hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Et fryktelig dilemma
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Et fryktelig dilemma
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LisaFi

Skrevet - 19/02/2006 :  22:09:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg har en vallakk på seks år, som pr i dag er ment å skulle bli/ er traver. Dette er en meget spesiell hest som nå har vært hos oss i fire år, og som, når han kom til oss som to-åring, allerede hadde vært hos fem forskjellige "trenere" for (forsøkt) temming.

Når vi fikk han, fikk vi høre at han var "gæren" og "sint" og "farlig", men samboeren ville prøve ham alikevel, da han hadde en fin stamme og et fint trav. På den tida ble han eid av et andelslag. Etter hvert som hesten viser seg å ha vært med på litt av hvert, og trenger laaang tid på å bli en mer eller mindre trygg kjørehest, mister andelslaget interessen, og jeg tar over ham fordi jeg synes at det er urettferdig at han ikke skal få sjansen sin, bare fordi folk har gjort ham nervøs.

Nå har vi holdt på med ham ganske lenge, og innimellom viser han at han kan trave, men han plages med å være redd, og får det ikke helt til. Så er det det at vi egentlig slett ikke har råd til å drive og fore på "hobbyhester" som ikke tjener penger til eget fôr i all evighet, og nå har samboeren begynt å hinte om at hvis hesten ikke "slipper seg" snart, så vil han "avslutte prosjektet". Nå er det stort sett han som har utgiftene på hesten, så jeg kan ikke nekte heller, jeg har jo enda en slik hobbyhest..

Med å avslutte mener han at vi skal avlive ham. Vanligvis ville jeg ikke drømt om å avlive en kompis, og det er jo virkelig det han er blitt, en hjertegod kompis som ALDRI blir lei av å kose, og som ALDRI ville gjort noe galt med vilje.. 'Men så er det problemene hans, som nok aldri kommer til å forsvinne helt.... Fremdeles kan han stikke uten "mål og mening" når han kjøres med, da kan han løpe til han stuper, selv om ingen forstår hva han ble redd. Han slår ikke etter kusken, men man mister styring, og det er farlig nok... I tillegg er han ikke mer enn 90 prosent på stallgangen heller, kommer du brått på ham bakfra, og skremmer ham, kan han meget vel sparke, det har hendt et par ganger, men kun når folk ikke tenker seg om...
Når han ris er han roligere, men jeg tør liksom ikke garantere at han er 100 prosent trygg da heller. Ellers er han ikke redd biler og trafikk og sånt, og han har lært litt dressur og trives med det. På stallen er han alles favoritt, en snill gutt som nyter å være midtpunkt, alltid den snilleste å leie ut, nyter all slags stell...

Mitt dilemma er at jeg ikke helt tør å argumentere for å prøve å få solgt ham som ridehest, selv om jeg vet at han kunne gjort riktig rytter meget lykkelig, for han er en utrolig hengiven type, når han først stoler på deg...
Skrekkscenarioet er at noen kjøper ham som ridehest, men så skjer det noe.. Kanskje kommer noen uerfarne på at de vil prøve å kjøre med ham alikevel, for å "finne ut" om han er så vanskelig som vi sier. Eller kanskje er han så rolig så lenge at folk begynner å stole for mye på ham, og glemmer hvordan han er- og blir uforsiktige rundt ham i stallen. og så skjer det noe. Sparker et barn, kanskje? Eller han blir solgt videre, og kunnskapen om hvorfor og hvordan han er som han er, blir borte underveis. Plutselig er han tilbake til utgangspunktet med lite forståelse og skremmende omgivelser.. Hvis noe slikt skulle skje, kunne jeg aldri tilgi meg selv.

Men så vet jeg ikke helt om jeg kan tilgi meg selv for ikke å prøve å finne et rolig, trygt hjem til han heller. Han er jo en av mine beste venner....

Hva ville dere gjort? Alternativet heter jo HedOpp.... Sukk.

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  22:27:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kunsten her er vel å finne en kjøper som ikke er uerfaren og ikke er barn eller har barn løpende rundt føttene hans? Jeg ville klart heller solgt enn slaktet. :-) Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 19/02/2006 :  22:32:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
sant nok. Men verden vrimler jo ikke akkurat av voksne, erfarne folk som ønsker seg en problemhest.... Og slett ikke en som i tillegg er ex-traver... :/
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  22:41:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Gjør det ikke?
Jeg vet om mange, vi er to av dem og forrytterne våre to til. Søsteren min og samboeren hennes er to til igjen. Kjenner en god del.

Men, du kan nok ikke regne med å få noe får hesten. Jeg vil si at det er bedre å forsøke å få gitt den vekk, enn å slakte den. Evt høre om noen er interessert i å ha ham på for mens han står hos dere, hvis dere har mulighet til det.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  23:10:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt ærlig...om du ikke kan finne noen som vil ha den for eksempel på for hos dere...
Hadde jeg nok tatt den.
Vet det er tøft og vondt og (kanskje særlig for de yngre) kan virke urettferdig,men er de vekk,så er de vekk.

