hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dyr?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Dyr?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  11:59:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Får stadig høre av hestefolk og andre at de forstår at "Aromayo er som han er", med tanke på at han var så billig(!)..

Da jeg kjøpte han var han ikke innridd, 5 år, svært lite temt(kunne ikke berøre ører, ikke stå bundet, nappet, løp ned folk+++)uten papirer og blandingsrase. Jeg ga 11 500,- for han, og fikk kun med ei grime og to dekken, han har også en rygg som er vanskelig å finne sal til.
Jeg var fullt klar over alt dette, men har alltid syns at prisen var høy.. men jeg var forelsket, så pengene betydde ikke så mye.

Men i mine øyne syns jeg i grunn han var DYR!
På den tiden så syns jeg han ikke verdt mer enn kanskje 7-8000 tusen, selv om han er/var utrolig flott og snill sånn sett!
Hva syns dere? dyrt?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 22/02/2006 12:03:33

TORHILD

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  12:12:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du tenker på hvor mye det koster å fø hoppen når den er følltung, fore frem hoppen til føllet avvennes, og så fore hesten frem til den selges (i ditt tilfelle 5 år) så blir det veldig mye penger! Om du trekker fra alt det negative på den summen, så synes jeg fremdeles at du har fått en billig hest!
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  12:16:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Jeg syns ikke dette var noe spesielt dyrt. Med tanke på det du nevner. En blandingshest som ikke er innridd og svært lite temt er ikke verdt mer. Men jeg har sett mye rart år folk har kjøpt hest. Vet om et tilfelle feks der de betalte 20 000 for ei varmblodstraverhoppe som hadde blitt travtrent og i tillegg var halt i et bakbein, underernært og hadde en del problem me feilbelastning.

Men sånn som jeg forstår nå har han forbedret seg mye, men er fremdeles spesiell. Men dette er jo mange hester også da. Syns han virker flott jeg. Faktisk en av de peneste hestene jeg har sett på lenge.
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  13:16:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Siden jeg er i en fase der jeg velger hester som ikke kan noe fordi jeg ønsker å trene dem opp selv (jeg er ferdig med å ri ferdigskolerte hester, det er kjedelig), vurderer jeg prisen også utifra potensialet hesten har.
Synes ikke din hest var spesielt dyr, med tanke på alderen blant annet.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  15:40:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da blir det meg som skal gå mot strømmen her...
Med tanke på den typen blanding han er og de problemene han hadde da du overtok ham,nei.Jeg synes IKKE han var spesielt billig.

Det krever mye tid og penger for å få en slik hest til å bli en god ridehest og selv da er det sjelden at den vil bli annet enn en "hyggehest"
Iskryssninger er (selv om de som han av og til er svært vakre) ikke det ideelle utgangspunkt for å lage god ridehest.

Isarabere...vel man kan ha flaks.
Får du de verste trekk fra begge parter...har du det ikke.

Aromaya har etter som jeg har forstått vist seg å passe deg som hånd i hanske og dere trives godt sammen og utvikles i rett retning.
Tror allikevel at du forstår hva jeg mener uten å bli trist og lei deg,for det er ikke meningen.
Ikke i det hele tatt.

Hesten ser flott ut og fungerer godt.Og nå er den selvfølgelig verdt langt mer enn det du gav for den,men da du kjøpte den,synes jeg at han var heller dyr enn billig.

(Ikke minst pgav at det er islandshest blandet inn ikke en rase kjent for å forbedre det utgangspunkt de evt krysses med)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  16:23:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
syns og han var heller dyr en billig.

eg fikk min varmblods hingst på 7 år for 2000,-(slaktepris)
og han var det ingenting i veien med!både innkjørt å innridd(bare ridd på tur då nesten men...)

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  21:26:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da blir det meg som skal gå mot strømmen her...
Med tanke på den typen blanding han er og de problemene han hadde da du overtok ham,nei.Jeg synes IKKE han var spesielt billig.

Det krever mye tid og penger for å få en slik hest til å bli en god ridehest og selv da er det sjelden at den vil bli annet enn en "hyggehest"
Iskryssninger er (selv om de som han av og til er svært vakre) ikke det ideelle utgangspunkt for å lage god ridehest.

Isarabere...vel man kan ha flaks.
Får du de verste trekk fra begge parter...har du det ikke.

Aromaya har etter som jeg har forstått vist seg å passe deg som hånd i hanske og dere trives godt sammen og utvikles i rett retning.
Tror allikevel at du forstår hva jeg mener uten å bli trist og lei deg,for det er ikke meningen.
Ikke i det hele tatt.

Hesten ser flott ut og fungerer godt.Og nå er den selvfølgelig verdt langt mer enn det du gav for den,men da du kjøpte den,synes jeg at han var heller dyr enn billig.

(Ikke minst pgav at det er islandshest blandet inn ikke en rase kjent for å forbedre det utgangspunkt de evt krysses med)

Opprinnelig postet av Kurre

Neida, du sårer ikke! Nå har jeg jo ikke kjøpt hesten for å lage konkurransehest utav han heller, selv om jeg med tiden håper på å kanskje starte litt smått dressur og noe sprang. '
Saken med han, er at han utmerker seg litt for godt i sprangen(hopper jo over ALT), så det er jo tydeligvis at islandshesten han har i seg, ikke har påvirket så mye der, med tanke på at islandshester ikke er de beste spranghestene en får taki.

