hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mange spørsmål
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Mange spørsmål
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  12:08:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Har hatt oppe et emne her før, der hvor jeg vurderte å bytte forplan for hesten min.

Per dags dato står hun på:

Morgen: 2 kg høy, 1/2 liter komplett, 1/2 dl multivit
Middag: 2 kg høy
Kvelds: 4 kg høy, 1/2 liter komplett, 1 dl multivit.

Problemet mitt nå, er at jeg syns hun begynner å virke tynn, for jeg kjenner ribbeina hennes bedre enn det jeg gjorde for 3 måneders tid siden. Jeg har prøvd å gi henne mer høy, men da spiser hun det ikke opp, bare roter det rundt i boksen. Vil ikke øke på noe særlig mer på kraftforet heller, for hun er ikke i spesielt god trening ( tur 4-5 dager i uka, med en del traving, blitt en del jobbing i løssnø den siste mnd). Vil ikke ha en hest som ser ut som et utamgra dyr når hun mister vinterpelsen heller. Vil heller at hun skal ha litt å ta av. Hun har jo gått på denne forplanen siden jeg fikk henne, med unntak av at hun fikk en 1/2 liter mer kraftfor før.

Forslag til hva jeg kan gjøre? Annet kraftfor?

Det jeg også har lagt merke til i det siste, er at hun drikker veldig lite, maks 5-10 liter per natt, og ute om dagen drikker hun ikke vann, hun går bare å spiser snø, og det kan hun da umulig få i seg noe særlig væske av? De har jo vann ute i paddocken hele tida. Hun bruker nesten ikke saltsteinen sin, kan det ha innvirkning? Bør jeg gi henne salt i foret istedet

Takker for svar, jeg veit kke helt hva jeg skal gjøre

Wenche & Amber

Lopke

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  12:21:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville ha gitt henne mye mer kraftfor idet at hun skal fole om en måned. Og at hun er blitt tynn er vel tegn nok til at føllet suger næring fra hoppen og da MÅ hun ha mer mat..

Forstår ikke helt at du skriver at hun fikk 1/2 liter MER kraftfor tidligere og nå er hun høydrektig og har gått NED i formengde?? hun burde gå opp..

Unghoppa mi fik 4 kg oppdrett om dagen da hun var for tynn pluss olje.. din får kun 1 liter og skal spise for 2..
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  12:25:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor står det at hun skal fole om en måned? Eller at hun er følltung i det hele tatt?????
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  12:27:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
i en annen tråd, men det var kanskje en annen hest?? Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  12:27:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jammen det er jo ikke samme hoppa! Denne har hun hatt i over tre mnd, mens den andre har bare vært der i en uke. Og denne får nok høy sier hun (spiser ikke opp alt engang) mens den andre får litt lite sier hun. Ergo to forskjellige hester....
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  12:28:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
oki beklager :) Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  12:53:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hehe, den andre debatten er om ei anna hoppe på stallen;) Dette gjelder min hest, og den har jeg snart hatt i ett år:)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Aina_og_Herjutora

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  20:55:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå vet ikke jeg om du har analysert høyet for å se på næringsinnholdet der. Men... Du er ikke så veldig enkel heller da, da du skriver at du ikke vil gi mer kraftfor (fordi?) og høyet bare roter hun rundt i boksen sin når hun får for mye. Tennene er sikkert sjekket? Jeg synes ikke hun blir brukt lite og hun får jo ikke i seg nok næring tydeligvis. Det jeg synes er at du kan prøve å øke kraftfor mengden, hvis du ikke synes det er for dyrt...Eller prøve en annen fôrtype+bygg/havre i tillegg Hun kan jo trenge mer også nå som hun røyter. Jeg synes også hun har for dårlig vannkonsum. Dette ville jeg i ha sjekket opp. En så stor hest som du har drikker vanligvis mye mer. Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  23:01:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg har lyst til å prøve en annen fôrtype på henne, men jeg er usikker på hva som kan settes sammen av fôrtyper, for å dekke næringsbehovet hennes. (Da jeg spurte om det i en tidligere debatt, fikk jeg egentlig aldri noe ordentlig svar, da de fleste bare sa at det ikke var noen grunn til å bytte kraftfor, hvis hun fungerte greit på komplett). Høyet er av H1 kvalitet.