Hva med den dagen de fantastiske ansvarsfulle eierene du finner ikke kan ha den lenger?
Eller noe skjer så noen andre bare skal passe den en uke?

En ting er det som kan skje med evt mennesker som blir skadet,men hva vil det gjøre med denne hesten å bytte miljø igjen?
Bytte rutiner?
Skulle "begynne på nytt" enda en gang til?

Har møtt en god del hester av denne typen gjennom årene og tør påstå at for 90% av dem ville det vært bedre å finne noen som var så ansvarsfulle at de sa at nok er nok,du kan få slippe mer styr nå.

Det er ikke alltid det verste alternativet å ta en tur til de evige grønne...kan være langt langt verre å bli igjen.

Når jeg leser det du skriver får jeg inntrykk av at du egentlig er enig med hva samboeren din sier og jeg må nol si meg enig jeg med.
Denne hesten trenger ikke å oppleve mer.
Han har nå fått en flott periode hos dere,la det være med det.
Husk,du har kun kontroll over hvor den havner når den selges/gis bort første gangen.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  00:07:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
tenk på hva som er best for hesten. det høres jo ikke ut som om han jhar det så lett med seg selv.
er den avlivet har den det iallfall godt.
og sansynligvis vil det bli bedre for dere også, istedefor å måtte undres og lures hvordan hesten har det.
kurre sier mye lurt, så jeg bare skriver under på hennes innlegg.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 20/02/2006 :  00:19:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Det er jo det fornuften min sier også, at det nok er best sånn, at han får slippe hvis vi ikke kan ha ham lenger.

Men det er bare det at det gjør så vondt, bare å tenke på det... Han er jo barnet mitt, stakkar... Hel og frisk er han og, vakker som et eventyr, og bare seks år... Sukkkkkk. *gråterbarevedtanken*

Mennesker må være onde dyr, som utsetter uskyldige andre dyr for slikt...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/02/2006 :  00:48:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det er aldri lett å ta en avgjørelse om det ene eller det andre for sine egne eller andre hester. Noen ganger må man vie for og imot for ting...
Hva teller det for deg at han får leve? Jeg vet om folk som kjøper hest for reell slaktepris og gir de en mulighet til i livet, det kan jo være en mulighet.
Samtidig er det viktig å vekte hvor mye skade hans tidligere opplevelser har gjort på han og hans adferd. Er den mulig å reparere om han får et annet liv enn som traver?
Vil han kanskje trives bedre som turhest? Hvor han ikke har noen ekle opplevelser enda?
Vil han være "en udetonert bombe" hver gang det kreves noe av han som han syns er litt vanskelig/farlig/ekkelt?

Det er mange ting å ta hensyn til om man skal selge en slik hest, men det viktigste syns jeg er å finne ut om det er hesten eller dere som får det bedre/godt om han er avlivd, eller alle sammen...kanskje kan han være til stor glede for andre mennesker, kanskje ikke.

Guro
Gå til toppen av siden

Fengur

Skrevet - 20/02/2006 :  13:17:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg solgte en gang en "gal" hest. Den havnet omsider av alle ting på rideskole og holdt på drepe folk. Den ble plutselig helt vill av angst for noe jeg aldri fant ut av. Han kunne være kjempesnill en lang stund, så slo det til og han løp for livet - gjerne 2 km på den gule stripa på veien og det eneste jeg kunne gjøre var å holde meg fast.Da den ble for salg ved rideskolen, kjøpte jeg han tilbake og slaktet han etter 3 måneder. Han var så ødelagt - en gang gikk det 2 uker før jeg fikk tak i han på beite. Og der var jeg mye i løpet av de 2 ukene.

Jeg selger aldri en hest igjen som er slik i psyken. Som tidligere nevnt har du kun kontroll over hvem du selger til - ikke videre. Og det er først og fremst hesten jeg tenker på. Tenk på hva "min" lille ponni gikk gjennom på den tiden fra jeg solgte han til han ble slaktet?
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  13:59:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånn jeg har skjønt det er han veldig bakredd,men det går stort sett greit ellers? Da er det jo en mulighet for at han kan fungere som turhest hos noe fornuftige voksne,med god greie på denne type hest. Men sjansen for å finne slike mennesker er jo ikke alt for stor,og det er uforutsette ting kan jo skje. Er jo også mulig å fortsette å eie han,og ta han av dage dersom de rette folkene ikke kan ha han lenger.

Uten å kjenne hesten vil jeg nok foreslå at han får slippe nå,men jeg veit at det ikke er så lett å ta hesten sin av dage. Det er mennesker som har gjort det vanskelig for han,kanskje han trengte et par uker ekstra med trening,men så satte de på vogn før han var trygg på at det skjedde ting bak seg. Har sett mange travhester som ikke er skikkelig innkjørt,og som er livredde og til stadighet flyr ut eller slår.
Har dere tatt alt fra starten igjen,og kjørt han inn på nytt? Jobbet med å få han trygg,uten at det har fungert? Sjekket synet hans?

