hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ri inn en hest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ri inn en hest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Pernille_og_Vige

Skrevet - 14/02/2006 :  21:20:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt dumt spm, men HVORDAN rir man egentlig inn en hest?

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  21:57:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Man får hjelp av dyktige folk.

Sånn ellers så er det en lang prosess som skiller seg fra hest til hest, alt fra tilvenning av hodelag/sal til opplæring av sjenkler, vekt, tøyle osv. Man kan nok ikke gi et fasitsvar på akkurat det spørsmålet, for veldig mye kommer som på hesten.

Håper ikke du har tenkt å ri inn en hest selv?
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  22:31:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
høres så enkelt ut, men det er langt fra ukomplisert...
det er ikke noe begynner med alene hvertfall...
og det er ikke det samme hvem du får hjelp av, det burde/må være en virkelig hestekyndig som vet hva han driver med...og har gjort det før...

Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 14/02/2006 :  22:47:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
og det er ikke det samme hvem du får hjelp av, det burde/må være en virkelig hestekyndig som vet hva han driver med...og har gjort det før...

Opprinnelig postet av kross

Oi, jeg har gjort det motsatte

Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 14/02/2006 :  23:04:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av kross

Oi, jeg har gjort det motsatte

Opprinnelig postet av Isabel och Perla

Forstod ikke helt hva du mente med at du hadde gjort det motsatt da???
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  23:15:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror hun mente at hun har ridd inn en hest helt alene. mener å ha sett det i en annen tråd. ikke særlig smart syns nå jeg
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/02/2006 :  00:03:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er problemet med å ri inn en hest om du vet hva du gjør på? Red inn min første hest når jeg var 14 år. Ser jo nå i ettertid at det var en middelmådig jobb jeg gjorde den gang, men hesten lærte det grunnleggende, og det var det som var poenget da. Siden har jeg ridd inn flere hester. Den siste jeg har ridd inn er en 4 år gammel Oldenburger-hoppe. Begynte helt fra bunn av med tilvenning av hodelag osv, og etter to år gikk hun ut og vant sin første LB dressurstevne mot mange sterke kandidater i Stavanger. Gikk også feilfri 110 baner, og hoppet 140 på trening. Starter nå LA dressur med annen rytter med fine plasseringer (her stopper mine kunnskaper )

Så det jeg mener at mange klarer fint å ri inn hesten sin selv. Det kommer jo alt an på hvilke ambisjoner du har for deg selv og hesten din. Skal du ha en snill og trivelig turhest til å ha hjemme på gården feks. så vil jeg si det er bortkastede penger å legge ut et titalls tusen på å levere hesten til berider. Men selvsagt må du jo ha visse kunnskaper selv før du prøver å ri inn en hest, både innen ridning og generell "hesteforståelse". Og hestens størrelse og temperament må også stå i stil til deg og hva du er vant med.

Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 15/02/2006 :  00:44:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tror hun mente at hun har ridd inn en hest helt alene. mener å ha sett det i en annen tråd. ikke særlig smart syns nå jeg

Opprinnelig postet av lucky june

Var det jeg mente, ja. Kanskje ikke så smart nei, men har enda ikke falt av rakker'n ;-)

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 15/02/2006 :  00:51:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er problemet med å ri inn en hest om du vet hva du gjør på? Red inn min første hest når jeg var 14 år. Ser jo nå i ettertid at det var en middelmådig jobb jeg gjorde den gang, men hesten lærte det grunnleggende, og det var det som var poenget da. Siden har jeg ridd inn flere hester. Den siste jeg har ridd inn er en 4 år gammel Oldenburger-hoppe. Begynte helt fra bunn av med tilvenning av hodelag osv, og etter to år gikk hun ut og vant sin første LB dressurstevne mot mange sterke kandidater i Stavanger. Gikk også feilfri 110 baner, og hoppet 140 på trening. Starter nå LA dressur med annen rytter med fine plasseringer (her stopper mine kunnskaper )

Så det jeg mener at mange klarer fint å ri inn hesten sin selv. Det kommer jo alt an på hvilke ambisjoner du har for deg selv og hesten din. Skal du ha en snill og trivelig turhest til å ha hjemme på gården feks. så vil jeg si det er bortkastede penger å legge ut et titalls tusen på å levere hesten til berider. Men selvsagt må du jo ha visse kunnskaper selv før du prøver å ri inn en hest, både innen ridning og generell "hesteforståelse". Og hestens størrelse og temperament må også stå i stil til deg og hva du er vant med.

