hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg velge å fôre med?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hva skal jeg velge å fôre med?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LuckyLaser

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  21:07:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLuckyLaser  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLuckyLaser  Svar med kopi av melding
Heisann alle sammen!
Jeg har et lite problem.. I stallen vår er vi i ferd med å bytte fôr. Eier av stallen skulle ut og kjøpe en sekk havre og den var totalt myglet og ikke brukelig. Dette har skjedd flere ganger, og havren er utrolig dårlig iår! Hun har lyst til å se helt vekk i fra norkst fôr, og kjøpe enten fra england eller tyskland. Da er det snakk om enten Spillers fôre ller Hippolytt (usikker på hvordan det staves). Dette kommer nok til å bli dyrere enn vanlig norskt fôr, men alt for hesten

Jeg vil bare vite hvordan jeg skal gjøre dette.. Han er en Varmblods traver, ca. 155 i mhk. Og er i bruk hver dag. Han får pr. dags dato dette:

Frokost:
Ca. 3 Kg høy
1 1/2 liter havre (dette blir da byttet ut med spillers, vet ike hvo mye ennå, og grunnen til så mye havre er at han er litt for slank,men vil gjerne bytte ut så mye energi med noe annet!)
1/2 toppform
Olje
Salt
Vitløk

Middag:
Ca. 1-2 Kg høy

Kvelds:
Ca. 3 Kg høy
1 1/2 liter havre (dette blir da byttet ut med spillers, vet ike hvo mye ennå, og grunnen til så mye havre er at han er litt for slank,men vil gjerne bytte ut så mye energi med noe annet!)
1/2 toppform
Olje
Salt
Vitløk
Jermin

Jeg lurer bare om jeg kanskje skal begynne å gi han litt betfôt, f. eks til middag? en halv liter bløtet? Har hørt at de legger på seg av det,og at det er muskel byggende.

Bare er litt i tvil om hva han burde få..

Mvh Anne-Lise

A-L

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  21:14:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
3 L havre syntes jeg var litt mye,men..blir bedre om dere hadde fora med no komplett av no slag!
Nå vet jeg ikke hvor mye salt han får morgen og kveld,men kutt ned saltet til bare et av måltidene f.eks 15ml salt om kvelden. Vet ikke om han har saltstein? For mye salt kan faktisk være med på å gjøre at ikke alle vitaminene kommer rundt i kroppen.

Betfor legger de seg ikke så veldig mye på seg av,men det er et utmerket for da det er veldig fiberrikt!!

Jeg ville heller ha gitt han alfa alfa som bløtes opp. Da dette er mye proteiner og vil gjøre så han legger på seg og får mer muskler!!

Mengden høy høres bra ut,fint at du gir han olje og hvitløk!

Lykke til videre i verden av fòr!hehe
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 22/02/2006 :  23:26:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser du skriver at du gir mye havre fordi hesten er litt tynn? Nå er ikke jeg noen forekspert, men trodde ikke at havre var fetende? Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  23:46:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
...Det ville jo være fantastisk om et fôr var MUSKELBYGGENDE i seg selv...(særlig om noen kunne finne opp tilsvarende for oss tobeinte)

De norske kraftfôrblandingene skal være trygge å bruke ettersom disse i hovedsak lages på fjorårets avling (forfjor blir jo dette) samt at havremengden reduseres i de fôrblandinger der havre inngår dersom det er "ulumskheter" i havren. I Champion Energi f.eks er det ikke havre.

Havre inneholder mye fett (mere enn i bygg f.eks) - det er bl.a derfor den harskner.
Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 24/02/2006 :  01:20:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har erstattet havren med betfôr, bygg og mer olje. Men hesten var ikke videre begeistret for ikke å få havre (hun fikk 5 l for dagen, stor vbl som går løp) og da handlet vi inn denne havreblandingen til St. Hippolyt med sort havre, maisflak og bygg og ga en liter i hvert måltid. Veldig lett og ruvende den blandingen, så en sekk holder en god stund. Og maten gikk ned igjen og hesten kom i form igjen. Hun datt helt ut av det når hun fikk "gifthavren", enda mengden ble redusert drastisk i forhold til frisk havre. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.08 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.