hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spreng kulde og trening.....????
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Spreng kulde og trening.....????
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  10:07:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hvor kaldt skal det være før man ikke bør trene hestene? Vet at trening i spregkulde ikke er bra, men hva med lett trening eks.skritte tur? Vil skritteturer også være uheldig for hesten når minusgradene kryper over 20 minus eller mer? Hva vil du si er grensa for hvorvidt hesten bør trenes eller ei?
Glad for alle svar

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  11:10:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Den gang da jeg var ung (mimre mimre) hadde jeg en frisk og sprek kaldblods som KREVDE trening for ikke å bli loco... Ingen COD eller sviktende helse der i gården, så det var ut på tur, aldri sur. Uansett...

Med ull pluss ull pluss boblebukse, raggsokker både på innsida og utsida av støvlene, utseende á lá Michellin-mannen og lue utenpå hjelmen så red jeg tur i opp mot 30 minus, jeg.
Men det ble ikke noen raske spurter i slike temperaturer...

Line. :-)

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/02/2006 :  11:44:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns i grunnen det er litt individuelt jeg. Nå skal det nevnes at jeg ofte heller går med hesten enn å sitte ombord når det er virkelig kaldt. men jeg syns ikke noe særlig om å spurte på, altså la hesten trekke inn veldige mengder med kald luft forholdsvis raskt når det er ca 20 kalde, innlandsgrader. Så da holder jeg meg nok hovedsaklig i skritt.

Har du ridehus som ikke er "iskaldt" og "rått" når det er mange kuldegrader stiller jo saken seg til en viss grad annerledes, for da kan man jo trene når som helst.
Tror også det er viktig å ta hestens generelle helsetilstand med i betraktningen, jeg tror ikke jeg ville dratt ut en eldre hest (eller en veldig ung en) i like mange kuldegrader som en som er bedre trent.

Guro

Redigert av - Guro den 12/02/2006 11:44:56 Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 12/02/2006 :  11:52:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene bør ikke anstrenges når det er 20 kuldegrader eller mer. Men skritteturer og arbeid som ikke gjør dem annpustne er helt ok. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  13:25:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste en artikkel om dette i Hestesport. Nå husker jeg selvfølgelig ikke alt som sto der, men de hadde ialllefall forsket på dette i Sverige, og kommet fram til at hestene godt kunne tåle å jobbe normalt ned til mange kuldegrader. Tror det var snakk om ca 20. Det sto at det var først om fremst menneskene som ikke tålte kuldegradene! Kan prøve å finne artikkelen, for jeg er som sagt ikke 100% sikker på hva som sto der:)
Hege Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 12/02/2006 :  16:46:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Står litt om emnet her:

http://www.hest.no/eksperter/torbjorn/index.html?kategori_id=0&gjestebok_id=4952&page=1
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  18:20:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg trener uansett vær og kulde..
Det er skjelden over 20 minus her men har nok trenet i kaldt vær ja. Men trener ikke noe tempo når det er så kaldt..

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 12/02/2006 :  19:28:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trener hesten selv om det er 20 minus, men da går det kun i skritt. Blir det kaldere orker ikke jeg å ri, er derfor han får fri hvis det er kaldere.

Trener vanligvis hesten min nokså hardt, så er det kaldere enn 15 minus, tar jeg det litt mer med ro.
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 13/02/2006 :  07:31:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester går jo travløp i mange minus.... Helt horribelt spør du meg, at hester må fly i 100 i over 20 minus. Jeg mener det bør være et godt reglement mot å belaste hesten i de grader! Det samme gjelder når det blir for varmt...

Ellers så tror jeg ikke hesten er den som blir skadelidende med en skrittetur i en times tid i mange minus. Det er som regel vi som fryser, (neglsprett).

Men jeg syns ikke hestene skal bli svette på slike kalde dager...
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/02/2006 :  09:57:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Guro og flere.

Det er ikke bra for hestens luftveier å trene hardt i mer enn minus 15.
Den kalde lufta irriterer slimhinnene i kombinasjon med hyppig åndedrett og på sikt kan det skade hesten luftveier og føre til at hesten blir mer sensibel. (Tåler mindre og blir ømfintlig.)

Man kan teste dette selv også om man tar seg tid til å høre på hvordan hesten puster.
Når du feks. traver (eller galopperer) og det er for kaldt å trene litt mer tempo,vil hesten etterhvert begynne å "blåse" mer i nesa.

Jeg har selv testet dette på flere hester og jeg oppdaget at om temperaturen lå på alt fra minus 12-20 begynte hestene å blåse ut (puste hardt/hoste ut litt),mye mer enn ved trening i mildere luft.
Da travet jeg hestene på tur med bittelitt galopp-intervaller.
Akkurat som om vi jogger i streng kulde- vi vil spytte og vi føler en slags sårhet i halsen. På sikt er derfor dette ikke bra om du vil beholde en hest uten problemer med luftveiene senere.

Et annet eksempel på at man bør "bruke hue":
Jeg har en fullblods som er litt astmatisk.
Veterinærene sier at han ikke bør trenes særlig (trav/galopp) om det er kaldere enn minus 5.
Veterinærene hadde nok ikke sagt dette hvis minusgradene ikke skulle hatt noen betydning for luftveiene.

Jeg synes derfor man bare skal bruke sunn fornuft.
Så lenge ikke treningen er anstrengende (klatring i bratte lange bakker,tempotrening,trening i høy dyp snø, hoppe hinderbaner osv.) så kan man fint ri litt selv om det er kaldt.

Redigert av - xxxx den 13/02/2006 10:06:51 Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2006 :  11:22:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
dette var fint å vite;)
har lurt på det selv...
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 14/02/2006 :  11:44:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Tusen takk for alle de gode svarene. Nå ble jeg en god del klokere på dette emne.
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.