hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - jeg spurte bare om hjelp...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 jeg spurte bare om hjelp...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Hamrevinni

» VIP

Skrevet - 17/02/2006 :  22:39:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
asså unnskuld meg her...når jeg sier jeg har ridd hele mitt liv mener jeg jo å ha drevet med hest-.-! ikke bare ridd rundt på de herregud det må dere da forstå dere som er så "erfarne"!!
vennina mi kjøpte seg hest etter at ho hadde ridd...bare ridd på en overvektig blandings fjording etter 2år... å så kjøpte ho en slakte hest som hadde vært sirkus hest,men som de måtte avlive fordi han blei gal,men som vennina mi adopterte etter hun hadde ridd rundt på ei overvektig blandings hoppe...ho klarte seg fint med hjelp av meg...hun klarte nemlig ikke å trene denne hesten fordi han var for sprek...
men synes slettes ikke dere skal være så negative...jeg spør bare om hjelp...
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  22:44:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Poenget er vel at foreldrene dine antagelig vet best hva du og familien din takler både økonomisk og tidsmessig akkurat slik ting er nå, og de har nok en grunn for å si nei. Du er 13 år (?) og jeg kan love deg at skole vil ta mer og mer tid fremover. Ting kan virke veldig urettferdig nå, men det kan godt hende at du vil forstå hvorfor de sier nei når du blir eldre.

Men lurer også litt på hvordan du har mulighet for å finansierer en hest alene i en alder av 13 år?
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  22:52:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
ingen her som er negative da, bare realistiske. dette er et diskusjonsforum og hvis du ikke tåler å høre meningene til folk er det dumt å spørre om hjelp og råd.

jeg kjenner deg overhodet ikke og må bare svare utifra opplysnigene og intrykket jeg får av deg gjennom inleggene dine. og for meg virker det som du ikke er moden nok for egen hest og at foreldrene dine gjør et klokt valg.

du spør om hjelp til og overtale foreldrene dine, det er jeg ikke intresert i å hjelpe deg med. men jeg råder deg til å bli mere ansvarsfull og jobbe flittig på skolen, fortsett å ri på rideskole og/eller ha hest på hel/halv för.

men kan du ikke fortsette å hjelpe venninda di med hesten hennes da?

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

BabyCat

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  02:07:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm, du virker litt hissig. og det er ikke noe man skal være i nærheten av et dyr.
meeeen, jeg fikk den første hesten når jeg var 13. mamma kunne ingenting om hest, hun hadde aldri sotti på en hest en gang. og denne hesten skulle jeg mestre og sånn heeeelt alene. bodde på egen gård, og var ikke hest eller hestemennesker på mils avstand. altså, jeg sto der helt alene om alt som 13. åring. skulle ønske jeg aldri fikk egen hest når jeg var så ung, hvertfall ikke være alene om ansvaret. jeg gjorde mye uansvarlig, mye som kunne vært farlig for meg og hesten. jeg var rett og slett ikke moden nok, og det er nok ikke du heller. råder deg til å vente, snakker av erfaring.
og som dem andre sier her, så kjenner nok foreldrene dine deg mest, og vet når du er moden. tydeligvis ikke akkurat nå. du kommer ikke noe lenger med å mase på dem. men om du virkelig ønsker deg hest, smør deg med tolmodighet.
dem som venter på noe godt, venter ikke forgjeves

Myla, Glæsir og Odin, dere er alt for meg ;) Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  09:50:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
asså unnskuld meg her...når jeg sier jeg har ridd hele mitt liv mener jeg jo å ha drevet med hest-.-! ikke bare ridd rundt på de herregud det må dere da forstå dere som er så "erfarne"!!

den var vel kanskje litt umoden?
det er faktisk en mange her som er erfarne. og å innbille seg at man kan alt og er "verdensmester" når man er 13 år er ikke lurt.
Kopi av melding:

vennina mi kjøpte seg hest etter at ho hadde ridd...bare ridd på en overvektig blandings fjording etter 2år... å så kjøpte ho en slakte hest som hadde vært sirkus hest,men som de måtte avlive fordi han blei gal,men som vennina mi adopterte etter hun hadde ridd rundt på ei overvektig blandings hoppe...ho klarte seg fint med hjelp av meg...hun klarte nemlig ikke å trene denne hesten fordi han var for sprek...

Opprinnelig postet av *GABRIEL*

hvis det her er snakk om bare to hester så skriver du litt mot deg selv.

som nevnt før, ingen her er negative, men realistiske. og mange av de du kaller "erfarne" har faktisk vært der du er idag, ink meg selv.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  09:52:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
enig med de andre her...
du er 13 år og har vel så vidt lov å tjene penger selv.er vanskelig å få seg jobb i en alder av 13..og ha hest er ikke noe man kan bruke lommepenger til...det koster flesk...
og ikke minst tid, du går på skolen , og det vil du gjøre i flere år fremover...

selvom du sier du har ridd hele livet, så sier ikke det oss noe om hva slas kunnskap du har om hester...joda alle vet at hester har 4 bein, hale og hode
men man burde lissom vite mer enn hva det er...

og vi får ikke så godt bilde av deg når du skriver sånn som du gjør, det virker barnslig og useriøst...

