hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nok høy?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Nok høy?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Opal

» VIP

Skrevet - 18/02/2006 :  23:54:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Undertegnede glir inn i kategorien engstelig og bekymret hesteeier og jeg er oppriktig bekymret for at pånnien min ikke skal få nok høy. Dette resulterer i at jeg MÅ i stallen hver kveld rundt fôringstid for å se at hun får (i mine øyne) nok høy. Det er litt rullering på hvem som forer men alt i alt er det 4-5 personer involvert. Jeg kan telle på en hånd (egentlig tre fingre) de gangene siden medio november jeg synes Opisen har fått nok høy på kvelden. Kveldsfôringen er ca 18.30 -19.00 og frokost ca 07.00 dagen etter. Har opplevd å komme i stallen halv åtte og boksen hennes har vært omtrent støvsugd for høy. Synes veldig lite om at hun skal stå fra 10-11 timer uten noe å tygge på.

Nå skal det nevnes at det står MONSTRE av spranghester på samme stall som skal ha 6 kilo høy om dagen (2+2+2) i følge fôrplaner på boksdøra, så da føles det kanskje helt feil og gi en liten fullblodshoppe på 160 fem-seks kilo til kvelds...De store hestene er som regel helt ferdig med å spise rundt åtte-ni når jeg kommer tilbake etter å ha ridd pånni..

Det hender selvsagt at hun ikke spiser opp riktig alt (etter at jeg har vært og dyttet innpå ekstra dose) men da har hun det til ettermiddagen ettersom hestene som skal ha mat til lunch må inn kl 12.30. (antar at hun får max 2,5-3 kilo til lunch)

Burde nesten vært slik at høyet faktisk ble veid for jeg har inntrykk av at ikke alle har helt "gefühl" med hvor mye verken fire eller seks kilo høy er....

Hinter i vildens sky om at de bare må pøse på med høy, men som nevnt så varierer doseringen veldig...

Hysterisk, jeg

tebj0

Skrevet - 19/02/2006 :  00:02:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forstår godt at du er opptatt av at hesten din for nok høy! Jeg er selv veldig opptatt av at hesten min får rett mengde høy og til rett tid.
Du kan ikke lage klar kveldsen hennes i en bossekk på forhånd og sette den utenfor boksdøra hennes f.eks?
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  00:04:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om de som forer ikke er kompetente nok til å vite hvor mye feks 1 kg høy er, bør det absolutt finnes en vekt der de kan kontrollere det. Jeg synes det er kjempe viktig at de som forer har god kjennskap til slike ting!! Hesten skal ha det som står på fortavlen, uansett (i stallene jeg har vært i, har man i allefall betalt etter hvor mye høy man har hatt).

At store hester får 6 kg høy om dagen, var vanvittig lite da.. Jeg har hatt lettfora hester, og de har greid seg fint på 9-10 kg og disse har ikke vært større enn rundt 165. Men det er en annen sak!

Hege Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  00:21:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skriver litt her og jeg.

Jeg har selv en liten tjukking som må ha en del høy pga. trivsel og fordøyelse.
Han får 2+1+4,men ikke så mye kraftfôr. Jeg gir størst mengde om kvelden siden natten blir lang.. Enkelte dressurhester på stallen får opptil 9-10 kg høy,og da får de dekket det de bør ha. De får også en del kraftfôr.
6 kg høy til store,varmblodige hester er ikke mye i mine øyne,heller lite. De får sikkert en del kraftfôr for å få i seg nok fôrenheter. Men fordøyelsen deres kan vel ikke ha godt av det på sikt? Og de må vel kjede seg?
Nå kjenner jeg ikke deg og hoppa de,men fullblodser generelt trenger vel en del mat? Jeg synes det hadde vært mer normalt at hun gikk på 8-9 kg høy dersom hun ikke går aktivt i løpstrening. Ikke legg deg på ei linje etter hva de andre gjør,du veit best!

I stallen der jeg har hesten brukes det vekt,det er umulig å vite hvor mye 1 kg er. Er veldig fornøyd med det,da veit jeg at han får det han skal ha.

