hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sporer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sporer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

eligj

Skrevet - 31/03/2003 :  15:01:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om sporer i høyere dressurklasser. amayan: Hvis hest og rytter ikke trenger sporer, så kan jo rytteren ganske enkelt la være å berøre hesten med sporene. For ryttere på de aktuelle nivåene,burde dette fungere helt greit. Sporen hører med til utstyret av historiske og praktiske årsaker, og er antagelig påbudt fordi at alle skal ri med samme utstyr i de høye klassene.

Var faktisk i gøteborg i helgen og så verdenscup-avslutningen i dressur. Jeg hadde med meg kikkert, og en av tingene jeg la merke til var hvor forskjellig rytterne brukte sporene sine. For eksempel Jan Brink var knapt nær hesten sin med sporene, mens for eksempel Ulla Salzgeber, som vant finalen, brukte sine sporer langt mer aktivt. Det er ikke nødvendigvis sikkert at hun "plaget" hesten sin mer av den grunn. Hester er, som mennesker, veldig forskjellige. En hjelp som oppfattes som er vanlig hjelp på en hest, kan føles som straff på en annen. Mye kan påvirkes ved hvor følsomt vi rir hesten, men hester er allikevel forskjellige både hvordan de fysisk oppfatter hjelperne, og hvordan de reagerer på dem.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2003 :  15:35:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hva er galt med sporer??? Snart kan man sikkert ikke ri hesten heller. Hestene er ikke laget av porselen! Men selvsagt, har sett stygg bruk av sporer, de så ut som små pizzahjul... Hesten hadde kutt i siden etterpå. Det var vondt å se på. Selv bruker jeg dressursporer, om jeg ikke tar helt feil 14 mm lange, eller ponnisporer når jeg hopper. Jeg har ALDRI sett tegn til ubehag eller smerte hos hesten min! Hadde jeg det, ville jeg tatt de av! Jeg bruker de for å gi lettere, men presise tegn. Hesten min er sjenkeldøv! Jeg jobber med saken, men i *dressur* og *sprang* er det litt vanskelig uten!

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 01/04/2003 :  09:34:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir aldri hesten min med sporer! Grunnen er at han fungerer best uten! Hesten har veldig mye "motor" og det minste problemet er å få han fremover! Men,det som er et problem for meg er at han han er veldig "seig" forran! Han er ung og bygger stadig mer muskler,men i det siste er han blitt helt umulig å få på tøylen. Han vil ikke jobbe forran i det hele tatt,og er innmarig slitsom å rå på bakken! På tur har han skjønnt at han er sterk,og det gjør at han stikker og bukker ved enhver anledning! Har ridd litt med hjelpetøyler uten at det funka noe særlig! En jeg rir sammen med har anbefalt meg å ri med noe hun kallte "Tidemannstøyler"(???) eller noe lignende?! Er det noen som har noe erfaring med sånne tøyler og ev hvilken effekt gir de? Gå til toppen av siden

catta

» VIP

Skrevet - 01/04/2003 :  16:47:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei:)

Jeg rir nesten aldri med sporer, men på noen hester gjør jeg det! Fordi de går mye bedre med sporer en for stemmen og setet. Hvis en hest som er 12 år har blitt ridd med sporer hele livet så er det ikke noe poeng å sitte å sparke den i magen! Noen ganger fungerer det å prøve med en pisk! Det synes jeg er bedre en å ri med sporer! Men hvis ikke de funker heller så ja, da rir jeg med sporer for HESTENS skyld!!

Men sporer er ikke bare til å få hesten til å gå frem!! I høye dressur klasser må man nesten ri med sporer fordi øvelsene er så krevende! Det er litt det samme som at man rir med pisk! Mange rir med pisken for å skyve hestens bakpart f.eks i en sjenkelvikning! Men jeg er ikke for å ri med sporer hvis det kan unngås!!!

hehe....
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/04/2003 :  18:52:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sporer skal jo ikke brukes for å drive hesten! De skal virke samlende ved at de preesset mot noen aktupunktur punkter som gjør at hestens bukmuskler trekker seg sammen. Dette fører igjen til at bakparten kommer bedre innunder hesten. Derfor rir man nok med sporer i høye klasser dressur foirdi man krever en større grad samling. Det er iallefall hva jeg har lært.

De som bruker sporer fordi hesten er "sjenkeldød" eller for på andre måter å drive hesten frem bør faktisk lære seg hvordan man skal bruke sporer, for slik er det iallefall ikke!

