeth, and cause the rider to ride way too heavy in the hands with a trapped horse who focuses totally on getting his teeth around the bit in some way. QUITE contrary to any unjointed curb bit with a chain."

Dette er bare et lite utdrag, de interessert kan jo lese mer på websiden:

http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#pessoa

Pessoa-selen (eller hva det nå kan kalles) er også omtalt her:

http://www.sustainabledressage.net/tack/gadgets.php#pessoa

Både bittet eller selen får minus på terningkastet fra denne siden og jeg kan bare si meg enig.

Go go girl
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  08:26:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
uansett hvilket bitt du bruker så er det kun så sterkt som hånden som holder?

eller?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  08:40:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke alltid.. har sett bitt jeg aldri ville puttte i en hestemunn.. uansett hånd!!

og synes også ofte mange ryttere overvurderer sine evner til å ri med et sånt bitt..

tilføye at hesten må også være mentalt klar til den og den type bitt..
Vel heller ingen som kunne finne på å sette kandar på en 3 åring? eller??

Redigert av - Lopke den 04/04/2006 08:43:03 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 04/04/2006 :  08:41:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mmmm...nesten!
En sannhet med en smule modifikasjoner.

Det er bitt som ikke er konstruert for å kunne ligge "godt" eller passe inn i en hestemunn i det hele tatt.
Husker med skrekk bildene fra hjemmesiden til MikMar. Ganske voldsomme greier.

Dette uttrykket har litt lett for å bli en sovepute lik som "det gjør ingen skade så lenge det er erfarne og dyktige ryttere/trenere som bruker det".
Da ikke tenkt på bitt,men diverse andre hjelpemidler...

Selv en dyktig rytter med en følsom hånd vil ikke kunne motvirke hvordan bittet er MENT å virke i hestens munn...og når selve grunnprinsippet i funksjonen er feil,så blir det galt samme hvem som sitter og trekker i trådene på toppen.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 04/04/2006 :  22:43:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sitat fra websiden http://www.sustainabledressage.net om effekten av Pessoa-bittet:

"Many dressage riders resorted to this bit while training at home, because it could control hot horses, and most of all, put unwilling horses "on the bit". People generally speak of 'lever action' and how it was 'softer' than a pelham or a curb. But what this bit really does is create leverage, and by this leverage pull itself up towards the teeth, and cause the rider to ride way too heavy in the hands with a trapped horse who focuses totally on getting his teeth around the bit in some way. QUITE contrary to any unjointed curb bit with a chain."

Dette er bare et lite utdrag, de interessert kan jo lese mer på websiden:

http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#pessoa

Pessoa-selen (eller hva det nå kan kalles) er også omtalt her:

http://www.sustainabledressage.net/tack/gadgets.php#pessoa

Både bittet eller selen får minus på terningkastet fra denne siden og jeg kan bare si meg enig.

Go go girl

Opprinnelig postet av gogogirl

Veldig enig i det hun skriver om hjelpetøyler. Og fikk meg en god latter da jeg leste om rytterhjelperne. Sikkerhetsbelte!!

Ikke mye sikkerhet spør du meg,ville ikke sittet fast i salen, menmen

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  08:22:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
okei da sier vi det sånn!

alle ryttere må vurdere sin kunnskap om bitt og bittes plassernign før man putter det i munnen til hesten!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 05/04/2006 :  09:00:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
okei da sier vi det sånn!

alle ryttere må vurdere sin kunnskap om bitt og bittes plassernign før man putter det i munnen til hesten!

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

det håper jeg da at alle gjør.. men mener stadig at mange folk overvurderer deres evner som ryttere..
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.