Må til slutt legge til at opal er ei lekker dame,og hun har en omteksom matmor som ikke er hysterisk,men har fornuft.
Må legge til at hun kanskje ikke gnager så mye dersom hun får mer grôvfor?
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  00:53:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Du er ikke hysterisk.... jeg synes det er bra at du følger med.

For å si det sånn; jeg har vært på stallen der du har Opal flere ganger, og vært med på foringa (dvs, vært tilstede når det har blitt fora). Hadde det vært min hest som sto der, ville jeg krevd at han fikk dobbelt så mye høy som det som blir gitt. Men det er nå min mening...ikke alle vil gi hesten sin mye høy, men heller gi kraftfor...men når du spesifikt ber om at det blir gitt mer høy, bør disse "foringsjentene" forstå det.

Om det ikke blir bedre, hva med å ta det opp med han som driver stallen? En forståelsesfull mann det :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  09:21:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Har dere ikke oppsatte fortavler? Og hvorfor ingen vekt?
Er det slik at de ikke vil bruke vekt, eller er det ingen som gidder å kjøpe en? Hadde det vært min hest og sistnevnte grunn hadde jeg jammen kjøpe en vekt. Eller så hadde jeg begynt å fore selv, om du likevel må opp og sjekke hver dag..

Jeg er også lite begeistret for at hester får like store mengder høy til natten som på dagen, natten er lang, og hester sover ikke mange timer i strekk slik som oss.
6 kilo høy til en spranghest var også vannvittig lite, det er mindre enn jeg gir til min hest nå, som er langt fra noen hest i trening.

Hvor mange kg høy har du bedt om at hesten din skal få da?

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  10:22:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det flere på stallen som har samme problemet?
ut fra det du skriver her, og i en annen debatt så høres det ut som problemet heller ligger i viljen, ikke at de ikke får veid opp høyet nøye. kan være jeg misforstår.
uansett, jeg ville stått på mitt, hesten skal ha mat, og du betaler jo for det.
hva med et stallmøte? hvis det er en sånn felles stall?
ikke bry deg om folk syns du er hysterisk, el "kjerring" det er jo tross alt du som vet hva som er best for din hest.
de store spranghestene får jo mindre høy enn ponnien min jo, selv om det sikkert får en hel del mer kraftfor.

hvis det ikke blir noen bedring hadde jeg nok gjort som lino foreslår, foret selv.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  10:42:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Og det skal jo ikke være slik at hestene får 2 kilo høy én natt og 6 kilo neste natt, det blir helt feil.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  11:37:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
skjønner deg opal..føler det litt slik selv inni mellom...
veldig mange som feil beregner helt når det kommer til høyet...

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  11:50:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg syns også at det hørtes vanvittig lite ut med 6 kg høy daglig til en aktiv spranghest. Hesten min, som går på tur 4-5 dager i uka, får 2+2+4 kg høy daglig. Spranghestene får antageligvis en del kraftfor, men likevel. Tarmsystemet blir jo ødelagt over tid, hvis de får mer kraftfor enn høy.

Hvis det står at hesten din skal ha den mengden med høy, så bør det bli fulgt opp, uten at du skal måtte sitte å være engstelig for om hesten din har fått nok høy eller ei. Har man ei høyvekt, tar det 5 sekunder å veie opp høyet, og hvis man kan stole på de som har foringene, går alt så mye greiere.

Heldigvis slipper jeg å tenke på dette problemet i stallen hjemme her, for alle legger klart foret i boksen, så da har alle full oversikt over hver sin hest. Men skjønner at dette ikke er like lett for deg som står på en stall der hestene tas inn og ut til andre tider. Men som tebj0 sa, du klunne jo ha målt det opp i en høypose, og satt det utenfor boksen?

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  16:07:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes du ike er hysterisk, og skjønner godt at du er bekymret for at hesten din ikke får nok mat. Som de andre her synes jeg 6 kg til en aktiv spranghest er alt for lite.

Vet godt hvordan du har det for i en periode så var det noen på stallen min som fôret alt for lite høy til hesten min på kvelden. Men der har jeg vist dem hvor mye hun skal ha da så det løste seg jo rimelig fort.

Si ifra, eller gjør som noen andre her foreslår, vei opp høyet ditt selv og sett det frem til kvelds. Blås i om noen synes du er hysterisk, eller andre ting, det er faktisk hesten som er viktigst!