Var ei som bruke hjulsporer til å stikke i sida på hesten sin fordi den var så sløv for sjenkelen!! Det er helt vanvittig hvor lite peiling noen kan ha altså! En hjulsporer er i de fleste tilfeller midlere enn vanlige sporer fordi den skal brukes til å rulle med, ikke til å stikke hesten i siden slik som vanlige sporer. Når jeg hører sånnt, og ser forl som til stadighet stikker sporene i hesten sin... det er lite som gjør meg mer forbannet! Derfor er det også veldig frustrerende å høre folk som sier at de MÅ ri med sporer for å få hesten frem...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 01/04/2003 :  19:24:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig Irriducibili!
Det er dessverre mange som ikke burde hatt hest eller fått lov til å ri! Mye ukyndig både ridning og hestehold.
Selv rir jeg aldri med sporer av den enkle grunn at jeg ikke føler at jeg vet nok om hvordan jeg bruker dem riktig. Det stemmer det som Irriducibili sier om at sporene skal virke på akupunktur-punkter på hesten for å samle den, det er noe de færreste faktisk vet, og jeg selv har ikke kunnskaper nok til å praktisere det såvidt jeg vet. Men sporer har heller aldri vært et savn for mitt vedkommende, da.

De som sier de rir med sporer fordi hesten er sjenkeldøv eller de som bruker det i sprang er jo HELT PÅ JORDET!!!!

Gå til toppen av siden

catta

» VIP

Skrevet - 01/04/2003 :  21:40:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Irriducibili: Jeg er helt enig med deg... Men jeg er sikker på at over halvparten som rir med sporer bruker dem til å ri hesten frem! Det var det samme jeg prøvde å forklare som det du sa...

Jeg har sett mange hester med stygge sporemerker og det gjør meg sint!! Hvis hesten din får merke etter sporene har du misforstått litt!!! Hvis du har sett at hesten din har spore merker så burde du slutte å ri med det!!!!!!!!!!

Gå til toppen av siden

HMS

Skrevet - 06/04/2003 :  20:00:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man trenger ikke å bruke sporene selv om man har dem på. En skal ri hesten med sete, knær og sjenkler (mest legger). Hvis man er erfaren nok er man ikke borti hesten med sporene hver gang man legger sjenklene inntil. Det er riktig bruk. Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 11/04/2003 :  00:25:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke alle som rir med sporer kan å ri med sporer! Ikke alle som rir kan ri... Det er mange steder altfor dårlig opplæring, og altfor lave krav til de som bruker sporer.
Dessverre er det altfor mange rideskoler som praktiserer sporebruk på ridetimene, også i sprang og i nybegynner-timene. Det er i grunn det verste jeg ser; når nybegynnere som knapt har sittet på hesteryggen før får beskjed om å anskaffe seg sporer, noe som ender opp med at de blir sittende å sparke og stikke helt ukontrollert på den stakkars hesten/ponnien.

Huff jeg blir så oppgitt når jeg hører de som sier de må bruke sporer fordi hesten er "sjenkeldøv"!!! Latterlig! Hva med å lære hesten hva sjenkelen faktisk betyr først? Deretter kan man bruke sporer.
Man bruker ikke sporer fordi man "må" det for å få hesten fram, da har man misforstått!

Gå til toppen av siden

linnlk
» VIP

Skrevet - 11/04/2003 :  11:36:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!

Må bare si at dette var en veldig lang debatt, med en del synspunkt! Jeg, som de andre som har svart, har også et synspunkt på denne saken. Jeg vet at det er flere som allerede har svart (nesten) det samme, men jeg gjentar det (på min måte) likevell....

De som mener at sporer er dyreplageri: Det er feilaktig og bygger bare på uvitenhet. Sporene er en hjelp for rytteren til å forfine sine innvirkninger og signaler til hesten.

De som mener at sporer ikke må brukes av uerfarne ryttere (Her er jeg enig, altså!) : Når man ser og observerer hester som tydelig plages og irriteres av sporene skyldes ikke det sporene, men rytterens manglende evne til å bruke dem riktig.

Riktig ridning med sporer krever at rytteren har gode rideferdigheter. Koordinasjon og balanse må være så godt utviklet at rytteren kan bruke sjenkelen, uten å bruke selve sporen (selv om den sitter på støvelen) og at den ene sjenkelen kan være aktiv uavhengig av den andre.

Sporen er en forsterkning av innvirkningen fra rytteren, og ikke noe middel til å straffe hesten med. (Det samme gjelder pisk).

Selv rir jeg ponnien jeg rir med sporer når jeg rir i banen. Men jeg er så erfaren at jeg klarer å bruke sjenkelen, uten a anvende sporen. Grunnen til at jeg bruker sporer har jeg prøvd å forklare lenger oppe i teksten. I alle dressurklasser fra Lett B er sporer obligatorisk, det betyr at du tidlig bør ta i bruk sporer ved daglig trening (om du så starter dressur).

Håper noen forstår hva jeg mener og respekterer mitt syn på saken.

Hilsen Linn.

