hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Merkelig atferd etter ulykke
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Merkelig atferd etter ulykke
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  14:28:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som sikkert noen har fått med seg hadde Horton og jeg en ulykke for ca tre måneder siden hvor han skled og falt over på siden.
Fysisk gikk det bra med Horton, men ikke med meg.
Har nå begynt å ri igjen men da kun rolige skritteturer.
Horton har i løpet av mitt rideforbud hatt forrytter som har ridd ham på tur, de har både travet og galloppert ( skriver treningsdagbok) uten noen problemer.
Saken er den at på min andre tur for noen dager siden ville jeg prøve en rolig trav opp en slakk bakke, men Horton nektet..
Det bør nevnes at han ikke er motvillig når han skal arbeide ellers, og forrytter har travet med ham uten protester.
Jeg fikk ham til å trave et par meter kun for å understreke at det tross alt er jeg som bestemmer, men det var seeeeiiig trav...
Han har også i løpet at de få turene vi har hatt den siste uken begynte å kikke bakover på meg, føler nesten at han spør :"går`e bra eller?" når han gjør dette i tillegg til at han er ekstra forsiktig med hvor han setter bena.
Jeg gjør meg opp mange tanker rundt dette, til tider kanskje litt for mange...

Noen som har lyst til å dele sine tanker, meninger eller erfaringer med meg rundt dette?
Hva tror du foregår oppe i hodet på min lille ganger?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  14:50:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Horton har fått helt skrekken for å få deg i "uløkka" igjen.
Han føler at han hadde skylda for at du skadet deg. Derfor må han passe EKSTRA godt på deg når du er "ombord".

Det samme skjedde med Svarten. Han var så uheldig at jentene var tankeløse og satte seg opp to stk. barbak på tur. Og da de skulle trave mistet de balansen. Ene jenta hoppet av, men den andre falt av og landet HARDT med kraftig hjernerystelse som resultat. Han stoppet og kom tilbake til hun som hadde skadet seg og snuste henne i ansiktet. Hun måtte hentes med ambulanse og hele tjo-og-hopp-styret, og han var utrolig bekymret over hva som hadde skjedd. Han var ikke seg selv på flere dager, og da jenta endelig kom tilbake etter to måneder ble han stående og snuuuuuuse på henne veldig lenge.

Etter ulykken ble han en helt annen hest. Han fikk ultra-samvittighet og sjekket rytteren hele tiden. Han var nølende til å trave og galloppere med andre ryttere enn meg, og hadde veldig fokus på rytteren. En bitteliten ubalansert bevegelse fra rytteren, og han gikk straks ned til skritt eller stoppet. Jeg kunne la barn holde på med han alene, for han var verdens roligste "onkel" og visste ikke hva godt han skulle gjøre for dem.

Fra å være en "hikk-erre skummelt?"-type gikk han over til å bli en "gårre greit med deg oppå der?"-type. Det kan godt hende det samme er skjedd med din hest.

Svarten er solgt og bor hos ei venninne hvor han bare håndteres og ris av henne nå. Hun har brukt mye tid på å leke og tulle med han, og han føler seg trygg på at hun er en god rytter som han kan ha det litt gøy med uten at hun faller av. Derfor kan han nå brått finne på å ta avgjørelser på tur, slik som å slå over i gallopp fra skritt og stikke opp en annen vei osv. fordi han har lyst til det selv. Hun bare ler, og de har det gøy sammen.
Men om jeg tar med meg stalljenta her og besøker han, er jeg 100% sikker på at han slår over til "onkelmodus" på et sekund.

Egentlig vil jeg si du har en knakande fin hest! Det finnes ikke mange hester der ute med så sterk samvittighet og omtanke for rytteren sin! Sett pris på han og ta til deg den kjærlighet og omtanke han gir deg. Gi han ros og støtte og vis han at du har balansen i orden, at han kan gå trygt der dere ferdes (så han ikke faller med deg på ny), og at dette kan dere slappe av og kose dere med. Det kan ta litt tid før han kommer over sjokket... Gi ham den tiden han trenger.

Du har nå fått en utrolig basis for et kjempegodt samarbeid med ham, fordi han er ultraoppmerksom på deg. Ta vare på sjansen og bruk den godt!

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  16:36:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Jeg er eni med cowgirlchris. Han er nokk redd for hvordan du der opp har det, de føler slikt på seg. Du sender signaler om at du er utrygg eller usikker som hesten oppfatter.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  17:43:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal ærlig innrømme at det rant noen tårer her når jeg leste innlegget ditt Line, du satte veldig gode ord på det forholdet som er mellom Horton og meg nå.
Det er som du sier kommet et nytt og veldig fint element inn i forholdet , men også skjørt så som du også sier jeg må ta godt vare på det.

