hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har din hest en spesiell oppførsel eller adferd
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Har din hest en spesiell oppførsel eller adferd
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  17:13:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Tenkte jeg skulle starte en diskusjon om våre firbente venners merkelige adferds måter. Har du eller kjenner du en hest med spesielle fakter? Har den noen merkelig vaner eller væremåte du kunne tenke deg å dele med andre? Hva tror du denne adferden grunner i? Hvorfor tror du den oppfører seg slik den gjør? Har du en firbent venn du ønsker å fortelle om så sleng deg på her

Hesten min har en merkelig oppførsel med mulen sin. Har jo sett mange hester som får "firkantet" mule når man klør den eller gjør noe annet den liker. Men jeg har aldri opplevd akkurat denne oppførslen på hest tidligere. Når han blir bekymret, utilfreds eller tenker veldig så blir mulen hans veeeeeldig, veeeeeldig lang og firkantet mens den står og nesten "vibrerer" fra side til side. Skikkelig neserynking som jeg aldri har sett maken til. Og at mulen til en hest kunne bli så lang har jeg aldri visst før.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Lopke

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  17:25:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
he he.. det samme gjør Lopke med mulen. Og så vil hun gjerne gi tilbake men det er jo ikke lett når jeg kør baken hennes :) ellers har hun en særhet når hun spiser. hun skiftevis løfter det ene og andre forben. Helt opp til albuen mens hun koser seg. Tenker hun gjør det fordi hun er ivrig og koser seg med maten. Har vært en tråd om dette før men søkefunk. min funker ikke så.. Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  17:58:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
he he.. det samme gjør Lopke med mulen. Og så vil hun gjerne gi tilbake men det er jo ikke lett når jeg kør baken hennes :) ellers har hun en særhet når hun spiser. hun skiftevis løfter det ene og andre forben. Helt opp til albuen mens hun koser seg. Tenker hun gjør det fordi hun er ivrig og koser seg med maten.] Har vært en tråd om dette før men søkefunk. min funker ikke så..

Opprinnelig postet av Lopke

Hehe nesten som en katt som tramper Kanskje den har fått det fra stallkatten:P

Redigert av - MajaJ den 15/02/2006 17:58:52 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  18:45:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
sikkert.. det er en søt liten hankatt som hele tiden vil opp til henne. Sitter på bokskanten og ser på henne. Litt søtt når de snuser til hverandre.. og koser litt. dvs Lopke er litt mer hardhendt en katten synes er godt i lengden. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  18:48:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
MajaPeWs: jeg bare må spørre siden jeg likte så godt sauen du har på signaturen. Heter det ikke saue eier? eller er det sauer eier? Norsken min er ikke såå bra, men bare stussa litt på setningen..
Redigert av - Lopke den 15/02/2006 18:49:21 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 15/02/2006 :  19:13:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Heter vel saueeier. Hvis ikke hun eier noe/noen som lyder navnet Sauer da
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  19:19:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe.. "Eier" er et ungdomelig utrykk Hehe... betyr noe alla "er best"
Eier nok ikke noen sauer jeg. De er bare så kule

Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  22:24:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
Nordlanshesten min Brun pleier alltid å slikke seg rundt munnen etter at han har fått noe godt(sleiker gjerne på alt og alle også) og det kan han holde på med kjempelenge.Og når han spiser kraftforet sitt så står han enten å skraper med den venstre foten eller bøyer den opp mot magen(er alltid den venstre foten).Og viss han ser meg nedi veien eller noe står han alltid å vrinsker å styrer påHan e så skjønn atte,ellers så er han veldig flink til å åpne porter/dører og flytte på ting som fks børster,bøtter,poser ol.