Gå til toppen av siden

Hamrevinni

» VIP

Skrevet - 18/02/2006 :  11:08:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
-.- det med utropstegningene er ikke min feil-.- det er faktisk pcen sin feil................................................
visst jeg setter inn en eller 2 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
så kommer det mange bare så dere vet det, så det er ikke mine "raserianfall" som dere kaller det
og alder har vell faen mække no å si!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
plis ikke se så negativt på meg bare begrunna pcen
jeg vil bare ha egen hest noe som mange her har, og mange 13årige jenter har.........utenom meg
13 år har ingen ting med saken og gjøre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PS:husk at utropstegningene er pcen sin feil-.- den er jaggu ikke heilt god.........
Gå til toppen av siden

Hamrevinni

» VIP

Skrevet - 18/02/2006 :  11:11:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
næmmen herregud visst dere skal være så teit og si at foreldra mine forstår meg så tar dere kraftig feil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
nå sletter jeg hele debatten når dere skal være så jævlige!!!!!!!!
herregud ass!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  11:28:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
herregud, det er faktisk mange her som har brukt tid på å komme med saklige og realistiske svar! nå beviser du i mine øyne, nok en gang at du har igjen en goood stund før du er moden nok for og ha ansvar for en egen hest.
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 18/02/2006 :  11:31:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Man kan ikke alltid regne med å få de svarene man vil, og man kan heller ikke regne med å få alt man vil. Jeg hadde hest da jeg var 13, og det tar masse tid i tillegg til skola. Tror du at du kommer til å være interessert i hester gjennom hele ungdomskola, eller blir gutta mer interessante etter hvert og du har egentlig ikke tid til hesten fordi du vart bett med ut av han kjekke?

Hva når det nærmer seg tentamener og examener, og du helst burde bruke hele uka på å lese? Har du da tid til å være de 2-3 timene i stallen hver dag + eventuelt den tida det tar å reise frem og tilbake. Om du har hesten hjemme eller liten stall, må du også regne med å måtte ha foringer og inn og utslipp innimellom. Har du tid til det, kanskje før skolen og så på kvelden igjen i tillegg til alt det andre? Du kan ikke kreve at foreldra dine skal gjøre dette.

Kommer du til å ha stabil nok økonomi gjennom hele ungdomskola (kan få litt stipend på vgs) til å betale for den selv? Du må regne 500 til flere tusen hver måned, ettersom om du har den hjemme eller på stall, og hvor du bor. Vanskelig å få godt betalt jobb mens man er på ungdomskola, og vil du virkelig bruke opp alle penga du har spart opp på dette? Det er ikke bare kjøpsprisen, vet du..

Når du kommer på videregående, er du da fortsatt like interessert i å ha hesten? Vil du måtte velge skole i nærheten, eller er det et alternativ senere å ta med seg hesten dit man flytter? Da får man kanskje oppstalling + hybel/leilighet og mat til begge å måtte betale for hver måned. Dette klarer du antakelig ikke på fullt borteboerstipend, og du må ta lån i tillegg.. Hva når du er ferdig med videregående?

Som du ser er det mye du må vurdere når det gjelder hesten fremover, og siden du er så ung er vel foreldrene dine redd for at det skal kjære seg på minst et av disse punktene. Det beste er nok kanskje å prøve å ta en hest på fôr eller halvfôr en periode, så får du hvetrfall litt egen hets, men en du kan levere fra deg etter en stund.

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  11:33:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Støtter mariie helt her jeg.
Vi har jo prøvd å si til deg at det å få hest ikke er det rette for deg, men du kommer bare med sure tilbakemeldinger. Det er ok at du mener vi er urettferdig eller noe, men det fins andre måter å diskutere dette på enn slik det har vært her.
Åja, jeg mener foreldrene dine kjenner deg bedre enn noen andre.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 18/02/2006 :  11:43:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er ikke for å være negativ, men da jeg var 13 år ønsket også jeg meg sååååå en hest som bare kunne være min.. men pga at foreldrene mine sto på sitt at jeg ikke var ansvarlig nok ble det ingen hest den gangen.... etterhvert som tida gikk og jeg ble "eldre" gikk hesteintressen litt bort og jeg begynte å få andre interesser, og ikke minst ble skolearbeidet mye hardere, og jeg ble GLAD for at mamma og pappa var trassige til å ikke gi meg egen hest den gangen .
Nå er jeg snert 20 år, og først nå er interessen tilbake.
jeg skal nå forsøke å ha en hest på for til høsten, slik at jeg finner ut om interessen virkelig er tilbake:) og først nå når jeg er ferdig med skolen, har jeg råd til å anskaffe hest på for.....
jeg mener ikke at det samme gjelder deg, MEN at du må tenke over saken og fornuften, for det er jo ikke sikkert familiens økonomi er på topp om dagen heller.. det er bare noe foreldrene veit:)
men lykketil uansett.

