hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Informasjon om førerkort!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Informasjon om førerkort!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nikita

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  15:37:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er blitt noen nye regler for førerkort og det med henger.

Man kan i dag kjøre med B lappen et vogntog på tillatt totalvekt på 3500 kg.

Tilhengerens totalvekt må ikke overstige egenvekt på bilen. Og deres tillatte totalvekt må ikke overstige 3500 kg.

Eks:
Bilen har totalvekt på 2000 kg. Egenvekt 150 kg.
Henger med totalvekt 1400 kg.
Du kan dra dette på vanlig B lappen uten E (tilhenger).

lino

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  16:49:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Svogeren min sier det har vært sånn så lenge han har hatt førerkort??
Han har jo hatt førerkort en stund da..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  16:51:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den regelen du snakker om har vært en stund, men har sikkert kommet mer fram i dagen lys pga mer fokusering på BE lappen.. Problemet er at svært få hengere (utgår da ifra boggie og dobbel) siden dette er det de fleste kjører med har en totalvekt på 1500 kg og opp.. Bilen må da veie mer, og da vil fort totalvekten på bilen tippe over 2000 kg.. Jeg bomma med 140 kg på ekvipaget mitt, pappa sin drar over med 60 kg!! Er fullt mulig, men bør nok da ha en en akslet eller en enkel henger for at det skal gå..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  18:35:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tok lappen for7 år siden og da var det samme regler, men å kontroller for å se til at den ble overholdt er noe helt annet..
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 17/02/2006 :  01:20:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
ikke så veldig nytt det nei...
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  09:54:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det er ikkje spesielt nytt nei. Men ser att svært mange blander det med totalvekt på henger og trur att man kan køyre på aktuell vekt når man har B lappen. Så mange der ute køyrer ulovlig, men det er jo ikkje spesielt mange kontroller på dette og sjølv biltilsynet gir feil svar når folk forhøyre seg om desse henger reglane.

Eg køyrer sjølv med henger uten BE lappen fordi eg har enkelthenger med boggi og derfor har denne så pass lav tillatt totalvekt som 1100 kg.

Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  13:04:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror denne regelen har vært ganske lenge som de fleste sier. Uansett vil jeg ta BE når je endelig skal kjøre opp, for jeg kommer garantert til å kjøre på to hester etterhvert, og da tipper jeg vekta bare på hengeren kommer på godt over 2000 kg.
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 18/02/2006 :  23:12:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne regelen kom 01.01.05. Da andre ledd i førekortforeskriften som galdt B lappen ble opphevet. Tidligere har det ikke vært lov til å kjøre med henger over 750 kg.

Har selv blitt stoppet for et par år siden (uten henger) og blitt fortalt at jeg fort kunne komme til å kjøre ulovlig med bilen min som er en forhjulstrekker. Jeg hadde B og C1. For jeg hadde lov til å dra henger på mer enn 750 kg på mitt sertifikat. Det var i hvert fall det UP sa.

Men har jo hørt at de ikke er så kjent med regelverket de heller.. hehe.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  23:14:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har aldri hørt om dette, men så er jeg jo for fersk til å kjøre bil også da (men ikke for fersk til å kjøre ulovlig..)
www.hestene.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.