Redigert av linnlk den 11/04/2003 11:39:18
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  19:09:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
FRIK og IRRIDUCIBILI!!!

Så dere vil fortelle meg at jeg ikke aner hva jeg gjør når jeg rir med sporer??? Hva er det som har gjort dere til verdensmestre da??? Jeg VET at at det der var myntet på meg, og SERIØST!!! Dere aner ikke hva dere snakker om, om dere så i innlegget mitt, stod det også FINERE og MER PRESISE signaler til hesten!!! JA, hesten min er ganske4 sjenkeldøv, men det fungerer veldig fint med sporer, jeg har ALDRI hatt merker etter sporene mine på NOEN hest jeg har RIDD med sporer!!! Alle hester er forskjellige, lurer på når dere skal innse det!!! Alle har sin egen måte å drive hest på, men slik som dere har svart på ting jeg har skrevet, får dere meg til å virke som en liten nybegynner. Jeg har drevet hest i ganske mangen år og aldri hatt problemer med min måte å drive på!

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  21:39:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er for sporer så lenge de brukes forsiktig og av erfarne ryttere. Anskaffet meg sporer i fjor høst for første gang, grunnen er at jeg har/hadde planer om å starte Fjordhest NM til sommeren.(Hvor det da som linnlk nevnte er påbudt, LB) Har aldri hatt en spore på foten før for 2 uker siden(har ridd i 6 år..), da skulle jeg ri en skolehest jeg har ridd i tre mnd uten sporer nå... Skulle prøve åssen det gikk. På ham fungerte det dødsbra. Har slitt litt med ham, og prøvde tilslutt sporene. Nå går han kanonbra, lyer med en gang og gjør alt jeg ber ham om lenge før jeg har vært borti ham med sporene!!
Men jeg setter ikke på sporer før jeg har ridd en hest en stund, og vet at det er verdt å prøve... Og sporene mine er 15 mm kule som "peker" nedover (som ponnisporene i Hööks), temmelig snille sporer.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 11/04/2003 :  22:20:27  Vis profil  Svar med kopi av melding

Stormy: Det må vel gå an å kommentere ting her uten at du flyr i veggen hver eneste gang? Greit at du føler deg truffet, men det trenger vel ikke å bety at det var spesifikt deg vi siktet til, men kanskje generelt en spes. "stil" eller innstilling i forhold til sporebruk? (Nå snakker jeg på mine egne vegne, jeg vet jo selvfølgelig ikke hva/hvem Irriducibili mente)

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  22:33:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frik: Jeg flyr ikke i veggen, for all del, men det virker på meg som om dere mener en hest er lagd av porselen! Hesten min hopper jeg med, jeg bruker sporer, med VETT og FORSTAND! Du skrev at det var helt på jordet, ikke sant??? Da er jo jeg og de fleste andre som rir sprang helt ute å kjøre! Hehe, ikke misforstå meg, jeg syns begge dere to virker som fornuftige mennesker med gode kunnskaper og ekte kjærlighet for hesten... KJenner meg godt igjen i det siste, jeg bruker ikke sporer fordi det ser kult ut, men fordi det fungerer bra. Jeg bruker det ikke på tur eller noe. Hesten min har aldri vist tegn på ubehag, og det var en autorisert instruktør som lærte meg å bruke sporer for en del år siden... Men jeg har sett stygg, til tider grusom bruk av sporer... Ene hesten hadde kjøttsår i siden, jeg hadde mest lyst til å gråte... Og den som gjorde dette er en kjent sprangrytter... Det er klart at enkelte skulle ikke visst hva sporer er, eller hatt hest i det hele tatt! Da jeg så dette tilfellet måtte jeg bare lure på hva de gjør med de stakkars hestene sine utenom...

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Content

» VIP

Azores

Skrevet - 16/04/2003 :  20:02:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
blir varm i hodet eg....

såklart noen misbruker sporene...noen misbruker pisk, noen gir ikke hesten sin mat engang...det er forskjell på ryttere og på hester..

gamlehesten min hadde flydd i taket hadde eg brukt sporer på han.. hadde min fulle hånd med å holde han rolig(kunne nesten ikke bruke sjenkel)
den hesten eg har nå har også temmelig bra motor sjøl.. men han må ris mest med leggene... ved å ha leggene rundt han hele tiden og klemme... han trenger støtte hele tiden hvis ikke jobber han ikke.. hvis han ikke hører etter pirker eg litt i han med sporen... og eg rir med hammersporer.vi to funker kjempebra sammen og eg tror ingen kan si at eg mishandler hesten min fordet..

moi ut ifra det du skriver virker det som du ikke har særlig peiling på verken hest eller ridninig...

Brynja: å sammenligne sporer med en kniv?? du vet ihvertfall ikke hva du snakker om...

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.