hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - forsikringspengene er tatt ut-kan hesten startes?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 forsikringspengene er tatt ut-kan hesten startes?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 26/02/2006 :  10:59:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal ha en hest på fôr fra mai og utover. Hesten gikk NM i feltritt da han var yngre,og derfor var han sikkert forsikret for en del penger. Men da hesten ikke kunne gå som feltrittshest lenger,ble forsikringspengene tatt ut,og hesten ble frysemerket. Treneren min mente at når pengene er tatt ut,kan ikke hesten startes med? Hun husket ikke helt. stemmer dette,eller kan jeg starte så mye stevner jeg vil med han?

lucky june

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  11:11:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
ta kontakt med det selskapet han er forsikret i.
logisk sett ville jeg trodd du ikke kunne starte i samme gren da pengene er tatt ut.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  11:16:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Så lenge hesten din er trekantmerket kan du ikke starte med han uansett. Eller, du kan jo, men den er en grunn til at hesten er trekantmerket - den kan ikke brukes lenger til det den er ment å brukes til.

Quotet fra hest.no

Kopi av melding:
Trekantmerking foregår på hester som har en utvidet type forikring som også dekker invaliditet, dvs at hesten ikke kan brukes til det den er ment å brukes til (og også gyldig forsikret for). Ofte er dette sportshester som har en skade som gjør at den ikke kan brukes til konkurranser, men likevel kan fungere som tur/ hobbyhest eller avlshoppe. Om forsikringen dekker dette på din hest, må du sjekke med forsikringsselskapet, men det burde være muligheter for det dersom du har utvidet forsikring.

Merkingen foregår ved at hesten blir beroliget, man barberer et område midt på venstre lår, og holder intil et jern med trekant-form som har vært nedkjølt i flytende nitrogen. Dette er ikke smertefullt for hesten, men kanskje litt ubehagelig. Jeg har aldri opplevd at hestene har vist tegn til smerte. Når hårene vokser ut igjen, er de hvite under den merkede trekanten.

Når hesten blir trekantmerket blir hestens gjenverdi beregnet til 25% av forsikringsverdien eller minimum 10.000 for ponni og 15.000 for hest. Resten av forsikringssummen kan du få utbetalt. Forsikringsselskapet tillater ikke at hester som er trekantmerket starter i konkurranse (uansett hvor lenge det er siden den ble merket), men Rytterforbundet har (desverre) ingen punkter i sitt reglement som sier at merkede hester ikke får starte.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 26/02/2006 11:19:30 Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 26/02/2006 :  11:24:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
hm. så jeg kan ikke starte små klubbstevner i lett dressur en gang..? eller gjelder det kun det hesten var ment å brukes til,feltritt? Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 26/02/2006 :  11:32:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror det fungerer slik at forsikringsselskapet nekter hesten å konkurrere,men Nryf har trolig ingen konkrete regler på det.

Ei vennine av meg hadde en dressurhest (men som først gikk sprang)for mange år siden som ble frysemerket.
Hun startet bla.Middels-klasser i dressur på den hesten på distrikt og landsstevner. Men hesten hadde ikke fysisk klart det samme i sprang.

Så jeg er ganske sikker på at det er ok for Nryf men trolig ikke "poppis" om forsikringsselskapet får greie på det,for det ligger jo visse begrensninger i fremtidig bruksverdi på hesten.
Og den "regninga" har forsikringsselskapet betalt.

Kontakt både forsikringsselskapet og Nryf du, så får du mer pålitelige svar.

Redigert av - xxxx den 26/02/2006 11:34:09 Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2006 :  15:31:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært borti det samme selv med en trekant merket hest.. Og du har ikke lov til å starte små klubbstevner engang nei.. Det var hvertfall svaret vi fikk, grunnen er at siden forsikringspengene på hestens bruksverdi er tatt ut er hesten regnet som konkurranseudyktig - derav trekanten for at dette skal vises..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.