hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva bør jeg tenke på?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hva bør jeg tenke på?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  21:02:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg skal kjøpe meg hest til sommeren/ høsten, og jeg lurer da på hva jeg bør tenke spesielt over da jeg skal prøve ri den? bør jeg be eieren ri den så jeg selv får sett bevegelsene dens også, ikke bare hvordan den føles? eller vil dere anbefalle meg å ha den på prøve en stund i forveien

håper på mange svar

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  21:11:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor nærme hesten bor du? Får tid tid/anledning til å reise og se på den flere ganger? Eller er det lang avstand, slik at du reiser en gang for å prøveri, og så må du bestemme deg etterpå?
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  21:15:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
den jeg evt skal kjøpe bor i Telemark og jeg i Akershus.. så blir alt et stykke, ca 3 timer tenker jeg... så er redd det blir at jeg må bestemme meg der og da dersom jeg ikke får hatt henne på for en stund....
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  21:38:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det er vanlig å ha hesten på prøve noen mndr før du bestemmer deg, og dette er også noe du bør kreve om du ikke har muligheten til å prøve den flere ganger.
Når det er så langt blir det gjerne vanskelig å dra tilbake flere ganger, så dere kan ta med dere henger og om du liker henne kan dere ta henne med dere for å ha henne på prøve. Da må du jo bestemme deg i løpet av første møtet om du liker hesten nok til å ha henne på prøve eller ikke. Mange som gjør det på denne måten tar med seg en hestekyndig person som også kjenner deg som kan være med på å avgjøre om hesten passer ditt bruk osv. For når man kjøper hest kan man lett se seg blind på skjønnhet, eller ønsket om at akkurat denne hesten er den for deg.

Lykke til :)

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  21:42:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Denne tråden hadde kanskje passet bedre under Kjøp/salg av hest.

-Mange eiere er skeptisk til å sette hesten sin vekk på prøve.
Dette trenger ikke nødvendigvis bety at det er noe galt med hesten, men selger vet aldri om den får det godt. Og det å få retunert en utrent, underernært hest etter 1 mnd, som igjen må legges ut for salg, er lite attraktiv for selgeren.
Får du den på prøve er det flott, men dette er ingen slevfølge.

-Be om alt du kan av bilder, videoer, referanser fra tidl. eiere/fôrryttere++

-Det å se eieren ri hesten kan absolutt være positivt. Løsmønstring kan også være aktuelt.

-Prøv hesten så mange ganger som mulig, kom gjerne uanmeldt til stallen hvis det er i nærheten av der du bor.

-Og viktigst av alt: SPØR OG GRAV! Mange førstegangskjøpere kvier seg for å virke frekke eller mistenksomme hvis de spør for mye, men dette viser bare at du bryr deg, og har peiling på det du driver med.
Er det en ting du lurer på, spør med en gang! Da gjør du både deg selv, selgeren og hesten en kjempetjeneste.

-Få gjerne med deg en trener eller annen hestekyndig til å se på hesten, gjerne mens du rir.

Lykke til med hestekjøpet, du kan virkelig glede deg!

edit pga. skriveleifer: hesten sitt..hahaha=) (dårlig humor idag)

Redigert av - Marte&Don:) den 19/02/2006 21:45:25 Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  21:52:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm.. takk for gode råd:)
tenkte å ta med meg ei eldre venninde som har drevet med hest så lenge jeg kan huske, så regner med hun kan bedømme den om den er til mitt bruk.
ellers så skjønner jeg godt det Marte&Don sier også at mange kan være skeptiske ,og det skjønner jeg... men åga avstanden er det vanskelig for den nåværende eieren å komme å se til hesten om jeg evt har den på for ei stund... men jeg VET at hesten får det den trenger av alt, MEN det kan jo ikk eieren vite... kinkig den der...hmm :)
gleder meg MASSE alt.. synd det er lenge å vente ennå:)