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 20/02/2006 :  14:48:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Tror ikke det er noe galt med synet, virker ikke sånn ellers. Han er jo blant annet (hvor rart det enn høres ut..) rimelig trafikksikker, også i forhold til ting som kommer bakfra.

Det er oppstressede situasjoner, hvor andre hester kommer fort på bakfra, eller noe lager lyd i vogna ,snøklump som slår, etc, han reagerer mest på. Har aldri hatt han med i ridehus, men ser for meg at han nok måtte vært alene de første fem-ti gangene, minst, for å slå seg til ro med ting. Og for all del, ikke hatt noen andre hester som f. eks galloperer rundt ham til å begynne med..

Vi kutta ut kjøringa med ham allerede på senhøsten osm toåring, ga ham litt fri, og bare red på tur i skritt i mange måneder. Rir ellers (selvfølgelig) ikke inn hester på høsten som toåring, men det var eneste måten for oss å få mosjonert da. Det ble kun skritting, på lange tøyler. Innridning takla han forresten veldig bra, når han først forsto at det var "bare meg" der oppe. Har aldri funnet på noe galt under sal, men det har jo hendt at du kjenner at du sitter på en "bombe"..

Begynte på nytt igjen på våren som treåring og longerte og tømmekjørte, og etter det har vi ikke hatt noen store uhell, men det har vært ganske nære på noen ganger. Grunnen til at det tross alt har gått bra, er at det ikke er noen andre enn meg og samboern som driver med ham, og vi klarer å få avslutta treingsøkta før han eksploderer, om vi merker at han får "angst". Men så kan det gå perioder på opp mot et halvt år hvor han er helt snill, men det går aldri HELT over.

Vet ikke helt om jeg vil utsette noen for en sånn "dr jekyll". Det farlige med ham, er nettopp det at i perioder er han virkelig DRØMMEHESTEN, og man kan nesten ikke få seg til å tro at han kan være helt rabiat. Men plutselig skjer det noe, og så er han ikke til å stole på.. Han kommer ALDRI til å være til å stole på, men om man husker det, så har jo vi greid å få han til å fungere ganske greit i dagliglivet. Som bare ridehest, uten noensinne å måtte se ei vogn igjen, TROR jeg at han skulle bli mye tryggere.

Men så er det det at jeg bare TROR, man kan aldri VITE med en sånn en.
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  20:15:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
eg ville vertfall prøvd å fått solgt han til noen som har erfaring nok til og ta seg av han og til noen som vil ha han for ever=)virker som han trenger noen faste som holder på med han og som vet kordan han er (og husker på det).og som respekterer at han kun kan ries.
han fortjener jo en ny sjangse!

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  14:35:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med, om du bestemmer deg for å selge, selge (evt. gi bort/sette bort på fôr) til noen du kjenner, eller som kan ha han hos dere, og skrive i kontrakten at om han skal selges igjen, skal han selges til dere, eller slaktes. Kanskje ikke så mange som ville gått med på denne kontrakten, men dersom de går med på den, er man iallefall sikret at kjøperne tenker på hestens beste, og vet hva de begitt seg ut på. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2006 :  14:47:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kjempevanskelig sak, dette... For han kan altså bli en flott ridehest. Kan. Eller han kan fortsette å ha en dag i halvåret hvor verden overmanner ham fullstendig og rullegardina går ned og panikken tar over... Vanskelig å si hva framtida bringer.

På ene siden er det trist om han ikke skulle få sjansen til et langt og godt liv, og på den annen side er det trist om han skulle få det vanskelig og kanskje til og med være årsak til ei ulykke eller skade på noen.

Det er ikke ofte jeg anbefaler dette, men det kan være verdt å koste på en dyretolk. Anbefaler Astrid Moe ( www.flammehuset.com ) som er svært seriøs og kanskje kan bidra med en løsning.

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  11:24:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Enig med Line, har vært i kontakt med Astrid Moe selv og fått utrolig mye hjelp via tolkingen av Aromayo..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  13:29:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke for å avlive friske hester, ihvertfall ikke i den alderen. Det finnes faktisk folk som kjøper problemhester, som bruker tid, penger og omsorg for å få hesten trygg og fin igjen. Når en hest rammes av angst, kan det ta kjempe lang tid før den blir trygg igjen.

Vi fikk også beskjed om at Tassen var gæærn, farlig og sint, men vi kjøpte han likevel. En tynn liten sak, som helt tydelig ikke hadde hatt det lett.

Nå datt jeg litt ut her..men jeg håper dere prøver å finne et godt hjem til han før dere evt slakter.

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.