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  11:52:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
tror du kanskje ikke er helt klar for å ha hest jeg...noe så barnslig å bli sur på oss, pga vi faktisk kanskje har rett...du ville klart det med hjelp fra foreldre men ikke uten...
vi sier jo ikke dette for å være den stygge heksa...
foreldrene dine sier ikke nei for å slemme mot deg, men de gjør for ditt beste...

og det med utropstegn,det holder vel med punktum hvis maskinen er håpløs?

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  12:48:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med de andre her. Og når man legger inn et emne på et forum, må man tåle å høre svar man kanskje ikke vil høre:) Så det er ingen grunn til å slette debatten pga "negative svar".

Da jeg var 13 år, sluttet jeg å ri for en periode. Og grunnen til det- jeg var så barnslig fordi jeg ikke fikk meg hest! Jeg hadde ridd siden jeg var 7 år, hadde ridd på ridekurs 1 dag i uken, red jevnlig stevner i dressur og sprang og i tilegg hadde jeg hatt endel hester på for. Men da jeg ikke fikk hest (noe jeg skjønner godt nå!), ble jeg skikkelig sur, så da slutta jeg likså greit! Foreldrene mine lurte for det første på hvordan jeg skulle betale for dette (ikke det at de ikke hadde penger, men de har alltid være fan av å lære meg økonomisk sans!), og i tilegg var de selvfølgelig skeptisk i forhold til skolen. Jeg synes man skal være glad når foreldre bryr seg slik jeg. Mine foreslo til og med at jeg kunne få meg hest på helfor, men jeg siden jeg var så barnslig, sluttet jeg å ri fast.
Heldigvis kom jeg til fornuft litt senere, og begynte å ri for fult igjen, denne gang med enda flere hester på for, og litt senere (eller veldig mye senere) kjøpte jeg min første hest, og da var jeg 20 år!

Det kan godt være at du er mer enn flink nok til å få deg egen hest, men så lenge foreldrene dine er bekymret over skoleprestasjonene dine, vil nok det å prøve å overtale de, hjelpe lite. Det som vil hjelpe, er at du jobber skikkelig godt med skolen, hjelper til hjemme, er blid og snill mot foreldrene dine. Du sier jo selv at det ikke går så bra på skolen, så da er det jo kjempe viktig at du nettopp prøver alt du kan for å forbedre deg! Nå vet jeg ikke hva du sliter med, men uansett så lover jeg deg at du vil tjene godt på å få gode karakterer- selv på ungdomsskolen. Gode karakterer betyr utrolig mye, og alle kan klare å få det så lenge man jobber med det. Sett deg opp en plan med mål, og spørr gjerne lærere om du kan få litt ekstra hjelp. Jeg respekterer de med gode karakterer, og jeg skal love deg at de som har det, får det lett i livet. Kunnskap er veien til mange goder! Dessuten er det ingenting som heter "nerd" osv lengere:)

Så mitt råd til deg er å gjøre en skikkelig innsats på skolen og hjemme, og så vil du nok etterhvert få deg hest, for det virker jo ikke som foreldrene dine er helt i mot det! Stå på!

Hege Gå til toppen av siden

BabyCat

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  13:13:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, må bare le litt
eneste vi prøver å si til deg er at du burde vente, og at du kansje må se litt fra foreldrene dine sin side. du ser bare fra din side, dine ønsker og behov. vi er erfarene på et omeråde du ikke er, vi har egen hest og vet hva det innebærer. og vi prøpver å hjelpe deg der med å fortelle deg at det er mye mer enn bare å eie en hest. du sier du kan betale alt selv, hvor sikker er den inntekten? er ikke bare å betale hesten og foret, plutselig blir hesten dårlig og du med ut med kansje flere 1000kr i dyrlegeregninger. utstyr ryker, du må kjøpe nytt. hesten dør, og du sitter der med et knust hjerte resten av livet. noen ganger skulle jeg ønske jeg ikke hadde kjøpt meg hest, har vært mye vondt igjennom tidene. og ikke minst dyrt!! (men selvfølgelig MASSE glede er student, får akkurat betalt for dem. og dyrlegepenger ligger klart om noe skulle skje. får ikke brukt penger på meg selv, alt går til hestene. er mye jeg ga avkall til når jeg kjøpte hest. ikke har jeg tid til noe annet på fritiden. dagen min går fra 6 om morgnen til 9 på kvelden.
(heldigvis har jeg vennene mine i stallen)
da har jeg rekt skolen og stallen, men ikke noe annet ved siden av det. er du villig til det?

beklager, ikke for å være frekk. men hadde jeg hatt en hest du ville ha, og kom over denne debatten og sett hva du hadde svart oss, ville jeg ikke solgt hest til deg med det første. du viser i svarene dine at du ikke er moden enda. det virker som om du blir sur når ting ikke går din vei. en hest bruker som regel ikke alltid å høre og gå den veien vi vil, kommer du da til å bli like sint på den hesten? ikke meningen å være frekk eller noe, men din oppførsel og svar har gitt oss en litt negatil oppfattning av deg. du kan sikker være en kjempe herlig person i det virkelige liv, men i denne debatten virker du ikke sånn.

Myla, Glæsir og Odin, dere er alt for meg ;)
Redigert av - BabyCat den 18/02/2006 13:17:28 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.