hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Merkelig atferd etter ulykke
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Merkelig atferd etter ulykke
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Guro!!
» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  12:21:19  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingGuro!!  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGuro!!  Svar med kopi av melding
noe lignende har skjedd med meg og, faktisk.
Min hest pleier og være ganske så sur på boksen. Men her hin kvelden, så fikk jeg en veldig trist telefon. jeg ble helt paff, og begynte å gråte.! Så gikk jeg inn i boksen til hesten min, ville ikke at alle sku se at eg va lei meg. Til en forandring, så var han ikke sur, i det hele tatt! jeg satt meg ned og lente meg inntil foten hannes, og han bare stod der! jeg ble så rørt, at da gråt jeg ennda mer.
Helt utrolig, han pleier alltid og være så sykt sur. føler jeg har fått bedre kontakt med han etter at det skjedde!
De skjønner langt mer en hva vi tror..!

Guro<3 Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  21:32:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror og mener at dyr er i full stand til tenke over ting mer enn vi tror, greit nok det meste fungerer som kroppsspråk. En episode med meg og hesten min: Vi rei bortover en grusvei,plutselig kom det to mopeder i full fart bak oss,og hesten min er litt bakredd etter en kjøreulykke en gang,så han blir selvfølgelig skremt og stikker, og jeg detter av for dette kom så brått på,da disse på mopedene plutselig kom ut fra skogen bak oss. Jeg traff bakken med et smell og lufta gikk helt ut av meg,og jeg blei bare liggende, tror det svartna litt for meg og noen sekunder,for da jeg våknet sto hesten min over meg og nappet i jakka mi, og når jeg var på vei til å reise meg,gikk han til siden så jeg kom meg opp. Og etter den opplevelsen har han aldri "tatt av" selv om jeg kanskje vil ha han til å galoppere litt fortere kanskje,så gjør han enkelt og greit ikke det, og han passer hele tiden på meg,han ser overalt etter skumle ting og synes han noe er veldig skummelt stopper han opp og venter med å gå til jeg klapper han. Hehe,dissa store,sterke dyrene er noen ordentlige teddybjørner innerst inne:) Gå til toppen av siden

Hanne_N

Norway

Skrevet - 02/03/2006 :  21:13:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Etter å ha lest innleggene her må jeg fortelle om en fullblodshoppe jeg hadde på fôr for mange år siden. Dette var egentlig en ganske så våken og sprek hoppe, så eieren var litt usikker på hvordan det skulle gå for meg å ri på henne siden jeg er handikapet. Men det var ikke noe problem. Eieren var helt forbløffet, og sa flere ganger at vanligvis ville hun ha hoppet til for forskjellige ting som skjedde rundt oss. Men med meg på ryggen gjorde hun det aldri. Virket som hun ville passe litt ekstra på meg. Etter hvert som jeg hadde ridd henne en stund, begynte hun å bli litt mer seg selv, men alltid veldig forsiktig. Rytteren ville hun ikke miste. Det virket som hun skjønte at jeg ikke hadde den samme balansen som andre på det tidspunktet.

Er også ganske forundret over hvor mye disse dyra finner seg i. De hestene jeg har leier jeg selv rundt med krykker og alle har akseptert det fra første stund, selv om de ikke har sett krykker før. Jeg kan bruke rullestol inne hos dem, uten at de bryr seg. Jeg har i hvertfall inntrykket av at de ofte forstår mer enn hva vi tror.

Tidligere red jo handikap rytterene på lånte hester, og det var ikke få ganger vi hørte forbløffete eiere på sidelinjen som var helt fasinert av hvordan hestene deres endret adferd. Enkelt gikk som de hadde en skjør vase på ryggen, og de tittet ikke på noe rundt seg. Tror de merker at de i enkelte tilfeller må passe litt mer på de som sitter oppå seg. Jeg kommer i aldri til å slutte og forundre meg over det som en hest virker å oppfatte til tider.

Mvh Hanne. Gå til toppen av siden

Lisa+Boreas

Norway

Skrevet - 06/03/2006 :  12:09:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt sånne opplevelser med hest.

Ei hoppe jeg red kunne være ganske frika på tur med meg. Men så kom det to småjenter og ville prøve henne i ei innhegning. Jeg trodde ikke mine egne øyne. Merra stoppa når de mista balansen, og var så myk og øm som aldri før. :D

Jeg og "brorsan" (til min hest) var på tur en gang, og så tryna jeg av ,( i et tre faktisk ultrakomisk egentlig ,men forferdelig vondt :P) og han sprang litt videre, til jeg fikk pusten igjen og ropte på han. Da bråstoppa han, kikka seg bak og så forundret ut, og kom tassende tilbake. Han var meeeeget snill resten av turen :)

Jeg tror fullt og fast på at de kan føle sinnstemninger.

Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 10/03/2006 :  14:50:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Motsatt til de fleste som har svart, tror jeg ikke at hesten din tenker, "oj det var henne som red på meg når ulykken var, nå må jeg være forsiktig...", Men derimot tror ejg at du selv sender noen ubevisste signaler til hesten om at du egentlig synes det er litt "ekkelt" å trave:

Hesten oppfatter selvfølgelig dette, med det resultat den blir forvirret. forrytteren din som ikke har noen grunn til å være engstelig, vil dimot trave som hun alltid har gjort, og hesten ser derfor ingen grunn til å regagere annerledes.

Jeg tror derfor du bare skal ta tiden til hjelp, og etterhvert som du har ridd lenger vil du "glemme" ulykken, og dermed slutte med å gi hesten din motstridende signaler.
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 24/03/2006 :  12:06:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Dette har vel ikke noe med dette å gjøre, men tror faktisk hestene tenker og føler mer enn vi tror. Line fikk lagt ord på dette, hesten min har heke tiden vært ganske var, husker når jeg var mindre og vi hoppet ble ett rart sprang og jeg kom på nakken hennes.... da stoppet Garsy og jeg bare skled ned nakken på henne uten å skade meg...Var oxo en episode da mama var gravid med min yngste søster på snart 5.... Garsy var opptatt av magen, luftet på å var kjempeintresert, Sandra (søster) og Garsy har et kjempeforhold, når hu sitter oppå Garsy er det nesten som Garsy ikke tørr å flytte bena, men til meg og Søstra mi på 12 kan hun være mer tullete, men er vel forde vi føler oss trygge på henne og slikt, men så fort vi kommer i ubalanse så er a på vakt...... Smarte skapninger dette, trøster deg når du har det vondt, Garsy er i allefall min beste venn, virker sikkert helt bak mål, men jeg prater masse med henne, forteller henne om problemer osv.... Tror nok Garsy har hjulpet meg gjennom mange vanskelige situasjoner..... Som hunden er vel hesten menneskets beste venn oxo!
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.