Opprinnelig postet av TORHILD

'Min' er kun en utspekulert pånnis som står 'hjemme' på gården, og kun som hobbyhest! Faktisk ganske så stolt over hva jeg har fått ut av henne;-)

Når jeg begav meg ut med å ri inn ponnien, hadde jeg ridd i 4 år, og rimelig grønn innen erfaring når det kommer til unghester, men synes det har gått usedvanelig bra, og har fått utrolig mye erfaring med henne pga. at hun var en veldig frekk ponni som var vant til å få gjøre det hun ville. Fikk masse erfaring innen både ridning og lære å fårstå en hest bedre!

maane

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  01:18:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selve det å ri inn en hest er ikke så vanskelig, men å tilri den/trene den videre, dét kan være vanskelig. Spørs hva man vil at hesten skal lære. Gå til toppen av siden

Pernille_og_Vige

Skrevet - 15/02/2006 :  07:33:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke tenkt til å ri inn en hest , nei, lurte bare på hva man gjør når man gjør det. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 17/02/2006 :  14:48:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg har vært førstemann oppå, på ganske så mange hester, men har vært så heldig at flesteparten av disse har vært temt for kjøring fra før.

Da pleier det å være ganske greit, siden de er vant m gjord og hodelag, stopp-start og sving etc fra før, det eneste nye er at noen sitter oppå.

Vi pleier å ha noen til å holde hesten i hodet, mens en hjelper løfter meg opp, så forsiktig som mulig. Jeg kommer meg skrevs over hesten så fort som mulig uten å være brå eller hard, for å unngå å gli ned igjen med det samme om hesten skulle flytte på seg pga endret tyngdepunkt.

Vel oppe pleier jeg å prate masse og rose, rose, rose. Klappe litt på halsen, og la hesten snu seg og se på meg. Som oftest er de rolige, og hvis jeg kjenner at hesten begynner å spenne seg fordi den blir redd, hopper jeg som oftest av igjen og lar det bli med det første dagen, så det ikke utvilker seg til noen "rodeo". Hvis hesten er skeptisk gjentar vi denne rutinen helt til den aksepterer at jeg er der oppe, og vil snu seg mot meg for å hilse på. Det får ta så mange ganger som det vil...

Hvis de fremdeles står stille og ser blide og fornøyde ut, pleier jeg å få leieren til å leie hesten avgårde litt, så den kan kjenne på hvordan det er når beina mine svinger litt i skritt etc. Jeg bruker IKKE tau mellom leieren og hesten, og skjer det noe, at hesten gjør et byks eller noe, får leieren beskjed om å slippe. Man klarer ikke å holde igjen en vettaskremt hest alikevel, og et rykk i grima eller munnen fordi at hesten tråkker på et mistet tau er bare dumt.

Ofte roer de seg igjen fort hvis ingenting gjør vondt, og den som sitter oppå sitter "lang og dyp" uansett. Og for all del ikke drar i tøylene.

Vanligvis skritter jeg rundt i ti- femten minutter første gangen om alt går bra, aldri mer, hesten bruker jo ryggmusklene på en ny måte. Når vi avslutter holder hjelperen hesten igjen, mens jeg sklir ned så forsiktig som mulig. Etterpå går jeg mot hodet på hesten og roser den masse igjen. Og så er det in i stallen og sele av, og rose, kanskje en godbit også.

Nå skal det legges til at vi bruker et inngjerdet område der mulig, og holder oss innenfor kjente områder, der hesten føler seg trygg. Og at vi har hester som allerede har vært med på mye håndtering, og som er godt styrbare.

For min del tror jeg jeg ville gåttt fram på samme måte om jeg skulle sittet på en hest for første gang, om den var en ren ridehest også, dvs kjørt den inn først, eller i allefall tømmekjørt mye, og hatt mye utstyr på den i lang tid før, så den er vant med det i alle fall.

Og helt til slutt, jeg antar at det var dette du mente med innridning?
Jeg kaller det å "sitte på første gang".
Etter min mening er de fleste av hestene våre ikke inridd enda heller, de er bare "ridbare". INNridning er hestens utdannlese, og det tar mange år....
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.