Håper det ordner seg for deg =)

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 19/02/2006 :  18:11:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt uhørt at hesten skal stå uten høy fra kl. 20 til 07 dagen etter.
Uff,slikt provoserer meg.

Er det rart hester blir krybbebitere,vevere, får magesår og kolikk..
Rett og slett galskap,og det er ingen god nok unnskyldning for det,for man kan endre rutinene også på større staller.
Om det er kun "motstand å møte",hadde jeg reist å foret hesten min ordentlig selv, eller flyttet.

Redigert av - xxxx den 19/02/2006 18:24:39 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  22:29:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med de andre her. 6 kg høy til en "stor brun" hørtes lite ut selv om mengden med kraftfor er sikkert enorm min kaldblods får ca 9 kg høy i døgnet fordelt på 3 faste måltider og ca 2 kg i boksen når han blir tatt inn!

Kan du ikke bare lage til en sekk el et høynett som står klart til kvelden så har foringsjentene bare å hive det inn Hvis de ikke klarer å sjerpe seg og høre på det du sier

syns ikke du er hysterisk da du bare vil hestens beste

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  04:30:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Uff, ikke gøy å måtte bekymre seg over at hesten kanskje står sulten hele natta Du er ikke hysterisk, helt på sin plass å reagere når hesten ikke har mulighet til å spise på så mange timer. Sannsynligvis dør den ikke av det, men sunt er det ikke! Der Ikaros(v.bl, type tynn&langbeint villbasse) stod før jeg fikk egen stall var det to fôringer i døgnet, kl.7-8 og kl.18. Av og til var det tomt for mat allerede kl.19 hos storspiseren min, og hvis jeg ikke lura til han litt ekstra, var det 12 timer uten noe annet enn boksveggene å spise på... Ikke det at han fikk lite egentlig, men han hadde en tendens til å sluke alt i en fart. Jeg synst hester som ikke lider av overvekt skal ha fri tilgang. Var nok stallens masakjærring nr.1, og det var ofte det hang lapp på boksen hans om at han måtte få mer rundballe til kvelds Maste og maste om at han måtte få så mye at det lå igjen til neste morgen. Men deres filosofi var at hestene aldri måtte få mer enn de kunne spise opp på en gang, for da lærte de seg til å spise dårligere og rote med maten sin. Eller noe sånt, mulig jeg husker feil Var visst dyrlegen som hadde sagt det. Men at det skal gjelde når hestene ikke blir fôra mer enn to ganger daglig, er tvilsomt. En løsning som ikke var særlig gjennomtenkt av meg var å forslå å betale mer stalleie for at gampen skulle få nok mat Stalleier ble veldig lei seg, da hun følte seg beskyldt for grådighet Uffa, lei sak... Men det ble mer mat på hesten hvertfall etterpå!
Nå går han i løsdrift med fri tilgang til rundballe, og er generelt roligere og mer harmonisk, og har fått et mye mer avslappa forhold til mat(så lenge vi ikke snakker om overmodne bananer!!) Så det er ikke bare i teorien at hester med sin lille mage og kontinuerlig produksjon av magesyre har det bedre med å spise ofte

Stå på og mas du, det betyr MYE for hesten å ha noe å gumle på gjennom den lange natta
Tommelen opp for tipset om å veie opp høyet selv, og sette det klart

Redigert av - Asbjørg den 20/02/2006 05:54:15 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  09:35:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men deres filosofi var at hestene aldri måtte få mer enn de kunne spise opp på en gang, for da lærte de seg til å spise dårligere og rote med maten sin.

hvis du har en hest som ikke vil spise høyet sitt, så skal man ikke gi mer enn de spiser opp. men når de bare får 2 ganger dagen vil jo det mest logiske være å fore et måltid til først, dersom man hadde hatt det problemet.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  13:12:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Hva med å måle opp det høyet du vil hesten din skal ha til kvelds og sette det utenfor boksdøren, hvis det er mulig?

Jeg er glad vi har den ordningen, da vet man at hesten får det den skal ha.

Jeg lurer og på hvorfor ingen kan kjøpe en vekt?

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.