Er det dette man kan kalle hell i uhell...?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

BellaMin

Skrevet - 12/02/2006 :  19:00:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror at han er glad i deg og vil beskytte deg.
Og kanskje det at han er redd for at han skal falle og at du skal skade deg.

En hest er ikke bare en hest! Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 12/02/2006 :  21:17:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjente tårene strømme på når jeg leste innlegget ditt Cowgirlchris Godt skrevet!!!!!!

Føler Bajass også prøver å ta litt vare på meg nå når jeg er begynt å ri korte turer(knekte foten i høst) Stiller seg inntil krakken med høyre siden så jeg kan klatre på og trasker rolig avgårde

Disse dyrene forstår mer enn vi tror...

Bajass hadde ikke noe med at jeg knekte foten, det var en annen hest...

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 12/02/2006 :  22:21:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jepp, ble rørt da jeg leste innlegget til Line. Jeg tror virkelig at hestene forholder seg mer til oss som personer / ryttere enn det vi kanskje tror. Jeg har nylig erfart at jeg var ute og red med forhesten min da jeg fikk en svært trist telefon. Jeg var kjempeleimeg, og tenkte stort sett ikke på annet enn den telefonsamtalen på hele veien hjem fra tur. Vi passerte noen hunder (som forhesten vanligvis er veldig redd for) de bjeffet og hoppet mot oss. Men han trasket bare forbi, på helt lange tøyler. Han snudde seg også et par ganger, som for å forsikre seg om at jeg fortsatt var på. Jeg var så lei meg at hadde hesten hoppet til hadde jeg dettet rett av. Men han bar meg rett og slett hjem. Fikk kommentar da vi var tilbake i stallen, ei som spurte om jeg hadde dopet hesten, for han så så innmari rolig ut...Gikk bare etter meg som en hund. Så ja de skjønner nok mer enn vi tror. Kanskje vi sender ut noen ubevisste signaler oppå der, som gjør at de blir ekstra oppmerksomme, ikke vet jeg.
Lykke til hvertfall, Renate:)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  11:14:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Blir unektelig rørt jeg også når jeg leser innleggene over, MEN kan hestene virkelig tenke så rasjonelt?

Ikke meningen å tråkke noen på tærene, bare lurer jeg.
Har ett veldig godt forhold til hesten min, men tror kanskje at vi mennesker legger litt mye i ting enelte ganger...

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  11:23:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Blir unektelig rørt jeg også når jeg leser innleggene over, MEN kan hestene virkelig tenke så rasjonelt?

Ikke meningen å tråkke noen på tærene, bare lurer jeg.
Har ett veldig godt forhold til hesten min, men tror kanskje at vi mennesker legger litt mye i ting enelte ganger...

Opprinnelig postet av Stjerneskudd

Hei Stina, denne diskusjonen har vi hatt før ;)

Jeg tror nok ikke at hestene tenker "nå er hun redd" eller "nå er hun lei seg så jeg må passe på", men jeg tror nok at vi sender ut via kroppsspråket vårt, signaler som hestene veldig lett plukker opp og agerer på. Mellom mennesker er faktisk opp til 80% av kommunikasjonen nonverbal, og vi sender hele tiden ut signaler til omverdenen. Når jeg sitter på en hest kan den minste vektforskyvning eller trykk fra sjenkel få hesten til å handle ut fra det. Du har sikkert også opplevd at det virker som hesten "leser tankene dine" når den fatter galopp nesten før du har bedt om det? Poenget er at vi sender ut signaler, som kanskje er så små at vi ikke selv oppdager dem, mens hestene plukker opp dette.
Så når rytteren er usikker, kanskje sender dette ut uvante signaler til hesten, rytteren sitter ikke som h*n pleier, legger vekta anderledes osv, og dette kan få hesten til å gå mer varsomt frem fordi den
a) ikke ønsker at rytteren skal dette av
b) blir usikker og ekstra oppmerksom på rytteren.
Ikke vet jeg hvilke mekanismer som er i sving her, men at det ikke er snakk om tankelesing, det er jeg ganske sikker på ;) Dyrene trenger ikke være tankelesere for å oppfatte sinnssteming hos oss mennesker. De leser bare de ordene vi maler med store bokstaver gjennom kroppsspråket vårt, hvor enn små de kan virke for oss.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2006 :  11:30:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
100 % enig Christine-mor!!
Du visste vel hva jeg mente...

Altså, mer kropsspråk enn noe annet.

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/02/2006 :  23:48:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en opplevelse i dag...ikke helt det samme men det underbygger at våre dyrevenner er kloke...