Varmblodsen min Pacific pleier alltid å klappe med leppene sine når eg børster/saler han eller når eg bare koser med han,han gjør det og når han bare loffer rundt i boksen/på beitet.
Og så lager han sånne "fise"lyder med munnen...
Og viss eg begynner å klappe på han bøyer han alltid hodet ned sånn at eg skal klø han i pannen
Han og står alltid å løfter/skraper med beina når han spiser kraftforet sitt,men han har ikke en spessiell fot å gjøre det med slik som Brun

Ellers så gjør de no en god del ant som eg ikke helt kommer på no(er nok fordi eg er så vandt til det uansett)

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/02/2006 :  23:14:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes alle mine dyr får merkelig personlighet.... Men Avita, hoppa mi, hun er ikke veldig kosette...så da må jeg tvangskose henne med jevne mellomrom. Hun blir så rar når jeg gjør det...mulen blir kjeeeempe lang, ørene rett frem, prrrr'er litt i nesa og er liksom med på leken på en uforklarlig måte... Hun blir ihjæl mussa i ansiktet også...men gjør aldri motstand..bare står der med lang mule og ørene frem!!

Hun ble litt ivrig på jordet her om dagen...(Longering i kapsun)jeg ba hun roe seg ned men hun bare løp og løp...bukka litt, lagde lyder, feis litt og hoppa og spratt...men så datt hun i svingen.. Plana rett ut på siden så snørøyken sto i det hun landet... Jeg så hun landet mykt og begynte å le... Da spratt hun opp i full fart, tok et par reale bukksprang og ble helt vill... Virket nesten som hun ble flau....

Oleo har den samme steppe greia som Lopke har.. Det er så nydelig med mat at han vet sannelig ikke hvor han skal gjøre av seg... Han er så glad i å bli mussa på mulen...jo lenger og intenst, jo bedre er det.
Det høres vel ut som jeg tror mine hester er mennesker...men jeg syns det er viktig å riste litt liv i dem, å tilegnede de litt humoristisk sans...uten å bli hysterisk andre veien.

De er rare de dyra...

Oi, hadde visst mye å fortelle jeg...ble langt jo.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/02/2006 :  23:56:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husker ikke noe spessielt nå, for tenker ikke over det, for jeg er jo vant til rare oppførsler og vaner
Rosita er ganske spessiel på flere punkter vil jeg si. Skal prøve ut alt og rote med mulen bort i alt er standar.
Under trening når jeg jobber med henne løs, så skal hun alltid ta en løpetur rundt på gården før hun skal arbeide.
Klø hunden vår på baken slår an, både hos hest og hund. Hunden stiller seg til med rompa, så kommer Rosita med mulen og porrer skikkelig ned i pelsen med mulen.
Når Rosita blir irritert eller veldig ivrig tar hun spansk skritt, eller slår ut med den ene fram foten som jeg hadde bed henne om det.
Rosita skal alltid oppe i trynet til personer å snuse å rote med mulen opp i trynet. Noe som egentlig er ganske irriterende.
Når jeg møkker i boksen, og Rosita er inne leker vi hermegås Jeg går rundt å gjør meg til, så går Rosita etter.
Når Rosita spiser silo synes hun det er gøy å kaste ei tugge bak seg. Tar tak å slenger den bakover så det fyker veggimellom. Sånn typisk okse fakte vil jeg si.
jeg har begynnt og arbeidet med Rosita mere løs nå. Når jeg feks. skal hente vann så er hun alltid med. Står utom fjøset og venter. En gang gikk hun opp troppa med framføttene. Så når vi går opp mot stallen så tussler hun alltid etter. Hunden på den ene tiden av meg, og hesten på den andre.

Ellers så er hun glad i at vi går som kompiser. Jeg holder den ene arma mi over manken til Rosita, så går vi som best friends liksom.

men ser meg igjen i Rositas oppførsel noen gang, dyret blir som eieren

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  01:06:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Frigge har mange rare fakter. Hun er mere som en hund enn hest til tider. leier henne aldri ut eller inn, jeg åpner bare galen så går de til hver sitt. Frigge går en runde på gårdsplassen, ruller seg litt,så runder hun fjøshjørnet å inn i boksn sin. Ellers er hun en ekte loffe hest, hun loffer rundt på gården mens jeg trener Frisco.