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  22:07:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg fikk ikke ha hesten på prøve, og jeg skjønner det godt. Eler kjente jo ikke meg, og å sende hesten til et sted på andre siden av landet uten å kjenne til den som skulle ha den hadde ikke jeg gjort heller. Det ble til at vi reiste på besøk til dem for å prøve hesten. Vi var der en helg, red på fredagen, var på kjørekurs lørdagen og søndagen. Kjørekurset var veldig nyttig, kjørelærer kjente hesten, og sa at dette var en bra hest osv. Fikk verdifull informasjon fra ham. Snakket også mye med eier og andre personer som hadde håndtert hesten, pluss veterinærstatus på hesten. Det ble kjøp, og jeg har aldri angret

Få aå mye informasjon som mulig, og som sagt tidligere her så er det flott hvis du får ha dne på prøve, men ikke alle vil det. Snakk med kyndige hestefolk og hør hva de syns.

Lykke til

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  22:19:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er et annet tips:
Prøv flere hester slik at du har noe å sammenligne med! Når jeg har kjøpt hest, har jeg alltid prøvd ulike hester som i utgangspunktet har vært passende for mitt bruk, men det har bestandig vært en som har skilt seg ut og som jeg til slutt har kjøpt. I tilegg blir det også lettere å gjøre en vurdering om hesten feks er verdt prisantydning.

Jeg har forresten aldri hatt hest på prøve når jeg har kjøpt, men ved å spørre mye, ha med ulike trenere, selv vært objektiv osv, har jeg endt opp med hester jeg har passet og trivdes godt med. Så det å ha hest på prøve før kjøp, behøver ikke alltid være nødvendig (om du finner "drømme" hesten, men eier ikke vil sette den ut på prøve, noe jeg personlig har veldig stor forståelse for).

Hege Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  22:21:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det med å ha på prøve er en risiko for selger, å ikke ha på prøve er en risiko for kjøper.
Jeg vet om noen som løste dette ved at kjøper var forpliktet til å sende bilder av hesten på epost ganske ofte, og de holdt tett kontakt.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/02/2006 :  22:24:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dersom jeg en gang i fremtiden skal ha meg ridbar hest, skal jeg ha med meg en kyndig person som jeg kjenner. Denne skal, sammen med meg, se på når hesten rides av eier og deretter av meg. Evt., dersom jeg får klarsignal av eier, kunne jeg tenke meg at denne kyndige personen også får prøve hesten.

Dessuten hadde jeg gjerne kunne tenkt meg uttalelse fra trener eller lignende som eier måtte ha trent for.

Å ha hest på prøve noen måneder er ingen vanlig praksis. De får jeg vet om som har fått ha hesten på prøve har fått ha den på det en uke eller så.
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 19/02/2006 :  22:51:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hmm, jeg har faktisk aldri hørt om noen som har hatt kortere prøvetid enn en mnd. Man får jo ikke noe skikkelig inntrykk av en hest i løpet av et par dager!?
Men, det varierer nok - jeg ville i hvert fall aldri kjøpt en hest uten en mnds prøvetid med mindre jeg kjente den fra før.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 19/02/2006 :  23:56:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde heller ikke kjøpt hest uten prøvetid, minimun en måned. Kjøpte meg nylig ny hest, og hadde den på prøve en måned før jeg bestemte meg for å kjøpe. Men når det er sagt så skal jeg innrømme at jeg ikke hadde vært så veldig villig til å sette bort på prøve, dersom jeg skulle selge. Det finnes mange rare mennesker dere ute, og man har jo ingen garanti for at hesten får det bra eller at man får pengene sine etter endt prøvetid. Prøvetid er nok ikke noe man kan kreve, men noe eiger av hesten kan velge å gi deg. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 20/02/2006 :  12:24:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
For min del ville det vært like ille for meg å oppdage etter at jeg har solgt hesten at den har det vondt, som å oppdage det i prøvetiden mens jeg fremdeles hadde mulighet til å hente den hjem igjen. Er den solgt kunne jeg ikke gjort stort med mindre det var virkelig vanskjøtsel av dyret..
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 20/02/2006 :  14:25:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
der er jeg veldig enig med deg lino, for en eier vet jo ikke hvordan hesten kanskje får det før det er for sent, men jeg kommer nok også til å høre på flere av rådene her med å prøve ut forskjellige hester, og ha med meg en hestekyndig person...
ellers tror jeg nesten jeg må gjøre det samme som Helle&Bjerge.. bo på ett sted i nærheten av hesten en helg mens jeg prøver den ut for å finne ut sammen med den hestekyndige om hesten er bra for mitt bruk:) takk igjen for råd..:)