Jeg trappet ned på kraftforet fordi hun ble så gira her en periode, jeg kan jo prøve å øke på igjen til 1 1/2 liter daglig, for å se om det har noen virkning. Nå kommer vetrinæren hit i morgen, for å se på en kul hun har fått i panna etter at hun har blitt sparket, så da kan jeg spørre han om råd også.

Tennene ble raspet for 3 måneder siden, så de bør være i orden, hun virker ikke til å ha noe vondt på noen som helst måte, hun spiser kraftfor helt vanlig, høyet også, det er bare det at hun ikke vil spise mer enn de 4 kiloene hun allerede får.

Takk for svar :)

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 19/02/2006 :  23:25:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også en hest som ikke vil drikke så mye som hun burde nå på vinteren. Hun får ikke fri tilgang til saltstein, men doserer heller havsalt rett i foret hennes. Da vet jeg hvor mye hun får i seg i døgnet, og hun drikker mer.

Dersom hun blir for ivrig når du gir henne mer kraftfor så ville jeg skiftet til et merke som ikke inneholdt havre. Og heller dosert dette selv dersom hun trenger det. Mange hester tåler ikke så godt havre. Tror fk har kommet ut med litt flere typer kraftfor, også en uten havre om jeg ikke tar helt feil!? Spillers har vel flere varianter uten havre. Eller du kan gi henne bygg i tilegg til kompletten.
Hvilken type multivitamin gir du henne? Syns det hørtes mye ut med 1.5dl multivitamin til dagen? Men kommer jo selvsagt an på hva type du bruker Jeg bruker fk sin, og da er anbefalt dosering til vanlig hobbyhest 75mg...
Gå til toppen av siden

Aina_og_Herjutora

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  23:43:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet du hva? Jeg synes du skal snakke med en ekspert på fôring av hest. Her inne på mixsen er det like mange meninger som det finnes hester, og det kan lett bli litt for mange "gode råd".:) Dessuten er det du som kjenner hesten din best og vet hvordan den reagerer på foskjellige fortyper.
Fint at det finnes en analyse på høyet, ta med den når du snakker med fagfolk. Kanskje du også kan snakke med den veterinæren du skal ha til hesten, han kan sikkert hjelpe deg viss han er flink med hester og foring. Kjekt å snakke med noen som ikke bare er intessert i å selge deg det fôret de selv markedsfører. Finnes også et program på nettet: www.pc-horse.com. Der ligger det en demo som hjelper deg blant annet med oppsett av forplan og hva hesten din trenger i forhold til næringsstoffer etc. Veldig kjekk! Men demoen går ut i løpet av noen dager når du har instalert den. Du må også vite hestens vekt.
H1-H2 høy er det mest nærinsrike høyet du kan få, best egnet til unghest, hopper med føll og konkurranse hester. H3 høy egner seg best til ridehester. Høy med stort trevelinnhold er bra for fordøyelsen og for strukturen i vomma/magen.
Lykke til i allefall og håper du finner noen som kan hjelpe deg:)
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  00:01:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis du vil fore bygg så kan du kombinere det med champion energi. den er uten havre også fordi man skal kunne regulere dette selv.
komplett skal ikke blandes med noe annet da den er komplett.
det finnes en haug med ulike typer kraftfor, men du må sette deg litt inn i hva de inneholder slik at du får riktig type til din hest.
hvis hun drikker lite ville jeg prøvd salt i foret.

enig med linjetrolla, ta kontakt med en som er ekspert på foring.
da får du et uavhengi svar.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  13:16:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Hesten min var skamtynn, og det eneste som fikk han opp var bygg og olje.
Kanskje det kunne vært løsningen for hesten din også?

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  15:43:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Har nå vært på felleskjøpet i dag, og har endt opp med å kjøpe en sekk champion energi. Hun skal få champion energi og bygg, + litt salt i oret, da vanninntaket hennes etter min mening er for dårlig, i forhold til det hun svetter ut når vi trener. (Drikker maks 15 liter på et døgn). Det var dette jeg ble rådet til av de på felleskjøpet, så da får vi prøve det ut, å se hvordan det går. :)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.83 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.