hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest som ikke klarer å stå inne alene
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hest som ikke klarer å stå inne alene
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tebj0

Skrevet - 05/02/2006 :  00:09:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ei hoppe som ikke kan fordra å stå inne alene i stallen. Dei andre hestene står rett utenfor stallen og hun kan også se ned til dem fra vinduet i boksen sin, men allikevel så klarer hun ikke å slappe av. Begynner å gå i ring og vrinsker og styrer på. Har prøvd å venne henne til det gradvis... Latt henne stå noen minutter alene før vi har slept inn dei andre hestene, men det har ikke hatt noe virkning. Har også prøvd å hatt henne inne lenge alene, under oppsyn for å se om hun roet seg ned etter hvert, men hun styra på hele veien.
Dette blir veldig slitsomt i lengden for jeg kan aldri ta henne inn og børste og dulle med henne uten at noen andre er i stallen og har inne sine hester. Skal jeg sale på henne så må hun bindes ute hvor hun kan se ned på beite, da går det greit. Noen som har noen gode råd til hva jeg kan gjøre her? Hun kan fint ris på tur alene og er ellers en veldig rolig og avbalansert hest...

Jenny&Quine

» VIP

Skrevet - 06/02/2006 :  21:35:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Min hest var akkurat lik! Lurer bare på hvor gammel hesten din er og hvor lenge hun har vært sånn?
Min roet seg nemlig ned etterhver men det tok jo omtrent to og et halvt år da, før hun virkelig slappet av inne. Det eneste jeg gjorde var å overse at hun oppførte seg sånn. Laget ikke noe stort nummer ut av det, men det hendte jo at jeg for eksempel bandt henne fast mens jeg pusset og salte opp bare så hun var nødt til å stå stille.
Vet ikke om jeg har kommet med noen gode råd akkurat, men jeg tror ikke du er alene om dette problemet for å si det sånn. Noen hester er bare avhengige av å ha andre hester rundt seg. Det kan jo hende at hesten din vokser det av seg med tiden slik som min... Det er i hvert fall lov å håpe

Mvh Jenny
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 06/02/2006 :  22:31:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun er 7år(8 i mai), men ble ikke så veldig mye håndtert før hun var 5år, så hun er ikke så erfaren med ting. Har ikke hatt henne så lenge. Jeg vet heller ikke hvordan hun var hos forrige eiger, men regner med hun ikke har hatt problemer med dette, for hun gikk på utegang sammen med andre hester. Det som er rart er at det er helt greit å gå på tur uten andre hester, men det å stå igjen alene i stallen er helt forferdelig. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 07/02/2006 :  08:38:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
på tur er hun jo på en måte med deg og da har hun jo en "jobb" å gjøre.
på boks så har hestene fri, og hvis hun har stått på utegang til hun var 5 år uten å bli håndtert så tror jeg mye av problemet ligger der.
gjør som jenny, overse oppførselen. bind henne istedefor slik at du kan stelle etc. gi henne evt litt høy.
du må få henne til å skjønne at det er koselig å være med deg.
bruk god tid så vil jeg tro problemet forsvinner?
sevl om hun er snart 8 år i alder er det ikke sikkert hun er det oppi toppen.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 07/02/2006 :  13:18:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
dene ene hesten min er akkurat lik.
Blir febrilsk alene, men skal han på tur er det ingen problem.
Her er det heller ikke mulig å la andre hester stå inne med han imens.

Han har spent 2 hull i veggen allerede. hatt han i en uke ca.
kan ikke være bra for føtter heller.

kan jo ikke unngå å gå på turer med den andre hesten heller alene.
så han må rett og slett bare godta det.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  13:48:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Min hest er også veldig avhengig av andre hester, og kan stresse veldig når han er inne alene. Han kan til og med stresse selvom det står hester inne, problemet er da at hestene som står inne ikke er de ¨rette¨ hestene (lekekameraten etc.). I begynnelsen var dette veldig slitsomt og jeg pleide å sale på og pusse han ute i paddocken. Da jeg flyttet på ny stall tok jeg han inn, men han stresset veldig og jeg fikk ikke lagt på sal eller noe uten at han løp rundt og skrek. Vet ikke hva som har skjedd, men nå er han helt rolig så lenge jeg er der med han. Står jeg i boksen og pusser er han helt rolig, men går jeg for å hente salen begynner han på igjen. Nå bryr han seg heller ikke om det er hester inne eller ikke, så lenge jeg er der. Dette har blitt bedre og bedre etterhvert som forholdet vårt har vokst.

