hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Panikkangst på hengeren
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Panikkangst på hengeren
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Fengur

Skrevet - 18/02/2006 :  19:33:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har nå for 4 gang fått noe som jeg tror er panikkangst på hengeren. Han blir helt ute av seg og forsøker å legge seg, snu seg, sparker helt vilt og hiver sg fra side til side. Dette gjorde han første gang for 1 år siden. Har siden den gang kjørt sikkert 30 turer med han hvorav altså 4 ganger har det gått skeis. Dette har bare skjedd når det er 2 hester på hengeren, han virker roligere når han er alene.

Noen som har erfaring med dette og hva gjør dere? Finnes det noe beroligende som er dop-fritt?

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  20:14:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kjør bare med en hest på hengeren? Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  20:14:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Yep.
Har vært borti det.
Erfaren konkurransehest (feltritt) reiste land og strand (og utenlands) rundt uten problemer...MEN! Med lemmen på midten (fast lem,ikke sånn plastikk) eller med reisefølge ble det 2 av 3 ganger panikk.

La seg på siden,sparket og galopperte.
Harvet seg gjennom siden på hengeren min (Bøckman).Skikkelig hull rett ut.

Den måtte kjøres alene,med lemmen til siden.Da var det ikke noe problem,så da gjorde vi det.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Fengur

Skrevet - 18/02/2006 :  21:02:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan jo selvfølgelig kjøre med bare en hest på hengeren, men da man har to hester så er det jo ok å få med begge to! Visste bare ikke om noen visste hvorfor og evnt hadde noen gode råd slik at det gikk ann å fortsette med det!

Kurre: Kunne den stå med plastlem mellom?

Noen erfaring med store hestebiler der de står på tvers og tettere sammen?
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  22:00:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den sto bedre med plastlem,som oftest.
Men da hun drepte hengeren min var det plastlem på den.

Hørte senere at det ALDRI hadde vært noe problem for tidligere eiere...men der kjørte den bil,på tvers.
Antar det er eneste løsning annet enn å kjøre solo.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  21:06:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Forrige hesten min fikk også angst på henger, og eneste måten å kjøre henne hvor de gikk greit var å kjøre henne alene, med lemmen til siden. Hun stod med en kort og en lang bom bak, slik at hun fikk god plass. Prøvde å sette henne smalt og det fungerte ikke. Tidligere kunne hun stå smalt, men plutselig fikk hun helt angst hvis vi prøvde det. Vet egentlig ikke hvorfor.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 20/02/2006 :  13:19:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette høres kjent ut ja.... Den trenger nok mer plass, det har ofte med balanse å gjøre og at den ikke stoler på at veggen og midtlemmen i hengeren holder den oppe når den lener seg på den. Det hjelper nok å kjøre den alene, enten med midtlemmen til siden som foreslått, eller ved å fjerne den helt hvis det er mulig.

Hesten jeg hadde sto bedre på hestebil, men krevde fortsatt god nok plass til å få satt "sjøbein". Men det er jo ofte bedre plass på bil enn på henger.

Det går jo også an å prøve en transportsele til hesten, men jeg vil tro det ikke holder med den alene. Det virker som det er plassen som er problemet.

Mvh Kjersti

Hæ?
Redigert av - kjerstikur den 20/02/2006 13:27:20 Gå til toppen av siden

Fengur

Skrevet - 20/02/2006 :  14:18:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar.

Var avsted i helgen igjen - denne gangen med lemmen til side - og jeg måtte stoppe for å se om han fremdeles levde! Ikke en lyd eller noe... Sto som et lam. Så det er nok løsningen. Flere jeg har snakket med om dette sier også at det er noe annet når de kommer på biler hvor de står på tvers, nesten aldri noe problem. Så jeg må visst til å ta lappen på stor bil og henger jeg da, og kjøpe meg en henger der de står på tvers hvis jeg skal ha mer enn en hest med meg!!

Hva gjør man ikke for sine kjære små???
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.