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2006 :  14:27:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg er faktisk en mye mere kritisk selger enn kjøper.. :-)
Om jeg skal selge så insisterer jeg på at kjøper kommer og hilser på og ser på hesten og evt. prøver den under mitt oppsyn.
De må også gjøre nøye rede for hvordan hesten skal oppstalles samt hva slags bruk den skal være til. Hestekompiser og mye utegang er et "must", og de er pokka nødt til å godta prøvetid. Jeg kommer og hilser på og sjekker hvordan hesten har det hvis noe skurrer i mine ører.
Prøvetid er like mye for min og hestens del som det er for kjøperen, mener jeg...

Om jeg kjøper hest foregår det på litt annen måte...
Jeg prøverir for eksempel aldri. Jeg bare studerer hestens bevegelser og væremåte og går over den og kjenner etter om den er i orden.
Har også kjøpt hest etter avtale uten å ha reist og sett på den først. Det handler mye om magefølelse fra min side. Men så er det sjelden jeg kjøper hest for over 20.000.- også.

Er selger en seriøs person som ønsker å være sikker på at hesten får det bra, så vil kjøper få prøvetid. Jeg synes dette er en viktig periode for at en skal være sikker på at hesten får rett eier og får det bra.

Rett eier til hesten er den eneste måten vi kan sikre at hesten får det bra. Hvis kjøper blir misfornøyd går det ut over hesten. Den vil ikke få den trening og oppmerksomhet den trenger, og den vil oppfatte at den ikke er ønsket. Dette påvirker alt annet og kan dra med seg tilleggsproblemer som endret adferd, problemer under ridning, utilpass hest osv.

Alle vektlegger så veldig om HESTEN er rett. "Er dette hesten for meg?" Og så glemmer man å spørre seg selv om man selv er riktig EIER for hesten. "Er jeg riktig eier for denne hesten?"
Jeg hadde blitt kjempeglad om noen ringte meg under prøvetiden og sa at de dessverre ikke trodde de var rette eiere for hesten. I stedet for å ramse opp alt mulig "galt" med hesten og si den ikke holder mål... Jeg hadde blitt glad fordi en slik måte å se saken på virkelig viser at HESTEN som individ betyr mye for kjøperen og at dette er en kjøper som tar ansvar og tenker igjennom ting med hesten i fokus.

Om du skal kjøpe hest og bor et stykke unna, så kan du ta en helg og leie deg inn på en campingplass i nærheten. Vær mye sammen med hesten, ri den om du kan og vil, be eier ri den så du kan se hvordan den beveger seg og oppfører seg, prat mye med selger for å få litt kjennskap til hestens personlighet og normale adferd, og gå gjerne på leieturer med den for å se hvordan den oppfører seg sammen med deg.
Be om prøvetid for å være sikker på at hesten vil trives hos deg, og skriv en skikkelig kontrakt.

Ved prøvetid kan du f.eks. betale en del ved henting og resten ved prøvetidens slutt. Få også med at alle papirer på hesten sendes deg straks siste sum er overført. Avtal gjerne skriftlig hvordan selger vil du skal oppdatere han/henne på hvordan det går i prøvetida, og hvordan evt. oppgjør skal gjennomføres om en av dere vil avbryte prøvetida og få hesten returnert.

Lykke til med hestekjøp! :-)

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 20/02/2006 :  14:41:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Cowgirlchris og jeg tenker veldig likt.
Jeg kan ikke helt se hvordan prøvetid skal være noen stor risiko for selger. Skulle mine hester selges, hadde jeg krevd prøvetid og retten til å hente hesten hjem igjen dersom jeg ikke følte den ble behandlet tilfredstillende.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.