Alikevel; syns fortsatt han var dyr. Kjøpte derimot en minishettis et halvt år, kun leietemt og ikke renraset, han fikk jeg for 5500 når han var hingst, men han syns jeg var billig ;)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  21:49:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med TORHILD i at det er jo ikke gratis og ha hesten i så mange år og fore på moren osv... jeg har gjort det samme selv tre ganger, man vil jo gjerne ha igjen litt for alt det som har kostet...

Nå er jeg litt fan og betale for potensialet og ikke for det man får..

Men hva synes du om hesten din nå da? er han ikke verdt det du en gang ga? Om en hest er dyr eller billig synes jeg er uvesentlig, har man råd så er det liksom ikke noe problem.. Og det tok vel ikke alt for mye tid før den ble håndterlig?

rundt 10 000 er billig for en hvilkensom helst hest synes jeg...

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  11:48:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Joda, men han vokste opp i løsdrift, så etter bilder jeg har fått, så kan det ikke ha gått mye fòr i han de to første årene, med tanke på hvor tynn og utmagret han var da.. For å ikke snakke om at han ikke fikk høvene sine beskjært før han var 2 år...

Men såklart; jeg syns absolutt han er verdt sin pris den dag i dag, han har jo forandret seg MYE! Men er fortsatt ikke håndterlig på alle måter enda.
Og angrer jeg? Aldri ;) har aldri vært mer fornøyd! Selv om jeg fortsatt syns han var dyr i begynnelsen.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 25/02/2006 :  12:18:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes ikke han var billig, heller dyr. Hester som har de "uvanene" og så lite håndtert han var da du fikk han synes ikke jeg er verdt no mer enn rundt 5 tusen. Og hva det koster å lage føllet synes ikke jeg har noe å si i denne sammenheng.
Mye jobb å legge i en hest som er så lite grunnhåndtert, og såpass høy alder.

Er det seriøse avlere derimot som håndterer de små, og legger både penger og tid i føllene. Disse synes jeg godt kan få betalt for jobben.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  12:22:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
cesar: han var et "uhell", så det var heller ikke planlagt.

Men som sagt; hesten er kjøpt, og jeg angrer ikke et sekund. Men jeg var interessert i å høre hva folk syntes om en pris til en slik hest, og det fikk jeg ;)
Ser jo oftere at hester er overpriset, enn underpriset for å si det sånn!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 25/02/2006 :  13:08:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om man ser det på denne måten,da...

En fem år gammel hest...ikke innridd,ikke innkjørt(?)
Har flere potensielle farlige uvaner.
Svært lite håndtert.
Blanding,vakllakk og uten papirer...

Jeg hadde ikke gitt over fem tusen for en slik hest....

En slik hest krever mye jobbing...og det eventuelle potensialet denne hesten har kommer jo ikke frem før den har fått hjelp til å håndtere en god del av sine problemer... Derfor blir det helt feil,i mine øyne,å skulle betale for et potensiale kjøper jobber for å få frem... Hadde nå enda hesten vært håndtert og uten slike uvaner,da hadde det gjerne være en annen sak...
Prisen på Aromayo pr i dag,er nok dobblet,men det er kun pga Annes arbeid med ham!

Så selgerne bør prise seg lykkelig over å ha funnet en slik kjøper som henne,som ikke bare ser forbi hestens problemer,men er villig til å betale for å jobbe dem bort...og finne frem hestens potensiale
Slike kjøpere "vokser ikke på trær"...

Det finnes så mange hesten der ute,i alle prisklasser og også de man får gratis... Selv de er som oftest innsittet,og evt rase-hest(eks-travere ol) Unghester,eller uhell som Aromayo er det ikke uvanlig blir sendt til slakt om man ikke får gitt dem vekk,eller solgt dem for en billig penge... Selv har jeg fått tilbud om ikke mindre enn to åringer,fjording,det siste året...man får ikke solgt dem. Og opptil flere eks-travere,der eierne er opptatt over å få gitt hesten et godt hjem...men ikke får solgt dem,så da blir de gitt bort til kjent-folk

Jeg vet Anne har funnet sin "sjele-frende" i Aromayo,og hun har hjulpet ham over mange av sine problemer...
Så til syvende og sist,blir hesten verd det en kjøper er villig til å gi for hesten...

Og noe sier meg at iallefall Aromayo er sjeleglad for at Anne fant ham...(eller var det omvendt? )

Takker for meg. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  12:02:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Tusen takk Lene, det var mange fine ord..

Jeg vet vertfall at jeg er sjeleglad for at jeg fant Aromayo..

Enig med deg at det er så mange som ikke får solgt hestene sine, og de ender dermed opp som slakt.. Friske, unghester med stort potensial, mange slike som går som slakt, gjerne fordi de ikke er renraset, eller rett og slett fordi eieren ikke får solgt den..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 26/02/2006 :  13:51:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes hesten hørtes dyr ut.

Jeg hadde nok ikke gitt så mange lapper for han nei.

Men jeg må bare si at jeg beundrer deg for at du tok på deg en slik jobb! Det var jo mye å ta tak i og jobbe med, og ros til deg som er villig til å bruke tid, krefter og penger på han!

Noen av dem fortjener det. De er altså snille i bunn og grunn, men har vært uheldig med livet så langt. Noen er det verre med og blir aldri helt gode oppførselmessig. Slikt vet man jo nesten ikke helt når man starter.

Så ja, han var dyr, men hva føler du i dag? Det er det som teller!

Er han verdt det nå i ettertid, så var han verdt de pengene den gangen!
Så enkelt er det, ingen andre kan fortelle deg om det var dyrt eller billig egentlig.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.4 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.