Hun har den røringa på overleppa, hun er borti alt å roter til det med leppa og lukter. Å rote meg i håret når jeg sitter på huk foran henne, er det morsomste som finns. Ser ut som et bustetroll etter å sittet sammen med henne i boksn.

Frisco han er en gutt med mange sider. Han pleier å smatta på jakka mi, bare sutter. Så blir han trøtt å sovner. Han elsker å sutte og sleike på alt. Slikker faktisk på ulla til en sau en gang, jeg holdt på å le meg i hjel, da han etterpå beit sauen. Søte gutten min står å sutter på sauen, å for så å finne ut hva i huleste han drev med å beit.

Ellers er det vel ikke noe mere "unormale" fakti de har, ikke som jeg kommer på nå iallefall.

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  10:54:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Den forrige hesten min var helt ekstrem til å klø seg i baken mot forkrybba si eller alt mulig annet. Han klødde så voldsomt at inne i mellom letta begge bakbeina fra bakken så han bokstavlig talt satt i for krybba. Slike forkrybber er selvfølgelig ikke laget for at hestene skal sitte i så både bøtter og kar ramla ned i tur og orden her. Og da vi skaffet oss såkalte vippekrybber som vippes ut av boksen når hesten har spist, ble han skikkelig fornærma og furt. Da satte han igang med vann bøtta som selvfølgelig datt ned. Klømatta (Scratch Patch matte) på veggen var overhodet ikke intressan nok så den ble oversett fullstendig.
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  12:45:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
.

Han klødde så voldsomt at inne i mellom letta begge bakbeina fra bakken så han bokstavlig talt satt i for krybba.

Opprinnelig postet av *Skogli_Western_Riders*

Nå måtte jeg le... Syns jeg ser bena bare henger rett ned, som en reke...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  13:39:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
hestene mine har personlighet så det holder, men ut i fra det dere skriver her er ikke atferden så spesiell.
mest spesielle med kaldblodsen min er vel at når hun skal tøffe seg og sparke bakut så hopper hun men istedefor å sparke trekker hun bakbeina helt innunder seg. ser veldig dumt ut når den andre hesten faktisk sparker bakut. så stakkars juni sparker seg selv inder magen samtidig som lille ponni sparker henne i baken:)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  21:33:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Electra bruker å "rote rundt" med overleppa i vannbøtta. Når ho er trøtt og sliten bruker ho henge med underleppa. Den henger fysisk rett ned...

Lille åringen er vel i en oral periode, for han bruker å ta tungen så langt ut den går og vri på tunga i alle retninger. Han bruker også å vifte med overleppa...

Electra har en metode for å teste nye ryttere; hun bare står der og nekter å gå framover. Hun går framover om man virkelig insisterer, men orker ellers ikke å jobbe.

Ellers så er hestene veldig opptatt av å markere hestehuset deres når jeg skifter sagspon der... Da går de rett inn og driter eller pisser med en gang.

Ellen Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2006 :  00:52:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ellers så er hestene veldig opptatt av å markere hestehuset deres når jeg skifter sagspon der... Da går de rett inn og driter eller pisser med en gang.

Opprinnelig postet av Electra Non-Stop

Dette er jo ganske normal hesteadferd da de ønsker å ha egen lukt på omgivelsene sine. Samma som at mange hester ruller seg når de får ny flis.

Ang. spesiell adferd så er det eneste jeg kommer på nå at Cisco nesten alltid må løfte venstre frambein før jeg får ta ut av høyre frambein. Så hvis jeg skal rense høvene og bøyer meg ned for å ta høyre, så løfter han automatisk venstre før han løfter høyre. Samma hvilket bein jeg tar først.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.