Kommer liksom ikke på hvilke knep jeg har brukt, annet enn å være helt rolig og late som ingenting, gi han litt høy å knaske på, klø og kose så han får litt andre ting å tenke på etc. Problemet for meg nå er at han blir så hysterisk hvis jeg ikke er tilstede.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 08/02/2006 :  13:53:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Min hest er også veldig avhengig av andre hester, og kan stresse veldig når han er inne alene. Han kan til og med stresse selvom det står hester inne, problemet er da at hestene som står inne ikke er de ¨rette¨ hestene (lekekameraten etc.). I begynnelsen var dette veldig slitsomt og jeg pleide å sale på og pusse han ute i paddocken. Da jeg flyttet på ny stall tok jeg han inn, men han stresset veldig og jeg fikk ikke lagt på sal eller noe uten at han løp rundt og skrek. Vet ikke hva som har skjedd, men nå er han helt rolig så lenge jeg er der med han. Står jeg i boksen og pusser er han helt rolig, men går jeg for å hente salen begynner han på igjen. Nå bryr han seg heller ikke om det er hester inne eller ikke, så lenge jeg er der. Dette har blitt bedre og bedre etterhvert som forholdet vårt har vokst.

Kommer liksom ikke på hvilke knep jeg har brukt, annet enn å være helt rolig og late som ingenting, gi han litt høy å knaske på, klø og kose så han får litt andre ting å tenke på etc. Problemet for meg nå er at han blir så hysterisk hvis jeg ikke er tilstede.

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

Det er akkurat sånn hoppa mi oppfører seg også. Er ikke bare nok å få inn en tilfeldig hest.. Det må være den andre hoppa hun deler beite med. Nå har jeg ikke hatt henne så lenge, så da er det kanskje håp at hun roer seg etter kvart som hun blir bedre kjent med meg..
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  17:08:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
få henne til å flytte fokus over på deg istedefor at hun er alene.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  21:45:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
få henne til å flytte fokus over på deg istedefor at hun er alene.

Opprinnelig postet av lucky june

Dette er faktisk ikke det enkleste i verden med en hest på 500 kg som løper rundt deg i boksen. Hesten min sto veldig mye alene som unghest og er så avhengig av andre hester som det er mulig å få en hest, men etter som han begynte å se på meg som en av ¨sine¨ ble ting mye lettere. Men, fokuset er ikke lett å få om hesten løper rundt det, det skal jeg love deg. Det knepet som funket best for meg var å overse han når han løp rundt, også prøvde jeg å klø og kose litt (ting han liker) når han sto rolig. TTT - ting tar tid

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 08/02/2006 :  23:00:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
med å få fokus over på deg, så trenger ikke det nødvendigvis skje akkurat på det tidspunktet hesten løper i 110 i boksen. da er det gjerne litt sent da hesten kan virke som om den har "hengt seg opp"
du fikk hesten din til å fokusere på deg, han begynte å se på deg som en av "sine".
.

Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 22/02/2006 :  22:30:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Hei!

Min hest var akkurat lik! Lurer bare på hvor gammel hesten din er og hvor lenge hun har vært sånn?
Min roet seg nemlig ned etterhver men det tok jo omtrent to og et halvt år da, før hun virkelig slappet av inne. Det eneste jeg gjorde var å overse at hun oppførte seg sånn. Laget ikke noe stort nummer ut av det, men det hendte jo at jeg for eksempel bandt henne fast mens jeg pusset og salte opp bare så hun var nødt til å stå stille.
Vet ikke om jeg har kommet med noen gode råd akkurat, men jeg tror ikke du er alene om dette problemet for å si det sånn. Noen hester er bare avhengige av å ha andre hester rundt seg. Det kan jo hende at hesten din vokser det av seg med tiden slik som min... Det er i hvert fall lov å håpe

Mvh Jenny

når alle de andre går ut og hun blir igjen inne kan det hende hun føler at hun er "fanget". hesten din liker kanskje å være ute og ikke inne?? føler seg kanskje mer "friere" ute
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.