Oleo har fått et kutt i koden og måtte ha veterinær i dag, for å få antibiotika. Jeg hadde gjort klar en bøtte med for som han kunne spise mens han fikk sprøyten. Vetr, en mann, kom ganske målrettet inn med en altfor ¨tøff¨holdning for min lille sensible hest. Oleo ble engstelig og rygget. Da tok vetr tak i han og ristet han i grimen med grov høy stemme og stakk nåla i halsen hans. Oleo steilet og nåla datt ut. Da gikk vetr for å hente brems, motvillig fra min side sa jeg at jeg helst ville at han prøvde med kos og ro....og maten, at Oleo blir lett redd av bråe bevegelser og høye stemmer. Han insisterte på å sette på brems men Oleo tok hodet i været. Da tok vetr bremsen å slo han i ansiktet med treverket. Jeg husker ikke hva jeg sa, da jeg reagerte helt spontant....men jeg EKSPLODERTE.... og sa både f... og h..... og at om dette var løsningen for fixe en 8 mnd gammel fole så kunne han dra og jeg skulle ordne det på annen måte. Jeg fikk roet ned Oleo med kos og stemmen min, men når vetr nærmet seg rygget han igjen. Vetr ble litt paff av min sterke reaksjon, og Oleo livredd for han, så eneste mulighet var at jeg satt sprøyten selv. Med sjelven hånd, tårer i øynene og puls på 280 fikk jeg satt den i halsen på Oleo selv, uten noe som helst problem... En venninne sto med forbøtta og han spiste mens jeg srøytet rolig inn all guffa. Når vetr hadde dratt ble jeg så satt ut, så lei meg, fikk så dårlig samvittighet over at jeg ikke så at han skulle slå Oleo..at jeg begynte å storgråte. Slo så hardt den lille mulen hans ..han som er så tillitsfull og glad i folk...
Nei, jeg syns dette var så vondt...

Jeg ble stående å titte litt på han inne i luftegården mens hans spiste....og jeg gråt. Da kom han bort til meg....ble stående ved siden av meg lenge mens jeg koset og klødde han, støk over halsen hans og satt meg ned på kne mens jeg musset mulen hans som han liker så godt. Han var så rolig og så oppmerksom på meg. Jeg vet at hunder reagerer sterkt på mennesker som gråter...skal trøste med en gang. Men jeg velger å tro at Oleo forsto min vonde følelse....at han kom for å si, det går bra mor... Jeg vet at det ikke var din feil... Jeg vet at du forsvarte meg mot det harde slaget...

Hvem vet.....men jeg tror de forstår mer enn vi aner... Jeg tror hesten din Renate, så absolutt føler han må passe på deg...
Uff, nå begynner jeg å gråte igjen. Unnskyld meg...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 15/02/2006 23:54:12 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  09:12:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for at du ville dele denne fine og nære historien med oss Oleo, og håper veslegutten din ikke har tatt skade av håndteringen fra en særdeles dårlig veterinær

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 16/02/2006 :  10:53:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
En veterinær som slår hesten i hodet med treverket på en brems.. hallo... at det er mulig...
En kan begynne å lure på hvorfor slike mennesker velger å utdanne seg til å jobbe med dyr.. det virker jo ikke som han er særlig glad i dem...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 16/02/2006 :  12:37:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja.... Syns det er trist at enkelte har så liten evne til håndtering og forståelse av dyr. Det blir så fort en meget vanskelig situasjoen i fremtiden når slikt skjer en gang. Han har jo fått vaksine to ganger uten noe problem, med den gangen av en dame med en helt annen holdning. Grunnen til at jeg valgte akk denne vetr er at han er meget dyktig på ligamenter, da dette kuttet var rett over sener og vev i koden måtte jeg være sikker på at det ble behandlet for det det var. Men at det skulle ende slik hadde jeg aldri trodd...
Kloke er de vertfall....dyra våre.
Ja ja.. i dag er en ny dag...med nye muligheter.. Selv om det snør og snør...

Lykke til med Horton..... Klisje, men tiden leger alle sår, sikkert også for hester.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 16/02/2006 12:39:03 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/02/2006 :  12:42:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Oleo, det samme til deg også

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

BabyCat

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2006 :  01:36:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
hestene mine trøster meg når jeg er lei meg (selv om det er sjeldent jeg er det i nærheten av dem, blir jo så glad når jeg ser dem)
vallaken min trøster meg på sin kose måte. bruker å gå bort til meg, og hvis jeg sitter tar han hodet ned og stirrer... deretter begynner han å kose meg på kneet eller i håret. da kan jeg ikke bli noe annet enn glad :D så han ser nok, og forstår nok hva det er forno. og han har funnet ut at trøstingen fra han's side hjelper mye. (hvertfall det jeg liker å tro)
dyr forstår mer enn vi tror :)

Myla, Glæsir og Odin, dere er alt for meg ;) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.